Jonge ondernemers laten frisse wind waaien door 70 jaar oud bedrijf
Nieuw Leven ondergaat een metamorfose
Van ietwat duur en stoffig naar eigentijds én relatief goedkoop. Sinds Nieuw Leven in 2011 is overgenomen door Martin Schilder (31) en Wim Veerman (34) zijn er grootscheepse veranderingen doorgevoerd binnen het bedrijf. De prijzen, het assortiment en de voorraden zijn gewijzigd, maar ook qua digitalisering hebben de jonge ondernemers grote stappen gemaakt. Het heeft nu al geleid tot een stijgende omzet, enorme kostenbesparingen én een betere werksfeer. Desondanks zijn de Volendamse partners nog lang niet klaar met vernieuwen. ,,Als je niet inspeelt op de ontwikkelingen, walst de concurrentie over je heen”, aldus Martin Schilder.
‘Veel mensen weten nog niet van onze scherpe prijzen. En wat wij allemaal voor ze kunnen betekenen’
Ze waren respectievelijk 25 en 28 jaar toen ze de gerenommeerde zaak overnamen van hun voorgangers. Midden in de economische crisis. ,,Er waren heel veel dingen die snel aangepakt moesten worden”, erkent Schilder ruim vijf jaar later. ,,Allereerst hebben we met de collega’s een plan gemaakt om de winkel een opfrisbeurt te geven. Ook hebben we het assortiment grondig geanalyseerd en vervolgens volledig toegespitst op onze klanten; aannemers, zzp’ers en een klein deel particulieren. Van de producten die te weinig werden verkocht of waar we zelf te weinig kennis van hadden, hebben we afscheid genomen. De gewilde producten waar de klant vroeger voor naar een andere winkel moest, zoals schroeven van topkwaliteit, zijn daarvoor in de plaats gekomen. En die verkopen we inmiddels aan de lopende band.”
Lage prijzen en enorme voorraden
In Volendam en omstreken stond Nieuw Leven jarenlang bekend als een bedrijf dat topproducten verkocht en goede service leverde, maar wel tegen relatief hoge prijzen. Dat moest anders, vonden Schilder en Veerman. ,,We hebben gekeken naar wat bepaalde producten bij ons kostten, wat het gemiddeld kostte en wat het moet kosten”, vertelt Veerman. ,,Voor dat laatste hebben we enquêtes afgenomen en veel gesproken met onze klanten. Uiteindelijk hebben we alle verschillende takken van ons bedrijf aangesloten bij verschillende inkooporganisaties. Daarnaast zijn er ook producten die we direct bij de bron kopen, zodat we gegarandeerd de laagste prijs hebben.”
Bovendien zorgen Schilder en Veerman ervoor dat ze ruime voorraden hebben van hun populaire producten. Schilder: ,,Dat kost veel geld, maar is nu wel onze kracht. Veel bedrijven dringen de voorraad namelijk terug.”
Veerman: ,,Door die twee veranderingen zijn we nu op veel vlakken goedkoper dan de meeste concurrenten. Bovendien kunnen we heel snel schakelen doordat we veel meer leveranciers tot onze beschikking hebben. En de kwaliteit en service zijn uiteraard hetzelfde gebleven.”
Het assortiment en de diensten van Nieuw Leven zijn in de afgelopen zes jaar regelmatig uitgebreid. ,,Zo hebben we laatst nog een nieuw trappenprogramma en een gloednieuwe kantenlijmmachine gekocht”, vertelt Schilder. ,,Ook hebben we er een verfspuiterij bijgekregen in de werkplaats, omdat we merkten dat vrijwel elke klant zijn hout in de grondverf wil hebben. Voorheen waren we in dat geval genoodzaakt om een schilder te bellen. Nu spuiten we het gewoon zelf in onze werkplaats. Ook dat heeft een omzetboost opgeleverd.”
Veerman: ,,Daarnaast verkopen we sinds vorig jaar bedrijfskleding. Hierbij hebben we hebben voor een merk dat populair is onder de jonge generatie. Het ziet er stoer uit en is kwalitatief ook gewoon top.”
Automatisering
Binnen Nieuw Leven lopen verschillende stromingen; de keuken- en deurenshowroom, de winkel, de timmerfabriek en de buitendienst. In totaal beschikt het bedrijf over 22 man personeel. Op papier behoort iedereen tot één team, maar in de praktijk waren het in de loop der jaren eilandjes geworden. ,,Om een eenheid te creëren, hebben we in de beginfase een paar keer bij elkaar gezeten en goede gesprekken gevoerd”, aldus Veerman. ,,Je botst dan natuurlijk ook tegen muren aan, omdat sommige collega’s al jarenlang op een bepaalde manier werkten. Maar stap voor stap is dat steeds beter geworden. Een aantal oudere collega’s is met pensioen gegaan en daar is vers bloed voor in de plaats gekomen. We hebben nu een relatief jong team en vrijwel iedereen kan goed met de computer omgaan.”
Een paar jaar geleden zijn de eigenaars daarom gestart met het digitaliseren van bepaalde zaken. ,,Toen we het bedrijf overnamen, werden alle 10.000 artikelen nog geprijsd met de hand”, bekent Schilder. ,,Tegenwoordig worden alle artikelbestanden digitaal aangeleverd en ingelezen. Alleen dat is al een tijds- en kostenbesparing die zijn weerga niet kent.”
Veerman: ,,Doordat we digitaal werken, hebben we bovendien veel meer inzicht in bepaalde processen en kunnen we alles makkelijk en snel terugzoeken in het digitaal archief. Het heeft minimaal een jaar geduurd voordat alle kinderziektes eruit waren en het optimaal werkte, maar daar plukken we nu de vruchten van.”
Optimalisatie
Maar de ambitieuze ondernemers zijn nog lang niet tevreden. Recentelijk hebben ze een specialist ingehuurd op het gebied van procesoptimalisatie. Samen met hem hebben ze gekeken waar ze nog kunnen verbeteren. ,,Daar zijn interessante dingen uit voortgekomen”, vertelt Schilder. ,,Vooral in de werkplaats zijn veel dingen beter geworden. Voorheen kwamen klanten daar binnenlopen met een tekening op een kladpapiertje. Dat kwam dan op een stapel terecht. En als het eenmaal klaar was, maakte de timmerman er een bonnetje van in het automatiseringssysteem. Veel te veel handelingen en tevens ongestructureerd.”
Veerman: ,,Nu gaan de klanten eerst naar de balie of werkvoorbereider op de werkplaats. Daar wordt precies bekeken wat er gemaakt moet worden en dat wordt vertaald naar een werkbon voor de timmerlieden, indien nodig voorzien van digitale tekening. Op die manier besparen we heel veel tijd en geld, want je kunt je voorstellen dat er voorheen ook wel eens wat fout ging, kwijtraakte en werd vergeten. Bovendien hebben de timmerlui nu veel meer rust in hun hoofd.”
Unieke combinatie
De komende jaren willen Schilder en Veerman onder meer geld vrijmaken om de winkel en showrooms op te knappen en particulieren meer bewust te maken van de mogelijkheden die Nieuw Leven hen biedt.
Veerman: ,,Veel mensen weten immers nog steeds niet van onze scherpe prijzen. En wat wij allemaal voor ze kunnen betekenen.”
Schilder somt op: ,,We verkopen kunststof en houten kozijnen, kastinterieurs en schuifwanden, binnen- en buitendeuren, kwaliteitskeukens, droombadkamers, tegels en sanitair, laminaatvloeren… Daarnaast hebben we een zeer complete bouwmaterialenhandel/-markt met alles op het gebied van ijzerwaren en gereedschappen, hout- en plaatmaterialen en bouwstoffen voor zowel de zakelijke als particuliere klant. En in onze timmerfabriek kunnen we vrijwel alles maken wat er in je opkomt. Indien mogelijk bezorgen we alles nog dezelfde dag en meestal zelfs binnen twee uur.”
Veerman glimlacht: ,,Het is een vrij unieke combinatie van producten en diensten, waarin we állemaal gespecialiseerd zijn. En dat alles in een prachtig pand, midden in het centrum van Volendam. Wij zouden het wel weten…”
Uw reactie