Verkeersdruppels in wegdek van de Wieringenlaan
Enkele maanden geleden zijn er in het asfalt-wegdek van de Nieuwedieplaan en de Franekerlaan op De Broeckgouw verkeersdruppels aangelegd. Deze zorgen ervoor dat het autoverkeer hier niet harder kan rijden dan 30 km per uur, anders bom je tegen het dak.
De verkeersveiligheid is hierdoor bijzonder verbeterd op de toegangsweg naar basisschool ’t Kofschip. Deze week zijn ook in het wegdek van de Wieringenlaan, nabij de VOMAR Voordeelmarkt, een viertal verkeersdruppels aangebracht in het asfalt.
Vlakken werden in het asfalt gezaagd en daarna werd met een graafmachine het asfalt verwijderd. In de vlakken zijn grote betonnen platen gehesen met een bobbels erop.
Vladimir Damusvic
Ten tijde van de allereerste bouwtekeningen van deze wijk hoefde je al geen raketgeleerde, atoomfysicus of astroloog te zijn om te voorzien dat de doorgaande wegen alhier zich ervoor zouden lenen om het gaspedaal wat dieper in te trappen. Vraag maar aan Geert-Jan 'Geluid' hoe hard je hier kan voordat je je bouwbus op de invalideplekken of voor de schuifdeuren van de Vomar parkeert. Ik vraag me dan ook af waarom dergelijke dure ingrepen altijd achteraf moeten plaatsvinden. Doe dat nou eens meteen bij de aanleg van de infrastructuur: is een stuk goedkoper. De aanpassingen aan die bruggen om er grote voertuigen overheen te kunnen laten rijden hebben de gemeenschap ook tienduizenden euro's extra gekost (en het is nog steeds slordig lapwerk).
Wat tenslotte erg jammer was bij de werkzaamheden die in dit artikel belicht worden, is dat woensdagmiddag/-avond/-nacht geen enkele automobilist meer het parkeerterrein van de Vomar meer kon verlaten met inachtneming van de geldende verkeersregels (en daar pas achter mocht komen op de Wieringenlaan zelf). De Wieringenlaan was naar beide kanten volledig afgesloten en een wettelijk toegestane omleidingsroute was niet aangegeven. Dan hadden we nog zo'n topper met een bouwbus die daar woont, die de parkeerstrook tegenover de Vomar (waar eerst nog verkeer langs kon) ook maar even vrolijk geblokkeerd had. Maar ja, er stond ook niet aangegeven dat hij daar niet mocht staan... dus ging hij daar natuurlijk lekker staan. Kortom: goed bezig, onze ambtenarenprofessors van de openbare ruimte!
Uw reactie