Algemeen

Partnercontent

Een koolhydraatarm dieet volgen

In een volwaardig voedingspatroon zijn koolhydraten nodig. Het lichaam kan zelfs niet functioneren zonder koolhydraten omdat het lichaam dit nodig heeft als energiebron. Bovendien hebben de hersenen glucose (soort koolhydraat) nodig om te kunnen functioneren. Koolhydraten zijn dus onmisbaar in een gezond voedingspatroon. Echter zien we dat het grootste gedeelte van de mensen te veel koolhydraten per dag nuttigt. Het lichaam kan dit eigenlijk niet goed verwerken, zeker niet wanneer men overgewicht of diabetes heeft. Een koolhydraatarm dieet volgen is dan ook een goed idee.

Hoe werkt een koolhydraatarm dieet?

Wanneer je een dergelijk dieet gaat volgen dien je op te letten dat je wel voldoende binnenkrijgt. Van te weinig koolhydraten kun je namelijk diverse klachten krijgen, denk hierbij aan een verlaagde weerstand, een hongerig gevoel of verteringsproblemen.

Koolhydraatarm eten is de oplossing voor een gezondere levensstijl. De meeste koolhydraten bevatten namelijk ontzettend veel toegevoegde suikers. Het lichaam weet niet goed hoe dit verwerkt kan worden en slaat dit op als vet.

Wat voor veel mensen helpt, is het voedingspatroon geleidelijk aan veranderen. Eet overdag een volkoren boterham met veel voedingsvezels in plaats van witte bollen of ander brood vol met toegevoegde suikers. Van vezels ervaar je voor een langere periode een verzadigd gevoel. Toegevoegde suikers doen het tegenovergestelde voor je, na een vrij korte periode zal je alweer trek hebben in nieuwe suikers. Eet wellicht ook iets minder rijst, pasta of aardappelen en vervang dit door meer groenten en eiwitten. De eiwitten zorgen bovendien voor een vol gevoel. Alle kleine aanpassingen helpen en kunnen een groot verschil maken.

Afvallen

Wanneer je wilt afvallen is een gezond en volwaardig voedingspatroon de belangrijkste factor. Maar ook drinken is van groot belang, wanneer je niet genoeg water drinkt kan het lichaam de afvalstoffen niet afvoeren. Met een koolhydraatarm dieet zal je merken dat je gemakkelijk kilo's zult verliezen. Sporten kan ook een groot onderdeel zijn, gezien dit er voor zorgt dat je meer verbruikt. Meer verbruiken betekent immers meer verbranden. Veel mensen willen hiervoor gaan fitnessen om ook te werken aan een goed figuur, maar weten niet goed hoe ze dit aan kunnen pakken. Hier vindt je specifieke informatie over trainingsschema’s en diverse sportoefeningen die je op weg helpen.

|Doorsturen

Roy neven

2020-02-18 20:30:58

Het lichaam kan zelf genoeg glucose maken vanuit doormiddel van gluconeogenesis. Erg zwak artikel, niks van waar. 

Niemand heeft koolhydraten nodig

David

2020-02-18 20:45:23

"Van te weinig koolhydraten kun je namelijk diverse klachten krijgen, denk hierbij aan een verlaagde weerstand, een hongerig gevoel of verteringsproblemen."

Onzin, je hebt 0,0 koolhydraten uit voedsel nodig. Het beetje dat je nodig hebt, maakt je lichaam zelf moeiteloos aan. Onder de 25 gr koolhydraten per dag kom je in ketose en verbrand je je eigen lichaamsvet. Als je zover bent, heb je bijna nooit meer een hongerig gevoel. Ik eet nu 5 jaar ketogeen dus zo min mogelijk koolhydraten en mijn weerstand en stoelgang zijn beter dan ooit. Mentale helderheid, slanke lijn en afwezigheid van suikerdips zijn andere grote voordelen. 

Mark

2020-02-19 09:28:44

Volgens mij is het al duidelijk uit de eerdere commentaren maar toch nog even duidelijk maken. Complete onzin artikel van blijkbaar iemand die niet veel snapt van voeding en wat het lichaam wel en niet nodig heeft. 

Ashwin

2020-02-19 14:15:40

Groot gelijk onzin artikel. Verder hoef ik niks aan toe te voegen. 

Jan

2020-02-19 14:45:58

Groenten bevatten allemaal koolhydraten. Koolhydraat vrij eten is dus kansloos, ook vezels  zijn onmisbaar en horen ook tot de koolhydraten. Je hebt ze dus nodig.  Koolhydraten voor energie is pure onzin.Energie komt ook uit vet en eiwitten.

Ikke

2020-02-19 15:54:49

Bijna Overal zitten koolhydraten in,  de truck is de foute snelle weg te laten. Ben nu 3 jaar bezig met khd beperkt eten, niks uit pakjes zakjes kant en klaar. Wel groente vlees kip enz.  Geen brood ook geen volkoren. Rijst pasta aardappel  ook niet.  Ik maak alles vers en ben ondertussen 25 kilo lichter, diabetes vrij slik geen medicijnen meer.  Alles waar suiker in zit vermijd ik als de pest.  En ik alles zit suiker wat voorverpakt is.  Zelfs in vleeswaren en verpakt vlees. Suiker is het grote gif.  

Leon

2020-02-19 22:00:57

Sorry, maar er staan zo veel fouten in dit artikel, dat u het beter offline kunt halen. 

De persoon hierboven mij ('Ikke') verwoordt het het beste. 

Hilde

2020-02-20 09:37:17

Ik onderstreep maar nog eens alle commentaren hier: wat een achterhaalde nonsens wordt hier verkondigd. Schaam je en ga je huiswerk doen. De enige koolhydraten die men zou moeten nuttigen zouden die uit groenten moeten zijn, omdat deze vezels, vitaminen en mineralen leveren. Verder kan het lichaam toch echt 100% zonder koolhydraten. Het pietsiebeetje wat de hersenen nodig hebben haalt 't makkelijk uit vetten en eiwitten door het proces gluconeogenese. 

Uw reactie