Vandaag geopend: 08.00 - 18:15

Persbericht Sint-Nicolaas stichtingen

Al decennialang verzorgen de stichtingen Sint Nicolaascomité en Behoud van de Sint Nicolaas Traditie een van de mooiste, populairste Sinterklaasfeesten van het land. Met een legioen aan prachtig geklede Zwarte Pieten, een uitgebreid programma en oneindig veel Sinterklaasmagie heeft de Volendamse intocht een enorme aantrekkingskracht op kinderen uit het hele land. En wanneer iedere bezoeker na de intocht weer tevreden richting huis keert, gaat het Sinterklaasprogramma in Volendam vrolijk door tot pakjesavond. Dagelijks verblijden de Sint en zijn Pieten de lokale scholen, verenigingen en bedrijven met onvergetelijke bezoekjes, er worden jaarlijks nieuwe Sinterklaasliedjes uitgebracht en als hoogtepunt hebben we zelfs een heuse Sinterklaasshow. In de donkere maanden is Volendam in de ban van het Sinterklaasfeest. Het is een niet weg te denken onderdeel van onze cultuur. Bovendien draagt het sentiment dat het kinderfeest voortbrengt bij aan de saamhorigheid. In die geest zeggen we; het Sinterklaasfeest kán en mág niet verloren gaan.

In de missie ons geliefde Sinterklaasfeest toekomstbestendig te maken, hebben we moeten concluderen dat er een aanpassing nodig is. Sinterklaas is namelijk niet meer overal welkom als hij Zwarte Pieten meeneemt.

De feiten op een rijtje

• Zwarte Piet wordt in verband gebracht met racisme. De landelijke weerstand tegen Zwarte Piet is de afgelopen jaren enorm gegroeid.
  • Zwarte Piet is verbannen uit de media- en reclamewereld.
  • Sportverenigingen, onderwijs en overheidsinstellingen volgen het landelijke beleid waarin geen plaats meer is voor Zwarte Piet.
  • Lokale winkeliers en ondernemers kunnen in de problemen komen met Zwarte Piet-uitingen in de etalage.
  • Zwarte Piet kan door werkgevers als een antireclame voor hun bedrijf worden gezien. Vrijwilligers en medewerkers worden hierop aangesproken wanneer zij betrokken zijn bij het Sinterklaasfeest met Zwarte Piet.
  • Ouders geven geen toestemming om hun kinderen met Zwarte Piet op de foto te zetten.

Veiligheid
Er zullen altijd mensen zijn die vinden dat wij niet toe moeten geven aan bepaalde oproepen vanuit de landelijke maatschappij en dat de Pieten roetzwart moeten blijven. We begrijpen dat invloeden en veranderingen van buitenaf soms lastig te bevatten zijn. Al jaren wordt er intensief overleg gepleegd tussen de comités binnen de gemeente. De comités worden in een onhoudbare positie gemanoeuvreerd en het wordt steeds moeilijker om de veiligheid te garanderen. Dat geldt niet alleen voor de grote evenementen als de intocht en de Sinterklaasshow, maar óók voor de dagelijkse bezoekjes aan scholen, verenigingen en bedrijven. De sfeer rondom het Sinterklaasfeest wordt ieder jaar grimmiger en onze vrijwilligers worden zelfs bedreigd. Als gevolg zijn vrijwilligers die zich al jaren inzetten voor het Sinterklaasfeest afgehaakt. Uitingen en bedreigingen op sociale media richting bestuursleden, comitéleden en vrijwilligers vinden wij onacceptabel. Besef goed dat er zonder hen geen Sinterklaasactiviteiten meer zijn.

Aanpassing
Wij bevinden ons op dit moment in een spagaatpositie tussen het landelijke beleid en een deel van de lokale wensen. Met het oog op de waarborging van de veiligheid zijn we genoodzaakt een aanpassing te doen. De kleur van de Pieten wordt aangepast naar de huidige standaard. Om te zorgen dat de Pieten onherkenbaar blijven is de hulp van een professionele schminker ingeschakeld. Zodoende kan het Sinterklaasfeest haar magie behouden en kunnen we de volgende generatie een toekomstbestendige traditie nalaten.

Agenda Sinterklaasfeest

• De intocht in de haven van Volendam is op zondag 13 november.
  • De Sinterklaasshow en de kindermiddag kunnen dit jaar helaas niet doorgaan. Er wordt gewerkt aan een ontzettend leuk alternatief. Binnenkort volgt meer informatie hierover.
  • De gehele Sinterklaasperiode zullen de Sint en zijn Pieten regelmatig in de Pietenbus door de straten van Volendam rijden.
  • Bij goede weersomstandigheden zal er een scooterrondgang worden georganiseerd.

Alle vrijwilligers zetten zich in om deze geweldige traditie voor onze gemeenschap te behouden. Geef en gun ook onze jongere generatie een onvergetelijke én veilige Sinterklaastijd, zoals wij die ook allemaal hebben gehad. Wij rekenen op uw steun. Staakt uw wild geraas en geef ons het vertrouwen. We zullen u en uw kinderen niet teleurstellen.

Stichting Sint Nicolaas Comité Volendam en Stichting tot behoud Sint Nicolaas Traditie Volendam.

Fotogalerij