Na meer dan twintig jaar achter de toonbank gaan Johan Bank en Daniël Tol zelfstandig verder
BT ICT: een nieuw begin na Smile Computers
De lange toonbank, het gezoem van computers, de klanten die even binnenwipten met een vraag over een printer of een wachtwoord: het is straks allemaal verleden tijd. Na meer dan twintig jaar komt er een einde aan Smile Computers aan de Julianaweg. Voor Johan Bank en Daniël Tol, die er beiden ooit begonnen als jonge jongens, voelt het als het afsluiten van een tijdperk. Maar tegelijk is het een nieuw begin. Met hun eigen bedrijf, BT ICT, zetten ze de draad voort. Zonder winkel, maar met dezelfde vertrouwde service. ,,Het was geen makkelijke beslissing,” zegt Daniël. ,,Smile was ons tweede thuis. Het voelt gek om die deur dicht te doen. Maar aan de andere kant: we openen er ook één.”
Smile kende een rumoerig laatste jaar. Eerst viel oprichter Edwin Bosma weg na een herseninfarct, daarna volgde een grootschalige hack die klanten in heel Edam-Volendam raakte.
,,Dat was een rollercoaster,” vertelt Johan Bank. ,,Slecht slapen, constant bezig zijn met herstel, de winkel dicht. Maar tegelijk zagen we hoeveel begrip er was. Mensen kwamen langs met visschalen en taart. Niemand wees met de vinger. Dat vonden we echt bijzonder.”
De gebeurtenissen versnelden een proces dat al langer speelde. De vaste lasten liepen op, de concurrentie met online verkoop werd zwaarder. ,,Een fysieke winkel aanhouden is tegenwoordig bijna niet te doen,” zegt Daniël. ,,Gas, stroom, huur, het tikt allemaal aan. Toch bleef Volendam trouw. Mensen kwamen langs omdat ze ons kenden. Dat persoonlijke contact willen we vasthouden, maar dan op een andere manier.”
,,Dezelfde gezichten, dezelfde service, maar zonder toonbank ertussen”
Die nieuwe manier heet BT ICT. Geen winkelpand meer, maar service aan huis en op kantoor. ,,Dezelfde gezichten, dezelfde service, maar zonder toonbank ertussen,” zegt Johan. ,,We komen gewoon langs, of helpen op afstand. Computers, netwerken, back-upsystemen, cloud, alles wat mensen gewend zijn. En wat je bij Smile hebt gekocht, daar blijven we support op bieden.”
Ook willen ze af van het klassieke ‘uurtje-factuurtje’. ,,We gaan meer werken met abonnementen,” legt Daniël uit. ,,Voor bedrijven, maar ook voor particulieren. Denk aan een jaarlijkse APK voor je computer, onderhoud en antivirus inbegrepen. Zo kunnen wij actief meedenken en ingrijpen voordat er iets misgaat. Dat scheelt stress bij de klant, en slapeloze nachten bij ons.”
Een zachte landing
Hoewel Smile verdwijnt als winkel, blijft de bekende service dus bestaan. Het vertrouwde telefoonnummer blijft bereikbaar, en veel klanten hebben al laten weten mee te willen verhuizen. ,,We willen dat het voor iedereen een zachte landing wordt,” zegt Johan. ,,Zakelijk én particulier. Sommige klanten zullen stoppen, dat begrijpen we. Maar niemand valt tussen wal en schip. Zelfs als iemand niet met ons meegaat, helpen we ze netjes verder.” Hun focus blijft dichtbij huis. ,,De lokale band is voor ons net zo belangrijk als altijd,” zegt Daniël. ,,We wonen hier, we werken hier, en we willen er zijn voor de mensen in deze omgeving.”
De twee benadrukken dat hun nieuwe bedrijf niet groter hoeft, maar beter. ,,We willen een gezonde werkdruk,” zegt Johan. ,,Iedere klant de aandacht geven die hij nodig heeft. Dat is uiteindelijk wat ons drijft.” Daniël knikt. ,,We doen dit werk al twintig jaar. En ook al waren we nooit aandeelhouders, Smile voelde altijd een beetje als ook van ons. Maar nu kunnen we het echt op onze eigen manier doen. Zonder de ballast van een winkel, maar met de vrijheid om te doen waar we goed in zijn: mensen helpen.”
Na een roerig jaar kijken ze vooral vooruit. ,,We beginnen opnieuw,” zegt Johan. ,,Met wat we altijd hebben gedaan: mensen helpen. Dezelfde service, dezelfde gezichten.” Hij lacht: ,,En hetzelfde geduld, dat ook.”
Vanaf december biedt BT ICT IT-ondersteuning aan huis en voor bedrijven in Edam-Volendam en omgeving. De vertrouwde service van Johan en Daniël blijft bestaan, maar dan zonder winkelpand.
Klanten kunnen terecht voor onderhoud, netwerkbeheer, cloudoplossingen en computerhulp aan huis. Bel voor meer informatie naar 0299-350500 of mail naar info@btict.nl
