Veertigjarig jubileum Autoschade Volendam
Met meer beschikbare en efficiëntere werkruimte en een vernieuwde voorgevel viert Autoschade Volendam deze week haar veertigjarig bestaan. Kell Kes en Linda Diepersloot namen het meer dan tien jaar geleden over van de ouders van Linda. Met hun team staan ze dagelijks klaar om te ontzorgen, want zoals zij stellen: ,,Schade is al vervelend genoeg.”
Ooit begonnen door Gerrit Kroon, namen Peter en Annelies Diepersloot de zaak naderhand over. In 1989 kwam Autoschade Volendam op de huidige locatie, aan de Mgr. Veermanlaan. ,,Ik liep hier als kind al rond”, zegt Linda, die naderhand met haar partner Kell als nieuwe eigenaar instapte. ,,Mijn vader zei dat hij ten tijde van zijn overname een grote brief had opgesteld, met veel tegens en twee voordelen, toch maakte hij deze keuze. Zo hebben wij ook die keuze gemaakt, toen mijn ouders met pensioen gingen.”
Kell Kes zat in de (Kes & Koning) bouw en was in 2011 al in de werkplaats begonnen. ,,Zodat ik van alle processen afwist. We hebben het daarna groter kunnen maken qua klantenbestand. Hebben meer capaciteit gecreëerd en werken efficiënter.” Kell stuurt het team in de werkplaats aan, doet de bestellingen en verzorgt de boekhouding. Linda calculeert, evenals de op het kantoor werkzame Ellen Kras. Kell: ,,Zij zorgt ook dat het met de verzekeraar in orde wordt gemaakt.”
De hulpvraag is de afgelopen jaren flink gestegen. Linda: ,,Sinds drie jaar werken we met een wachtlijst van vaak zes weken. Er zijn meer auto’s op de weg gekomen, maar minder autoschadebedrijven. Mede doordat er voor onze branche meer vergunnings- en milieuregels zijn opgesteld in de afgelopen jaren. Dan stappen jongeren niet meer zo snel in om een bedrijf te beginnen of over te nemen.” Kell: ,,Een auto die echt niet rijden kan, pakken we er tussendoor. Dat vraagt wel wat flexibiliteit van de klant.”
Linda: ,,Er is in dit vak sowieso veel veranderd sinds ik 25 jaar geleden als tiener binnenkwam, op verschillende vlakken.” Kell: ,,Er zit veel elektronica in de auto. Dat betekent dat je het personeel breder moet opleiden en als een auto binnenkomt, moet je ‘m eerst uitlezen en met de verzekeraar overleggen, voordat je aan de slag kan.”
