Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

Leerlingen krijgen les in het maken van vuurwerk

Nadat verschillende groepen van de basisscholen uit Volendam al een bezoek hadden gebracht aan het Don Bosco College, was het vrijdag de beurt aan de leerlingen van groep 8 van De Blauwe Ster uit Monnickendam.

 

Natuurkundedocent Kim Blankendaal laat weten dat het belangrijk is om met de vuurwerklessen een bijdrage te leveren aan de veiligheid van kinderen. De leerlingen kregen vervolgens de opdracht om een stukje vuurwerk te maken, waarbij zij verschillende elementen in hun vijzel mochten mengen en in een hulsje mochten stampen.

 

Alle hulsjes werden vervolgens in een brandvrije bak gezet en aangestoken. Wat volgde was een aaneenschakeling van fonteintjes van vuur met verschillende kleuren. Deze kinderen van De Blauwe Ster weten nu hoe vuurwerk werkt, hoe de verschillende kleuren ontstaan maar bovenal hoe gevaarlijk vuurwerk kan zijn.

Fotogalerij

Kindcentrum Broeckie officieel geopend

Onder grote publieke belangstelling is afgelopen zaterdag het geweldig mooie Kindcentrum Broeckie geopend. De nieuwe aanwinst van het Club & Buurthuiswerk is het resultaat van een positieve en constructieve samenwerking tussen de gemeente en het CBW.

 

Wethouder Vincent Tuijp was zichtbaar trots dat hij het openingswoord mocht houden op deze bijzondere dag. Met dit nieuwe pand aan de Oosterom wordt – samen met de nieuwe locatie van Berend Botje in het DBC – de zeer hoge kwaliteit van kinderopvang in Volendam weer voor vele jaren gewaarborgd.

 

De vraag naar kinderopvang is overigens dermate groot dat de locaties van het Speelhuisje en de Ark ook nog open zullen blijven. De wens wordt uitgesproken dat iedereen fijn mag werken op deze prachtige locatie en dat hier nog heel veel kinderen een zeer plezierige en leergierige tijd mogen beleven.

Fotogalerij

Wisseling van de wacht zorgt voor frisse wind

Volendams Museum kan blik eindelijk op de toekomst richten

Het Volendams Museum balanceerde op het randje van de afgrond, maar inmiddels heeft de stichting weer wat vet op de botten. Voorzitter Jan Tol ‘Dollie’ heeft met zijn team van vrijwilligers hemel en aarde bewogen om de hommage aan de lokale historie de coronacrisis door te krijgen. Van de stichting ‘Vrienden van het Volendams Museum’ – een initiatief dat juist opgericht werd met als doel het ondersteunen van het museum – kreeg het museumbestuur gedurende deze periode geen gehoor. ,,In het verleden heeft de stichting het museum veelvuldig bijgestaan, maar spijtig genoeg is niets voor eeuwig”, zegt Tol. Inmiddels zijn beide stichtingen weer on speaking terms en ziet de toekomst voor het Volendams Museum er weer hoopgevend uit.

Door: Kevin Mooijer

,,In 2018 liep ik met mijn vrouw door de Zeestraat toen een vrijwilliger van het Volendams Museum naar buiten stapte om te vragen of ik niet wat voor museum kon betekenen”, herinnert Jan Tol ‘Dollie’. ,,Een paar dagen later maakte ik onderdeel van het bestuur uit. Maar na een jaar vond ik het alweer mooi geweest. Hoewel het project me absoluut aansprak, merkte ik dat het ontzettend moeilijk samenwerken was met voormalig voorzitter Willem Keizer. Voor mijn gevoel kwamen we niet verder, dus zag ik geen andere uitweg dan op te stappen.” Na decennialang actief te zijn geweest – en zelfs een grote rol bij de oprichting te hebben gespeeld – werd Willem Keizer door het museumbestuur uit zijn functie gezet. ,,Willem heeft ongelofelijk veel voor het Volendams Museum betekend”, zegt zijn opvolger. ,,Sterker nog, zonder hem zou het museum er nooit zijn gekomen. Dit stukje Volendams erfgoed hebben we dus voor een groot deel aan Willem te danken. Waar het mis ging is denk ik dat hij simpelweg té lang op deze stoel heeft gezeten. Uiteindelijk behandelde hij het museum alsof het zijn privé-eigendom was. Dat staat haaks op de filosofie die achter de oprichting schuil ging.

Het museum is van de Volendammers, en zo moet het blijven ook.”
Na het vertrek van Keizer werd Jan Tol als interim-voorzitter aangesteld en sinds 2020 bekleedt hij die functie in een vaste aanstelling. ,,Om te voorkomen dat ook ik of andere bestuursleden in een rol zonder eind terechtkom, handhaven we nu termijnen voor de bestuursfuncties. Dat is de meest gezonde manier om het museumbelang te blijven waarborgen.” De nieuwe voorzitter heeft voor meer structuur in de organisatie van het Volendams Museum gezorgd. ,,We hebben bijvoorbeeld de overlegstructuur verbeterd. Vergaderingen vinden nu structureel plaats, dat heeft nu al een positieve weerslag op de efficiëntie merken we. Langzaam maar zeker wordt het museum steeds een stukje meer toekomstbestendig.”

‘Het was ontzettend moeilijk om met hem samen te werken, dus zag ik geen andere uitweg dan op te stappen’

Tol werd aangesteld in misschien wel de zwaarste tijd die het Volendams Museum heeft gekend. ,,Een week nadat ik in functie trad moesten de deuren gesloten worden vanwege coronamaatregelen. Het vergaren van financiële steun door middel van subsidies en het werven van sponsoren werd mijn voornaamste bezigheid als voorzitter. Wat die periode voor het museumbestuur des te stressvoller maakte, had betrekking op de regel dat bestuurders persoonlijk aansprakelijk gesteld konden worden mocht het museum het níét redden. Gelukkig is het zover niet gekomen. Dankzij financiële bijdragen van de gemeente Edam-Volendam, de provincie Noord-Holland en tweemaal van het Mondriaan Fonds hebben we ons hoofd boven water weten te houden.

‘We werden door de stichting ‘Vrienden van het Volendams Museum genegeerd’

Als we de huidige situatie vergelijken met die van begin 2020 kan ik met een gerust hart zeggen dat we weer wat vet op de botten hebben. De tweede schenking van € 30.000,- die we van het Mondriaan Fonds hebben mogen ontvangen speelt daarin een substantiële rol. Die schenking is namelijk niet geoormerkt, waardoor we het bedrag ook in een bestemmingsreserve mogen parkeren.”

Tol is dankbaar voor de financiële steun, maar schijnt tegelijkertijd zijn licht over het handelen van een zusterstichting. ,,Terwijl we kunnen zeggen dat het Volendams Museum gered is door de gemeente, provincie en het Mondriaan Fonds, werden we door de stichting ‘Vrienden van het Volendams Museum’ geen enkele keer benaderd met de vraag hoe we er eigenlijk voor stonden. Zelfs niet na diverse contactpogingen vanuit het museum. De stichting werd nota bene opgericht met als doel het steunen van het Volendams Museum.
Als er ooit een moment is geweest waarop zij het museum konden helpen, dan was het dit moment. Het is spijtig dat ze niet op onze toenaderingen ingingen.” De stichting opereert inmiddels onder de noemer ‘Vrienden van Volendams Erfgoed’.

‘Hoe vaak krijg je de kans om in je eigen geschiedenis te kunnen duiken?’

,,Onlangs hebben we een goed gesprek gevoerd met het bestuur van de stichting. We dienen een gezamenlijk belang, dat moet weer naar de voorgrond en moet los gezien worden van persoonlijke ervaringen en ongemakken. Het doel staat op zich en daar hebben we ons aan te houden. Daar zijn we het over eens. Daarom heb ik goede hoop dat onze banden weer aangehaald worden, dat we weer naast elkaar kunnen werken aan het veiligstellen van de toekomst van het Volendams Museum.”
De voorzitter en zijn collega-bestuurders zijn al druk bezig met het versterken van de museumpositie. ,,In 2024 gaan we meedoen aan expositie van wereldberoemd fotograaf Jimmy Nelson. Het is een eer voor het museum om een expositie te mogen faciliteren voor een mondiaal befaamd fotograaf. Verder zijn we in gesprek met onder meer de Bottervereniging en Volendam Experience, om te kijken of we kunnen samenwerken met betrekking tot dagjes uit in Volendam.” Tol benadrukt dat het Volendams Museum niet per se voor de toeristische bezoeker is. ,,Ieder weekend zie ik hier hordes met Volendammers voorbijlopen, mensen waarvan ik weet dat ze nog nooit in het museum zijn geweest. Ik wil ze graag allemaal uitnodigen om eens naar binnen te stappen. Hoe vaak krijg je de kans om in je eigen geschiedenis te kunnen duiken? Kom gezellig langs, neem de kinderen mee en ervaar hoe onze voorouders reilden en zeilden in het eens zo pittoreske Volendam.”

Fotogalerij

Bounce by Lize kerstmusical daverend succes

Maar liefst drie uitverkochte shows van Bounce by Lize betekenden vorige week topdrukte in De Jozef. De verlate kerstmusicals ‘De sterren van de hemel’ bleken een enorme aantrekkingskracht te hebben op geïnteresseerde ouders, opa’s, oma’s, broertjes, zusjes, ooms en tantes.

 

De kerstmusical – geschreven door niemand minder dan Carlo Boszhard – werd opgevoerd door de kinderen uit de Bounce Musical Groep. De danseresjes uit de speciaal opgericht groep zitten in de leeftijdsgroep van acht tot en met twaalf jaar.

 

In totaal werden drie shows opgevoerd, bij iedere show dansten telkens nieuwe dansgroepen. Het jongste danseresjes was slechts anderhalf jaar jong en de oudste deelnemende groep was de zumba en 30+ streetdancegroep. Álle shows waren uitverkocht. Sommige mensen kwamen zelfs naar meerdere shows kijken!

Fotogalerij

Special Darts Volendam: laagdrempelig en gezellig

Iedere zaterdagmiddag dient de PX als decor voor een sportief feestje. De inmiddels elf leden van vereniging Special Darts Volendam dart dan naar hartenlust in het cultuurhuis. Onder begeleiding van twee vrijwilligers draait ieder weekend uit op een gezellig en sportief samenzijn.

 

Naast het serieuze en sportieve aspect dat darten heet, wordt er een hoop gelachen en gebabbeld. Er worden zelfs vriendschappen gesloten die ook buiten de dartuurtjes om onderhouden worden. Oprichters Gerard Tol en Johan Veerman hebben gezorgd dat de vereniging laagdrempelig is.

 

,,Special Darts is voor mensen die in het reguliere darten niet mee kunnen komen, omdat ze bijvoorbeeld niet goed kunnen tellen. Wij helpen ze daarbij. Ben jij of ken jij iemand die met ons mee zou willen doen? Bel dan 06 15 65 42 91 voor meer informatie. Meedoen is gratis!”

Fotogalerij

Nieuwjaarscross bij AV Edam

Onder heerlijke omstandigheden werd afgelopen zondag de Nieuwjaarscross gelopen op het atletiekterrein in Edam. De Nieuwjaarscross is onderdeel van een onderlinge crosscompetitie die gehouden wordt onder de leden van de AV.

 

Deelnemers uit alle leeftijdscategorieën verschenen zondag aan de startlijn om het parcours te lopen. Slingerend over het veld en springend over banken op terrein dat bestond uit stukken gras en modder, de zandbak en het bospad.

 

Bouke Bouma en Angelic Keijzer werden de winnaars bij de Masters en Senioren. De jeugdleden liepen veelal gemengd in afstand en categorie. Onder toeziend van vele (groot)ouders werden de lopers vanaf de zijlijn aangemoedigd. Het werd voor alle betrokkenen een onvergetelijke, zonnige zondagmiddag.

Fotogalerij

Kettingbrug Edam tijdelijk afgesloten voor motorvoertuigen

De Kettingbrug van Edam is tijdelijk aan onderhoud onderhevig. Tijdens de werkzaamheden wordt er naast regulier onderhoud ook elektrisch- en mechanisch onderhoud uitgevoerd.

 

De Kettingbrug is een monumentale brug en ligt op een doorvaartroute. De brug moet in originele staat worden hersteld, rekening houdend met het komende vaarseizoen. De werkzaamheden worden daarom in twee fases uitgevoerd.

 

Wanneer fase twee start is nog niet bekend. Tijdens de huidige ‘fase 1’ blijft de brug toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Tijdens het groot onderhoud van fase 2 is de brug voor al het verkeer afgesloten. Er wordt gezorgd voor omleidingsborden.

Fotogalerij

De Heilige Graal van… Studio Arnold Mühren

Namen: Arnold (78) en Patrick (58) Mühren
Bands Arnold: The Cats
Bands Patrick: Spryng & Maribelle
Sinds wanneer maak je muziek? Arnold: ,,Op mijn dertiende heb ik de gitaar voor het eerst opgepakt. In de ‘Blue Cats’ periode, net voor The Cats ben ik overgestapt op basgitaar, ik was een jaar of zeventien. Mijn eerste basgitaar heb ik zelf gebouwd.”
Patrick: ,,Toen ik een jaar of 10 was bracht mijn moeder me naar drumles in Amsterdam bij IJf Blokker, bekend geworden als ‘Barend Servet’ in tv-programma’s van Wim T. Schippers. Later heb ik negen jaar ‘beroeps’ gedrumd bij Spryng & Maribelle.”
Hoeveel instrumenten hebben jullie? ,,Een Yamaha vleugel, Wurlitzer, Fender Rhodes, Hammond B-3 orgel, akoestische basgitaar, een akoestische gitaar, een Ludwig 1974 drumkit (overgenomen van The Cats), een Premier drumkit, een accordeon, 12-snarige gitaar en een Fender Precision Bass.”
De heilige graal van Studio Arnold Mühren: Een Yamaha C7 vleugel.

 

Met een studio vol instrumenten is het lastig kiezen welke graal je heilig verklaart. Arnold en Patrick Mühren spelen zelf geen piano, maar kiezen vanwege een specifiek verhaal en de bijzondere man die daarin de hoofdrol speelt voor hun Yamaha C7 concertvleugel. Voormalig Cats-bassist Arnold bouwde een bijzondere vriendschap op met Dolf van den Assem, misschien wel de beste pianostemmer die Nederland ooit heeft gekend. ,,Dolf was de vaste pianostemmer van onder meer Het Concertgebouw. Hij deed alles op gehoor, met enkel een stemvorkje als hulpmiddel. Dolf was alleenstaand, hij leefde voor zijn vak. We konden hem áltijd bellen om onze piano te stemmen, ook ’s avonds en in het weekend. Bij voorstellingen in Het Concertgebouw bleef Dolf steevast tot de pauze, zodat hij dan de vleugel nog even kon stemmen, mocht dat nodig zijn. Daarna kwam hij rustig nog even naar Volendam als wij in de studio bezig waren. En omdat hij vaak ’s avonds kwam, at hij ook regelmatig met ons mee.” Arnold lacht: ,,Tijdens het eten hoefde Dolf zich eventjes niet te concentreren op toonhoogten. Dan kwamen de verhalen op tafel. ‘Een piano stemmen is zo’n nauw luisterend ambacht, dat moet toch ook anders kunnen?’, stelde ik voor. Dolf had er klaarblijkelijk al eens over nagedacht: ‘Dat zou wel kunnen’, zei hij. ‘Maar dan moet je aan elke snaar een bepaald gewicht hangen. Dan wordt het een nóg zwaarder instrument. Bovendien kom ik zonder werk te zitten. Slecht idee dus’.”

 

Maar achter het opgewekte, innemende masker schuilde een gekwelde geest. Het leven van de pianostemmer werd getekend door tragiek. ,,Dat had alles te maken met zijn afkomst”, zegt Arnold. ,,Een tafelgesprek met Dolf dat me altijd zal bijblijven ging over de oorlog. Net toen het gesprek zijn einde naderde, zei hij: ‘Ik ben ook Joods.’ Ik nam nog een hap van mijn eten en zei iets als ‘oké, dat wist ik niet.’ Maar Dolf bleef me indringend aankijken. ‘Ben ik nu nog wel welkom?’, vervolgde hij. Ik verslikte me bijna.” Ruim een half eeuw na de oorlog vreesde de Amsterdammer nog altijd dat hij door de Duitsers gepakt zou worden. ,,Dolf zat opgesloten in een mentale gevangenis. Zijn vader kwam in de beginperiode van de oorlog om het leven en zijn moeder werd twee jaar later in Sobibor vermoord. Voordat zij opgepakt werd door de nazi’s had ze Dolf weten onder te brengen bij een familie op een boerderij. Hij was slechts twaalf toen hij dat meemaakte.” In 2009 kwam Dolf te overlijden. ,,Op zijn begrafenis hoorde ik dat Dolf in zijn volwassen leven na de oorlog zijn naam en uiterlijk had laten veranderen. Het was hem te riskant om Jood te blijven, zelfs na de oorlog.”

 

,,Dolf wist precies naar welke klank ik op zoek was toen hij ons op deze prachtige Yamaha C7 concertvleugel wees”, herinnert Patrick. ,,En dit is tevens het laatste instrument dat hij gestemd heeft. Zoals gebruikelijk belden wij Dolf of hij de vleugel kon komen stemmen, niet wetende dat hij ernstig ziek in een hospice lag. Dolf reageerde bevestigend, hij zou naar Volendam komen. Maar nadat de telefoon werd neergelegd werd de studio teruggebeld. Arnolds vrouw Vera nam de telefoon op, een onbekende stem vroeg ‘moet Dolf écht per se komen?’. Vera reageerde: ‘Ja, natuurlijk. De vleugel moet gestemd worden.’ Een krap uur later kwam er een auto voorrijden bij de studio. Een sterk vermagerde Dolf zat in de passagiersstoel, zijn tas werd gedragen door zijn begeleider. Terwijl Dolf geconcentreerd met zijn stemvorkje achter de vleugel zat, vertelde de begeleider dat Dolf zijn einde naderde en dat hij koste wat het kost onze vleugel nog één laatste keer wilde stemmen.”

Fotogalerij

Clublied FC Volendam in nieuw jasje gestoken

‘Ieder kent de Volendammers aan de klomp en de wijde broek’. Waarschijnlijk las je die regel zingend aan de hand van de legendarische clublied-melodie. Hoewel de tekst is niet helemaal actueel meer is – je ziet immers weinig klompen en wijde broeken meer in het Volendamse straatbeeld – blijken de woorden anno 2023 nog altijd doeltreffend.

 

Voor de opnieuw opgenomen versie van het ‘Clublied FC Volendam’ werd geen woord veranderd. Wat het instrumentale gedeelte betreft is het een ander verhaal, zo oordeelden verschillende betrokkenen. Niemand minder dan componist Thomas Tol nam de nobele taak de voetbalkraker nieuw leven in te blazen voor zijn rekening.

 

Begin januari werd in de studio van Arnold Mühren de nieuwe release voor het eerst afgespeeld. Tijdens de thuiswedstrijd tegen RKC komende zaterdag zal het nieuwe strijdlied voor het eerst uit de stadionspeakers van het Kras Stadion schallen.

Fotogalerij

Handbalsters houden het spannend tegen DSVD

Met nog geen tien minuten op de klok leek de wedstrijd tegen DSVD een formaliteit te worden. Op het scorebord stond 6-1, alles leek te lukken bij Volendam. Maar vijf minuten later stond het 7-7, waardoor het een echte wedstrijd werd. 

 

Toch wist Volendam weer een behoorlijke voorsprong te pakken. Met 17-12 werd de kleedkamer opgezocht. DSVD kwam sterk terug na de rust. Dankzij de uitblinkende keepster Ellen Overman bleef Volendam aan de goede kant van de score staan.

 

Na een uiterst spannende slotfase wist Volendam met een eindscore van 28-27 de punten veilig te stellen. Als het zo doorgaat mogen de dames zelfs dromen van een Europees vervolg. Het zou een unieke en historische belevenis kunnen worden, maar er is voor die tijd nog werk aan de winkel.

Fotogalerij