Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

Gezellig samenzijn Jubilarissen HSB

Op vrijdag 25 november was het feest in Smit-Bokkum. Na twee jaar wachten konden de jubilarissen van HSB eindelijk in het zonnetje worden gezet. Directieleden Camiel Honselaar en Edwin Zomerdijk riepen de gevierde werknemers naar voren om ze te feliciteren.

 

Iedere jubilaris ontving een envelopje en een prachtig bloemenboeket. Speciale aandacht ging uit naar Jaap Tol. Hij was vorig jaar op 2 augustus maar liefst 50 jaar in dienst. Jan Smit en Sijmen Kwakman volgden met respectievelijk 40 jaar.

 

Mark Siemons, Angela Veerman-Jonk, William Bosschaart, Jim de Boer, Marcel Piet, Vincent Bottelier, Dick Schilder, Edwin Hoff, Lia Sier-de Boer, Fred Britsemmer en Marcel de Wit; Gefeliciteerd!

Fotogalerij

‘Het volk heeft gesproken’

Kermispetitie afgerond en overhandigd

Ruim vijfduizend keer werd hij getekend; de kermispetitie met de alleszeggende titel ‘Bring uis vrom naar de Dijk’. Als aanvulling op het onlangs afgeronde evaluatietraject werd de petitie door een burgerinitiatief gelanceerd, met als doel de lokale bevolking een stem te geven in de toekomstplannen van de Volendammer kermis. Inmiddels zijn de resultaten van de actie overhandigd aan vier partijen: de gemeente Edam-Volendam, de kermisexploitanten, Horeca Volendam en het Slobbelandbestuur. ,,We hebben ze de stem van het volk kunnen overhandigen”, zegt Mona Keijzer. ,,De toekomst van onze kermis ligt in hun handen. Wij wensen alle betrokken partijen die rond de tafel gaan veel wijsheid toe.”

Door: Kevin Mooijer

,,Los van alle logische belangen die er spelen, is er ook nog het belang van het kermisgevoel”, zegt Bill Duin. ,,Daar ligt de meerwaarde van deze petitie. In het onlangs gepubliceerde adviesrapport wordt voornamelijk gesproken over vergunningen, communicatie, veiligheid en ondernemen. Stuk voor stuk cruciale onderwerpen – met uiteraard veiligheid als belangrijkste uitgangspunt – maar in het rapport werd helaas weinig aandacht besteed aan het ‘kermisgevoel’. Voor de totstandkoming van de petitie vroegen wij ons dan ook alleen hardop af; ‘Wat wil Volendam nou eigenlijk?’ en ‘wat raken we kwijt als we de kermisinvulling van 2022 doorzetten?’ Ruim vijfduizend mensen tekenden onze petitie. Dat aantal zegt heel veel. Vijfduizend Volendammers komen ervoor uit het diepgewortelde kermisgevoel absoluut niet te willen verliezen. De saamhorigheid en unieke nostalgie mogen niet verloren gaan.” Filosofisch besluit de ondernemer: ,,Als je dingen uit het hart haalt, dan is het hart uit dingen.”
,,Terugkijkend zijn we blij dat we de petitie in het leven hebben geroepen”, vult Nico de Boer aan. ,,In het evaluatierapport staat letterlijk dat het perspectief van de inwoners van Volendam geen onderdeel uitmaakt van het onderzoek: ‘De evaluatie richt zich op hoe de gemeente en andere betrokken instanties (de organisaties van) de kermis hebben beleefd. Dat betekent dat het perspectief van inwoners van Volendam geen onderdeel is van deze evaluatie.’ Het bewijst dat de petitie van significante waarde is voor de discussie.”

‘Ruim vijfduizend mensen tekenden de petitie. Dat aantal is te groot om te negeren’

Onlangs brachten de initiatiefnemers van de petitie – Bill Duin, Kees Tol, Nico de Boer, Joop Bouwman, Mona Keijzer en Alex de Boer – een bezoekje aan vier betrokken partijen. ,,We hebben de petitieresultaten gedeeld met de gemeente Edam-Volendam, de kermisexploitanten, het Slobbeland-bestuur en Horeca Volendam”, zegt Mona Keijzer. ,,Stuk voor stuk gaven ze aan resultaten ter harte te nemen. De overhandigingen leidden tot goede gesprekken. De kermisexploitanten spraken nogmaals hun zorgen voor de toekomst van de Volendammer kermis uit. Waar ze onze kermis voorheen met een negen beoordeelden, gaven ze dit jaar een 5. De afgezanten van Horeca Volendam vertelden ons dat ook zij over een kermishart beschikken en dat ze op zoek gaan naar een gezamenlijke oplossing.
Het bestuur van Slobbeland vertelde ons dat zij hopen dat er ook volgend jaar kermis gevierd zal worden op het Slobbeland-terrein. Niet alleen vanwege traditionele en culturele beweegreden, maar kort door de bocht heeft de stichting het jaarlijkse pachtgeld nodig om de toekomst van het recreatiecentrum veilig te stellen. Kermiswethouder Angelique Bootsman bevestigde geïnteresseerd te zijn in de petitie en benadrukte dat er samen met het college een besluit zal worden genomen over de kermis van 2023.”
Het werk van de actievoerders lijkt erop te zitten nu de uitslag bekend is en gedeeld is met de betrokken partijen. ,,We kunnen nu alleen maar hopen dat alle belanghebbenden, net als ons en de vijfduizend deelnemers, óók over een kermishart beschikken. De toekomst van het mooiste volksfeest van Nederland ligt in hun handen. Wat het volk wil is bekend. Ga rond die tafel en bring uis vrom naar de Dijk.

De kermispetitie is inzichtelijk en te tekenen op de link: www.volendammerkermis.petities.nl.
Tevens hebben de initiatiefnemers een enquête gehouden onder de kermisexploitanten. De volledige enquête is te lezen via de onderstaande link: https://tinyurl.com/kermispetitie

Fotogalerij

RKAV zaal sleept moeizaam gelijkspel uit het vuur

Om aan te haken bij de bovenste acht ploegen had Volendam moeten winnen van het laaggeplaatste Texel ’94. Volendam kwam al snel voor door een doelpunt van Robin Kwakman, maar binnen een minuut was het alweer gelijk.

 

De wedstrijd verliep rommelig en door beide kanten werd er weinig voetbal getoond. Na de rust scoorde Texel met een goed geplaatst schot, niet veel later zetten ze de 1-3 op het scorebord. Nick Schilder wist de spanning terug te brengen.

 

Vijf minuten voor tijd werd Robin Kwakman ingebracht als vijfde veldspeler. Kwakman wist de 3-3 voor zijn rekening te nemen. Hij bleef als vliegende keep spelen, maar meer dan een gelijkspel zat er helaas niet in.

Fotogalerij

De Heilige Graal van… Mell

Naam: Melanie Jonk
Leeftijd: 29
Bands: Mol, Mol en Mell, Top 2000 Band, Mell & Vintage Future
Sinds wanneer maak je muziek? Zolang ik me kan herinneren zing ik al. Gitaarspelen begon ik op mijn tiende mee. Vier jaar later begon ik met optreden.
Hoeveel instrumenten heb je? Drie akoestische gitaren (Garrison, Richwood en een Gibson Parlour) en de Gibson Les Paul Goldtop van mijn bap.
Mells heilige graal: Gibson Les Paul Goldtop uit 1969.

 

,,Deze gitaar heeft jarenlang aan de muur gehangen op mijn slaapkamer in het ouderlijk huis”, zegt Mell terwijl ze de prachtige gouden Les Paul, die ze van haar opa Piet Veerman in bruikleen heeft, uit het standaard pakt. ,,Nu ik terugkijk, denk ik dat hij me die gitaar destijds meegaf om me te triggeren. Om me geïnteresseerd te krijgen in elektrisch gitaarspel. Tot voor kort heb ik me namelijk alleen bezig gehouden met de akoestische gitaar. Vanwege de begeleidende functie is dat voor mij altijd het meest logisch geweest.” De coronapandemie maakte een abrupt einde aan de drukte die Mells carrière teweegbracht. ,,De hele muziek business kwam stil te liggen. Voor het eerst sinds lange tijd had ik weer wat ruimte in mijn agenda. Die tijd wilde ik gebruiken om iets nieuws te leren. Van Nico Brandsen leende ik een Fender Telecaster om elektrisch te leren spelen. Als doel stelde ik de gitaarpartij van ‘Gravity’, een fantastisch liedje van mijn all time favorite hero John Mayer.” De zangeres zou een natuurtalent blijken; ‘Gravity’ is – net als de Gibson Les Paul van haar opa – inmiddels een vast onderdeel van haar liveshows. ,,Alle puzzelstukjes vielen op zijn plek. Nadat ik dat liedje in de vingers had, vroeg mijn bap of ik de Les Paul tijdens mijn theatertour wilde gebruiken…”

 

,,Deze Gibson is een familiestuk. Mijn bap heeft hem ergens begin jaren ’70 gekocht. Jarenlang heeft hij hem bij The Cats en tijdens zijn solocarrière gebruikt, hij is zelfs in videoclips terug te zien. En nu, vijftig jaar later, heb ik het voorrecht dat ik hem voor mijn muziek mag gebruiken.” In de continue zoektocht naar de perfecte sound heeft Piet ‘de Koster’ de gitaar door de jaren heen aan meerdere ingrepen laten ondergaan. Áltijd met een duidelijke visie die aansloot bij het tijdsbeeld. ,,Tremolo erop, nieuwe elementen erin, een extra volumeknop, tremolo er weer af. Als hij zoekt naar een bepaalde sound, dan vindt hij hem ook. Het mooiste wapenfeit van die theorie is deze gitaar.”

 

De dagen van stofvangen zijn verleden tijd voor het gouden blues-beest van Mell. In theaters en poppodia door het hele land is het doorleefde instrument weer regelmatig te bewonderen. Zoals het hoort. ,,Tijdens mijn show begin ik er bij een bepaald liedje op te spelen”, zegt Mell die een glimlach niet kan onderdrukken. ,,Op dat moment zeg ik nog niks over de historie van het instrument. Daarmee wacht ik tot het einde van de show. Als ik dan éindelijk mag vertellen van wie de gitaar is, dan hoor je oprechte verbazing en verwondering in het publiek. Iedere keer weer geniet ik van die reactie. Deze Les Paul heeft niet alleen een prominente plek in mijn huidige show veroverend, maar in mijn hele carrière. Ik ben blij dat hij eindelijk weer de liefde krijgt die hij verdient.”

Fotogalerij

Tentoonstelling S.V.E.L. te Edam geslaagd

Afgelopen weekend heeft de duivenvereniging SVEL uit Edam de jaarlijkse tentoonstelling in het clubgebouw gehouden. SVEL is de grootste duivenvereniging uit Waterland en heeft momenteel 32 leden die tijdens het vliegseizoen deelnemen aan de duivenvluchten vanuit België en Frankrijk.

 

Tijdens het vliegseizoen wordt er elke zondag naar Hank/Dussen gereden met de duivenkar om trainingsvluchten te organiseren. Veel duivenliefhebbers uit Noord-Holland weten het verenigingslokaal aan de Keetzijde te vinden om hun geliefde hobby nog meer glans en waarde te geven.

 

84 duiven werden tentoongesteld bestaande uit één oude doffer, een oude duivin, een jonge doffer en een jonge duivin per liefhebber. Op vakkundige wijze werden ze door keurmeester René Borgmann en een leerling keurmeester in opleiding gekeurd. Het leverde een mooie keuring, een gezellige dag en verrassende winnaars op!

Fotogalerij

Handballers winnen na spannende slotfase

Na de laatste vijf wedstrijden niet te hebben kunnen winnen was het dit weekend tegen Sporting Pelt van het grootste belang om de twee punten in huis te houden.

 

Het was al vroeg in de wedstrijd duidelijk dat Volendam volledig voor de overwinning ging; aanvallend speelde Volendam goed en met name Stefan van Gils had met negen treffers een groot aandeel in de winst. Maar ook verdedigend zat het dit keer goed in elkaar.

 

Het ging gelijk op tegen de nummer drie van de Beneleague, maar Volendams wist steeds een kleine voorsprong vast te houden. Bij de stand van 31-30 wilde Tim Roefs eigenlijk tijdwinst boeken, tot hij een klein gaatje zag om de bevrijdende 32-30 te scoren.

Fotogalerij

Sinterklaas raakt verdwaald op weg naar Aventurijn

Een gloednieuw schoolgebouw op een nieuwe locatie, dat kan nog wel eens voor wat verwarring zorgen. Helemaal wanneer je ongelofelijk oud bent. Sinterklaas zou maandag op bezoek gaan bij De Aventurijn, maar raakte verdwaald.

 

De Pieten hadden een paar uurtjes vrij genomen om rustig een wedstrijdje van het WK te kijken, waarop de Sint er in zijn eentje op uit trok. Hij strandde in het Pallasplantsoen in Volendam. De Goedheiligman zat redelijk in de buurt, maar de Willem Tholenstraat bleek onvindbaar voor hem.

 

Piet Salamanca maakte van de gelegenheid gebruik om een keer voor Sint te spelen. Met paard en wagen verscheen hij op het schoolplein van De Aventurijn. Samen met alle kinderen ging Salamanca op zoek naar Sinterklaas en de andere Pieten. Het werd een geweldig avontuur voor de leerlingen van de basisschool.

Fotogalerij

Sinterklaasfeest en Lampionnentocht bij Jeugdschaatsen Volendam

Afgelopen vrijdag stond een ouderwets kinderfeest op het programma. Een geweldige lampionnentocht én de Sint met zijn schaatspieten bleek weer een voltreffer. Bovendien werkte ook de aanwezigheid van vele ouders, opa’s, oma’s en overige geïnteresseerde toeschouwers motiverend voor de kinderen.

 

Samen zongen alle kinderen al schaatsend de gezellige sinterklaasliedjes mee. De Goedheiligman stond versteld van het schaats- en zangtalent. Nadat de kind de aanwezige kinderen had toegesproken nam hij plaats op de sinterklaasslee. Hij werd een aantal ronden voortgeduwd door zijn schaatspieten.

 

De kinderen ontvingen een kleurenkaart waarop ze handtekeningen van de Pieten mochten verzamelen. Met een volle kaart kregen de kinderen na afloop een leuke verrassing van de Sint. Bovendien wenste Sinterklaas alle jeugdschaatsers een uiterst succesvol volgend seizoen én veel schaatsplezier.

Fotogalerij

Nagenieten van Volendams Opera Koor concert

Een fotoreportage van het onvergetelijke concert van het Volendams Opera Koor in de Sint Vincentiuskerk van vorige week zondag. Stukken uit de vele opera’s en van diverse componisten werden uitgevoerd met medewerking van het Orchestra Musica Accompagnata, drie solisten en onder bezielende leiding van de dirigent Jan Laan.

 

Het zorgvuldig geselecteerde programma zorgde voor veel uitzoekwerk uit verschillende opera’s. Niet alleen voor de koorleden, maar ook voor de orkestleden. Het resultaat mocht er zijn. Wat een apotheose met de toegift, het wereldberoemde drinklied uit La Traviata van Giuseppe Verdi.

 

Het applaus ontplofte bijna uit de kerk vandaan. Niet alleen de koorleden en de solisten genoten van dit toetje, maar vooral ook de orkestleden waren blij dat het een geslaagde dag is geworden. Alle betrokkenen kijken terug op een uiterst geslaagd, muzikaal feest.

Fotogalerij

Een groot sinterklaasfeest bij ’t Nest

Zaterdagmiddag was een bomvolle Amvo in afwachting van de Sint. Rond twee uur arriveerde de Goedheiligman en een ontelbaar aantal Pieten. Bij binnenkomst werd het gelijk een dolle boel. In de zaal werd direct de eerste polonaise ingezet.

 

Toen Sinterklaas eindelijk had plaatsgenomen om de vele aanwezigen toe te spreken, werd het muisstil in de Amvo. Zoals alleen de Sint dat kan volgden prachtige, humoristische verhalen met een persoonlijk tintje. Naderhand zorgden de Pieten voor vermaak door een heuse menselijke piramide te bouwen.

 

Na een uurtje moesten de Sint en zijn Pieten als de wiedeweerga naar het volgende bezoekje, ditmaal in de hoofdstad. De aanwezigen van ’t Nest kijken terug op een geweldige, onvergetelijke middag en verheugen zich nu al op het sinterklaasfeest van volgend jaar.

Fotogalerij