Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

‘Bevolking moet inspraak hebben in kermisinvulling’

Petitie: ‘Bring uis vrom naar de dijk’

Terwijl de evaluaties tussen alle belanghebbenden van de Volendammer kermis en het door de gemeente ingeschakelde onafhankelijke bureau in volle gang zijn, lanceert een burgercollectief vandaag een online petitie. ,,Onder meer de horecaondernemers, kermisexploitanten, veiligheidsdiensten en tentenorganisaties krijgen de kans om zich te laten horen. Maar waar klinkt de stem van het volk?”, vraagt Nico de Boer zich hardop af. ,,Hoewel er dit jaar een geweldig festival plaatsvond op het Marinaparkterrein, kunnen we wat ons betreft niet van een voldaan kermisgevoel spreken.” Kees Tol: ,,Kermis vieren hoort op de dijk, net zoals onze voorouders dat deden. Als je dat met ons eens bent, laat dan je kermishart spreken en teken de petitie!”

 

De kermis ligt inmiddels ruim een maand achter ons, maar heel feestvierend Volendam heeft het vizier al op september 2023. Onlangs heeft kermiswethouder Angelique Bootsman aangegeven dat de nieuwe kermisinvulling een pilot betrof. Toch maakt een groep prominente kermisliefhebbers zich ernstig zorgen over de toekomst van het volksfeest. In de nasleep van de afgelopen kermis hebben Kees Tol, Nico de Boer, Bill Duin, Alex de Boer, Joop Bouwman en Mona Keijzer met één gezamenlijk doel de koppen bij elkaar gestoken; ‘de kermis moet terug naar de dijk.’ ,,Ondanks dat er de afgelopen kermis een prachtig mooi feest is neergezet, het erg gezellig was en de organisatie buitengewoon, zijn wij in de veronderstelling dat het overgrote deel van Volendam het met ons eens is”, zegt Bill Duin. ,,Kermis is het mooiste dat ons dorp het eigen volk te bieden heeft. Hoe we dit jaar, ver van de dijk, kermis hebben moeten vieren, voelde niet echt als kermis. Festivalterreinen ver van de haven in plaats van de beunen op de dijk is wat ons betreft niet het antwoord. Kermis draait om saamhorigheid en om gezelligheid. In die geest hopen we met zijn allen tot een oplossing te komen. We willen het gemeentebestuur, de kermisexploitanten, de horecaondernemers en de organisaties van de kermistenten dan ook vragen de koppen bij elkaar te steken en gezamenlijk tot een oplossing te komen. Een oplossing die recht doet aan onze rijke kermishistorie. Al sinds 1750 wordt onze geliefde kermis op de dijk gevierd, het is nu aan ons om die prachtige traditie in stand te houden. Samen moeten we dit onmisbare stukje cultuur beschermen, zodat ook onze kinderen, kleinkinderen en zelfs de generaties daarna voor altijd het mooiste volksfeest wat er is kunnen blijven vieren.”

 

Kermisgevoel

Het gezelschap steekt de loftrompet over de organisatie van Uis Faist. ,,Wat zij hebben neergezet is werkelijk ongeëvenaard”, zegt Mona Keijzer. ,,Een denderend programma, gezelligheid en een onberispelijke organisatie. Maar de authentieke kermissfeer ontbrak. We hebben het samen dansen, zingen en lachen met elkaar langs de haven moeten missen. En dat doet ons pijn. De zenuwen, de voorpret, het kermisgevoel – zoals alleen wij Volendammers dat kennen – mogen niet verloren gaan.” Joop Bouwman: ,,De tendens van de lokale gespreksstof in de weken na kermis spreekt boekdelen. Datzelfde geldt voor de opkomst bij de kaartverkoop voor de maandagochtend van kermis 2023 in De Jozef. Het feest biedt plek voor 600 personen, er kwamen ruim 2700 aanvragen binnen. En dat terwijl er vorig jaar kaarten over waren. Het zijn veelzeggende affaires, maar het blijven losse flodders. Een podium om een gezamenlijke vuist te maken, om als Volendammer bevolking onze stem te laten horen, was er tot dit moment niet. Wij vinden dat het volk ook inspraak moet hebben in de kermisinvulling. Daarom is het ontzettend belangrijk dat zoveel mogelijk dorpsgenoten de petitie tekenen.”

Het collectief heeft onlangs een bezoekje gebracht aan kermisexploitanten die met hun attracties op de Volendammer kermis waren te vinden. Nico: ,,We hebben de exploitanten een enquête gestuurd. Maar liefst 27 enquêtes werden beantwoord, dat is een vertegenwoordiging van meer dan 30 attracties en kramen. Waar de exploitanten normaal gesproken de verdiensten in Volendam met een 9 beoordeelden, geven ze dit jaar een 5. Daarnaast geeft ruim driekwart van hen aan de toekomst somber in te zien voor de draaikermis in zijn huidige vorm. Als de kermis volgend jaar dezelfde invulling krijgt als dit jaar, dan moeten we waarschijnlijk een hoop leuke attracties missen. Schokkende resultaten als je het ons vraagt.” Alex de Boer: ,,We kunnen niet genoeg benadrukken dat wij absoluut niet de intentie hebben om schuldigen aan te wijzen. Wij hopen dat de organisaties en ondernemers die dit jaar zo hun best hebben gedaan volgend jaar tot een gezamenlijke nieuwe invulling komen. Een invulling waarin de kermis weer terug naar de dorpskern komt. Er is geen andere gemeente in Nederland die de gezelligheid van onze dijk heeft. Laten we gebruik maken van die luxe.”

 

Oude glorie

Kees Tol laat, haast emotioneel, zijn hart spreken: ,,We hebben dit jaar wat nieuws geprobeerd, voor de inzet krijgt iedereen een twaalf, maar we hebben de plank misgeslagen. Alle liedjes die we tijdens kermis luidkeels meezingen gaan over dansen op de dijk, ’t was in de Molen en in het ’t Gat van Nederland. We hebben dit fantastische volksfeest altijd gevierd zoals onze voorouders dat deden. En nu gaan we het opeens over een andere boeg gooien. Dat kán en mág niet de bedoeling zijn. Kermis zit in ons DNA. We zijn uniek in hoe we kermis vieren. Dat is zó belangrijk om te koesteren. Help mee de kermis in haar oude glorie te herstellen en teken de petitie!”

 

Wil je de petitie tekenen? Ga dan naar www.volendammerkermis.petities.nl 

Fotogalerij

EVC wint van pover Marken

Voor het eerst sinds het seizoen 2016-2017 stond de derby EVC-Marken op het programma. EVC bleek simpelweg veel te sterk en Marken mocht uiteindelijk blij zijn dat het geen uitslag met dubbele cijfers werd.

 

De ene na de andere aanval rolde richting het doel van Marken-doelman Wesley Uithuisje, die met kunst- en vliegwerk zijn heiligdom nog schoon wist te houden. Uiteindelijk was het in de 23e minuut Brian Rossenaar die met een bekende actie de ban wist te breken.

 

In de 63e minuut werd het 2-0 toen jubilaris Didier Karregat in zijn 100e wedstrijd voor EVC de bal schitterend in de kruising pegelde. Nog geen twee minuten later was de stand 4-0. Daarmee was de wedstrijd gespeeld en bepaalde Brian met zijn 3e en 4e doelpunt de eindstand op 6-0.

Fotogalerij

Internationale aandacht voor de rol van de overheid bij de Jodenvervolging

Erkenning, maar Michael wacht nog op een antwoord over de Burg. Van Baarstraat

De Nederlandse regering heeft op 26 januari 2020 haar excuses aangeboden aan de slachtoffers van de Holocaust voor haar eigen falen: ‘Nu de laatste overlevenden nog onder ons zijn, bied ik vandaag namens de regering excuses aan voor het overheidshandelen van toen. Dat doe ik in het besef dat geen woord zoiets groots en gruwelijks als de Holocaust ooit kan omvatten.’ Ook de Nederlandse Spoorwegen hebben schuld erkend in hun bijdrage aan de deportatie van de Joden en vergoedingen betaald. De Protestante Kerk Nederland (PKN) heeft verklaard dat zij tijdens de oorlog heeft gezwegen en weggekeken toen de Joodse landgenoten werden vervolgd. De late erkenning in Nederland voor de eigen schuld van de overheid heeft internationaal de aandacht getrokken. Michael Lowenthal in Chicago is de enige overlevende van de Joodse ingezetenen uit Edam die de concentratiekampen heeft overleefd. Wat betekenen deze officiële excuses en late erkenning voor hem? En weet hij al meer over de Burgemeester Van Baarstraat?

Door: Kevin Mooijer met advies van Erik Besseling

Excuses Rutte
Minister-president Rutte zei in zijn toespraak bij de Holocaust Herdenking het volgende: ‘Toen een groep landgenoten onder een moorddadig regime apart werd gezet, buitengesloten en ontmenselijkt, zijn we tekortgeschoten. Toen het gezag een bedreiging werd, zijn onze overheidsinstanties tekortgeschoten, als hoeders van recht en veiligheid.’
‘Zeker, ook binnen de overheid was er individueel verzet, maar te veel Nederlandse functionarissen voerden uit wat de bezetter van hen vroeg. Anderen verdroegen het grote kwaad in de hoop nog iets goeds te kunnen doen – wat soms lukte, maar veel vaker niet. En de bittere consequenties van registratie en deportatie werden niet tijdig en niet voldoende onderkend.’

‘Van Baar heeft bijgedragen aan de moord van 21 mensen, onder wie mijn ouders’

Naar de mening van Erik Besseling is burgemeester Van Baar een van de Nederlandse functionarissen over wie Rutte het in zijn toespraak heeft. Besseling heeft de stapsgewijze vervolging van de Joden in Edam in kaart gebracht, in Rachels Kinderen, en bij elke stap op gemeenteniveau is burgemeester Van Baar (de raad is opgeheven) betrokken. Een paar weken geleden dook nog een brief op uit het archief Kees Bootsman, waarin een inwoner van Amsterdam erop wordt gewezen dat ook in Edam alle Duitse verordeningen gelden die de Commissaris-Generaal voor de veiligheid ter isolatie van Joden heeft getroffen. Verboden voor Joden is: ‘het publieke baden, het betreden van publieke plantsoenen en openbare gelegenheden, evenals het huren van kamers in publieke aangelegenheden.’

Internationale aandacht
‘De excuses van Nederlandse premier Mark Rutte heeft een pijnlijk hoofdstuk van de Holocaust heropend’, zo schrijf Debbie Maimon op 1 mei 2020 in haar artikel ‘Dutch government apologizes for wartime complicity with the nazis’ (Nederlandse regering verontschuldigt zich voor medeplichtigheid in oorlogstijd met de nazi’s) in het Amerikaanse weekblad YatedNe’eman.
Zij legt de vinger op de zere plek: ‘Een wijdverbreide mythe van de naoorlogse jaren in Nederland was dat een grote meerderheid van de Nederlanders solidariteit met de Joden had getoond, zich had geïdentificeerd met hun lijden en risico’s had genomen om hen te helpen.’ Dat is, zo schrijft zij, niet langer houdbaar, in het licht van de enorme omvang van de vernietiging van het Nederlandse Jodendom. Slechts een kleine minderheid was bereid werkelijk te helpen. De nazi’s ondervonden weinig weerstand: de ambtenarij, de Nederlandse politie, de Spoorwegen, waren op grote schaal medeplichtig aan de jacht op Joden en aan het transport van hen naar de moordcentra.

‘Mijn oma had zeker niet gewild dat de Burgemeester Van Baarstraat zo zou blijven heten’

Zij schrijft: ‘Het leggen van de basis voor de genocide begon in Nederland met het typische nazi-patroon van sociale en economische discriminatie van de Joden, gevolgd door segregatie. Joden werden uit hun banen en beroepen verdreven en hun bewegingsvrijheid werd beperkt. Deze onheilspellende stappen werden gevolgd door de identificatie- en registratiefase, waarin nauwgezette lijsten werden gemaakt van alle Joodse inwoners met hun adressen. Vervolgens werden wetten uitgevaardigd die de Joden verplichtten een gele ster op hun arm te dragen en officieel een ‘J’ in hun paspoort te hebben gestempeld. De Nederlandse bureaucratie hielp in al deze stadia.’
In de Nivo van 15 september 2021 stond een interview met Michael Lowenthal, aanleiding was de onthulling van het Nationaal Holocaust Namenmonument in Amsterdam. Daarin zijn ook de namen van zijn ouders opgenomen. Hij woonde als kind in Edam, heette Heinz Levy, zijn ouders waren Duitse Joden die naar Nederland waren gevlucht. Zijn vader had een metaalverwerkingsbedrijf, de NOHOL, in de Baanstraat in Edam. Zijn ouders zijn vermoord in het concentratiekamp Bergen-Belsen. Na de oorlog is hij geadopteerd door een tante en haar man in de V.S. Sindsdien voert hij de achternaam Lowenthal. Om zijn herinneringen aan de verschrikkingen van de oorlog vast te leggen heeft hij op veertienjarige leeftijd zijn levensverhaal verteld. Na zijn traumatische jeugd, zo vermeldt het interview in 2021, wist Michael zich knap te herpakken. In de Verenigde Staten bouwde hij een rijk leven op. Als vader van drie zoons en grootvader van negen kleinkinderen zou hij uitgroeien tot een gelukkig man. In het interview vertelde hij ook hoe hij over de Burgmeester Van Baarstraat denkt en dat hij eerder dat jaar (maart 2021) een mail aan de burgemeester van Edam-Volendam had gestuurd (zie onder). ‘In mijn mail sprak ik mijn steun uit voor het initiatief om oorlogscrimineel C. van Baar van zijn zelfbenoemde straatnaam te strippen. De man heeft bijgedragen aan de moord van 21 mensen, onder wie mijn ouders. Het minste dat we kunnen doen is om hem postuum zijn zelffelicitatie te ontnemen.’ Toen werd er bij gezet: ‘helaas nog zonder resultaat’ (dit was september 2021).

 

Mail van Michael Lowenthal aan burgemeester Sievers over de Burgemeester Van Baarstraat (13 maart 2021)

Mijn naam is Michael Levy Lowenthal, maar toen ik in Edam woonde, heette ik Heinz Levy en woonde aan de Voorhaven 73. Ik ben de enige overlevende van de 22 Joden die in Edam woonden. Bijna drie jaar heb ik doorgebracht in Vught, Westerbork en Bergen Belsen. Het was in Bergen Belsen dat mijn ouders stierven.

Als zesjarige, ik was geboren in 1936, was ik niet op de hoogte van de acties van de burgemeester, maar nu ik de brief van Besseling en zijn boek heb gelezen, en nu ik op de hoogte ben van de samenwerking van de toenmalige burgemeester met de nazi’s, ben ik het helemaal eens met de aanbeveling om de straat te hernoemen. Dit is een minimale actie
voor een man die in wezen moord pleegde.

Michael Lowenthal.

 

‘Nazi-sympathisanten zoals Van Baar moeten beschaamd worden’

Naar aanleiding van de nieuwe discussie over de Burgemeester Van Baarstraat nemen we weer contact op met Michael Lowenthal. We willen zijn mening horen over de excuses van Rutte aan de slachtoffers van de Jodenvervolging, hij is één van de slachtoffers over wie Rutte spreekt.
We willen ook zijn mening horen over de internationale aandacht voor de Jodenvervolging in Nederland: de erkenning van de eigen rol bij de Holocaust, waardoor de ‘mythe’ van de grote Nederlandse solidariteit met de Joden tijdens de bezetting wordt doorgeprikt.

Wat vindt u van de erkenning door minister-president in 2020 van het eigen falen van de overheid bij de Jodenvervolging?

‘Ik denk dat het de juiste positie was om in te nemen en ik complimenteer hem dat hij het heeft gedaan. Mijn enige spijt, het heeft meer dan zeventig jaar geduurd. Zelfs de Nederlandse Spoorwegen erkenden hun oorlogsmisdaden ruim voordat de premier zijn verklaring aflegde.’ Michael doelt daarbij op het feit dat de NS in 2018 besloten heeft financiële vergoedingen uit te betalen aan de slachtoffers en nabestaanden van de Holocaust. In opdracht van de Duitse bezetter heeft de NS treinen ingezet naar de concentratiekampen Vught en Westerbork. Dat is betaald met Joods geld: alle Joden moesten hun geld en bezittingen afstaan. De financiële compensatie is bedoeld als erkenning van het leed.

Was u op de hoogte van de rol van de overheid?
‘Tijdens de oorlog was ik pas zes of zeven jaar oud en was ik me niet bewust van de plaatselijke situatie. Ik herinner me wel dat twee Nederlandse politieagenten naar onze Amsterdamse woning kwamen (verhuizing van Edam naar Amsterdam leidde de deportatie naar de kampen in – KM) en ons dwongen te vertrekken naar een bestemming die ik niet kende.

In latere jaren heb ik veel gelezen en ben me nu bewust van de wisselende loyaliteit onder de Nederlanders. Met die nieuwere kennis dring ik er bij de gemeente sterk op aan om alle eerbewijzen met betrekking tot de voormalige burgemeester te schrappen. Ik hield van mijn vroege jaren in Edam en waardeer nog steeds Nederlandse vrienden die mijn familie hebben geholpen, maar nazi-sympathisanten zoals Van Baar moeten beschaamd worden.’

Spreekt u met anderen over de straatnaam-kwestie in Edam-Volendam?
‘Ik ken er niemand uit die tijd behalve de dochter van Van Mierlo die nu elders woont en de kleindochter van Corrie Rundenkamp die Eriks en mijn denken steunt.’ Van Mierlo was de medeweker in de NOHOL-fabriek die na de deportatie van het gezin Levy voedselpakketten naar de concentratiekampen Vught en Westenbork stuurde, en Corrie Runderkamp was Michaels kindermeisje.

Bent u nog betrokken bij oorlogsherdenkingen? Hoe zorgt u ervoor dat de kennis over de Holocaust niet verloren gaat?
‘Nu, op 85-jarige leeftijd, herinner ik me nog veel van de vroege dagen, maar hoewel ik heb bijgedragen aan verschillende Holocaust-herdenkingsorganisaties, laat ik het mijn Amerikaanse leven niet beïnvloeden. Ik werd geïnterviewd door het Spielberg-project (Steven Spielberg richtte in 1994 de USC Shoah Foundation op, na zijn film Schindler’s List, om getuigenissen te documenteren – KM) en door de staf van het Bergen-Belsen Herinneringscentrum toen ik het kamp twee keer bezocht. Ik heb geprobeerd zo feitelijk mogelijk te zijn, zodat de verstrekte herinneringen herkenbaar zijn. Hoewel deze interviews onaangename herinneringen oproepen, heb ik mezelf voorgenomen om anderen mijn ervaring te laten weten zonder persoonlijke pijn te veroorzaken. Ik heb me ingespannen om mijn kinderen en kleinkinderen mijn geschiedenis te laten kennen en hen bewust te maken van de Holocaust. Ik geef elk kleinkind een dikke map die mijn geschiedenis traceert en hun enig inzicht geeft in wat er is gebeurd. Een exemplaar heb ik onlangs aan het US Holocaust Museum in Washington D.C. geschonken.

Ik ben Erik Besseling zeer dankbaar voor zijn krachtige pogingen om de mensen van Edam en Volendam op de hoogte te brengen van de slechte daden van Van Baar en zal er alles aan doen om zijn zoektocht te laten slagen.’

Petitie

Hoi, Kevin. Michael Lowenthal stuurde mij donderdag 6 oktober een mail met zijn reactie op de Burgmeester Van Baarstraat-kwestie voor de Nivo. Mijn naam is Nathalie van Rees-Keijzer en ben de kleindochter van Corrie Runderkamp-Kuenen. Ik vond het zo verschrikkelijk dat de burgemeester niks van zich heeft laten horen. Kunnen we niet een petitie starten (hoe gaat dat in zijn werk en hoeveel handtekeningen zouden we nodig hebben?) zodat de straatnaam veranderd wordt?

Mijn oma had ook gewild dat ik dit zou doen. Zij had zeker niet gewild dat de Burgemeester Van Baarstraat zo zou blijven heten.

Nathalie van Rees-Keijzer

Nieuwe serie opera-avonden Kees ‘Kos’ geopend

Dinsdagavond vond de eerste opera-avond van het nieuwe programma van Kees Schilder ‘Kos’ plaats in de Petrusschool. Al ruim dertig jaar organiseert de voormalig schooldirecteur zijn geliefde muzikale avonden. Dit keer stond de voorstelling in het teken van componist Giacomo Puccini.

 

Kees nam zijn bezoekers mee op reis langs de hoogtepunten van Puccini’s opera’s. Zo klonken er vertolkingen van de beste zangers en zangeressen uit het heden en verleden. Ceremoniemeester Kees voorzag de prachtige stukken van commentaar en anekdotes.

 

Het publiek genoot met volle teugen van Kees’ enthousiasme en muziek. De volgende opera-avonden in de Petrusschool staan op dinsdag 18 en 25 oktober en dinsdag 1 en 8 november. De avonden openen om 19.30 uur en duren tot 22.00 uur. Iedereen is welkom.

Fotogalerij

Oud papier, nieuwe bussen

Door de straten van Volendam rijden sinds kort twee gloednieuwe busjes van De Zangertjes van Volendam. Het nieuwe wagenpark van de stichting was volgens vrijwilligers Jaap Veerman ‘Nol’ en Kees Veerman ‘Stek’ hard nodig. ,,Als je in die oude bus reed viel midden op de weg zo de deur open.”

 

Inmiddels rijden er dagelijks van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat veertig vrijwilligers in de regio rond om oud papier op te halen voor De Zangertjes. ,,Bij Kras rijden we de met papier gevulde auto de weegschaal op. Die wordt gewogen mét ons erin.”

 

,,Als we het papier eruit hebben gehaald wordt de auto weer gewogen. Even uitstappen voor een paar extra kilo’s trappen ze niet meer in”, lachen de pensionado’s. ,,Met het ophalen van oud papier hebben we inmiddels een nieuwe fulltime baan. Maar dat hindert niet, het is gewoon oergezellig.”

Fotogalerij

Basisschoolleerlingen knutselen op De Triade

De kinderen uit groep 6 van de Petrusschool hebben een creatieve middag achter de rug. In de aanloop naar Sint Maarten hebben de scholieren namelijk zelf lampionnen gemaakt. In het vaklokaal van De Triade mochten de leerlingen van juf Esther knutselen naar hartenlust.

 

De begeleidende docenten van de technische school waren al net zo enthousiast als kinderen zelf. Juf Esther was na afloop enorm trots op haar klas. ,,Ze hebben hartstikke goed geluisterd. Stuk voor stuk gingen ze serieus te werk en na afloop werd er zelfs opgeruimd”, lacht ze.

 

,,We hebben genoten van een leuke middag!” Het kijkje in de keuken van De Triade betreft een mooie samenwerking met de lokale basisscholen. Daarom zullen voor dit initiatief meerdere basisschoolklassen uitgenodigd worden.

Fotogalerij

Oranje schaatsmutsen voor de jeugd

Vrijdag tegen vieren was het weer een drukte van belang op het parkeerterrein van het Marinapark. Vier grote bussen stonden klaar om de ruim 200 kinderen en zo‘n 50 begeleiders te vervoeren naar Hoorn. Reden voor de gezellige drukte was de eerste les van het nieuwe jeugdschaatsseizoen.

 

Nemassdeboer/RegioBank had weer een grote doos vol met oranje schaatsmutsen voor de kinderen. Op iedere muts was de naam van een lid te vinden. En daar bleef het niet bij. Molenaar & Zwarthoed sponsorde een flinke partij mooie schaatsbeschermers. En Bond Administratie en Advies maakte de set compleet door tassen aan te bieden waar de schaatsbenodigdheden in kunnen worden vervoerd.

Fotogalerij

Cultuur kleurt het leven

De voorstelling ‘Kleur beweegt jou’ is dit jaar door Marleen en Loek Kras uitgekozen om voor de basisschoolkinderen in Volendam te worden opgevoerd. De vrolijke dansvoorstelling is goed in de smaak gevallen bij het enthousiaste publiek.

 

Met uitzondering van De Samensprong en De Jozefschool werden de groepen 1, 2 en 3 van de overige basisscholen getrakteerd op ‘Kleur beweegt jou’. In de grote zalen van De Blokwhere, PX en De Springplank werd de voorstellingen opgevoerd.

 

De dansers die de voorstelling opvoeren namen de kinderen mee op ontdekkingsreis. De dansvoorstelling speelt zich af in een wereld van kleuren en dans. De leerlingen hebben genoten van een mooie voorstelling en een superleuke ervaring!

Fotogalerij

Het Nieuwe Koor treedt op tijdens jubileumviering Mariakerk

Op vrijdagavond 1 juni 1962 werd de Mariakerk geconsacreerd. Dit jaar is het dus alweer 60 jaar geleden dat deze heugelijke gebeurtenis heeft plaatsgevonden en dat willen wij niet ongemerkt voorbij laten gaan. Iedereen is zaterdag 15 oktober om 19.00 uur van harte welkom bij de prachtige viering.

 

Tijdens de avondmis zaterdag zal er nogmaals aandacht worden geschonken aan het zestigjarig jubileum. Tijdens de viering zal de zang worden verzorgd door het Nieuwe Koor, onder leiding van dirigente Juliette Besijn. Het belooft een mooie viering te worden.

 

Laten we bewijzen dat deze kerk het waard is om nog vele jaren dienst te doen en dat het een plaats is waar we nog veel lief en hopelijk weinig leed met elkaar zullen delen. En waar we in verbondenheid samen dierbare momenten kunnen en mogen vieren.

Fotogalerij

Sas Bloemiste viert 35-jarig bestaan

Woensdag 12 oktober is het precies 35 jaar geleden dat Saskia Harmens, beter bekend als Sas, de bloemenwinkel in de Kleine Kerstraat in Edam is gestart. De eerste vijftien jaar heeft zij veel steun van haar vader gehad en later maakte Henk de Lange zich onmisbaar voor Sas.

 

Ook José van der Lee is al sinds het prille begin werkzaam bij Sas. Samen met de eigenaresse en de winkel viert zij haar jubileum. Sas Bloemiste heeft een hecht team waarvan de meeste medewerkers al jarenlang in dienst zijn.

 

De prachtige bloemenwinkel is de coronacrisis goed doorgekomen, en dat komt niet in de laatste plaats door het grote aantal vaste, tevreden klanten uit de hele regio. Samen met haar kundige team zorgt Sas dat iedere klant met een tevreden gevoel én een kleurrijk boeket de winkel verlaat.

Fotogalerij