Vandaag geopend: 08.00 - 10.00

All posts by Kevin Mooijer

Muurtje metselen en vogelhuisje maken bij HSB

HSB heropende afgelopen zaterdag haar deuren voor personeelsleden en familieleden. Na een intensieve renovatie werd het hernieuwde hoofdkantoor getoond aan de belangstellende. Op de werf werden veel leuke activiteiten georganiseerd voor de enthousiaste kinderen.

 

In het kantoor konden bezoekers zien hoe het interieur werkelijk getransformeerd is. Verspreid over de twee verdiepingen lagen boeken met foto’s van het bedrijf over de jaren heen en konden mensen het gebouw met een Virtual Reality-bril ervaren.

 

Hoewel het bedrijf zich met de heropening op de toekomst richt, werd ook stilgestaan bij het verleden. Aaf Beers onthulde in het bijzijn van familieleden een mooi glas in lood-raam met daarin vereeuwigd de grondleggers van het bedrijf, Hein Schilder (van Madoet) en zijn vrouw Agie.

Fotogalerij

Zwanenfamilie trekt veel bekijks

In het water nabij de Volkstuintjes en het gloednieuwe Gymsportcentrum zwemt momenteel een zwanenfamilie. De trotse vader- en moederzwaan pronken graag met hun kroost, maar kom je te dichtbij dan trekt vaderzwaan zijn spreekwoordelijke lip even op.

 

Het is een prachtig gezicht om de vrolijke beestjes in een rij achter hun grote voorbeelden aan te zien zwemmen. Geconcentreerd kijken ze naar alles wat hun vader en moeder doen, om het vervolgens op kleinere schaal proberen te imiteren.

 

De gevleugelde ouders zijn gezegend met een zestal jonkies. Hopelijk weten alle zes de kinderen het te redden. Vader- en moederzwaan laten in ieder geval niets aan toeval over als het om potentiële gevaren gaat.

Fotogalerij

Bouw seniorenwoningen Kamperzand vordert gestaag

Het hoogste punt is inmiddels bereikt bij de bouw van de seniorenwoningen genaamd Kamperzand. Het gebouw betreft de tweede fase van het nieuwbouwproject dat op de locatie van de voormalige basisschool de Blokwhere was gevestigd.

 

Momenteel wordt in het Kamperzand gewerkt aan de verwarmingssystemen, de kapconstructie en de stalen noodtrappen. Na het aanbrengen van de bronleidingen en de WTW-kanalen worden de vloerverwarming en smeervloeren op alle verdiepingen geplaatst.

 

De achttien energiezuinige seniorenappartementen worden naar verwachting in oktober 2022 opgeleverd.

Fotogalerij

Deephouse album brengt je in Ibizasferen

Leeman Brothers lanceren ‘Stranger Days’

‘Stranger Days’, zo luidt de titel van het nieuwe album van dj-duo Leeman Brothers. Roy en Rick Leeman hebben creatief gebruik gemaakt van de noodgedwongen binnenshuis besteedde uren tijdens de coronapandemie. Het resultaat is een deephouse album met zeven gloednieuwe tracks.

 

,,’Stranger Days’ brengt je in Ibiza sferen”, zegt Roy. ,,Daarmee doel ik zowel op de relaxte strandclub vibe als de stijl die je terug hoort op de dansvloer van de roemruchte nachtclubs. Als we het album een label zouden moeten geven zou ik zeggen een mix tussen deephouse en progressive house. Het is hoe dan ook toegankelijk voor een breed publiek. Kenmerkend voor ‘Stranger Days’ is het warme, zomerse geluid.”

Hoewel het dj-vak voor de tweelingbroers nog altijd hobby is, maken ze al tien jaar eigen werk. ,,Draaien doen we al veel langer, zelfs al bijna 25 jaar. Eigen werk begonnen we zo’n tien jaar terug mee. Ons eerste album ‘Soulsaver’ brachten we in 2020 uit. Inmiddels hebben we wereldwijd tussen de 8.000 en 12.000 onlineluisteraars per maand en sommige tracks van ons gaan zelfs over de 130.000 streams. We hopen diezelfde aantallen te benaderen met ‘Stranger Days’.” Tot voor kort maakte het dj-duo sporadisch een eigen track, maar door de lockdowns van de afgelopen twee jaar is het creatieve proces in een stroomversnelling geraakt. ,,Sinds we onze complete setup bij mij thuis hebben geïnstalleerd heb ik ieder vrij half uurtje aan het album besteed. Het resultaat komt niet alleen de liefhebber ten goede, maar ook collega-dj’s kunnen de ‘Stranger Days’-tracks in hun eigen set gebruiken.”

Enerzijds heeft de coronapandemie het artistieke vermogen van Leeman Brothers een boost gegeven, maar anderzijds werd de agenda geschrapt. ,,Alles dat gepland stond is vanwege de maatregelen afgeketst. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de zogenaamde ‘label-nights’ waar we in Macedonië zouden draaien. Dat die show niet door ging was een flinke tegenvaller.” Roy en Rick hopen snel met hun nieuwe werk de hort op te kunnen. ,,We tellen de dagen af tot we weer achter de draaitafels kunnen staan.”

‘Stranger Days’ van Leeman Brothers is vanaf heden te beluisteren via Spotify en Beatport. Over twee weken staat het album ook op de overige bekende streamingsdiensten. https://open.spotify.com/album/3ornzjxZpXyFBpj9Omd7tV?si=-lM4Q9tzT1mw31mp_8W6Jw&utm_source=copy-link 

 

Fotogalerij

Overheerlijke gerechten, prachtige muziek en authentieke gezelligheid

Samenwerking Thirty5 en The Cats in the House; recept voor perfecte avond

Genieten van een overheerlijk viergangendiner in een schitterend restaurant terwijl op de achtergrond de nostalgische klanken van de mooiste Cats-nummers live worden gespeeld. Op zaterdag 25 juni en 19 november is het mogelijk bij Thirty5. Samen met de Twentse Cats-tributeband The Cats in the House organiseert het restaurant een onvergetelijke diner dansant. Het optreden in juni zal tevens in het teken staan van twee bijzondere aangelegenheden. Zo speelt gitaarwonder Jordy Tuip zijn thuisdebuut met de band en zal manager Ab Schilder voor de állerlaatste keer op het podium te bewonderen zijn.

 

,,Een tijdje terug hoorde ik in Spaander vijf jongens a capella een liedje van The Cats zingen”, herinnert Ab Schilder zich. ,,Stemmen als een lijster. Ik ben er dus maar even op af gestapt en heb een kop koffie met ze gedronken. Ze vertelden dat ze uit Twente kwamen en in Volendam waren om wat promo-materiaal te schieten voor hun Cats-tributebandje.” Daags na de ontmoeting werd Ab gebeld door de toetsenist van de Overijsselse formatie. ,,Ze hadden hun huiswerk gedaan en vroegen of ik manager van de groep wilde worden. In Spaander was ik dusdanig van ze onder de indruk geraakt, dat ik het gesprek wel aan wilde gaan.” Als voormalig bandlid van The Tribute to the Cats Band is Ab geen vreemde van de muziek van The Cats. ,,Ik weet precies wat er nodig is om die prachtige sound te benaderen. Daarom stelde ik de jongens de voorwaarde dat ik met ze in zee zou gaan zolang ik de vrije hand kreeg. Ze stemden in en ik ben de band gaan vormen. De kern van de groep was uitstekend. Op die fundering zijn we verder gaan bouwen.”

Gitaarwonder
The Cats stonden bekend om de karakteristieke koren in kerksferen. ,,Zonder die koren ben je nergens. De jongens van The Cats in the House beheersen de samenzang tot in de puntjes. Als ze beginnen te zingen word je even mee terug in de tijd genomen, naar de hoogtijdagen van The Cats.” In zijn rol als manager zorgt Ab samen met collega-manager Fons Monnink dat hij bij alle optredens en zelfs de repetities in Twente aanwezig is. ,,Tijdens een show in Ootmarsum werd ik gebeld. Of ik even een filmpje wilde bekijken van Jordy Tuip, een gitarist uit Volendam. Ik had nog nooit van hem gehoord, maar die video zorgde dat ik hem gelijk nooit meer kon vergeten. We zochten voor het daaropvolgende optreden naar een invaller voor onze sologitarist. Dat moest en zou Jordy worden.” Binnen een week studeerde de Volendammer 32 Cats-nummers in, inclusief de nodige koorstemmen. ,,De hele band was onder de indruk van Jordy. Zijn performance stond als een huis, alsof hij al jaren meespeelde.” Jordy: ,,Eerlijk gezegd had ik na dat eerste optreden direct al het idee dat ze me een vaste rol in de band zouden aanbieden. En dat gebeurde ook.” Ab: ,,Met Jordy in de band had ik eindelijk het gevoel dat The Cats in the House klaar was om het land mee in te gaan. Na een adviesgesprek met een ervaren geluidstechnicus hebben we besloten een theatertour in te plannen. In 2024 staat The Cats in the House in theaters door het hele land.”

Geheim wapen
Met een arsenaal aan snaarinstrumenten, een koffer aan ervaring én een sterke kopstem was Jordy als rasechte Volendammer het ontbrekende stukje van de puzzel die The Cats in the House heet. ,,Het is een flinke operatie om lid van een band uit Twente te zijn”, lacht Jordy. ,,Voor iedere repetitie zit je uren in de auto, maar als we samen op het podium staan wordt duidelijk waarom het alle moeite waard is. We hebben een ongelooflijk sterke chemie op de bühne en het publiek zingt iedere noot mee. Ik tel de dagen af tot we eind juni in Thirty5 mogen spelen.” The Cats in the House speelt de nummers van The Cats tot in de kleinste details na. ,,Met zeven bandleden, waarvan vijf zangstemmen, kunnen we heel wat klaarmaken. En met onze frontman beschikken we over een geweldig geheim wapen. Hij heeft een dijk van een stem. Laatst hebben we tijdens een soundcheck zes keer achter elkaar ‘There has been a time’ gespeeld. Eén van de zwaarste nummers om te zingen, maar hij draait er zijn hand niet voor om. Piet Veerman is natuurlijk één van de beste zangers op aarde, we zeggen dus niet dat we hem benaderen. Wat we wél zeggen is dat we de perfecte frontman hebben om de nummers die hij en Cees Veerman zongen op een prachtige wijze naar het publiek over te brengen.”

The Cats in the House tijdens een diner dansant in Thirty5. De samenwerking is een recept voor een avond vol van overheerlijke gerechten, prachtige muziek en authentieke gezelligheid. ,,We hebben het één keer eerder gedaan en dat werd een doorslaand succes. Vandaar dat we met 25 juni en 19 november nog twee avonden geboekt hebben in Thirty5. Het restaurant is een droomlocatie voor een onvergetelijk diner dansant. De chef-kok van het toprestaurant gaat voor de gelegenheden een speciaal viergangendiner op tafel toveren. Tussen de drie sets door komen de gerechten op tafel en uiteindelijk wordt het natuurlijk één groot feest. We gaan er samen een verrukkelijk, sensationeel Cats-feest van maken.”

Op zaterdag 25 juni en zaterdag 19 november spelen The Cats in the House in restaurant Thirty5. Kaarten voor het viergangendiner dansant kosten € 89,50 per persoon. De aanvang is om 18.00 uur. Reserveren kan door te bellen naar 0630236764.

Fotogalerij

Louter lachende gezichten bij Kinderfestival Etersheim

In Etersheim stond Moederdag grotendeels in het teken van het populaire kinderfestival bij De Breek. Met een draaimolen, een heuse klimwand van zo’n vijf meter hoog, grote bellenblazers, een limonadekoe en de mogelijkheid om je eigen pizza of pannenkoek te bakken waren er onbeperkt attracties.

 

Het Kinderfestival heeft een grote aantrekkingskracht op kinderen. Vooral de klimwand bleek een populaire attractie onder de enthousiaste jongelingen. Uiteraard werden alle waaghalzen voordat ze het luchtruim betraden in een veiligheidsgordel gehesen.

 

De organisatie van het Kinderfestival kijkt terug op een geslaagde en gezellige dag. Ook de aanwezige moeders hebben in het kader van Moederdag een leuke dag beleefd bij De Breek.

Fotogalerij

Kees Nor stapt met succes uit comfortzone

Vanaf de eerste tonen van ‘An Evening With Kees Nor’ zat de sfeer er goed in. Het publiek zong luidkeels mee tijdens de maar liefst 38 nummers. Voorafgaand aan de langverwachte show is veel gerepeteerd, maar op het PX-podium bleek zaterdag dat het alle moeite waard is geweest.

 

Traditiegetrouw verwelkomde de host – Kees Nor in dit geval – verscheidene gastzangers op de bühne. De markante zanger deed een beroep op collega’s Jan Mühren, Specs Hildebrand, Berry Maurer, Saul Jonk, Lenny Guijt, Shadee van Vlaanderen, Sandrine Snoek, Jan de Witte en Jan Keizer Jr.

 

Tijdens het toegift, ‘Ruby Tuesday’, kwamen alle zangers nog een laatste keer samen op het podium. De Rolling Stones-hit werd een passend eindstuk voor een daverende show. Voorzien van een dikke laag kippenvel verliet het enthousiaste publiek het theater pas ruim na middennacht.
Foto’s zijn gemaakt door Klaas Hansen.

Fotogalerij

Examenleerlingen Triade ontvangen met rode loper en barista

Een spannende periode voor de basis-, kader- en gt-leerlingen van SG De Triade. Dinsdagochtend vond de aftrap van de basis- en kaderexamens plaats, de gt-leerlingen volgen later deze week. De schoolleiding geeft aan dat het al een klein feestje waard is dat de leerlingen na twee coronajaren zo goed voorbereid op dit punt zijn aanbeland.

 

Op het schoolplein werden de leerlingen opgewacht door een heuse barista. In de mobiele koffiecorner werden heerlijke kopjes koffie, thee en chocolademelk klaargemaakt voor de zenuwachtige examenkandidaten.

 

Eenmaal binnengekomen kregen ze op de rode loper nog een flesje water, een banaan en een Triade-pen. Directrice Jeanine van Schendel hoopt dat het garantie op succes is. De schoolleiding heeft gedaan wat ze kunnen, nu is het aan de leerlingen zelf.

Fotogalerij

Afscheidsfeestje voor dirigent Mariakoor

In de Nivo van 28 april jongsteleden was te lezen dat de Mariakerk noodgedwongen afscheid heeft moeten nemen van haar dirigent en organist Guillermo Brachetta. De musicus gaat met zijn verzin verhuizen naar Roermond, waardoor hij zijn werk in Volendam naast zich neer moet leggen.

 

De samenwerking tussen het koor en de dirigent heeft bijna vijftien jaar geduurd. Hoewel de eerste periode vanwege de taalbarrière uitdagend was, wist Guillermo de harten van de koorleden al gauw te veroveren.

 

Als dankbetuiging werd voor de dirigent een gezellig samenzijn in Culicafé De Ontmoeting georganiseerd, waar hij verrast werd met een ingelijste foto, een onderscheiding én een handgemaakt schaalmodel van een Volendammer botter.

Fotogalerij

Oranje spektakelstuk in oude kom Volendam

Oranje fakkels, shirts, sjaals, spuitbussen en oranje gezichten. Zelfs de daken in de oude kom waren voor de gelegenheid in het oranje gedoopt. De helden van FC Volendam werden zondag op de dijk onthaald alsof het een nieuwe wederopstanding van de verlosser betrof.

 

Een feestvierende, oranje massa zong Wim Jonk en zijn mannen luidkeels toe toen ze door de oranje rook van de Markerboot stapten. Op de wereldberoemde Heen-en-weer werd een vervolg aan de ereronde gegeven. Via een uitgestippelde route baanden de gevierde heren zich een weg naar het Kras Stadion.

 

Op het heilige kunstgras barstte het feest definitief los. Met optredens van onder meer Gerard Joling en toekomstig voorzitter Jan Smit vermaakten de duizenden fans zich tot in de late uurtjes. Als het feest een voorbode voor het komende voetbalseizoen is, dan heeft FC Volendam zich niet druk te maken.

Fotogalerij