Vandaag geopend: 08.00 - 10.00

All posts by Kevin Mooijer

Fanfarekorps Wilhelmina en Tijl Damen spelen ‘Een Koninklijk Orkest’

Geweldige muziek en luid gestamp, geklap en gelach vrijdag in PX. Fanfarekorps Wilhelmina Volendam organiseerde in samenwerking met theatermaker Tijl Damen een interactieve muzikale theatervoorstelling voor alle kinderen van groepen 5 tot en met 8.

 

De kindervoorstelling genaamd ‘Een Koninklijk Orkest’ viel goed in de smaak bij alle groepen. Tijl Damen kreeg moeiteloos alle kinderen mee. Of ze nu moesten meeklappen, zingen, met hun voeten moesten stampen of er een goed geplaatste grap gemaakt werd, allemaal deden ze enthousiast mee.

 

Het fanfarekorps heeft de show geïnitieerd om kinderen op een speelse manier kennis te laten maken met muziek en instrumenten. Na afloop kregen alle kinderen een flyer met informatie over het fanfarekorps en de mogelijkheid om zich aan te melden voor vier proeflessen.

Fotogalerij

Supporters schilderen Kras Stadion oranje

Een aantal FC Volendam-supporters werkt momenteel aan het schilderen van de muren van het Kras Stadion. In 2020 namen de mannen de Jaap Jonk-tribune al kosteloos onder handen. Nu wordt de Pé Mühren-tribune in het vertrouwde oranje gedoopt.

 

De Hekside heren hopen dat de sfeervolle muren bijdragen aan het algemene clubgevoel. Een dergelijke opsteker kan het team in deze fase goed gebruiken. Uiteindelijk zullen de muren van de Henk Kras-tribune en de Jaap Bond-tribune ook oranje geschilderd worden.

 

Onder de Jaap Jonk-tribune zijn de gezichten van een aantal clubiconen te bewonderen. Het is nog niet duidelijk of de overige muren ook versierd worden met lokale helden. In de vorm van Edwin Zoetebier, Gerrie en Arnold Mühren en misschien zelfs al hun neef Robert zijn er nog genoeg gezichten te vereeuwigen.

Fotogalerij

Tom Buijs van De Triade valt in de prijzen bij Skills Talents

Bij de Skills Talents – de vakwedstrijden voor het vmbo – hebben twee leerlingen van De Triade een bronzen medaille gewonnen. In de categorie ‘bouwen, wonen en interieur’ wisten Jelmer Liefferink & Tom Buijs de derde prijs te winnen. Een knappe prestatie als je nagaat dat er bijna 550 leerlingen in de finales stonden.

 

Duizenden leerlingen en studenten ging in de aanloop naar Skills The Finals de strijd met elkaar aan in de voorronden en regionale kwalificatiewedstrijden. De winnaars plaatsten zich uiteindelijk voor Skills The Finals.

 

De ontknoping vond op donderdag 31 maart en vrijdag 1 april plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Robbert Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, was diep onder de indruk van het evenement. Het initiatief draagt enorm bij in het maken van de juiste studiekeuze, zo liet hij optekenen.

Fotogalerij

Ouderwetse gezelligheid bij heropening ‘t Winckeltje

Afgelopen weekend stond Volendam niet alleen in teken van de Havenfeesten, maar ook ’t Winckeltje heropende. Het iconische café beleefde een waar kermisweekend. Vrijdag, zaterdag en zondag was het volle bak in de Spoorbuurt.

 

Met een lach van oor tot oor tapte eigenaresse Astrid Schaefers heerlijke pilsjes voor haar bezoekers. De verbouwing die de kroeg heeft ondergaan viel goed in de smaak bij zowel de vaste gasten als de nieuwe klanten. Het interieur oogt uitnodigend en oergezellig.

 

Astrid heeft grote schoenen te vullen als het gaat om de muzikale nalatenschap van Henry ‘Worst’, maar al gauw bleek dat ze het volledig onder controle had. Gezellige platen uit de jaren 60, 70 en 80 voerden de boventoon. Vanaf heden is ’t Winckeltje van dinsdag tot en met zondag geopend.

Fotogalerij

Zwembad Warder voor derde keer overstroomd

De vrijwilligers van Zwembad Warder troffen vrijdagochtend voor de derde keer in korte tijd een ravage aan op het terrein. Door toedoen van de heftige noordoostelijke wind overstroomde het zwembad, de kantines, toiletten en het pierenbadje.

 

,,Het wordt weer een gigantische klus om dit op te ruimen”, zegt vrijwilligster Anja Arzoni. ,,Maar waar misschien nog wel een grotere uitdaging ligt is bij het motiveren van de vrijwilligers om voor de derde keer in een jaar de nasleep van een overstroming weg te werken.”

 

De overstromingen beginnen een structureel probleem te vormen voor Zwembad Warder. ,,Na het opruimen is het weer een kwestie van schade opnemen. We vrezen dat er een permanente oplossing moet komen voor de vele overstromingen die het zwembad te verduren krijgt. Op deze manier is het geen doen meer.”

Fotogalerij

Landslake Bouwgroep nieuwe sponsor van St. Mauritius

St. Mauritius spreekt een warm welkom uit naar sponsor ‘Landslake Bouwgroep’. De gloednieuwe sponsor heeft in samenwerking met Mercuurbouw de prachtige balustrade aan de buitenzijde van de sportcampus gerealiseerd. Het is werkelijk een prachtig plaatje geworden.

 

Landslake Bouwgroep bouwt met respect voor het verleden en met oog op de toekomst: duurzaam en ecologisch. Deze normen sluit naadloos aan bij de visie van de nieuwe sportcampus in de Broeckgouw.

 

,,Wij zijn trots en dankbaar dat Landslake Bouwgroep sponsor is geworden van St. Mauritius”, aldus een woordvoerder van de vereniging.

Fotogalerij

Bewoners Narcissenstraat betreuren verlies gemeentebomen

Van een Nivo-lezer woonachtig in de Narcissenstraat kreeg de redactie de vraag eens in het groenbeleid van de straat te duiken. ,,Er staat hier nog maar één gemeenteboom overeind, de andere acht zijn weg door verwaarlozing en door bomenhaters”, zegt de Volendammer.

 

,,We zouden acht verwijderde bomen graag herplant zien worden, maar volgens Groenvoorziening is dat niet mogelijk vanwege kabels die ondergronds in de weg zouden liggen.” Deze claim wordt bevestigd door een woordvoerder van de gemeente.

 

Wat de gemeente echter niet kan bevestigen is dat de acht bomen in kwestie zijn verwijderd ‘door verwaarlozing en bomenhaters’. ,,Mede door de stormbeschadiging van de afgelopen jaren werden de bomen dusdanig slecht dat ze weg moesten. Er staan er momenteel nog twee.”

Fotogalerij

Purmerstraat Edam omgetoverd tot grofvuildump

De Nivo-redactie ontving van een lezer foto’s van de Purmerstraat in Edam. Een hoek in de straat is door een groepje omwonenden omgedoopt tot persoonlijke grofvuildumpplaats, tot ergernis van andere bewoners.

 

,,Al wekenlang ligt er een berg geïmpregneerd tuinhout. Dit wordt niet meegenomen door de gemeente”, zegt de Edammer. ,,Inmiddels ligt er ook ander vuil, waaronder dekens, glas, papier, noem het maar op. Ik heb het al meerdere keren naar de milieustraat gebracht, maar ik stop ermee.”

 

,,Mensen blijven hier opnieuw hun troep dumpen. Ik heb de gemeente al meerdere keren gebeld, maar er wordt niets aan gedaan. Wij vinden het niet prettig om in de rotzooi te leven. Het is te hopen dat er snel actie ondernomen wordt.”

Fotogalerij

1 april op de Petrusschool; leerlingen in pyjama op school

In een poging de leerlingen van groep 8 in de maling te nemen, bedachten de leerkrachten van de Sint-Petrusschool in Volendam een 1 aprilgrap. In alle vroegte brachten de leerkrachten het alarmerende nieuws dat hun pupillen toch echt om 8.00 uur al naar school moesten komen.

 

De reden die ze voor deze extra vroege schooldag opgaven had te maken met de Cito-toetsuitslagen. Er zou iets zijn voorgevallen waardoor de resultaten écht niet later konden worden bekeken. Maar om de kinderen van de Petrusschool in de maling te nemen blijk je nóg eerder op te moeten staan.

 

Massaal kwamen de leerlingen in hun pyjama naar school. Ze hadden de ‘noodoproep’ van de leerkrachten zogenaamd te laat gelezen. Omdat ze toch allemaal vroeg aanwezig waren heeft de Nivo-redactie de score op 1-1 gezet.

Fotogalerij

Zootje Eten verplaatst door extreme weersomstandigheden

Door een harde noordoostelijke wind is in de nacht van donderdag op vrijdag het Markermeerwater het land op gespoeld in Volendam. Als gevolg kwamen het Slobbeland en naastgelegen parkeerterrein voor een groot deel blank te staan en zijn de kelders van aangrenzende woningen ondergelopen.

 

De organisatie van de Volendammer Havenfeesten heeft door toedoen van de extreme weeromstandigheden het zekere voor het onzekere genomen. Het Zootje Eten dat eerst plaats zou vinden in de gigantische tent op het Marinaparkparkeerterrein, is nu verplaatst naar de Jozef.

 

Daar is in alle vroegte met man en macht gewerkt aan het opdekken van de tientallen tafels. Vanwege de gemiddelde leeftijd van Zootje Eten-bezoekers leek het de organisatie de beste oplossing om het gezellige initiatief te verplaatsen. Het programma blijft ongewijzigd.

Fotogalerij