Raden DBC publiceren open brief aan schoolleiding over bestuursoverdracht
De Medezeggenschapsraad en Ouderraad spelen een essentiële rol bij de voorgenomen bestuursoverdracht van het Don Bosco College naar het Atlas College. Deze dragen de grote verantwoordelijkheid om te besluiten of die daar hun goedkeuring aan willen geven. Wettelijk is deze taak vastgelegd, om beweegredenen van schoolbesturen te kunnen toetsen bij dit soort belangrijke besluiten. Tot nu toe bogen deze raden van het Don Bosco College zich in beslotenheid over het thema dat voorligt. Dit stilzwijgen willen ze nu (tijdelijk) doorbreken vanwege enkele belangrijke redenen.
Die redenen zijn te lezen in de onderstaande open brief aan de betrokken schoolbesturen, door middel waarvan de raden ook hun achterban – ouders, leerlingen en personeel – informeren. Het belangrijkste doel van de brief is het proces van besluitvorming te verbeteren. De brief is dus constructief bedoeld en zeker niet als aanval op de besturen en schoolleiding, zo verzekeren de betrokkenen. Hieronder is de open brief te lezen.
Aan de besturen van de stichting Katholiek Onderwijs Volendam (SKOV) en de stichting Atlas College
c.c. de raden van toezicht van de SKOV en het Atlas College
Betreft: Raadplegingen ouders en personeel i.v.m. voorgenomen overdracht Don Bosco College aan stichting Atlas College en verzoek om open en reëel medezeggenschapsoverleg
Volendam, 28 oktober 2024
Geachte besturen,
Hierbij vragen wij uw aandacht voor het volgende.
Op vrijdag 25 oktober jl. heeft u raadplegingen van personeel en ouders van leerlingen van het Don Bosco College (hierna: DBC) laten uitgaan. Hierin stelt u vragen naar aanleiding van de door u voorgenomen bestuursoverdracht van het DBC aan de stichting Atlas College. Sindsdien worden wij van alle kanten benaderd met de vraag of die raadplegingen mede van ons afkomstig zijn. De ondertoon van die vraag varieert van ongelovig tot zeer kritisch en boos. De reden is dat in de raadplegingen ouders en personeelsleden niet wordt gevraagd naar hun mening over de voorgenomen overdracht, maar dat hen in plaats daarvan wordt gevraagd argumenten te geven voor uw mening dat die overdracht een goede ontwikkeling is. Daardoor voelen ze zich niet serieus genomen.
Op de vraag naar onze betrokkenheid hebben wij de betrokken personeelsleden en ouders laten weten dat de raadpleging van het personeel niet aan ons is voorgelegd. De gelijkluidende raadpleging van de ouders is wel met ons besproken maar wij vonden dat de vraagstelling te weinig ruimte liet voor een andere mening dan u kennelijk wilde horen (en waar wij nu dus op worden aangesproken door ouders en personeel). We hadden afgesproken dat beide raadplegingen in overleg, d.w.z. in onderlinge overeenstemming, zouden worden opgesteld – welke afspraak ten aanzien van de ouderraadpleging ook nog schriftelijk is bevestigd – maar die afspraak is dus niet nagekomen.
Aangezien wij als medezeggenschapsraad (hierna: MR) en ouderraad de ouders, leerlingen en personeelsleden van het DBC vertegenwoordigen, hebben zij er als achterban recht op tijdig geïnformeerd te worden over zaken die hun belangen raken. Vandaar onze keuze voor een breed verspreide open brief om zoveel mogelijk van hen te kunnen bereiken.
De gang van zaken rond de raadplegingen staat niet op zichzelf. Reeds vanaf het moment dat u – zonder vooroverleg met ons – met een intentieverklaring voor de bestuursoverdracht naar buiten kwam, zien wij onszelf geconfronteerd met deze vorm van sturing die nauwelijks ruimte laat voor een afwijkende mening. En dan ook nog onder grote tijdsdruk. Diverse keren hebben wij onze zorg uitgesproken over deze opgelegde regie, maar evenzoveel keren is dat slechts voor kennisgeving aangenomen.
Waar u en wij het over eens zijn, is dat het in tijden van bezuinigingen en terugloop van leerlingen wijs is als schoolbesturen in de regio hun krachten bundelen. Hoewel die samenwerking ook kan plaatsvinden zonder dat besturen hun zelfstandigheid verliezen, zou het volgens u het beste zijn als het bestuur van het DBC wordt overgedragen aan het Atlas College. De scholen zouden dan in één bestuurlijke hand vallen en meer bestuurskracht hebben. Hieruit spreekt de suggestie dat bestuurders pas goed kunnen samenwerken als alleen zij de baas zijn, hetgeen hen niet tot aanbeveling zou strekken als dat zou kloppen. Bovendien strookt die suggestie niet met onze eigen waarneming. Binnen de SKOV is de potentieel zo waardevolle samenwerking tussen primair en voortgezet onderwijs bijv. nooit goed van de grond gekomen. En wat het bundelen van krachten met andere besturen er niet gemakkelijker op maakt, is dat de functie van rector/directeur van het DBC al jaren op tijdelijke en interimbasis wordt ingevuld. Mede daardoor hebben wij tot nu toe weinig andere ‘bestuurskracht’ ervaren dan druk om het lot van onze school zo spoedig mogelijk in handen van een ander bestuur te leggen. Dat bestuur zou meer slagkracht hebben, maar ook dat bestuur gunt ons nauwelijks tijd ons ervan te vergewissen of het DBC dan echt beter af is. Als dadelijk de concept-fusie-effectrapportage gereed is – het document waarin de bestuurders de voorgenomen overdracht beargumenteren – krijgen wij slechts twee weken om te reageren. Dat komt neer op tekenen bij het kruisje en als dat de voorbode is van de toekomstige samenwerking boezemt dat geen vertrouwen in.
Wij denken namelijk niet dat je de baas moet zijn, laat staan spelen, om mensen in hun kracht te kunnen zetten, zeker als je met gedreven professionals te maken hebt en met ouders waarvan velen zich met passie voor de hele school inzetten en niet alleen voor hun eigen kinderen.
Let wel, wij twijfelen niet aan uw goede bedoelingen als besturen en uw overtuiging dat een overdracht het beste voor de school zou zijn, maar het is niet voor niets dat de wetgever de MR een instemmingsrecht heeft gegeven als het om overdracht van een school gaat. Wij mogen er dus ook wat van vinden en ervan uitgaan dat we op voet van gelijkwaardigheid en met wederzijds respect het gesprek met u kunnen aangaan.
Nu wij ons naar aanleiding van de raadplegingen genoodzaakt zien in de openbaarheid te treden, willen wij de gelegenheid te baat nemen u nogmaals te vragen ons tijd en ruimte te gunnen om onze medezeggenschapstaken en – bevoegdheden naar behoren uit te oefenen. Niet onder druk maar met kracht van argumenten willen wij tot een standpunt kunnen komen. En dat betreft dan niet alleen de eventuele bestuursoverdracht van het DBC en de vorm daarvan, maar ook de voorwaarden waaronder een overdracht kan plaatsvinden, zoals waarborgen voor het behoud van het huidige onderwijsaanbod en de regeling van de medezeggenschap en de personele gevolgen. Over al deze en dergelijke zaken moet overeenstemming bestaan voordat het überhaupt tot een overdracht kan komen. Leidend voor ons is het belang van de leerlingen, de zittende en de toekomstige, en de afgeleide belangen van ouders, personeel en de Edam-Volendamse gemeenschap waarin het DBC geworteld is. En uiteraard trekken wij zoveel mogelijk samen op met de MR van het Atlas College waarvoor dezelfde of vergelijkbare belangen spelen als het om hun scholen gaat.
Afsluitend willen wij nogmaals benadrukken dat voor ons buiten kijf staat dat de genoemde belangen ook voor u centraal staan en dat het met goede bedoelingen is dat u die belangen in één bestuurlijke hand wilt brengen, maar bij goede bedoelingen hoort ook het goede gesprek en dat zouden wij dus graag alsnog met u voeren.
Met vriendelijke groet,
de MR en Ouderraad van het Don Bosco College