Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

Leerlingen Blokwhere bakken ‘boffers’ voor bewoners Friese Vlaak

Vandaag vierde basisschool De Blokwhere samen met bewoners van De Friese Vlaak Nationale Pannenkoekdag, een feest dat op veel scholen en kinderdagopvangcentra gevierd werd. De leerlingen van groep 6 spanden zich in om volmaakte pannenkoeken te bakken voor de senioren.

 

De ouderen werden heerlijk verwend met de met deskundig gebakken pannenkoeken. Tijdens deze gezellige samenkomst werden ze bovendien vermaakt door twee lenige meisjes die een dansje uitvoerden, waarbij de indrukwekkende gymnastische vaardigheden volledig tot hun recht kwamen.

Zowel de leerlingen als de ouderen van de buurflat genoten met volle teugen van deze gezellige middag. Een prachtige bijkomstigheid is dat verschillende ouders nu met een gerust hart hun kinderen thuis boffers kunnen laten bakken.

Fotogalerij

Bappie Pietje: Nieuwe hotspot op de Dijk met oog voor historie

Op de Dijk wordt momenteel met man en macht gewerkt aan een nieuwe hotspot: Bappie Pietje. In het voormalige pand van onder meer Café Centraal, zal dit nieuwe etablissement binnenkort haar deuren openen.

 

Wat Bappie Pietje bijzonder maakt, is de aandacht voor lokale geschiedenis in het interieur. Het decor doet denken aan een Volendams huiskamertje uit vervlogen tijden, met muren die zijn versierd met schilderijen en andere relikwieën als knipoog naar het rijke vissersverleden.

In opdracht van Paul de Boer en Willem de Beukelaer is dit voor interieurbouwer Jan Daniëls een van de meest uitdagende opdrachten uit zijn carrière. Om het plaatje compleet te maken, zijn de betrokkenen nog op zoek naar authentieke Volendammer schilderijen. Heb je nog een kunstwerkje liggen? Neem dan contact op met Jan Daniëls: 06 53 93 53 04.

Fotogalerij

Werkzaamheden Mercuriuslaan en Urkerstraat

De Mercuriuslaan in Volendam blijft afgesloten tot en met maandag 11 maart vanwege lopende wegwerkzaamheden op de kruising met de Neptuneslaan. Deze werkzaamheden zijn gestart op dinsdag 5 maart.

Fotogalerij

‘Dit kwam totaal onverwachts’

Pastoor vlak voor begrafenis met agressie aangevallen in St.Vincentius-kerk

De nieuwe Belgische Pastoor Deraeve, die zaterdag officieel wordt geïnstalleerd in het Volendamse, trof woensdagmiddag in de Vincentius-kerk zijn laatste voorbereiding op een begrafenis, toen hij plots achter het altaar werd aangevallen door een bezoeker met andere intenties. Parochianen die al in de kerkbanken zaten, stormden af op de dader, die vervolgens door de politie werd aangehouden. De schrik zat er goed in bij de Pastoor, die desondanks besloot de uitvaartdienst te leiden. ,,Ik heb even kort nagedacht. Deze familie was enorm bedroefd om het heengaan van de echtgenoot, vader en bappie; je kunt die mensen toch niet in de steek laten?”

Door: Eddy Veerman

 

,,Toch even twee paracetamolletjes pakken”, zegt Dominiek Deraeve, omgeven door vrijwilligers van de parochie, die hem opvangen na de uitvaartdienst. Hij vertelt zijn relaas. Achteraf blijkt het om dezelfde persoon te gaan die zaterdag belde met de pastorie. ,,De man had aan de telefoon een verhaal en ik merkte dat we verschillende standpunten hadden. Dat kan en ik heb hem ook laten praten, maar op een gegeven moment zei ik wel vriendelijk dat het beter was het gesprek af te ronden.”

Woensdagmiddag was de begrafenis van Evert Tuijp (82). ,,De kist en de nabestaanden moesten nog binnenkomen, zij waren vlakbij de ingang van de kerk, waar al wel andere mensen in de banken plaats hadden genomen. Vanuit de sacristie komende, zag ik een man achter het altaar staan. Hij gooide met het missaal (misboek, red.), dus ik haalde meteen Joop Leeflangs erbij. Ik sprak de man vervolgens aan – hij stond met de armen wijd – maar hij reageerde niet. Ik legde mijn hand op zijn schouder, om zijn aandacht te trekken. Op dat moment zwaait hij met volle geweld zijn arm in mijn nek. Die kwam hard aan. Totaal onverwachts.” De pastoor ging naar de grond.

,,Meteen kwamen er mensen uit de kerkbanken om hem te overmeesteren. ‘Alleen in bedwang houden’, heb ik geroepen. De man riep nog wat, waaruit ik kon opmaken dat hij het was die zaterdag had gebeld. De politie was snel ter plaatse.” De man werd afgevoerd en meegenomen naar het bureau. Waarop de pastoor alsnog besloot voor te gaan in de uitvaartdienst.
,,Ik weet dat het niet persoonlijk is, maar hij valt mij wel aan in mijn functie. Wat betreft de aangifte bij de politie zal ik dat ook doen vanwege de verstoring van de eredienst.” Daarna staat de telefoon van de pastoor en pastorie roodgloeiend. Met naast de media ook steunbetuigingen vanuit het bestuur, de parochie en het College van B&W. De Belgische pastoor kreeg juist visite van één van de betrokkenen van de Amsterdamse kerk waar Deraeve de laatste jaren aan verbonden was en ze hem met pijn in het hart zagen vertrekken. ,,En in al die zes jaren in Amsterdam heb ik zoiets als dit nog niet meegemaakt. En nu ben ik hier twee maanden en gebeurt dit…”, laat hij een glimlach zien. ,,Ik ben heel blij hier, al moet ik nog wel wennen aan het dialect. Als de mensen me willen spreken, kunnen ze zaterdag naar de installatie komen. Iedereen is welkom”, sluit hij af met een knipoog.

Fotogalerij

Winter in Volendam

Vanochtend werden vroege vogels getrakteerd op een prachtig tafereel in Volendam. Een dun laagje sneeuw, neergedaald gedurende de nacht, zorgt voor een prachtig straatbeeld in de Oude Kom. Vooral langs de Dijk en in de Haven zijn bijzondere decors waar te nemen.

 

Het witte landschap zorgt voor een nostalgische sfeer in de oudste wijk van het dorp. Voor degenen die nog willen genieten van deze winterse pracht, is het raadzaam snel de wandelschoenen onder te binden. De zon breekt in de late ochtend al krachtig door, wat betekent dat de eerste sneeuw al weggesmolten is.

 

Foto’s: Gerie Bond

Fotogalerij

‘Dijken kunnen nóg meer aan’

,,Het huidige waterpeil van het IJsselmeer komt eens in de zeventig jaar voor”, vertelt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Inwoners van Edam-Volendam met ondergelopen kelders hebben er weinig aan, maar: ‘De keringen en dijken zijn er wel op berekend, die kunnen eigenlijk nog meer aan’. Het is de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat om het waterpeil te beheren. Vanwege een aantal omstandigheden was het volgens dit instituut de laatste tijd onvoldoende mogelijk om water te spuien.

n

In de Nivo-editie van komende woensdag is meer te lezen over deze relatief uitzonderlijke situatie.

Fotogalerij

Contractverlenging en ambassadeursrol voor Robert Mühren bij FC Volendam

FC Volendam meldt dat Robert Mühren (34) een jaar langer de aanvalsleider blijft. De Volendamse spits gaat een meerjarige verbintenis aan met FC Volendam, die bestaat uit een één extra voetbaljaar én een rol als ambassadeur van Voetbal Volendam, de gezamenlijke jeugdopleiding van FC Volendam en RKAV Volendam. Met bijna tweehonderd wedstrijden en 92 doelpunten voor FC Volendam is Mühren uitgegroeid tot een van de boegbeelden van het Volendamse voetbal. De aanvaller doorliep de jeugdopleiding en kwam na twee seizoenen bij RKAV Volendam volledig tot wasdom in het betaalde voetbal. Zijn doelpunteninstinct bracht hem een fraaie carrière met clubs als AZ Alkmaar, Sparta Rotterdam, SC Cambuur, NAC Breda en het Belgische Zulte Waregem en diverse persoonlijke onderscheidingen. In 2022 keerde Mühren terug bij FC Volendam, met promotie naar de Eredivisie en handhaving tot gevolg. Ook dit seizoen heeft de Volendammer inmiddels vijf keer het netje laten bollen.

 

 

Mühren gaat dus minimaal nog één jaar door als voetballer van FC Volendam. Daarna gaat de dorpeling zich als ambassadeur inzetten voor Voetbal Volendam. In die rol gaat Mühren het unieke potentieel van verdere uitbreiding van de samenwerking tussen RKAV en FC Volendam ondersteunen.

Fotogalerij

Gemeenteraad verrast met aannemen plan Singelwijk

De Edamse school De Piramide wordt herbouwd op de huidige plek en het plan van aanpak voor de Singelwijk is aangenomen. Dat eerste besluit van donderdagavond is verrassend, aangezien dit niet op de raadsagenda stond. De gang van zaken was ongebruikelijk: in de pauze dienden zeven partijen een amendement in om ook deze locatiekeuze vast te leggen. Tot verbazing van Lijst Kras en de VVD werd een besluit dat over twee maanden genomen zou worden plotseling naar voren gehaald.

 

Die partijen vonden verder onderzoek nog wenselijk, aangezien deze keuze bepalend is voor de komende veertig jaar. Zo zou het proces ook gaan, totdat de voorbije raadsvergadering daar verandering in bracht. Jan-Jaap Surie (VVD) en Jan Veerman (Lijst Kras) maakten hun onvrede duidelijk kenbaar. Dit besluit heeft overigens nog geen gevolgen voor het plan rondom nieuwbouw van De Trimaran, dat zal wél na het kerstreces genomen worden.
De nieuwe Piramide moet het ‘hart’ van de Singelwijk worden en een bredere functie krijgen. Daarvoor wordt de term ‘community school’ genoemd. Voor het overgrote merendeel van de partijen was dit punt in het plan van aanpak zo belangrijk, dat zij het al wilden vastleggen. ‘De inwoners van de wijk hebben nu lang genoeg gewacht’, was onder meer te horen.
De speerpunten in het plan ‘Samen naar de top’ zijn ambitieus. Zo wil de gemeente de talenten van jongeren meer gaan ontwikkelen, zorgen voor een gevarieerder woningaanbod, meer groen en een betere verkeersveiligheid. Dit met als doel om vandalisme tegen te gaan, minder bijstandsuitkeringen hoeven te verstrekken en minder jongeren die met justitie in aanraking komen. In 2024 en 2025 zullen de maatregelen jaarlijks 416.500 euro gaan kosten. Volgens het plan zullen de inspanningen regelmatig geëvalueerd worden.

Fotogalerij

Van de kudde en de afgrond naar het podium

Steff Runderkamp (24) over zijn pad tot NLP-trainer

Onderzoek wijst uit dat veel jongeren een zoektocht naar hun identiteit ervaren. Vroeger was je ‘een zwever’ als je bezig ging met persoonlijke ontwikkeling. Nog steeds wordt er vreemd naar je gekeken als je openstaat voor een ‘spirituele’ reis, om jezelf te ontdekken. Terwijl toch steeds meer mensen zich wenden tot de tegenwoordig talrijke mogelijkheden. Zoals Steff Runderkamp. Hij liep vast en begon op jonge leeftijd al aan zelfontplooiing. Hij was bij elke opleiding de jongste. Nét 24 geworden, is hij al gekwalificeerd NLP-trainer (Neuro Linguïstisch Programmeren). ,,Emotionele intelligentie, vragen als wat vind ik belangrijk in het leven, wat is de invloed van het onbewuste, hoe ontspan ik, hoe ga ik confrontaties aan en hoe ga ik om met feedback? Vandaag de dag verbaas ik me nog steeds dat we op school eigenlijk niets leren over mens-zijn. Je moet het allemaal maar zelf uitzoeken. Ik geloof dat persoonlijke ontwikkeling de sleutel is tot het bereiken van een vervuld en bevredigend leven, zowel op persoonlijk als professioneel vlak.”

Door: Eddy Veerman

,,De eerste kinderjaren zijn zó belangrijk, als kind zie je alles als waarheid en dit vormt de onbewuste blauwdruk voor de rest van je leven”, begint Steff. ,,Daardoor heb ik heel lang een plaatje gevolgd waarvan ik dacht dat het mijn plaatje was, maar ik werd eigenlijk geleefd door wat er onbewust allemaal ingeprent zat. Daarnaast was ik altijd al wat ‘anders’ dan de rest, viel vaak buiten de boot. Daardoor werd ik ook voor van alles uitgemaakt. Vaak klonk er ‘homo, mongool of gay’ op school. Ik heb me eigenlijk continue aangepast op dit dorp om binnen het ‘plaatje’ te passen.”

Een verhuizing naar de grote stad bracht verandering. ,,Ik liep op een pad, maar zonder doel, deed maar wat. Volgens het ‘plaatje’ wilde ik een hbo-studie en kantoorbaan. Ik volgde daarom een random uitgekozen brede hbo-studie, Commerciële Economie, terwijl ik geen idee had wat ik daarmee wilde doen. Op mijn negentiende ben ik verhuisd naar Amsterdam, daar kon ik tenminste iets meer mezelf zijn. Ik bezocht veel feesten met keiharde techno-muziek en alles wat daarbij hoorde.”

,,Toen de coronasituatie begon, viel opeens alles weg wat me bezighield. Mijn horeca werk, het feesten en school. Zat ik op m’n kleine kamertje in de hoofdstad. Ik was opeens overgeleverd aan iets dat ik nog niet kende: mezelf. Ik was altijd bezig met de buitenkant en opeens moest ik naar binnen. Ik voelde me verloren. Op een middag ben ik gaan sporten en tijdens zo’n sportief moment werd het opeens zwart voor m’n ogen, ik dacht écht dat ik doodging. Ik had sindsdien vaker lichte paniekaanvallen, de ene keer wat heftiger dan de ander. Dan probeerde ik ademhalingsoefeningen te doen. Na bezoek aan de huisarts en onderzoek, bleken alle uitslagen van de metingen goed. Mensen om me heen zeiden dat ik niet moest zeuren, ik was gezond. Ik voelde me echter angstig, maar voor wat?”

 

“Vaak klonk er ‘homo, mongool of gay’ op school. Ik heb me eigenlijk continue aangepast op dit dorp om binnen het ‘plaatje’ te passen”

 

,,Ik werd doorverwezen naar een GGZ-psycholoog. Een psycholoog, ‘ja, dan ben ik écht gek’, dacht ik. Ik moest het zelf kunnen fixen, vond ik. Ik ben ook nog met vrienden op zo’n zuipvakantie naar Chersonissos geweest. Iedere dag veel drinken, om maar te vergeten hoe slecht ik me voelde.” De ingeving van een vriendin zorgde voor het begin van de metamorfose. ,,Zij kwam opeens aan de deur met het boek ‘Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt’, van een Koreaanse boeddhistische monnik. Ik las nooit boeken, dan komt zij aan met zoiets zweverigs. Alleen, ik zat zo diep in de put, dus ik had niks te verliezen. Dus ik het boek lezen. En wauw… Het ging over emoties en veel meer: waarom heb ik daar nooit iets over geleerd?”

,,Al snel volgde het lezen van ‘Master your mindset’ van Michael Pilarczyk. Continue kwam de vraag van: hoe kan het dat dit door mensen als alternatief en zweverig wordt gezien? Waarom is dit geen algemene kennis? Ik wilde meer weten, ging meer lezen en podcasts luisteren. Langzaam begreep ik waar mijn klachten – zoals mijn paniek, angst en lichamelijke sensaties – vandaan kwamen.”

,,Ik wilde er even tussenuit en besloot voor een stage van een half jaar naar Curacao te gaan. Waar ik mijn leven vanaf een afstandje kon bekijken. Daar ontmoette ik een vrouw, die bij mij een familie-opstelling deed.” Tijdens een familieopstelling kijk je, onder begeleiding van een therapeut, naar personen en gebeurtenissen binnen jouw familiesysteem die met elkaar verbonden zijn en van invloed kunnen zijn op het verleden. Maar ook op het heden en de toekomst. ,,Ik vond dit zo ‘inzicht gevend’ en interessant, ik moest weten wat ze gestudeerd had. Zij sprak over ‘NLP’ en ik werd getriggerd om dat ook te gaan doen. Alleen, ik was student en die opleidingen zijn echt heel duur.”

,,Toch kreeg ik de kans om na dat half jaar de opleiding te gaan doen. Ik kwam die zaal binnen – het waren zeven intensieve weekenden – ik zag, hoorde en voelde vooral dingen, die ik nooit eerder had ervaren. Dat ik dacht: dít is het voor mij.”

,,Dit jaar van persoonlijke ontwikkeling en deze opleiding waren cruciaal voor mij om te begrijpen waarom ik zo in de knel zat en angstig werd, waarom ik deed wat ik had gedaan en waarom ik met mensen omging waar ik eigenlijk niet mee om moest gaan. Ik keek vanuit een helikopter op de situatie neer. Ik heb meteen de Master-opleiding gedaan, heb de opleiding systemisch coachen gevolgd, ben de cursus Reiki 1, 2 en 3 gaan volgen en nu ben ik bezig met ademcoaching. Ik wil zelf de trainer zijn, wil het zelf overbrengen aan mensen. Want naar mijn gevoel is dit alles cruciaal om de kwaliteit van leven te verhogen. In plaats van geleefd te worden, zélf je leven te leven. Dat bewustzijn wil ik verspreiden, dat is mijn missie.”

 

“Wat ik leer aan de mensen, is niet zozeer spiritueel of zweverig, het is gewoon hoe ons brein werkt”

 

,,Aanvankelijk kreeg ik daarna een periode dat ik mensen heel graag wilde overtuigen om ook zo te gaan leven en als iemand daar anders op reageerde ging ik in discussie. Dat heb ik niet meer. Je kunt ervoor open staan als je daar aan toe bent. Ik wil vooral verbinden. Misschien vinden sommigen me zweverig of alternatief, maar ik wil gewoon niet met de kudde mee, daar heb ik lang genoeg in meegelopen, uiteindelijk de afgrond in. Ik gun íedereen persoonlijke ontwikkeling. Sommige mensen hebben misschien angst voor de waarheid. Want je krijgt een spiegel voorgehouden. Onbewust weet je soms al dat je niet op de juiste plek bent, maar dan zit er zoveel pijn, verdriet en angst, om dat los te laten. Wat ik leer aan de mensen, is niet zozeer spiritueel of zweverig, het is gewoon hoe ons brein werkt. Het is allemaal verklaarbaar.”

Tijdens trainingen ziet hij oude bekenden. ,,Jongens die mij vroeger voor iets hebben uitgemaakt. Zelf heb ik als kind ook dingen gezegd die niet oké waren, dan is het goed om ‘sorry’ te zeggen tegen degene die je pijn hebt gedaan, wat je achteraf gezien eigenlijk helemaal niet hebt willen doen. Dat ik die jongens tegenkom, dat vind ik mooi.” Onlangs gaf hij zelf een training in de PX. ,,Zelf ontworpen, met mijn belangrijkste inzichten. Ik had wel uren door kunnen praten. Ik heb deze keer de hoofdlijnen uitgelegd, welke inzichten mijn pad tot dusver heeft gebracht.”

Hij is er inmiddels bijna vier jaar intensief mee bezig. ,,En dat gaat niet alleen om lezen en leren, maar ook telkens weer je eigen vraagstukken en eigen shit durven aan te kijken. En als het moet daarvoor therapie volgen. Ik reis ook graag om mezelf te ontwikkelen. Zoals naar Bali. Ons schoolsysteem is grotendeels gebaseerd op getallen, industrie, talen leren, maar te weinig op persoonlijke ontwikkeling, daarom ben ik zo’n fan van het oosten. Hoe ze daar leven en wat ze op school leren, het is zo anders. Wie ben je, wat wil je bijdragen aan het grotere geheel? Op die thema’s zit daar zo’n drive achter. In ieder kind zit potentie, iedereen heeft talent.” Steff drinkt tegenwoordig nauwelijks alcohol. ,,Het voelt niet goed, ik heb er geen behoefte aan. En ik wil mezelf niet meer verdoven. Feel it heal it. Inmiddels heb ik ook meer verdiepte vriendschappen, waarbij ik mezelf kan zijn, ze omarmen me. Ik hoef geen masker meer te dragen” Hij zou graag meer jongeren inzichten willen geven. ,,Zet mij maar ergens neer en ik praat een paar uur vol. Het leven is zó magisch en het is zó niet nodig om in die onbewuste patronen vast te blijven zitten, om maar achter de kudde aan te lopen.”

 

“Daar zat ik, als enige Volendammer, op de grond, tussen tweehonderd dansende mensen”

 

,,We hebben een emotioneel lichaam, dat vaak volledig wordt vergeten. Je lichaam is je allergrootste leermeester, dat heb ik zelf ondervonden. Mentale en fysieke problemen zijn vaak een gevolg van onderdrukte emoties. Mijn hele leven heb ik eczeem gehad. Na één familie-opstelling was mijn eczeem verdwenen. Mijn kijk op de geneeskunde is hierdoor 180 graden gedraaid. Momenteel ben ik zelf veel bezig met emotioneel lichaamswerk, mensen die chronische pijnen hebben, dingen vasthouden. Pak het bij de oorzaak aan en dweil niet met de kraan open.”

,,Ik zoek regelmatig samenwerkingen. Zoals de ‘Ademcirkel’ die ik binnenkort met Ellen Tol geef. Het gaat om connectie maken met de laagjes of de emoties, ze leren kennen en loslaten. Ik kan het in woorden lastig uitdrukken. Als je ‘daar’ zelf bent geweest, in jezelf, weet je wat ik bedoel. Heb geen oordeel naar jezelf, maar begrip, liefde en vergeving naar je zelf toe. Met een vriendin werk ik samen aan Ecstatic Dance Events. Feesten met techno-muziek, maar zonder alcohol en drugs. Vanuit de ademhaling en mantra’s wordt sfeer gemaakt. Geen telefoons, op blote voeten. Het is al vier maanden uitverkocht en wordt absoluut iets van de toekomst.”

,,Tijdens mijn eerste Ecstatic Dance zat ik op de grond, ogen dicht. Daarna werd gevraagd eerst te bewegen met je handen en daarna met je hele lichaam. Ik dacht: no way. Uit schaamte, want ik dacht: dans ik wel goed? Kijken mensen naar me? Na enige tijd zat ik nog, deed stiekem een oog open en daar zat ik, als enige Volendammer, op de grond ,tussen tweehonderd dansende mensen. Daarna ben ik ook gaan staan, dansen, dat was geweldig. Veel mensen denken dat je middelen nodig hebt om geluk en vrijheid te ervaren, maar dat zit al in je.”

Zijn droom is om in grote evenementen en projecten op te zetten om bewustzijn te verspreiden over deze onderwerpen. Hij weet wat er zoal speelt in eigen dorp. ,,Wat hier gebeurt met vijftienjarige kinderen, qua drugs en alcohol. Weten ze wat ze doen en waar lopen zij – alsmede ouders – voor weg? Wat verdoven we? En wat voor kansen worden deze kinderen op scholen niet geboden? Hoe gaan we hier mee om? Ook hierbij: pak de oorzaak aan. We kunnen er samen iets moois van maken, maar dan moeten we ons eerst meer bewust zijn van bepaalde zaken.” Steff heeft een podcast waarin ook dorpsgenoten praten over hun reis en ontwikkeling. ,,Ik probeer dit onderwerp zichtbaar te maken voor een groter publiek. Er is zóveel mogelijk. Alles wat je zoekt zit al in je. Leef je eigen leven en niet gezien door de ogen van een ander.”

Fotogalerij

Inzamelingsactie De Samensprong en Aaf Beers

De leerlingenraad van De Samensprong heeft met succes een inzamelingsactie voor een goed doel afgerond. In samenwerking met Aaf Beers koos de raad ervoor speelgoed in te zamelen voor behoeftige kinderen. Gedurende de afgelopen drie weken hebben leerlingen dit initiatief omarmd, resulterend in een overweldigende respons.

 

Iedere ochtend stonden de leerlingen van de raad al vroeg klaar om gedoneerd speelgoed in ontvangst te nemen. De variatie in aangeboden speelgoed was opmerkelijk: van stoplichten tot skeelers, van poppen tot voetbalspellen. Deze actie leert kinderen niet alleen dat speelgoed een tweede leven kan krijgen, maar ook dat geven even bevredigend is als ontvangen.

 

Op 8 december wordt het speelgoed overhandigd aan Aaf Beers, die ervoor zorgt dat het bij de juiste kinderen terechtkomt. De leerlingenraad bedankt alle kinderen en ouders hartelijk voor hun gulle donaties.

Fotogalerij