Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

Kidskermis in De Jozef: Zingen, dansen en springen met livemuziek

Woensdagavond was het kermisfeest in De Jozef. Honderden leden van de Kidsclub van FC Volendam en hun ouders kwamen naar het prachtig versierde gebouw om alvast in kermissferen te komen. Dankzij een groot aantal optredende kermisartiesten werd het een feest om nooit te vergeten.

 

De presentatie van de Kidskermis was in handen van Monique Smit en John Molenaar. Uiteraard was er voor alle kinderen limonade om even af te koelen na al het dansen, springen en zingen. Helaas verliep de avond niet helemaal vlekkeloos. Enkele jongeren maakten een flinke puinhoop van de toiletten.

 

Johan ‘Boettie’ was zichtbaar geïrriteerd: ,,Een grote groep mensen is hier maanden mee bezig, vaak belangeloos en dan wordt er zo ’n troep van gemaakt.” Gelukkig kon Kevin Koning de sfeer terugbrengen door een aantal kermiskrakers te zingen. Al met al was het een super geslaagd feest.

Fotogalerij

Kermis bij Carmar

Dinsdagavond werd er een flink feestje gevierd in de tuin van Carmar. De bewoners en hun ouders kregen alvast een voorproefje op de aanstaande kermis. Vincent Veerman had voor de gelegenheid een geweldig programma samengesteld, en Ton Koning verzorgde de muziektechniek.

 

Omstreeks 19.00 uur trapte Neef Martin het feest af met zijn welbekende Duitse kermiskrakers. Daarna nam Kevin Koning de microfoon over. Al dansend met de jonge bewoners van Carmar zong hij verschillende feestnummers. Vervolgens betrad Peppino, volledig in kostuum, de bühne om zijn hits te zingen.

 

Japie Ossevet en Simon Stein sloten het spektakelstuk af. Het vijftal topartiesten heeft de jongeren van Carmar een onvergetelijk feest bezorgd. Het Carmar-bestuur spreekt zijn dank uit naar Vincent Veerman voor de organisatie, Ton Koning voor de muziektechniek en de artiesten voor het feest.

Fotogalerij

Een reis door het verleden

Afgelopen week vond er een ontroerend moment plaats voor de deuren van het Sint Nicolaashof. De heer Veerman werd op 2 september tachtig jaar. Toen hem werd gevraagd wat hij graag als verjaardagscadeau zou willen, antwoordde hij eenvoudigweg: ‘een ritje in een Opel’.

 

De verpleegkundige, Marieke Keizer, ontdekte dat meneer Veerman in de jaren ’70 de trotse eigenaar was van een Opel Kadett. Na dit te delen met haar collega’s, zorgde Solance Swaen ervoor dat er een prachtige Opel uit 1977 beschikbaar was om de wens van de heer Veerman te vervullen.

 

De eigenaar van de auto nam meneer Veerman mee op een bijzondere rit langs enkele belangrijke mijlpalen uit zijn leven. Samen reden ze langs zijn voormalige huis, de plek waar hij naar school ging, en waar hij zijn werkzame leven doorbracht. Een klein gebaar met een diepgaande betekenis voor de oudere heer.

Fotogalerij

‘Vrienden van De Jozef’: Investeren in traditie en toekomst

Gedurende de coronaperiode werd het bestuur en management van De Jozef geconfronteerd met een flinke beproeving. Terwijl lockdowns de kas deden opdrogen, bleven de onvermijdelijke kosten opstapelen, om nog maar te zwijgen van de dringende investeringen die steeds harder op de deur bonkten. Sindsdien heeft De Jozef-manager Johan Bond ‘Boettie’ regelmatig vragen van dorpsgenoten gehad die hun gevoel voor de vereniging willen onderstrepen met een schenking. Hoewel eerdere verzoeken onbeantwoord bleven, waait de wind anders in de huidige tijd. Met de ingrijpende en noodzakelijke investeringen in het verschiet, opent het bestuur nu de deuren voor donateurs, die de eretitel van ‘Vriend van De Jozef’ zullen mogen dragen.

Door: Kevin Mooijer

Een beroep op de reserves en de vrijgevigheid van instanties zoals het VSB-fonds hebben De Jozef door de zware tijd geloodst. ,,De financiële situatie is uitdagend, maar we houden stand”, zegt Johan Bond. ,,Regelmatig kreeg ik van dorpsgenoten de vraag hoe we, als ongesubsidieerde vereniging, ons hoofd boven water hebben weten te houden tijdens de corona-malaise. En regelmatig werd die vraag opgevolgd met het aanbod een schenking te doen. Hieruit blijkt eens te meer dat De Jozef een ankerpunt is voor de gemeenschap. Ik kan me Volendam niet voorstellen zonder Jozef-vereniging, gelukkig delen veel Volendammers dat sentiment.”

Investeringen
In de recente anderhalf jaar heeft het bestuur van De Jozef grote investeringen moeten doen, waaronder de aanschaf van een nieuwe brandmeldcentrale, een nieuwe vloer, ledverlichting, podiumlicht, aanpassingen van opgelegde gebreken met betrekking tot de elektrakeuring, motoren voor de koelcellen en een nieuwe muziekinstallatie. Opgeteld zijn de kosten goed voor ruim 150.000 euro. ,,En dan hebben we het nog niet over de aanstaande investeringen”, vervolgt de manager. ,,De airco in het Jozef-gebouw is 25 jaar oud. Hij was al aan vervanging toe, maar na twee jaar stilstand tijdens corona, is hij dusdanig verslechterd dat hij niet meer naar behoren werkt. Het is hier in het voorjaar een keer 28 graden geweest tijdens een feestavond, dat kan natuurlijk niet. Mensen dreigden dat ze met kermis in hun zwembroek zouden komen als het dan weer zo warm zou zijn.”

‘Ik kan me Volendam niet voorstellen zonder Jozef-vereniging, gelukkig delen veel Volendammers dat sentiment’

,,We willen onze leden en gasten een gezonde en comfortabele omgeving bieden”, zegt Bond. Het nieuwe klimaatsysteem is inmiddels besteld, maar de slordige 250.000 euro die daarvoor overgemaakt moet worden, legt een gewicht op de schouders van het bestuur. Men wil de toekomst van het 125 jaar oude pand veiligstellen door duurzame investeringen te doen, maar om dat te kunnen doen worden alle reserves gespendeerd. ,,Het vertrouwen om deze investering te doen is er’, bevestigt bestuurslid Suzanne Keizer. ,,Sinds het opheffen van de laatste lockdown weten mensen De Jozef weer massaal te vinden. Onze blik op de toekomst is dus positief. Maar, dat neemt niet weg dat deze investering gepaard gaat met de nodige risico’s. In geval van tegenvallers, zal De Jozef niet langer over reserves beschikken.”

‘Vriend van De Jozef’
De oplossing lijkt te schuilen in de handreikingen die manager Johan Bond werden aangeboden. ,,Het is geen geheim dat veel Volendammers De Jozef een warm hart toedragen”, verklaart Bond. ,,Tijdens de coronaperiode zijn betrokkenen van onze vereniging regelmatig benaderd door bezorgde dorpsgenoten – mensen die graag wilden bijdragen aan een financieel gezonde toekomst voor De Jozef.” Het bestuur heeft nu besloten gehoor te geven aan deze uitingen van steun. ,,Mensen die een bijdrage schenken, mogen zichzelf ‘Vriend van De Jozef’ noemen”, vervolgt Bond. ,,En voor iedereen die € 1.000,- of meer doneert, ligt een uitnodiging klaar voor een authentieke Jozef-feestavond. Een legendarisch feest met heerlijke hapjes, koud bier en een Volendammer playlist. Zo willen we onze ‘Vrienden’ iets speciaals teruggeven voor hun gulle donaties.”

‘Voor iedereen die € 1.000,- of meer doneert, ligt een uitnodiging klaar voor een authentieke Jozef-feestavond’

De focus ligt op het verduurzamen van het verenigingsgebouw in de Sint Jozefstraat, om het pand toekomstbestendig te maken. ,,De ontvangen donaties zullen worden ingezet voor het nieuwe klimaatsysteem, de onlangs aangeschafte zonnepanelen en de aanstaande renovaties, waaronder nieuw schilderwerk. Deze investeringen garanderen dat ons prachtige pand er weer minstens 25 jaar tegenaan kan.” Donaties kunnen zowel particulier als zakelijk worden gedaan.

Het ‘Vriend van De Jozef’-initiatief is meer dan enkel een financiële steun, benadrukt Bond. ,,Je wordt ambassadeur van een traditie die generaties heeft samengebracht. Onze onmisbare vereniging is uitgegroeid tot Volendams erfgoed. Ik zeg het nog maar eens: De Jozef is van de gemeenschap én voor de gemeenschap. Van het kraamkoppie tot de uitvaart, en alles daartussenin, ervaar je bij De Jozef. De toekomst van de Sint Jozef Vereniging staat centraal. We kijken reikhalzend uit naar het volgende hoofdstuk, dat we samen met de ‘Vrienden van De Jozef’ gaan schrijven.”

 

Wil je een bedrag doneren aan De Jozef? Zakelijke donateurs kunnen daartoe contact opnemen met Johan Bond door te bellen naar 0653658242 of te mailen naar johanbond@
jozefvolendam.nl. Voor zakelijke donateurs geldt dat de donatie onder voorwaarden aftrekbaar is. Donateurs worden daarbij vermeld op het ‘Vrienden van de Jozef´ billboard.

Ook particulieren kunnen doneren aan De Jozef. Op rekeningnummer IBAN NL29ABNA0826790984 t.n.v. Jozef-vereniging kun je een bedrag naar wens storten, onder vermelding van ‘Vrienden van De Jozef’.

Fotogalerij

Succesvol Waterdamkamp vol avontuur en vreugde

In een feestelijke sfeer, mede mogelijk gemaakt door de steun en het vertrouwen van vele sponsoren, beleefden de kinderen van Groep 8 van de Volendammer basisscholen vorige week een onvergetelijke editie van het Waterdamkamp. Het evenement speelde zich af op het terrein van De Waterdam.

 

De opbouw van de tenten op de zondagavond voorafgaand aan het kamp was een gezamenlijke inspanning van de in grote getalen opgekomen ouders. Met bewondering aanschouwden de aanwezige kinderen de arbeid van hun ouders.

 

De vrijwillige inzet van ouders toont de gezellige sfeer die met Waterdamkamp gemoeid is. Dit belooft veel voor de toekomst en getuigt van een opkomende generatie vrijwilligers. De organisatie, kinderen én ouders kijken terug op een fantastisch Waterdamkamp. Foto’s: Jenny de Groot

Fotogalerij

Prachtig padel en tennis bij Dijkzicht

Op het park van TPV Dijkzicht waren afgelopen week naast de gezelligheid prachtige tennis- en padelwedstrijden te zien. Het KIVO Palingtoernooi kende in de hoogste categorie een aantal winnaars van eigen bodem.

 

Zo versloeg Jasper Smit in de 2-categorie Frank Kemper in de finale, met 6-0, 6-4. Daaronder vocht Peter Tol weer voor wat hij waard was en schreef de 3-categorie op zijn naam. In de 4 werd het een nevenstrijd, waarin Mervin Smit tegen Evert Smit uiteindelijk aan het langste eind trok.

 

Bij de padelmannen en -vrouwen waren er vrijdagavond in het JéKras P500-toernooi meerdere partijen waarin Volendammers de strijd met elkaar aangingen. Zo versloegen Peter Runderkamp en Nick Tuijp in de eerste ronde het duo Sven Kwakman/Luca Kwakman in drie sets. Daarna moesten zij hun meerdere erkennen in het als derde geplaatste duo Jasper Smit/Martijn van Haasteren (6-3, 6-0). Smit bracht het tot de halve finale, waarin hij zaterdag met Van Haasteren verloor van de uiteindelijke nummer twee, Bart van Kampen en Youp de Kroon: 2-6, 4-6. Dat laatste koppel had een ronde eerder met 4-6, 4-6 gewonnen van de Dijkzicht-spelers Kevin Tol en John Veerman. Die hadden op hun beurt het Volendamse onderonsje met Peter Tol en Maurice Steur gewonnen. Simon Bond moest in de bovenkant van het schema met zijn partner Daan van Randtwijk zich gewonnen geven tegen de uiteindelijke winnaars: Nicolas van Betuw en Yannick Verwater. Bij de vrouwen werden Marleen Tol en Roos Molenaar in de eerste ronde uitgeschakeld.

 

HE2: Jasper Smit (1)-Frank Kemper 6-0, 6-4
HE3 15+: Jordi Hermans-Peter Tol 6-7, 6-7;
HE4 15+: Mervin Smit (1)-Evert Smit 2-6, 6-4, 6-3;
HD4 15+: Mervin Smit/Jan de Wit (1)-Coen Akkerman/Johan van der Sluijs 4-6, 7-6, 1-6;
HE5 15+: Mika Blom (1)- Niels Mol 7-6, 6-1;
DE5 15+: Valerie Kang (1)-Lynn Veerman 2-6, 1-6;
HD5 15+: Hans Groot/Johan Veerman (1)-Abel Bosman/Henny Plat 0-6, 6-3, 6-3;
GD5 15+: Coen Akkerman/Melissa Verhoeven-Johan Veerman/Geranne Veerman 6-4, 6-2;
HE8 15+: Bart Steur-Jan Steur (2) 0-6, 1-6; DE6 15+: Isabel Karregat-Linsey Veerman 6-7, 6-2, 6-1;
HD6 15+: Johan Hoogland/Evert Veerman-Marco Molenaar/Cor Verhoeven geannuleerd;
GD7 15+: Daan Pruim/May Mirani (1)-Niels Kwakman/Anne Koopman 6-4, 4-6, 6-4;
HE6 15+: Jan Molenaar (3)-Jip van Ooij 7-5, 6-2;
GD6 15+: Harry Zwarthoed/Ellen Zwarthoed (1)-Bart Römer/Scarlett Porsius-Janssen (3) 6-3, 6-0;
DD7 35+: Nancy Kras/Katinka Zwarthoed (1)-Jenny Bond-Buijs/Marieke de Waart (4) 6-4, 6-1;
HD7 35+: André de Leng/René Zoetebier (1)-Kees de Boer/Jan Schilder 6-1, 6-2;
DD6 15+: Brigitte Tol/Bo Tuijp-Heidi de Boer-Konter/Linsey Veerman 6-1, 6-2
DD7 15+: Fleur Lautenschutz/Tessa Tol (1)-Denise Veerman/Frances Veerman (2) 4-6, 6-3, 6-4;
HE8 35+: Luis San Martin (2)-Raymond Mierop walk over
HD6 35+: André Karregat/Martin Kes (1)-Henk Kroon/Kees Kwakman 4-6, 6-0, 1-6;
HE7 15+: Ronald Schut-Simon Tol 6-2, 2-6, 7-5;
DE8 15+: Jennifer Runderkamp (1)-Nicole Keuken (2) 6-2, 4-6, 6-2;
HD7 15+: Steven Boegem/Ramon Tol-Jan Molenaar/Wesley Zwarthoed 6-3, 5-7, 2-6;
DD6 35+: Heidi de Boer-Konter/Nathalie Kes (1)-Nel Jonk-Steur/Annette Konter (2) 6-3, 1-6, 4-6;

 

Foto’s: Niels Mol

Fotogalerij

Voorbereiding op een kermis vol verrassingen in volle gang

Kermisfestival Slobbeland: Traditie en vernieuwing hand in hand

De langverwachte kermis staat weer voor de deur. Nooit eerder waren er voorafgaand aan het geliefde volksfeest zoveel obstakels te overkomen. Terwijl social media en het praatje bij de slager vorig jaar rond deze tijd werden gedomineerd door discussies over de afstand tussen ‘Uis Faist’ op het Marinapark en de Dijk, is er momenteel nauwelijks een wanklank te bespeuren. Het heeft er alle schijn van dat de Volendamse bevolking weer massaal uitkijkt naar de naderende kermis. Die tendens stemt de organisatoren van de kermistent op het Slobbeland tevreden: ,,Kermisfestival Slobbeland zal de traditionele kermisviering omarmen én aanvullen met een flinke dosis nieuwe impulsen.”

Door: Kevin Mooijer

Met een terrein geschikt voor maar liefst 4.000 bezoekers, staat de organisatie van de nieuwe kermistent een flinke uitdaging te wachten. ,,Kermisfestival Slobbeland is een evenement van grote omvang, maar we hebben de afgelopen maanden onvermoeibaar gewerkt om elk detail tot in de puntjes te regelen”, zegt Jan Dulles. ,,Het gehele omheinde gebied waar de tent zich bevindt zal optimaal worden benut. Naast de ruime hoofdtent zal er ook een knusse, open tent met lage zitplaatsen zijn, wij noemen het de Biertuin. We hebben een foodcorner – verzorgd door vertrouwde kermisexploitanten, een silent disco, photobooth, karaokebar, feestartikelenkraam én een heus glazen huis van waaruit de L.O.V.E. gedurende de kermis live zal uitzenden.”

‘Vanuit het glazen huis op het Slobbelandterrein gaan we live uitzenden’

Glazen huis

Het glazen huis biedt de mensen achter de lokale omroep een uitgelezen kans om groots uit te pakken. Johan Veerman: ,,Het is onze ambitie om het welbekende kermisgevoel nieuw leven in te blazen. Een goede stap in de juiste richting is om op locatie live uit te zenden. Dat gaan we realiseren vanuit het glazen huis op het Slobbelandterrein. We beschikken over een portable radiostation met webcams, waardoor we niet alleen te beluisteren, maar ook te zien zijn.” Bovendien wordt de eens zo populaire kermismuziekparade op zondagochtend dit jaar nieuw leven ingeblazen. ,,L.O.V.E.-dj’s Johan Tol en Jaap Mol zullen deze sessie presenteren. De zondagochtend gaat absoluut het hoogtepunt van de kermis worden voor de lokale omroep. Artiesten zullen langskomen voor interviews en live optredens, reporters gaan de tent, draaikermis en Dijk over om kermisvierders te interviewen en op bepaalde momenten zullen we de liveoptredens uit de kermistent doorlussen op de L.O.V.E. En als kers op de taart wordt er dit jaar voor het eerst een prijs uitgereikt voor het beste kermisliedje van het jaar.”

‘De Gouden Gangmaker’
Jaap Kwakman: ,,De hoofdprijs, genaamd ‘De Gouden Gangmaker’, zal op zondagmiddag om 12.30 uur worden overhandigd aan de artiest achter het populairste nieuwe kermisliedje. De winnaar wordt bepaald door zowel een vakjury als de frequentie waarmee liedjes zijn aangevraagd op de L.O.V.E. zijn aangevraagd. Naast het unieke ingelijste kunstwerkje voor het winnende nummer, dat is gevalideerd door minister van Feest Mona Keijzer én ter plekke wordt gegraveerd door Klaas Leeflang, kan de winnaar tevens rekenen op een professionele studio-opname met behulp van producers en studiomuzikanten voor een volgend kermisliedje. Zo hopen we ook een nieuwe generatie (kermis)muzikanten te enthousiasmeren om kwaliteitskermisliedjes te gaan maken.”

‘Het wordt traditioneel gezellig, maar wel met een aantal nieuwe impulsen’

Een frisse start

Met grote verwachtingen kijken de organisatoren van Kermisfestival Slobbeland uit naar een nieuwe kermis. ,,Het gevoel is dit jaar weer positief”, zegt Ron Jonk. ,,Vooral omdat er simpelweg geen concurrentiestrijd meer is tussen ons. We hebben de handen ineen geslagen om een feest te organiseren dat het felbegeerde kermisgevoel weer tot leven brengt. Het wordt traditioneel gezellig, maar wel met een aantal nieuwe impulsen. Het loopje tussen de tent, de draaikermis en de Dijk is weer terug, en daar zijn we ontzettend enthousiast over. Onze hoop is gericht op een bruisende, oergezellige en veilige kermis voor iedereen.”

Fotogalerij

Nick Schilder: Eerste solo Top 40 notering en aankondiging tournee

Na elf weken in de Tipparade te hebben gestaan, heeft Nick Schilder zijn eerste solo Top 40-notering te pakken. Zijn Engelstalige single ‘Shatterproof’ is vorige week op nummer 40 binnengekomen in de prestigieuze lijst. Maar dat is niet het enige nieuws dat de zanger te vieren heeft. In oktober begint namelijk zijn allereerste solotour: ‘The Singer Songwriter Show’.

Door: Kevin Mooijer

Al zeventien keer eerder stond Nick Schilder in de Top 40, maar nooit eerder als soloartiest. Zestien keer veroverde hij een positie in de lijst der lijsten samen met Simon Keizer, en één keer in samenwerking met Thomas Acda van Acda en De Munnik. Met ‘Shatterproof’ heeft de muzikant een nieuwe mijlpaal bereikt. De elektronische pop-sound van het nummer doet vermoeden dat Schilder een nieuwe weg is ingeslagen, maar of dat daadwerkelijk zo is zal nog moeten blijken. Wat wel vaststaat is dat zijn theatertour in oktober dit jaar van start gaat.

Tijdens ‘The Singer Songwriter Show’ zal Nick de muziek spelen waarmee hij opgroeide én zal hij nieuw, eigen werk ten gehore brengen. Een prachtige combinatie van hedendaagse akoestische muziek en evergreens van helden uit het verleden als Jackson Browne, Bob Dylan, Neil Diamond en vele anderen. Op donderdag 2 november speelt Nick Schilder in Theater De Purmaryn te Purmerend en op vrijdag 26 april 2024 staat hij in Schouwburg Het Park in Hoorn. Ga voor het complete tourprogramma naar www.nickschilder.nl.

Strijd om de hoogste zonnebloem

Tientallen NIVO-venters hebben de afgelopen weken hun uiterste best gedaan om de grootste zonnebloem van Edam-Volendam te laten floreren. De groene competitie werd met enthousiasme ontvangen door de trouwe krantenbezorgers.

 

Helaas gooide Storm Poly roet in het eten voor veel deelnemers. De hevige storm leidde tot geknakte stengels van talloze jonge zonnebloemen. Ook werd duidelijk dat niet alle venters over groene vingers beschikten. Ondanks de inspanningen bloeiden hun zonnebloemen niet.

 

Wiens zonnebloem wél een succes werd, was die van Kevin Tuip. Met een hoogte van bijna drie meter en een steel zo dik als een boomstam, trotseerde zijn zonnebloem de storm met gemak. Kevin heeft een veelbelovende toekomst als jonge tuinier in het vooruitzicht.

Fotogalerij