Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

Strijd om de hoogste zonnebloem

Tientallen NIVO-venters hebben de afgelopen weken hun uiterste best gedaan om de grootste zonnebloem van Edam-Volendam te laten floreren. De groene competitie werd met enthousiasme ontvangen door de trouwe krantenbezorgers.

 

Helaas gooide Storm Poly roet in het eten voor veel deelnemers. De hevige storm leidde tot geknakte stengels van talloze jonge zonnebloemen. Ook werd duidelijk dat niet alle venters over groene vingers beschikten. Ondanks de inspanningen bloeiden hun zonnebloemen niet.

 

Wiens zonnebloem wél een succes werd, was die van Kevin Tuip. Met een hoogte van bijna drie meter en een steel zo dik als een boomstam, trotseerde zijn zonnebloem de storm met gemak. Kevin heeft een veelbelovende toekomst als jonge tuinier in het vooruitzicht.

Fotogalerij

Opknapbeurt voor Sporthal De Opperdam

Wie voorbij De Opperdam loopt moet niet gek opkijken als hij mensen in astronautenpakken ziet lopen. Werknemers van een sloopbedrijf zijn momenteel namelijk druk in de weer met het verwijderen van asbest bevattende dakdelen.

 

Alle dakleien zullen vakkundig worden vervangen door het gespecialiseerde bedrijf. Het percentage asbest valt met 1,5 tot 5 % gelukkig mee. Een groot deel van de leisteen is inmiddels al verwijderd. Naar verwachting duurt het proces tot en met week 35.

 

De betrokken werknemers dragen beschermende kleding die doet denken aan ruimtepakken. Veiligheid staat voorop. De werkzaamheden gaan tot dusver ‘van een leien dakje’.

Fotogalerij

Summerdance, een geweldig begin van de vakantie

Terwijl de meeste verenigingen al vakantie vierden was de jeugd bij Dans & Training Leeflang Koning nog volop in beweging. Leden en niet-leden mochten hier gratis meedoen aan de ‘Summerdance’. De opkomst was zo goed dat de gymzaal van St. Mauritius gebruikt mocht worden!

 

’s Ochtends hadden de kinderen tot negen jaar de streetdance-les van juf Irene al binnen vijftig minuten onder de knie. Na de lunch verzorgde juf Lizzie een workshop moderne dans, ondanks dat de kinderen nog niet bekend waren met het fenomeen was ook dit een hit.

 

Aan het einde van sessie kwamen de trotse (groot)ouders kijken wat de kleintjes die ochtend geleerd hadden. En ’s middags nam juf Maaike de tien- tot veertienjarigen bij de hand tijdens het maken van een heuse dans-videoclip!. Dans & Training Leeflang-Koning wenst alle leden een fijne vakantie!

Fotogalerij

De Heilige Graal van… Klaas Tuip

Naam: Klaas Tuip ‘Kap’
Leeftijd: 73
Bands: Progress, Jen Rog, Living Room Band, Filantropisch Orkest, Concert van de Eeuw, Doolin’ Dalton, El Canello, De Dekkerband en Cliff and the Shadows Tribute Band.
Sinds wanneer maak je muziek? Op mijn zestiende begon ik met gitaarspelen. Mijn toenmalige collega Piet ‘van de Jozef’ had les van zijn neef Jaap ‘de Koster’. Ik vroeg Piet of hij mij de ‘grepen’ wilde leren, hij schreef er zes op papier voor me. De week erna vroeg ik of ik nog zo’n briefje met nieuwe grepen kon krijgen. Die waren er niet, zei Piet. Ze bleken er wél te zijn.
Hoeveel instrumenten heb je? Zeven gitaren.
Klaas’ heilige graal: Een Burns Bison uit 1964.

 

Op een najaarsmiddag in 1966, stapte Klaas Tuip op zijn brommer om samen met zijn bandmaat Peter Nanninga naar Amsterdam af te reizen. ,,We hadden allebei een Kreidler Florett, een iconische brommer uit dat tijdperk”, herinnert Klaas. De bestemming was Muller Music, een muziekinstrumentenwinkel gerund door Gerard ten Hoedt. Klaas, een gepassioneerd interieurbouwer en groot bewonderaar van The Shadows, had zijn zinnen gezet op een speciale gitaar, de Burns Bison. ,,Het instrument trok mijn aandacht door de prachtige handwerk details én omdat The Shadows erop speelden.” Hoewel de uitbater bekend stond om instrumenten op afbetaling mee te geven aan dorpsgenoten, kreeg Klaas onverwachts een ‘nee’ te horen. ,,’Geen denken aan, ik heb al te veel uitgeleend aan Volendam’, zei Gerard. Teleurgesteld als ik was nam ik nog even de tijd om de gitaar een laatste keer te bewonderen. ‘Als je hem echt zo graag wilt hebben, dan verkoop je die brommer toch”, stelde Gerard voor.”

,,We zaten een straat van de markt op het Waterlooplein af en ik was eerlijk gezegd al huiverig over die brommer. Een vriend van me was verongelukt bij een brommerongeluk, bovendien had mijn moeder er een hekel aan als ik op dat ding reed. Mijn vrienden en ik reden stuk voor stuk op opgevoerde racemonsters. Een lokale monteur zette er een vijl in en dan ging hij opeens 80. Iedere avond waren we bij de Noord te vinden om plat door de bocht te racen, hopend dat er geen tegenligger zou opduiken. ‘Zandvoorten’ noemden we het. Ik besloot dat mijn brommertijd tot een eind was gekomen en verkocht hem op de markt voor 500 gulden.” De winkeleigenaar bleek goed van vertrouwen. ,,500 gulden was een mooi begin, maar ik kwam 265 guldens tekort. Gelukkig stemde hij nu wel in met een afbetalingsregeling. Gewapend met mijn gedroomde gitaar stapte ik bij Peter achterop de brommer om terug naar Volendam te rijden.”

Klaas en zijn Burns Bison hebben samen veel meegemaakt. Van optredens in Paradiso tot studio-opnames met Specs Hildebrand and the Living Room Band, en van recente deelname aan een Shadows-coverband tot het spelen van Jan Akkerman solo’s met de gitaargod zelf als ritmegitarist. ,,Jan Akkerman speelde ooit mee met The Living Room Band”, herinnert Klaas zich als de dag van gisteren. ,,We maakten van de gelegenheid gebruik om zijn Hunters-hit ‘Russian Spy and I’ te spelen. Tijdens de repetities vroeg Jan of ik hem kon ondersteunen tijdens de solo. Dat waren nogal wat nootjes, met zijn tweeën zou het beter tot uiting komen. Toen het moment daar was, stond ik naast de grote Jan Akkerman op de bühne, klaar om zijn virtuoze solo in harmonie te spelen. Maar dan, vlak voordat de solo begon, zette Jan een stap naar achteren en gaf me een zetje in mijn rug. Hij wilde dat ík zijn wereldberoemde solo zou spelen. Dat was een onvergetelijk moment dat ik altijd zal koesteren.”

Fotogalerij

Zorgwekkend incident op Europaplein legt veiligheidskwestie bloot

Taxichauffeur in ziekenhuis na gewelddadige aanval

Op zaterdag 15 juli heeft zich een zorgwekkend incident voorgedaan bij de taxistandplaats Havenhof in Volendam. Een taxichauffeur van TTA Taxi werd het slachtoffer van geweld door een taxichauffeur van buiten de gemeente. Dirk Nijhuis, eigenaar van TTA Taxi, uit zijn bezorgdheid over de veiligheidssituatie in Volendam, met name tijdens de uitgaansavonden.

Door: Kevin Mooijer

,,Het is een bekend probleem dat taxichauffeurs van buiten Volendam de reguliere taxistandplaats in de Zeestraat voorbijrijden om óp het Europaplein te parkeren”, zegt Nijhuis. ,,Dit illegaal parkeren om dichter bij de klanten te komen leidt tot ongewenste confrontaties. Nadat dit ook die bewuste avond meerdere keren gebeurde, besloot een van onze chauffeurs de overtreder aan te spreken. Hij moest het bekopen met een traumatische mishandeling. Collega’s waren gelukkig snel ter plaatse om in te grijpen, maar helaas kon een zware hersenschudding niet worden voorkomen.”

Na het incident belde Nijhuis het alarmnummer om hulp van de politie en een ambulance in te schakelen.

‘Collega’s waren gelukkig snel ter plaatse om in te grijpen, maar helaas kon een zware
hersenschudding niet worden voorkomen.’

,,Voor beide verzoeken kreeg ik hetzelfde ontmoedigende antwoord: er was geen ambulance beschikbaar en ook de politie was te druk om naar Volendam te komen. Na meerdere keren bellen kwam er uiteindelijk een ambulance naar het Europaplein. Mijn collega werd afgevoerd en zou een dag in het ziekenhuis moeten verblijven. Hij heeft anderhalve week niet kunnen werken.” Nijhuis uit zijn frustratie over het gebrek aan adequate hulp van de autoriteiten. ,,Ik vind het zeer verontrustend dat de politie niet op de oproep af is gekomen. Als er tijdens uitgaansavonden in Volendam geen politie aanwezig is, kunnen we niet langer van een veilig gebied spreken.”
Het slachtoffer en zijn werkgever hebben besloten geen aangifte te doen vanwege het gebrek aan vertrouwen in de autoriteiten, maar hebben inmiddels wel de gemeenteraad benaderd voor hulp bij het verbeteren van de veiligheidssituatie. ,,We hopen dat zij de helpende hand reiken als het om veiligheid in Volendam gaat. Dit is een kwestie die niet alleen taxichauffeurs aangaat, maar de gehele gemeenschap raakt. Wat onze collega’s kan overkomen, kan ook jongeren treffen. Er moet dringend actie worden ondernomen.”

Al meerdere jaren doet Nijhuis melding van verschillende overtredingen in de gemeente. ,,Op verzoek van zowel de politie als de gemeenteraad meld ik onveilige situaties die variëren van roekeloos racen door het dorp tot geweldsincidenten. Onlangs heb ik vernomen dat alleen de meldingen die daadwerkelijk door de politie worden opgevolgd, worden geregistreerd. Spijtig genoeg is er een gebrek aan mankracht en tijd bij de politie. Hierdoor blijven de meeste overtredingen zonder consequenties.’

Nijhuis pleit voor doortastende maatregelen van de lokale overheid, zoals het invoeren van een taxivordering om ‘hardrijdende taxichauffeurs met woekerprijzen’ aan te pakken. ,,Een effectieve aanpak zou kunnen zijn om samen met de gemeente Purmerend hierin te voorzien. Het vergroten van het werkgebied, het bieden van meer taxichauffeurs én toezicht houden op wie er binnen de gemeente rijden.”

De impact van het recente incident op de werknemers van TTA Taxi is zichtbaar. ,,De bereidheid om ’s avonds en ’s nachts te werken neemt af, en het wordt al steeds moeilijker om chauffeurs te vinden. Het valt me zwaar om dit te erkennen, maar onze werkomgeving wordt steeds minder prettig. Ik hoop dat we spoedig tot een oplossing kunnen komen.”

Fotogalerij

Supportersvereniging in aantocht

‘De Hekside’: Sfeermakers met toekomstperspectief

‘De Hekside’ – een naam die geassocieerd wordt met zowel geweldige sfeeracties als met bezorgdheid om jeugd. Het legertje supporters op de Hekside-tribune heeft zich onmisbaar gemaakt in het Kras Stadion, maar tegelijkertijd gaan er geluiden over de jongste leden die mogelijk verleid worden tot het gebruik van drank en drugs. In een poging structuur aan te brengen, meer zicht te krijgen op de supporterskern, én de sfeer in het stadion nog verder te versterken, wordt momenteel gewerkt aan de oprichting van een officiële supportersvereniging. Een veelbelovende stap naar een veilige en sfeervolle toekomst voor De Hekside en zijn leden.

Door: Kevin Mooijer

,,In de tijd dat er maximaal 500 man in het stadion zat met een thuiswedstrijd werd de basis voor De Hekside onbewust gevormd”, zegt Henk de Boer met een lach op zijn gezicht. ,,FC Volendam stond zestiende in de Eerste divisie en wij hingen met een man of vijftien, klagend over het hek van de Jaap Jonk-tribune, naar de wedstijd te turen. Maar toen kwam Wim Jonk…” En samen met de gedroomde trainer kwamen de langverwachte successen voor FC Volendam. ,,De club werd weer populair. Mensen wisten de weg naar het Kras Stadion weer te vinden. De vijftien man langs het hek werden er dertig, en dertig werden er tachtig. Op een gegeven moment werd er zelfs een beetje gezongen in het stadion. En er viel ook wat te zingen: we wonnen eindelijk weer wedstrijden.” De groeiende supportersschare maakte dat de Hekside het levenslicht zag. De club promoveerde, vriendengroepen sloten zich aan, en de Jaap Jonk-tribune vulde zich met honderden enthousiaste supporters. ,,Opeens kwamen er prachtige spandoeken tevoorschijn tijdens thuiswedstrijden. Een groep jonge, creatieve supporters die zichzelf de ‘Ultra’s Volendam’ noemen zijn verantwoordelijk voor die sfeeracties.” De Hekside-boys kregen voet aan de grond, maar al snel werd de behoefte aan structuur duidelijk.

Behoefte aan structuur
De supportersschare werd zo groot, dat de behoefte aan structuur ontstond. ,,De club liet weten dat het moeilijk communiceren was met De Hekside. We hadden namelijk geen organisatie en geen vaste contactpersonen. Zelf merkten we afgelopen seizoen ook dat het oprichten van een officiële supportersvereniging de nodige voordelen met zich mee zou brengen. Praktische voordelen kunnen zijn: een duidelijke rolverdeling, een stoel aan de FC-tafel, het invoeren van een bescheiden lidmaatschap bijdrage waarvan sfeeracties kunnen worden organiseren, een zakelijke rekening en meer overzicht en controle over de supporters.”

‘Anoniem de boel verstieren voor medesupporters behoort straks tot het verleden’

Henk de Boer en de andere Hekside-originals besloten gehoor te geven aan de oproep vanuit hun club en vormden het inmiddels opgerichte bestuur: ,,Het project staat nog in de kinderschoenen. Bij de start van komend seizoen zal de supportersvereniging nog niet actief zijn, we mikken op de winterstop van dit jaar.”

Toezicht
Afgelopen seizoen heeft De Hekside bewezen een grote aantrekkingskracht op jonge voetbalfans te hebben. ,,We vinden het fantastisch om te zien dat de jeugd in Hekside-hoodies door het dorp loopt”, zegt Henk met gepaste trots. ,,Dat beeld doet ons ook beseffen dat de oudere leden een voorbeeldfunctie hebben. Met de supportersvereniging zetten we vol in op meer toezicht om vechtpartijen, vandalisme en drank- en drugsmisbruik te voorkomen. Om een voorbeeld te schetsen: met een ledenbestand weten we precies wie er bij uitwedstrijden in welke bus stapt. Besluit iemand er een potje van te maken en de bus te slopen, dan zal hij de consequenties daarvan dus onder ogen komen. Anoniem de boel verstieren voor medesupporters behoort straks tot het verleden.”

Clubhuis
Het bestuur van de supportersvereniging bespreekt momenteel met de club welke voordelen en activiteiten zij de leden kunnen bieden. Plannen voor een jaarlijks straatvoetbaltoernooi liggen op tafel, evenals voorrang op wedstrijdkaarten en zelfs de oprichting van een eigen honk. ,,Een clubhuis waar de jongens een potje kunnen biljartje, een biertje kunnen drinken en een wedstrijdje op tv kunnen kijken. De contactpersonen bij de club staan welwillend tegenover deze ideeën, we hebben goede hoop dat onze Hekside-dromen uit gaan komen.”

‘Een clubhuis waar de jongens een potje kunnen biljarten en een biertje kunnen drinken’

Een belangrijke stap naar meer slagkracht is de verhuizing van De Hekside naar de Pé Mühren-tribune, achter het doel. ,,Op die plek kunnen we nog meer sfeer in het stadion brengen”, garandeert Henk. ,,Bij iedere grote club staat de harde kern achter het doel, daar komt de sfeer vandaan, daar wordt het feest gevierd. Dat gaat nu in Volendam ook gebeuren. De Hekside gaat uitpakken komend seizoen. FC Volendam wordt niet alleen qua voetbal een Eredivisieclub, maar ook qua sfeer.”

Fotogalerij

De Heilige Graal van… Simon Keizer

Naam: Simon Keizer
Leeftijd: 39
Bands: Nick & Simon.
Sinds wanneer maak je muziek? Op mijn twaalfde ben ik gestart met gitaarles. Uiteindelijk kwam ik bij Jaap de Witte terecht. Samen grossierden wij in om beurten afbellen. Dus, van de vier jaar gitaarles die ik van Jaap kreeg, zal netto misschien een half jaar overblijven.
Hoeveel instrumenten heb je? Een vleugel die als meubelstuk fungeert en zes gitaren.
Simons heilige graal: Een Taylor 812e.

 

Talloze hits kwamen van zijn hand, gouden platen sieren zijn muren, het podiumlicht verlichtte zijn aanwezigheid in elke Nederlandse muziektempel, en hij reisde de wereld over om documentaires te maken over zijn muzikale helden. Simon Keizer heeft als muzikant de absolute top bereikt. Wat echter opmerkelijk is, is dat de zanger, ondanks zijn indrukwekkende prestaties als artiest en liedjesschrijver, bedachtzaam twijfelt aan zijn muzikale capaciteiten: ,,Misschien klinkt het vreemd, maar ik beschouw mezelf niet als groot muzikaal talent”, biecht Simon op. ,,Ik beschouw mezelf eerder als iemand die muzikaal genoeg is om liedjes te kunnen schrijven en zingen.”

De zanger staat bekend om zijn moeiteloze afwisselen tussen leadzang en een tweede stem. ,,De theorie daarachter heb ik nooit eigen gemaakt”, vervolgt Simon met een glimlach. ,,Mijn vader zong altijd tweede stem. Hij heeft me daarin beïnvloed. Vroeger ging ik bij de radio zitten en zong ik harmonieën mee met de zangers op de radio. Pas toen ik zelf liedjes ging maken, ontdekte ik dat er ook theorie achter zat. Het voelt voor mij daarom ook niet als een prestatie, ik weet niet beter.”

Simon haalt zijn gitaar uit de koffer en begint te tokkelen. ,,In feite geldt hetzelfde voor mijn gitaarspel”, zegt hij. ,,Ik vertrouw volledig op gevoel en gehoor, en vind mezelf geen gitarist. Een instrument is voor mij slechts gereedschap om een liedje te creëren. Een warm gevoel bij een gitaar heb ik niet. Ik schrijf een tekst, bedenk een akkoordenschema, en vervolgens vergeet ik dat schema weer. Soms is dat wel jammer. Vorige maand was ik in het buitenland en raakte in gesprek met iemand. In de hoek stond een gitaar. Tijdens ons gesprek vertelde ik dat ik muzikant was. Ik kreeg de gitaar in mijn handen, en werd me gevraagd of ik wat van mijn eigen liedjes kon spelen. Dat kon ik niet.”

Tijdens zijn ‘Ik & Simon’ tour waagde de zanger de sprong in het diepe en besloot zichzelf op gitaar te begeleiden. ,,Voor die show besloot ik een nieuwe gitaar aan te schaffen, een tokkelgitaar met een warme klank. Het werd de Taylor 812e. Ik koester mooie herinneringen aan dit instrument. Het heeft me geholpen om de stap te zetten naar iets alleen durven doen. Bovendien voelde het live gitaarspelen voor publiek als een overwinning.”

Simon tokkelt verder op zijn gitaar, een glimlach verschijnt op zijn gezicht. ,,Het lijkt weer terug te komen”, zegt hij. ,,Van de week heb ik weer eens een liedje geschreven. De druk is eraf en ik kan voorzichtig weer genieten van het schrijven van muziek.” Zijn anderhalf jaar oude zoontje toont, jong als hij is, al interesse in gitaren. ,,Hij luistert en kijkt aandachtig wanneer ik op mijn gitaar speel. Zoiets moois zal ongetwijfeld bijdragen aan mijn heruitvonden geluk in muziek maken.”

Filosofisch sluit de zanger af: ,,Mijn conclusie na mijn carrière is dat ik ontzettend dankbaar ben dat ik dit avontuur mocht beleven, omdat ik nu weet dat het geluk niet daar te vinden is. Ik hoef niets meer te bereiken. Wat ik wél wil is het creatieve proces meer omarmen. En dat is precies wat ik nu doe: weer genieten van muziek.”

Fotogalerij

KBK Bouwgroep verwerft meerdere locaties in Volendam voor projectontwikkeling

KBK Bouwgroep heeft recentelijk verschillende locaties in de gemeente Edam-Volendam verworven, met het doel om nieuwe projecten te ontwikkelen. Momenteel wordt binnen de muren van het prachtige kantoor aan de Morseweg gewerkt aan woningbouwplannen voor het voormalige pand van Nieuw-Leven, het oude Rabobankgebouw én de Volkstuinen langs de Zuidervesting in Edam. Terwijl de plannen voor de Volkstuinen en het bankgebouw nog in een vroeg stadium verkeren, zijn er interessante ontwikkelingen in de Bokkingstraat.

Door: Kevin Mooijer

Bokkingstraat
,,Op de eerste en tweede etage worden appartementen gerealiseerd, variërend in grootte van studio’s tot grotere appartementen met meerdere kamers. De begane grond wordt gereserveerd voor een commerciële onderneming. Daarnaast streven we ernaar aan de achterzijde eengezinswoningen te bouwen”, zegt projectontwikkelaar Anne Kramer over het door KBK Bouwgroep en Quantum Vastgoed bv verworven pand aan de Bokkingstraat.
,,Tijdens de informatieavond in november vorig jaar bleek dat de doelgroep heel divers is van starters, gezinnen tot senioren. Om aan zoveel mogelijk wensen te voldoen, hebben we ervoor gekozen om de appartementen zo te ontwerpen dat ze een breed scala aan doelgroepen aanspreken. En met die invulling kunnen we ook aan de parkeernorm voldoen.”
Het participatietraject met omwonenden en nabijgelegen ondernemers is door KBK Bouwgroep als positief ervaren. ,,We hebben een overweldigend aantal aanmeldingen ontvangen van mensen die interesse hebben in een van de appartementen of eengezinswoningen. Ook hebben verschillende ondernemers geïnformeerd naar de mogelijkheden op de begane grond”, voegt Kramer toe. Momenteel loopt de vergunningsaanvraag van het nieuwbouwproject. ,,We hebben helaas wat vertraging opgelopen, maar we streven ernaar om halverwege 2024 te starten met de sloop van de eerste fase.”

Christiaan van Abkoudestraat
Het project bij de voormalige Rabobank bevindt zich nog in de beginfase. Hoewel de exacte plannen en doelgroep voor deze locatie nog niet zijn vastgelegd, is het de intentie om ook daar appartementen te realiseren. Erwin Verburg, Manager Klantrelatie en Organisatie, benadrukt het belang van betrokkenheid van de gemeenschap bij dit project: ,,Ook voor deze locatie zijn we voornemens om een participatietraject met de huidige buurtbewoners op te zetten. De input en betrokkenheid van de gemeenschap zijn van grote waarde bij onze projectontwikkeling. Momenteel zijn we in gesprek met de gemeente om voor deze locatie de ruimtelijke mogelijkheden en behoeften binnen de gemeenschap te verkennen.’

Fotogalerij

‘Kerkhof en het nieuwe ontwerp komen naadloos samen’

Volendamse begraafplaats ondergaat gedaanteverwisseling

De lokale begraafplaats in Volendam zal binnenkort een nieuw gezicht krijgen. Het gemeentelijke gedeelte van de begraafplaats wordt getransformeerd, met als doel het creëren van een waardige en serene laatste rustplaats. Kees Springer, teamleider publiek, en Carlos Veerman, accounthouder gebied, lichten de plannen en het toekomstbeeld toe: ,,In september van dit jaar starten de werkzaamheden op het gedeelte van de begraafplaats áchter de Sint-Vincentiuskerk.”

Door: Kevin Mooijer

De herinrichting van de Volendamse begraafplaats is een proces dat al jaren sluimert. ,,In 2019 werden gesprekken gevoerd over de toekomst van de begraafplaats”, blikt Springer terug. ,,De centrale vraag was of de gemeente het complete terrein over zou nemen, slechts een deel daarvan, of misschien wel helemaal niets.” Uiteindelijk zou de gemeente de helpende hand reiken door het gebied dat zich achter de kerk bevindt voor haar rekening te nemen. ,,Voorheen verhuurde de gemeente dit deel voor een symbolisch bedrag aan de Stichting Jozef van Arimathea.” Een belangrijk aspect van deze overdracht was de afspraak over het inrichten van het gebied. ,,De stichting beschikte al over schetsen voor potentiële herinrichtingen van de begraafplaats. Op basis van deze schetsen, in combinatie met de uitstraling van het bestaande kerkelijke deel van de begraafplaats, hebben we uiteindelijk het nieuwe ontwerp gerealiseerd.”

Decor
Met zijn klinkerpaden, bomen en bankjes vormt het uiteindelijke ontwerp een afspiegeling van het kerkelijke gedeelte. ,,Na de voltooiing van de werkzaamheden zullen beide gebieden naadloos op elkaar aansluiten”, zegt Carlos Veerman. ,,In het hart van de begraafplaats zal een ruim klinkerpad worden aangelegd, geflankeerd door groene haagjes. Tussen de graven zullen schelpenpaadjes worden aangelegd, waardoor elk graf toegankelijk is. Strategisch geplaatste bankjes nodigen bezoekers uit om zich even terug te trekken onder de beschutting van bomen. De omgeving zal een waardige plek worden om geliefden te herdenken. Wie straks het graf betreedt, zal verwelkomd worden door een rustgevend, groen decor.”

Traject
Hoewel het ontwerp voor de begraafplaats reeds in februari van dit jaar voltooid was, zullen de werkzaamheden pas na een periode van zeven maanden aanvangen. Kees: ,,Vanwege een gebrek aan materialen, leveringsproblemen en diverse andere factoren hebben de plannen vertraging opgelopen. Dat is spijtig, want we hadden graag direct van start willen gaan.” De werkzaamheden zullen naar verwachting zo’n twee jaar in beslag nemen. Carlos leg uit: ,,We voorzien dat we gedurende de eerste maand het grootste deel van het werk kunnen verrichten, maar we dienen de periode van grafrust voor de graven achterin het gemeentelijke gedeelte te respecteren. Het is dus zeker niet zo dat de werkzaamheden twee jaar lang ononderbroken zullen plaatsvinden. We zullen rustperiodes inlassen totdat er toestemming is om graven te ruimen.” Gedurende het proces is enige mate van geluidshinder vrijwel onvermijdelijk. ,,Bij een dergelijk project komt zwaar materieel kijken. Ondanks dat zullen we er alles aan doen om geluidsoverlast tot een minimum te beperken.”

Na de herinrichting zal de begraafplaats een nieuwe uitstraling hebben, maar zal tegelijkertijd vertrouwd aanvoelen. Het spiegelbeeld van het kerkelijke gedeelte van de begraafplaats is het gevolg van een capaciteitskwestie. Uit navraag bij Nicodemus Uitvaartverzorging blijkt dat het aantal begrafenissen en crematies in Volendam dit jaar tot dusver gelijk is, terwijl het aantal crematies landelijk gezien bijna 70% betreft. Dit zorgt voor druk op de lokale begraafplaats en verklaart de structuur van het begraafplaatsontwerp. ,,Het is kwestie van capaciteit”, zegt Kees. ,,Helaas is er geen ruimte om een begraafplaats te creëren met verschillende rustige plekjes in een parkachtige omgeving. Maar met de geplande herinrichting zal Volendam een laatste rustplaats krijgen die recht doet aan de herinneringen aan dierbaren.”

Fotogalerij

Sijmen Tol streeft naar behoud en erkenning van de Volendamse taal

Cultuurbewakers: Dichter in Dialect

In een wereld waar culturele tradities steeds meer dreigen te vervagen, laat Sijmen Tol (72) zijn stem weerklinken. Als voorvechter van het Volendams dialect verschijnt de bezielde dichter steeds vaker op de voorgrond. Hartstochtelijk pleit hij voor de opvoeding van Volendamse kinderen in hun moedertaal. ,,Onze taal is de belichaming van onze cultuur. Ik hoop dat de jongste generatie het taalgebruik doorzet, op hun eigen manier”, bevestigt Sijmen. Binnenkort zullen zijn betoverende woorden vereeuwigd worden in een dichtbundel, volledig geschreven in het Volendams dialect. In diezelfde periode buigt de woordkunstenaar zich, samen met collega-taalfanaten, over de definitieve spelling van het dialect. ,,Volendams is niet slechts een taal, maar een levende schat die gekoesterd en doorgegeven moet worden.”

 

,,Een van mijn vroegste herinneringen – ik denk dat ik twee of drie was – draait om taalgebruik”, zegt Sijmen Tol met een glimlach. ,,In mijn ouderlijk huis hadden we regelmatig kostgangers, voornamelijk schooljuffrouwen en zusters. Op een dag hielp een van die dames me met het strikken van mijn schoenen. Ik zei: ‘De veter moet in het driede gaatje.’ Direct werd ik gecorrigeerd. Dat moment is me altijd bijgebleven.” Vanaf jonge leeftijd was Sijmen al een fervent lezer. ,,Mijn moeder moest me af en toe achter de kachel vandaan schoppen: ‘Ga nou eens buitenspelen!’ Ik was altijd en overal aan het lezen. Taal was mijn passie, mijn drijfveer.”

 

Taalsysteem
Zeventig jaar is voorbijgegaan, maar er is weinig veranderd. In zijn met boeken gevulde huiskamer haalt Sijmen herinneringen op aan vroeger. ,,Op mijn twaalfde ging ik naar het seminarie. In een klas met jongens uit verschillende provincies, stond ik al gauw bekend als de Volendammer. Daar kon je je mee onderscheiden, zelfs toen al.” Vanaf dat moment besloot Sijmen zijn achtergrond voor eens en altijd te omarmen. ,,Ik zag het niet als iets negatiefs, integendeel, het wekte juist chauvinisme in mij op.” In zijn tienerjaren begon hij voor het eerst zijn passie te verbinden met zijn geboortedorp. ,,Mijn familie, vrienden, buren, het hele dorp sprak Volendams. Maar niemand wist hoe je het moest schrijven. Er was geen vaste spelling. Dus besloot ik een poging te wagen. De eerste variant die ik bedacht, schreef ik zo ver mogelijk van de Nederlandse taal af, zodat ‘een vreemde’ het niet zou kunnen lezen. Nu, twintig pogingen later, probeer ik juist zo dicht mogelijk bij de vertrouwde spelling te blijven en alleen af te wijken waar Volendams verschilt van het Nederlands. Ik heb er een systeem voor ontwikkeld. Momenteel gebruik ik het alleen nog voor mezelf, maar er ligt een plan om in het najaar met gelijkgestemden samen te komen om te bespreken of en hoe we de spelling van de Volendamse taal voor eens en altijd kunnen vastleggen.”

 

,,Er zijn mensen die zich schamen voor hun afkomst en daarom Nederlands spreken in plaats van Volendams”

 

Op zeventienjarige leeftijd schreef Sijmen zijn eerste gedicht (in het Nederlands) en sinds 2005 ook in het dialect van Volendam, een kunst die hij tot op heden beoefent. Zijn beste werk wordt op 8 april van dit jaar gepubliceerd in een bundel. Als dichter in dialect hoopt hij bij te dragen aan het behoud van zijn moedertaal. ,,Het is de moeite waard om de Volendammer taal vast te houden”, zegt hij strijdvaardig. ,,Al jarenlang worden er miljoenen dollars en euro’s besteed aan het documenteren van inheemse talen, talen die nog slechts door een handjevol mensen in afgelegen delen van de wereld worden gesproken. En dat is dringend noodzakelijk, maar tegelijk geven wij onze taal zomaar weg”, doelt Sijmen op dorpsgenoten die afstand nemen van hun moedertaal. ,,Er zijn mensen die zich schamen voor hun afkomst en daarom Nederlands spreken in plaats van Volendams. Ik vind dat betreurenswaardig en pijnlijk. Koester je taal, het is je cultuur!”

 

Volendamse opvoeding
Sijmen pleit ervoor om alle kinderen in Volendam op te voeden met het dialect. ,,Je merkt dat steeds meer ouders ervoor kiezen hun kinderen Nederlandstalig op te voeden. Dat is volstrekt onnodig. Nederlands leren ze sowieso wel. Op school, via televisie, internet en ook buiten Volendam zullen ze onvermijdelijk de nationale taal oppikken. Bovendien hebben kinderen tot zeven jaar geen enkel probleem met het leren van drie of vier talen tegelijk. Een meertalige opvoeding leidt tot een scherpere ontwikkeling van de geest. Van jongs af aan leren kinderen om meerdere oplossingen te bedenken voor één enkel probleem.”

 

De generatie Volendammers die uitsluitend het lokale dialect sprak, is volgens Sijmen allang verdwenen. ,,Je zult geen mensen meer vinden in Volendam die geen fatsoenlijk Nederlands spreken. Ik herinner me een gesprek van jaren geleden met mijn pietje Gaar nog goed. We spraken over onze taal en ze zei: ‘Wij zeggen zomaar wat.’ Maar dat is absoluut niet het geval. Het Volendams heeft een eigen taalsysteem, grammatica, fonetiek en syntaxis, al is de syntactische afwijking van het Nederlands maar klein. Het is een taal die – net zoals andere talen – systematisch in je hoofd zit. Het enige nadeel van onze prachtige taal is dat de grammatica niet vastligt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het Limburgs en Fries, waarbij er spellingsregels zijn, geldt dat niet voor het Volendams.” Als het aan Sijmen ligt komt daar snel verandering in.

 

,,Specifiek voor het Volendams is het feit dat we meervoudsvormen hebben voor voegwoorden”

 

‘Oarene’, ‘zòkkene’, ‘déjzene’
,,Onze taal is niet per se uniek, maar zeker wel bijzonder”, vervolgt de woordkunstenaar. ,,Wat specifiek is voor het Volendams is het feit dat we meervoudsvormen hebben voor de voegwoorden ‘dat’, ‘als’ en ‘of’. In het Volendams is het gebruikelijk om ‘oarene’, ‘zòkkene’ en ‘déjzene’ te zeggen. Dat is een aspect dat niet is overgenomen in het algemeen beschaafd Nederlands”, zegt Sijmen met een lach. ,,Want vergis je niet, hoogleraar Marc van Oostendorp zei het al: het ABN is een kunstmatige samenvoeging van de verschillende dialecten zoals die gesproken werden in de 15e en 16e eeuw. Een dialect is dus geen verbastering van het Nederlands, het is andersom.” Dit geeft des te meer reden om ook voor het Volendams definitieve taalafspraken te maken. ,,In het najaar organiseert cultuurcoördinator Frank Bond een samenkomen met lokale taalkundigen en literatuurwetenschappers om de eerste stap te zetten naar grammaticale afspraken voor ons dialect. Ik zal mijn laatste versie aanbieden als een optie, maar uiteraard is die niet bindend. Ik kijk ernaar uit om deel uit te maken van het project. Onze taal verdient het om gedocumenteerd te worden en bewaard te blijven voor de volgende generaties.”

 

Sijmen wijdt veel tijd aan zijn missie als cultuurbewaker van de Volendamse taal. Het volgende wapenfeit daarvan zal zijn dichtbundel zijn, die op 8 oktober wordt gepubliceerd. Een van zijn gedichten vond zelfs zijn weg naar ‘De eerste bloemlezing van de Nederlandse poëzie, 101 gedichten uit het Koninkrijk van 1945 tot nu’, samengesteld door voormalig Dichter des Vaderlands Tsead Bruinja. Dezelfde gevierde dichter zal het voorwoord verzorgen van Sijmens eigen dichtbundel. ,,Ik hoop van harte dat de jongste generaties de Volendamse taal voortzetten, op hun eigen wijze. Dat de taal verandert is niet meer dan logisch, dat is geen zonde. De nieuwe generatie spreekt anders dan de oudste generatie, en dat is niet alleen acceptabel, maar zelfs wenselijk. Onze taal is een levend organisme en verdient onze waardering. ‘Blîîf dus véjral Vòlledams mit mekoar proate’.”

Fotogalerij