Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

De Heilige Graal van… Jos de Boer

Naam: Jos de Boer
Leeftijd: 22
Bands: Sanne & de Manne en Sigh Hollwhoo.
Sinds wanneer maak je muziek? Op mijn zestiende ben ik begonnen met muziek maken.
Hoeveel instrumenten heb je? Eén basgitaar.
Jos’ heilige graal: Een Squier Jazz Bass.

 

,,In de jaren ’80 speelde mijn vader basgitaar in verschillende punkbandjes. De bas die hij toen gebruikte staat nog steeds bij ons thuis. Gaandeweg heeft mijn broer dat instrument feitelijk toegeëigend”, zegt Jos de Boer lachend. ,,Hij speelde er zo veel op dat het uiteindelijk ‘zijn’ basgitaar werd. Op mijn zestiende begon bij mij de gedachte om basgitaar te leren spelen ook te dagen. Af en toe – op de schaarse momenten dat mijn broer zelf niet speelde – pakte ik die Precision Bass even uit het standaard. Maar hoewel ik het een cool instrument vind, past het niet bij mij. De hals is te dik, ik kan er niet lekker op spelen. Bovendien vind ik dat hij beperkt is met slechts één pick-up.” Op een oude akoestische gitaar leerde Jos zichzelf aan om basloopjes te spelen. ,,Ik kan je vertellen dat dat niet ideaal is. Helemaal niet op een gitaar van matige kwaliteit. Dat mijn broer op een gegeven moment een akoestische basgitaar kocht was ook voor mij een opsteker.”

 

Na het behalen van zijn propedeuse vond Jos de tijd rijp om zichzelf te belonen. ,,Niet alleen om dat feit te vieren, maar ook omdat ik een degelijk instrument wilde, kocht ik mijn eerste basgitaar. Ik ging op zoek naar een elektrische basgitaar met een smalle nek en meerdere opties qua sound. De Squier Jazz Bass bood de uitkomst. Fender is natuurlijk the real deal, maar dan hebben we het over een heel andere prijsklasse dan Squier, de budget versie. Na wat research ontdekte ik dat Squier juist een nieuwe serie gelanceerd had: de Classic Vibe Series. Het jaren ’70 model sprak mij het meeste aan. Die cleane uitstraling vind ik heel fraai. Bij het aanschaffen van het instrument had ik de gedachte om in de nabije toekomst een en ander aan te gaan passen aan het instrument. We zijn inmiddels ruim drie jaar verder en het is er nog niet van gekomen. Ik ben ontzettend tevreden over deze Jazz Bass. Het is een echt werkpaard. Mijn favoriete muziekstijl is soul – ik doe niets liever dan de ongeëvenaarde Motown-baspartijen spelen – en daar leent dit instrument zich perfect voor. Maar ook als ik de plectrum erbij pak om met Sigh Hollywhoo lekkere garagerock te spelen, komt hij tot zijn recht.” Ondanks dat Jos een tevreden man is met zijn Squier, sluit hij niet uit dat er in de toekomst een vintage Fender aan de muur hangt in zijn woonkamer. ,,Een Fender met een verhaal. Een basgitaar met gebruikerssporen, dat lijkt me wel écht heftig.”

Fotogalerij

De Droom die uitkwam van La-Danse Dans en Sport uit Edam

Iris Oosterhof organiseerde een spectaculaire show in Theater de Purmeryn, waar meer dan 125 leerlingen hun talenten toonden in verschillende vormen van dans, muziek en optredens. Met behulp van Kim Jonk en een toegewijd team van vrijwilligers en professionals werden er twee uitverkochte voorstellingen gepresenteerd.

 

De optredens varieerden van klassiek ballet tot streetdance en omvatten deelnemers van alle leeftijden. De show combineerde muziek, poëzie en dialoog om de mysterieuze, humoristische en soms duistere aspecten van dromen weer te geven. Levendige kostuums, lichteffecten en een cinematografische achtergrond droegen bij aan de zintuiglijke ervaring.

 

Hoofdrolspeelster Charlotte Vlugt nam het publiek mee op een reis door droomscenario’s, waarbij verschillende emoties werden opgeroepen. De productie weerspiegelde de waarden van dansschool La-Danse: een hechte familie die zich inzet voor kwaliteit, professionaliteit en bovenal het plezier van het verwezenlijken van een droom.

Fotogalerij

Lions slaat weer toe in tweede helft

Evenals vorige week in Sittard, begon Volendam uitstekend aan de tweede wedstrijd van de finale. Met een ijzersterke verdediging en een makkelijk scorende aanval kwamen de Volendammers op een 9-5 voorsprong.

 

Maar ook dit keer stokte de aanval, werden er onnodige straffen geïncasseerd en met de rust was de voorsprong bijna geslonken (14-13). Ondanks de aanmoedigingen van het volledig in oranje uitgedoste publiek, was Lions in de tweede helft de betere ploeg.

 

De overtuiging dat er gewonnen kon worden ebde weg bij de thuisploeg en Lions bouwde de voorsprong langzaamaan uit. Lions werd de terechte kampioen. In het begin van de competitie was uitzicht op prijzen ver weg, maar met de beker op zak en een tweede plaats in de competitie mag Volendam heel trots zijn.

Fotogalerij

Nieuwe toegangspoort Joodse begraafplaats onthuld

,,Ik voel mij feestelijk”, zo begint Mick Nolte, voorzitter van Stichting Joods Verleden Edam zijn speech tegenover de in grote getale opgekomen belangstellenden. ,,Het was een droom van mij en Marco de Groot, die helaas in 2018 overleed, dat de Joodse begraafplaats weer zijn oude aanzien terug zou krijgen.”

 

,,De poort is daarin een grote stap. Velen hebben er geheel belangeloos aan bijgedragen dat de poort er nu daadwerkelijk staat. Daar ben ik iedereen dankbaar voor.” Een speciaal dankwoord wordt nog uitgesproken aan de leerlingen van De Triade en docenten Arjan Koehoorn en Rick de Boer.

 

Na een dankwoord aan een ieder die hieraan heeft bijgedragen onthult burgemeester Sievers de prachtige poort naar de begraafplaats, de laatste tastbare herinnering aan en een stille getuige van de Joodse gemeenschap in Edam. Vervolgens werd de poort ingewijd door rabbijn Dovid Visser en volgde een lezing van hoogleraar Bart Wallet.

Fotogalerij

Prachtige winkel van Gordijn- & Tapijtshop heropend

Na zeven jaar aan de Edammerweg te hebben gezeten, is Gordijn- en Tapijtshop Suzanne onlangs naar De Stient verhuisd. In het oude pand van Intersport Theo Tol is de gloednieuwe winkel van Suzanne Plat-Schilder gevestigd.

 

Ton Mooijer, die zelf heeft meegeholpen met de verbouwing, heeft er geen woorden voor: ,,Wanneer er verbouwd wordt is het natuurlijk een chaos. Als je nu binnenkomt en ziet hoe geweldig mooi het is geworden, gewoon niet normaal! Warm en gezellig maar toch met een chique uitstraling.”

 

Dochters Celine, Michelle en Esmee knipten het lint door en daarmee was de winkel officieel geopend en kon er nog even met de vele aanwezige familieleden, vrienden, kennissen en buren worden geproost op een succesvolle toekomst.

Fotogalerij

Schoolplein 14 OBS de Piramide Edam geopend

Bijzonder trots vertelt directeur Remco Homan over de realisatie van Schoolplein 14 op het plein van OBS de Piramide in Edam. Er kan worden gevoetbald en gevolleybald, men kan er tafeltennissen en diverse spellen kunnen worden gespeeld. ,,Het plein is tevens een revitalisering van de wijk”, aldus Remco.

 

Bregje (10) en Mo (12) sluiten aan: ,,In november vorig jaar zijn wij al begonnen met opmeten en in samenwerking met de juf en leerlingen van De Triade is dit het uiteindelijk resultaat geworden”, zegt Bregje. Mo is al twaalf jaar en gaat binnenkort naar Hoorn op school.

 

Hij gaat vooral gebruik maken van de voetbalmogelijkheden. Het plein is gerealiseerd in samenwerking met de Johan Cruyff Foundation en de gemeente. Wethouder Tuijp nam deel aan een serie spelletjes, waarna hij het plein officieel opende.

Fotogalerij

FIXbrigade officieel van start in Gemeente Edam-Volendam

Het heeft even geduurd, maar ook Gemeente Edam-Volendam beschikt NU over een FIXbrigade. Er is al maanden hard gewerkt achter de schermen en ook zijn drie adressen binnen onze gemeente klussen uitgevoerd om zodoende ervaring op te doen.

 

Bij maatschappelijke instanties zoals Hulpgroep Geven en Nemen Volendam, het Wijksteunpunt, Vluchtelingenwerk en de Vroegsignalering zijn vanaf nu waardebonnen beschikbaar. Daarmee kunnen mensen, die om wat voor reden dan ook de klusjes niet zelf kunnen uitvoeren, de benodigde hulp krijgen.

 

Medewerkers van Bouwbedrijf Mercuur komen eerst de situatie opnemen en komen dan later terug om de klus daadwerkelijk uit te voeren. Denk daarbij aan het aanbrengen van tochtstrip, radiatorfolie en het dichtkitten of -purren van kieren of gaten.

Fotogalerij

Aanleg nieuwe atletiekbaan in volle gang

Momenteel wordt er hard gewerkt aan de aanleg van de nieuwe atletiekbaan bij AV Edam. Na jaren van hinder en problemen met de oude baan is het bestuur verheugd over de voortgang van dit project. De werkzaamheden zijn in volle gang en vorderen gestaag.

 

Het specialistische team heeft de oude toplaag verwijderd, waarna een nieuwe schuimbetonvloer is aangebracht, gevolgd door een verstevigende asfaltlaag. Bovenop dit alles zal een gloednieuwe rode toplaag worden aangebracht.

 

Met de aanleg van de nieuwe atletiekbaan wordt een nieuwe fase ingeluid voor AV Edam. Het bestuur kijkt uit naar de voltooiing van het project en is dankbaar voor de steun van de gemeente en de betrokkenheid van de leden.

Fotogalerij

‘Een album als ‘Watermensen’ kunnen we nooit meer maken’

Internationale invloeden en Volendamse roots op nieuwe album 3JS

‘Mooie tijden’, zo luidt de veelzeggende titel van het twaalfde studioalbum van de 3JS. Het nieuwe wapenfeit van Jan Dulles, Jaap Kwakman en Robin Küller werd opgenomen in het muziekmetropool van de wereld: Los Angeles. Met de legendarische Bob Clearmountain achter de knoppen en bijdragen van geroutineerde sessiemuzikanten die werkten met iconen als Bruce Springsteen, Mark Knopfler en John Mayer, werden in acht dagen tijd liefst veertien nummers opgenomen. Vanaf vrijdag 9 juni is ‘Mooie tijden’ verkrijgbaar, klaar om ontdekt te worden.

Door: Kevin Mooijer

Met de lancering van de singles ‘Als je haar ziet’ en ‘Vallen en weer opstaan’ hebben fans van de 3JS al van een voerproefje mogen genieten. Wat bij het horen van het gitaarintro van het tweede liedje direct duidelijk wordt is dat de heren het over een totaal andere boeg hebben gegooid. ,,Dutch Americana, zo bestempelden de meewerkende sessiemuzikanten de stijl van ‘Mooie tijden’”, zegt Jaap Kwakman glimlachend. ,,De invloed van producer Bob Clearmountain en de virtuoze muzikanten is kenmerkend voor de sfeer van onze nieuwe muziek.” Jan Dulles: ,,Vlak voor we in het vliegtuig naar L.A. stapten stelde Jaap voor om naast de liedjes die we al hadden geschreven nog een puur, akoestisch countrynummer te maken voor het album. Dat liedje werd ‘De trein’. Het is inmiddels de afsluiter van onze theatershow. Onverwacht werd het countrynummer voor ons het meest waardevolle liedje.”

‘Producer werkte samen met artiesten als David Bowie, The Rolling Stones en Bruce Springsteen’

Muziekmekka
Voor de opnames van het nieuwe album traden de 3JS in de voetsporen van The Cats. ,,In 1974 namen The Cats hun album ‘Love in your eyes’ op in Los Angeles”, zegt Jaap. ,,L.A. is samen met Nashville het muziekmekka van de westerse wereld. Wij hebben nooit overwogen om juist daar een album op te nemen, simpelweg omdat het niet realistisch zou zijn. Stiekem droomden we van Londen, maar onze goede vriendin Lori Lieberman had andere plannen. Zij is close met producer Bob Clearmountain – en je moet je voorstellen dat Bob met zijn staat van dienst voor ons een soort god is – en regelde dat hij ruimte voor ons reserveerde in zijn overvolle agenda.” De gerenommeerde mixer werkte samen met artiesten als David Bowie, The Rolling Stones, Bryan Adams, Crowded House en Bruce Springsteen. ,,Nu mogen wij ons aan die lijst toevoegen. Een grotere eer hadden we niet kunnen wensen.”

Het idee om na lange tijd samen te werken met een nieuwe producer werd uit nood geboren. ,,We hadden het te druk om een nieuw album op onze gebruikelijke wijze op te nemen”, zegt Robin Küller. ,,Wij zijn gewend om het redelijk rustig aan te doen. Het liedje voor liedje bekijken. Soms werken we wel een maand lang aan één nummer. Nu moesten we in een week tijd een veertiental liedjes opnemen. Dat was flink schakelen, we hadden niet eens tijd om bij te komen van de jetlag. Maar de muzikanten waar we mee samenwerkten doen niet anders. Pedalsteelgitarist Greg Leisz heeft binnen één dag al zijn takes opgenomen – stuk voor stuk fenomenale takes – voor hij naar Londen werd ingevlogen om het nieuwe album van Mark Knopfler in te spelen. In Los Angeles is zóveel concurrentie dat deze mensen dagelijks op het scherpst van de snede moeten presteren.”

‘Een kermisliedje dat ingespeeld werd door bandleden van John Mayer en The Eurythmics’

Kermisnummer
,,Daarnaast heeft het idee om ooit een album op te nemen met een grote producer altijd in ons achterhoofd geleefd. We hebben onze muziek altijd op dezelfde wijze opgenomen. Als muzikant wil je je horizon verbreden, leren van andere vakidioten en vooral goede nieuwe muziek maken”, vervolgt Jaap voordat hij in de lach schiet. ,,Wij hebben eigenlijk al zeven jaar andijvie op maandag gegeten. Nu hadden we eens trek in spinazie.” Legendarische producers en sessiemuzikanten of niet, bij het opnemen van nieuwe muziek worden de 3JS omarmd door de ziel van de geliefde thuishaven. ,,Ik denk dat wij de enige nationale band zijn die rekening houden met het thuisdorp als we in de studio zitten. Traditiegetrouw staat er namelijk ook weer een echt kermisnummer op het nieuwe album. Een kermisliedje dat ingespeeld werd door bandleden van onder meer John Mayer en The Eurythmics, dat klinkt best gek als je het hardop uitspreekt.”

‘Watermensen’
Levenslessen, opgedane ervaring en samenwerkingen met verschillende muzikanten en producers hebben de 3JS gebracht waar ze nu zijn. Met dat inzicht reageren de heren op de veelgehoorde mening in Volendam dat het eerste album, ‘Watermensen’, onovertroffen blijft: ,,Een album zoals ‘Watermensen’ zouden we nooit meer kunnen maken”, zegt Jan Dulles. ,,Bij het maken van dat album werden we niet gehinderd door druk. Bovendien werkten we met de beperkingen van een provisorisch ingericht thuisstudiootje. Romantische liedjes maken met Jaap de Witte, mooier wordt het niet. Overigens heeft Jaap ook weer aan een aantal nummers voor het nieuwe album meegeschreven.” Jaap Kwakman: ,,We zijn meerdere keren de studio ingestapt met de gedachte een album als ‘Watermensen’ te maken, maar dat is niet meer mogelijk. We zijn gegroeid als muzikanten en producers, hebben de beste apparatuur tot onze beschikking en misschien wel de belangrijkste factor: er ligt druk op ons. Onze nieuwe muziek heeft een deadline, moet naar de radio, tv en op de bühne. Ook wij koesteren mooie herinneringen aan ‘Watermensen’. Daarom proberen we voor elk album een liedje te schrijven dat de geest van die tijd weerspiegelt. Luister maar eens naar ‘Als je haar ziet’.’

Met ‘Mooie tijden’ openen de 3JS een nieuw hoofdstuk vol verhalen, emoties, romantiek, gezelligheid en betoverende melodieën die de luisteraar meenemen op een onvergetelijke reis.

Foto’s: Tom Cornelissen

Fotogalerij

Capaciteit parkeerterrein Singelweg wordt verdubbeld

Met de aanleg van ruim 2.000 vierkante meter grastegels wordt de capaciteit van het parkeerterrein langs de Singelweg in Edam verdubbeld. Na uitvoering van de werkzaamheden zal het parkeerterrein 150 auto’s van een parkeerplaats kunnen voorzien.

 

Momenteel wordt gewerkt aan fase 2 fan het plan. Eind april zijn de werkzaamheden voortvarend van start gegaan. Het grondwerk is verricht en de fundering van het terrein is inmiddels gereed.

 

Vanwege het slechte weer heeft het project wat stagnatie opgelopen. Hoewel de benodigde grastegels tijdig zijn besteld, kon de leverancier de afgesproken datum door toedoen van het regenachtige weer niet op de afgesproken datum leveren. De verwachting is dat de tegels in de laatste week van juni geleverd zullen worden, waarna de werkzaamheden kunnen worden hervat.

Fotogalerij