Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

De Heilige Graal van… Leon Veerman

Naam: Leon Veerman
Leeftijd: 34
Bands: For Sale, Royal Flush, The Leon Partyband, Veerman & Friends en Tientje Los.
Sinds wanneer maak je muziek? Gitaarspelen sinds mijn twaalfde.
Hoeveel instrumenten heb je? Drie gitaren en een shitload aan mondharmonica’s, shakers, en dat soort ondersteunende instrumentjes.
Leons heilige graal: Een Guild D20.

 

Na twee coronalockdowns is Leon Veerman ‘Partytent’ van de radar van veel muziekliefhebbers verdwenen, maar daar gaat weer verandering in komen. ,,Zodra mijn agenda het toelaat, haal ik mijn gitaar weer uit de koffer”, zegt de goedlachse zanger. ,,Mijn laatste muzikale avontuur was als vervanger van Robin Küller bij Tientje Los. Toen Robin bij de 3JS kwam, werd ik gevraagd om zijn plek in te nemen. Niet lang nadat ik deze Guild-gitaar aanschafte, doken we het repetitiehok in. Na flink wat repetities, tijd en toewijding hadden we zo’n veertig nummers in ons hoofd, klaar voor optredens. Helaas kondigde de eerste coronalockdown zich kort daarna aan. We hebben slechts twee keer kunnen spelen tot de eerste coronalockdown werd aangekondigd. Dat was een flinke tegenvaller.” Bij het eindigen van de lockdownmaatregelen, begon het bandjesbestaan weer. ,,Hetzelfde riedeltje. Weer from scratch beginnen met diezelfde liedjes instuderen. Weer twee keer optreden. En weer een lockdown. Die tweede lockdown was voor mij wel een moment waarop ik dacht: ‘Hier ben ik nu wel even klaar mee’,” zegt de zanger lachend.

Leon, nu 34 jaar oud, begon op twaalfjarige leeftijd met gitaarspelen en heeft inmiddels drie gitaren, evenals een scala aan ondersteunende instrumenten zoals mondharmonica’s en shakers. Onder zijn instrumenten is zijn meest gekoesterde bezit: de Guild D-20, Leons heilige graal. ,,Eigenlijk was ik helemaal niet op zoek naar een nieuwe gitaar”, geeft hij toe. ,,Het is dat Dennis ‘Drum’ een appje stuurde waarin hij zijn eind sale aankondigde. Nieuwsgierig ging ik naar de winkel om te zien of er iets interessants tussen zat. Deze gitaar boeide me direct. De warme, melancholische klank sluit perfect aan bij hoe ik muziek graag hoor. Bovendien speelt hij heel soepel. Ik heb hem gelijk mee naar huis genomen. Sindsdien heb ik mijn Martin eigenlijk niet meer uit de koffer gehaald, dat zegt wel genoeg, denk ik.”

Hoewel Leon momenteel een rustiger muzikaal pad bewandelt, ontwaken zijn passie en enthousiasme als hij aan zijn droomproject denkt: Een Bob Dylan tribute-show mét voltallige band. Hij verlangt niet naar een voorspelbare akoestische setting met een akoestisch gitaartje en mondharmonica. Nee, Leon streeft naar de uitvoering zoals Dylan liet horen op zijn iconische album ‘Desire’ en tijdens de succesvolle ‘Rolling Thunder Revue’-tour. ,,Het zal nog zeker twee jaar duren voordat ik een dergelijk project kan realiseren, maar zodra het moment daar is, zijn mijn Guild en ik er klaar voor.”

Fotogalerij

Recente ontwikkelingen en verwachte raadsdiscussie

Rapport over Van Baar en de Jodenvervolging bereikt Gemeenteraad

De kwestie rondom oud-burgemeester Van Baar en zijn betrokkenheid bij de Jodenvervolging in Edam blijven de gemoederen bezighouden. Sinds het Raadsplein eerder dit jaar in maart, waarin sprekers Erik Besseling, Mick Nolte en Piet Koning pleitten voor een themaraad over het delicate onderwerp, zijn er ontwikkelingen gaande. Het laatste wapenfeit heeft vorige week plaatsgehad. Op 28 juni is het rapport Burgemeester Van Baar en de Jodenvervolging in Edam. Documenten, geschreven door Erik Besseling, digitaal aangeboden aan het Presidium en de Gemeenteraad.

Door: Kevin Mooijer

Tijdens het Raadsplein in maart 2023 spraken Besseling (auteur van Rachels kinderen en initiator van de straatnaamkwestie), Mick Nolte (voorzitter Stichting Joods Verleden Edam) en Piet Koning (auteur Wereldoorlog in het dorp) het College en de Gemeenteraad toe. Alle drie de sprekers – en tevens ook de vierde spreker, E. Schokker, die aanwezig was namens een aantal ondernemers uit de Burgemeester Van Baarstraat – benadrukten het belang van een open dialoog over Van Baar en diens betrokkenheid bij de Jodenvervolging. Een themaraad zou daarin uitkomst bieden.

Rapport naar Gemeenteraad en Presidium
In de weken na het Raadsplein werd in deze krant een reeks artikelen gepubliceerd onder de noemer Schokkende documenten Waterlands Archief. In deze zesdelige serie werden brieven en lijsten getoond van oorlogsburgemeester Van Baar die hij schreef over de Joden in Edam. In het rapport Burgemeester Van Baar en de Jodenvervolging in Edam. Documenten is deze serie verwerkt, maar nu gaat het om een stapsgewijze presentatie van de documenten, in de tijdsvolgorde waarin ze geschreven zijn, waarbij de anti-Joodse maatregelen van registratie naar deportatie en ontruiming van de achtergelaten woningen in hun tragische verloop in beeld komen. Het aantal documenten in het rapport is daarbij sterk uitgebreid. Ook is er aandacht voor de dwangarbeid (Arbeitseinsatz) in de gemeente, om aan te tonen dat de collaboratie (zo luidt de titel van het hoofdstuk over dwangarbeid) van burgemeester Van Baar met de Duitsers zich niet beperkte tot de Jodenvervolging. Tot slot komt de naoorlogse zuivering van Van Baar kort ter sprake. De terugkeer van Van Baar als burgemeester naar dezelfde gemeente waar hij had gecollaboreerd noemt de onderzoeker ‘een schimmig spel’. Op woensdag 28 juni is de digitale versie van het rapport verzonden naar zowel het Presidium als de Gemeenteraad.

Een andere belangrijke gebeurtenis die onlangs plaats heeft gevonden is een gesprek tussen burgemeester Sievers en afgevaardigden van het Centraal Joods Overleg (CJO). Onderwerp van gesprek was het hete hangijzer van de hele casus: de straatnaamkwestie. Het CJO heeft gepleit voor het verwijderen van de straatnaam. In een reactie heeft een woordvoerder van de gemeente laten weten dat er een ‘goed en warm gesprek’ is gevoerd. ,,We hebben afgesproken dat we met hen het collegevoorstel zullen bespreken voordat we een besluit nemen over de Burgemeester Van Baarstraat. We hopen dat het nog voor het zomerreces gaat gebeuren.” De verwachting is dat het onderwerp Burgemeester Van Baarstraat in september 2023 in de raad zal worden besproken.

Fotogalerij

‘Kleedkamerhumor, gezelligheid en het mooie spelletje’

The Sunday League: Nieuwe, laagdrempelige voetbalcompetitie in Volendam

,,Veel jongens missen de kleedkamerhumor, gezelligheid én het mooie spelletje”, zegt Lennard Steur, verwijzend naar zijn prachtige project. ,,Met de oprichting van The Sunday League gaan we voorzien in die behoefte.” Samen met Marco Kras, Cornell Tol en Ton Guijt werkt Lennard aan een gloednieuwe, laagdrempelige voetbalcompetitie in Volendam. ,,Iedere ex-voetballer – of hij nu bij de RKAV, EVC of in een vriendenteam speelde – die een beetje kan ballen, kan zich aanmelden.”

Door: Kevin Mooijer

,,Door het jarenlange samen spelen schep je onderling een onbreekbare band”, blikt Lennard terug naar zijn tijd als voetballer van RKAV Volendam. ,,Als klein jongetje begon je met voetballen. Naarmate je ouder en beter werd, klom je hoger op de ladder. Samen met je vrienden en ploeggenoten beleefde je het voetbalavontuur. Het werd een essentieel onderdeel van je leven. Tot je de leeftijd bereikte waarop voetbal niet meer te combineren was met je drukke leven.” Een groot deel van de lokale jeugd bewandelt de route die Lennard schetst. Bij de laatste stap van die route wacht voor het merendeel van de in oranje gehulde kinderen hetzelfde lot als Lennard. ,,Velen zullen de periode kenmerken als een prachtige tijd die abrupt tot een einde kwam wegens tijdsgebrek. Het is een logisch gevolg van het schema waar amateurvoetballers mee te maken krijgen. Had je bijvoorbeeld een uitwedstrijd in Anna Paulowna, dan was je al snel acht uurtjes van huis op zaterdag. Als je een gezin hebt of in het weekend misschien nog wat aan je werk wil doen, dan wordt het moeilijk om dat soort wedstrijden in te passen.”

,,Als gevolg stoppen veel jongens met competitievoetbal, terwijl ze dat éígenlijk niet willen”, vervolgt Lennard. ,,Door de jaren heen heb ik veel lotgenoten gesproken die het jammer vinden dat ze moesten stoppen.

‘The Sunday League gaat voorzien in een behoefte die er onbewust is’

Tegelijkertijd zeg ik als vader en ondernemer dat een dergelijk schema geen doen is. Daarom hebben Marco Kras, Cornell Tol, Ton Guijt en ik The Sunday League in het leven geroepen.” De nieuwe competitie – die volledig op de velden van RKAV Volendam wordt gespeeld – biedt spelers het beste van twee werelden: wél de kleedkamerhumor, het sfeertje en het voetbal, maar níét de lange avond- en weekenduren weg van huis. ,,The Sunday League gaat voorzien in een behoefte die er onbewust is.”

Programma
Lennard legt uit: ,,Wat we voor ogen hebben is een competitie met teams van zeven spelers. De wedstrijden worden gespeeld op halve voetbalvelden, met tussenmaat doelen. Om de week op zondagen tussen 11.00 en 14.00 uur staan de wedstrijden ingepland. Ieder team speelt twee helften van dertig minuten, met tien minuten rust. Al met al ben je dus zo’n ruim twee uurtjes van huis, tenzij je blijft plakken om nog een wedstrijdje te bekijken of nog even in de kantine aan te schuiven. We mikken op twee speelrondes per jaar: een voorjaars- en najaarscompetitie. In beide periodes zullen voor ieder team zo’n zeven wedstrijden op het programma staan.”

Doelgroep
Lennard is laaiend enthousiast over het project: ,,The Sunday League zal het welbekende sfeertje van het KAJ-Toernooi benaderen. Daar ben ik van overtuigd. Veel jongens zullen weer oude bekenden tegenkomen. De mogelijkheid om zelf teams te formeren is natuurlijk een mooie stimulans om weer eens een balletje op te gooien bij voormalig teamgenoten. En uiteraard zijn individuele aanmeldingen ook van harte welkom. Er is plaats voor iedereen binnen de doelgroep.” Hoewel gezelligheid en nostalgie cruciale elementen zijn in de plannen van Lennard en zijn kompanen, benadrukt hij dat er wordt gespeeld om te winnen. ,,De meeste (oud-)voetballers zijn fanatiek, ongeacht het niveau. Dat leidt tot mooie duels en wedstrijden, maar de krachtsverhoudingen moeten enigszins gelijk zijn. Onze doelgroep bestaat dus uit spelers van 35 jaar en ouder die niet meer actief zijn als voetballer. We kunnen uitzonderingen maken wat leeftijd betreft, alleen is het niet de bedoeling dat er bijvoorbeeld invallers uit de selectie worden opgetrommeld.”

De organisatie heeft de eerste teams al mogen noteren. ,,De bal is aan het rollen in Volendam. Er wordt momenteel zelfs een 50plus team samengesteld. We hebben hier op het dorp heren rondlopen van vijftig jaar en ouder die de gemiddelde dertiger eruit lopen en spelen. Ik kijk reikhalzend uit naar die eerste krachtmetingen op de grasmat.” Lennard is ervan overtuigd dat The Sunday League uit gaat groeien tot een succes: ,,Voor veel jongens gaat dit weer het mooiste uurtje van de week worden. Dus, als je denkt ‘dit is wat ik mis’, neem contact op. Dan zien we elkaar halverwege september op het veld.”

 

The Sunday League zal speelrondes in het voorjaar en najaar hebben. Alle wedstrijden worden op halve velden afgewerkt op het kunstgras van de RKAV. Teams bestaan uit zeven spelers en wedstrijden uit twee helften van 30 minuten. Speelrondes zullen om de week plaats vinden op zondag tussen 11.00 en 14.00 uur.

Wil je meedoen of heb je behoefte aan meer informatie? Neem dan contact op met Lennard via: lsteur@hotmail.com of bel 06 10 05 95 53.

Fotogalerij

‘Gemeente stelt jaarlijks € 50.000,- beschikbaar’

Subsidie voor instandhouding gemeentelijke monumenten

,,Het behoud van gemeentelijke monumenten is van groot belang voor het culturele erfgoed en de identiteit van Edam-Volendam. Daarom wil ik de aandacht graag vestigen op de beschikbare subsidie voor eigenaren van deze monumentale panden”, zegt Marc Steur, beleidsmedewerker van de gemeente Edam-Volendam. Hoewel er ten opzichte van vorig jaar vaker een beroep wordt gedaan op de financiële steun, is Steur van mening dat er nog altijd te weinig gebruik wordt gemaakt van de subsidieregeling.

Door: Kevin Mooijer

,,Edam-Volendam telt momenteel 155 gemeentelijke monumenten”, begint Steur. ,,Daarbij plaats ik de kanttekening dat bijvoorbeeld de eerste tien woningen aan de H.J. Calkoengracht samen als één monument worden gezien, terwijl het tien adressen zijn. Monumenten kunnen naast woningen ook bruggen zijn, of panden met een andere bestemming dan wonen.” Om bij te dragen aan de instandhouding van de gemeentelijke monumenten heeft de gemeente een subsidiepot beschikbaar gesteld voor onderhoud, herstel en reparatiewerkzaamheden.

Gemeentelijke monumenten en Sliekerfonds
Het bedrag dat de gemeente Edam-Volendam ten behoeve van de gemeentelijke monumenten jaarlijks uittrekt, bedraagt € 50.000,-. ,,Daarnaast geldt dat er voor een bepaald aantal ‘historische’ gebouwen in Edam een beroep kan worden gedaan op het Sliekerfonds. Deze voorziening is ontstaan uit het nalatenschap van Dirk van Slieker en wordt uitsluitend gebruikt voor de instandhouding van historische panden in Edam.” In de lijst van ‘Sliekerpanden’ zijn ook een aantal rijksmonumenten in Edam opgenomen. Voorbeelden van deze rijksmonumenten zijn: het voormalige weeshuis aan de Grote Kerkstraat, het Proveniershuis aan de J.C. Brouwersgracht en een aantal kerken.
Steur geeft aan dat het Sliekerfonds losstaat van de door de gemeente beschikbaar gestelde subsidie voor gemeentelijke monumenten. ,,Het verkrijgen van subsidie uit deze voorziening is voorbehouden aan eigenaren van de panden die zijn opgenomen in de lijst van ‘Sliekerpanden’. Het jaarlijkse bedrag van € 50.000,- is bestemd voor de eigenaren van gemeentelijke monumenten. Om in aanmerking te komen voor subsidie is belangrijk te weten dat er met de werkzaamheden niet mag worden begonnen voordat de subsidieaanvraag is goedgekeurd.”

Niet voor verduurzamen
,,De door de gemeente beschikbaar gestelde subsidie is bedoeld voor instandhoudingswerkzaamheden en dus niet voor het verduurzamen van panden”, licht Steur toe. ,,Denk bijvoorbeeld aan het herstellen van gevels, voegwerk, kozijnen, reparaties aan goten en schilderwerk.” Gedetailleerde informatie over welke kosten en werkzaamheden in aanmerking komen voor subsidie zijn te vinden in de subsidieregeling op de website van de gemeente.

Aanvraag
De aanvraag voor subsidie van gemeentelijke monumenten kan digitaal worden ingediend met behulp van DigiD of E-herkenning. Als digitaal indienen niet mogelijk is, bestaat de optie om de aanvraag op papier in te dienen. ,,Naast het invullen van een formulier wordt gevraagd om verschillende bijlagen toe te voegen, waarin duidelijk wordt gemaakt welke werkzaamheden zullen worden uitgevoerd en op welke wijze. Als er een vergunning nodig is, moet die bij de aanvraag te worden bijgevoegd.” Voor het bepalen van het subsidiebedrag moet een gespecificeerde begroting worden ingediend. ,,Na ontvangst van de aanvraag en alle vereiste bijlagen zal er een afspraak worden gemaakt voor een locatiebezoek. De begroting wordt beoordeeld en op basis daarvan wordt het subsidiebedrag vastgesteld. Indien de aanvraag aan de subsidievoorwaarden voldoet, wordt de subsidie verleend. Het toegekende bedrag wordt gereserveerd. De volledige afhandeling van een correct ingediende aanvraag duurt maximaal acht weken. Na toekenning van de subsidie kan er gestart worden met de werkzaamheden, die binnen één jaar moeten worden uitgevoerd.”

Maximum
Wanneer de werkzaamheden zijn voltooid en de eigenaar heeft daar melding van gemaakt, zal er een controle ter plaatse worden uitgevoerd. Tijdens deze controle zal de gemeente beoordelen of er daadwerkelijk aan de voorwaarden van de subsidieverlening is voldaan. Na controle van de facturen en betalingsbewijzen ontvangt de eigenaar de definitieve vaststelling van de subsidie. Binnen acht weken na vaststelling wordt het toegekende bedrag overgemaakt. ,,Het uitgekeerde bedrag bedraagt nooit meer dan 50% van de investering, met een maximum van € 5000,-“, benadrukt Steur. ,,En voor dezelfde werkzaamheden aan hetzelfde onderdeel van een pand kan eens per vijf jaar subsidie worden aangevraagd.”

,,Edam-Volendam beschikt over een schat aan cultureel erfgoed. De gemeentelijke monumenten zijn daar een groot onderdeel van. Het is aan de eigenaren en de gemeente om monumenten te beschermen. Ik hoop van harte dat deze subsidieregeling eigenaren van monumenten stimuleert om de nodige werkzaamheden uit te laten voeren, en ervoor te zorgen dat deze prachtige panden voor toekomstige generaties behouden blijven.”

Ga naar de website van de gemeente voor meer informatie over de subsidieregeling: www.edam-volendam.nl/cultureel-erfgoed-1

 

De Heilige Graal van… Laurens Tol

Naam: Laurens Tol
Leeftijd: 33
Bands: AlascA, Almost Famous, Bolistic Smoke, de Top 2000 Band, An Evening With Band, Mission 10, Tientje Vast en Trots.
Sinds wanneer maak je muziek? Op mijn twaalfde ben ik begonnen met gitaarles van mijn vader. Drie jaar later ben ik basgitaar gaan spelen, op aanraden van mijn ouders. Er was namelijk een structureel tekort aan basgitaristen, waardoor de kans op een bandje groter werd. Ik ben blij dat ik die overstap heb gemaakt.
Hoeveel instrumenten heb je? Zeven basgitaren, een elektrische piano en nog zo’n zes gitaren die ik van mijn vader heb geërfd.
Laurens’ heilige graal: Een Fender Precision Bass uit 2012.

 

Ondanks Laurens Tol over een indrukwekkende collectie instrumenten beschikt, was het geen lastige keuze om zijn heilige graal te benoemen. De Fender Precision Bass heeft een speciale plaats in zijn hart: ,,Dit instrument heeft een eigen ziel”, legt Laurens uit met een glimlach. ,,Telkens weer grijp ik naar deze bas. Het voelt als mijn eigen stem. Hij klinkt niet te gepolijst, maar heeft ook een rauw randje. Hij is veelzijdig en tegelijkertijd uniek. Dit instrument pas perfect bij mij.” De Precision Bass heeft vanwege de humbuckers – pickups die bestaan uit twee spoelen dicht bij elkaar – een donkere klank. ,,Dat maakt het voor geluidstechnici soms een uitdaging om de sound goed over te brengen. Dennis ‘Drum’ stelde ooit daags voor een optreden voor om nog een andere basgitaar mee te nemen, maar daar was ik het zelf niet mee eens. Dit instrument had de ideale sound voor die muziek. Achteraf denk ik dat Dennis achteraf ook blij was dat ik toch mijn vertrouwde Fender meebracht. We konden beiden op complimenten rekenen die avond en de daaropvolgende tour.”

 

De bassist besteedt minstens een uur per dag aan zijn instrument, vaak zelfs meer. ,,Des te meer je erin stopt, des te leuker het wordt”, benadrukt hij. ,,Ik probeer mijn vocabulaire nog altijd te vergroten. Om dat te bereiken pluis ik bijvoorbeeld stukken uit van andere bassisten en speel ik veel verschillende muziekstijlen. Het geeft altijd een kick om kleine, nieuwe variaties in baslijnen op het podium tot uiting te kunnen brengen.” Hoewel Laurens al veel heeft bereikt als muzikant, heeft hij nog steeds muzikale ambities. ,,Ooit hoop ik een muziekstuk te creëren dat perfect aanvoelt. Heel af en toe hoor je een stuk of een liedje dat klinkt alsof het uit de hemel komt, maar het wordt gewoon door mensen geschreven en gespeeld. Het blijft een streven om daarbij in de buurt te komen.” Waarheen zijn weg ook leidt, Laurens blijft trouw aan zijn geliefde metgezel, de Fender Precision Bass.

Fotogalerij

Foto en Piëzografie geschonken aan Volendammer Museum

Paul en Marlien de Ru-Heijst zijn ware kunstliefhebbers en hebben het Volendams Museum meermalen bezocht. Hun zoon Michiel is getrouwd met Koosje Ruijgrok en haar vader Bernard Ruijgrok is weer een kleinzoon van kunstenaar Albert Termote.

 

Al pratende kwam ter sprake dat Albert Termote nog in Volendam heeft gewoond en dat de Hongaars/Nederlandse schilder Vilmos Huszár een schilderij van hem heeft gemaakt. Daar de firma Ruijgrok gespecialiseerd is in hoogwaardig drukwerk, hebben zij van dit schilderij een piëzografie gemaakt.

 

Het Volendams Museum beschikt al over een aantal beelden gemaakt door Albert Termote dus deze nieuwe schenking is een verrijking voor het museum.

Fotogalerij

‘Metselaars hoeven niet langer te solliciteren’

HSB Bouw doorbreekt barrières met ‘open hiring’-beleid

HSB Bouw heeft een primeur in de Nederlands bouwsector te pakken door ‘open hiring’ toe te passen in hun wervingsproces voor metselaars. De nieuwe benadering van rekrutering is bedoeld om de drempels van het sollicitatieproces weg te nemen, zoals benadrukt door HR-manager Annemarie van Holstein: ,,Iedereen die denkt dat hij aan de voorwaarden voldoet, kan bij ons metselbedrijf Deurwaarder GA aan de bak als metselaar. Voordat je zelfstandig op de steigers staat, volg je als leerling metselaar eerst een intensief opleidingstraject onder begeleiding van een ervaren leermeester. En zelfs tijdens de opleiding ontvang je al salaris.”

Door: Kevin Mooijer

Iedere vrijdagochtend tussen 9 en 12 uur kunnen geïnteresseerden zich melden bij het bouwbedrijf. Het enige vereiste is de bereidheid om metselaar te worden, ofwel door ervaring of door de bereidheid om het vak te leren. ,,Na het formulier hier aan de balie ingevuld te hebben, ben je verzekerd van een baan”, zegt Van Holstein enthousiast. ,,We hopen met deze nieuwe manier van werven drempels weg te nemen en mensen aan te kunnen nemen die om wat voor reden dan ook moeite hebben met een sollicitatieproces.”

Voorwaarden
,,Uiteraard hebben we bepaalde criteria geformuleerd over waar een metselaar volgens ons aan zou moeten voldoen – denk bijvoorbeeld aan vroeg opstaan en ervoor openstaan om het vak te leren – maar we laten de kandidaten vrij om zelf te bepalen of zij aan die voorwaarden voldoen.” Na een proeftijd van één maand ontvangt de werknemer een contract voor zes maanden. ,,Voor de afgesproken startdatum krijgt de kersverse metselaar alle benodigde werkkleding en -uitrusting, daarmee is hij klaar om te starten met het opleidingstraject op de bouwplaats.” Ondanks een nieuwe leerling metselaar nog geen werkzaamheden op de werkvloer verricht waaraan loonwaarde gekoppeld kan worden, begint het salaris wel al met ingang van de eerste opleidingsdag. ,,We doen er alles aan om de kwaliteit van onze metselaars te waarborgen. Door deze werkwijze toe te passen zorgen we dat ook de nieuwe metselaars goed voorbereid aan het werk kunnen gaan.”

Buitensluiting
Het open hiring-concept is in de jaren ’80 in New York ontstaan toen een ondernemer merkte dat bepaalde groepen mensen vaak buitengesloten werden van de reguliere arbeidsmarkt. ,,Sommige mensen hebben ervaring met benadeling vanwege hun achternaam”, zegt Van Holstein. ,,Met open hiring wordt de focus gelegd op iemands potentieel en vaardigheden, ongeacht hun achtergrond. Bij HSB Bouw is iedereen welkom.” Het nieuwe wervingssysteem is nog maar net gelanceerd, maar de bouwgigant heeft al een succesverhaal. ,,Net nadat we op social media berichtten over open hiring, stond er al iemand op de stoep om zich in te schrijven. De kandidaat is met succes gestart en werkt dagelijks met veel enthousiasme op HSB Bouw projecten.”

Vertrouwen
De HR-manager benadrukt dat open hiring een aanvulling is op de bestaande wervingsmethoden. ,,Wij koesteren de samenwerkingen met de opleidingsinstituten. Dat we in onze zoektocht naar nieuwe metselaars nu open hiring toepassen wil dus niet zeggen dat die wervingsmethode de standaard wordt. HSB Bouw blijft gewoon samenwerken met de bekende opleidingsinstituten.” Van Holstein hoopt het tekort aan metselaars aan te pakken met implementering van open hiring. ,,Door iedereen een eerlijke kans te geven om het vak te leren, ongeacht hun achtergrond, hopen we een positieve verandering teweeg te brengen. Met de eerste succesvolle ervaringen en een enthousiast team kijken we vol vertrouwen naar de toekomst van open hiring in de bouwsector.”

Fotogalerij

Gemeente belooft snelle oplossing en herindeling van begraafplaats

Nabestaanden klagen over verwaarloosde begraafplaats Volendam

De begraafplaats van Volendam is het onderwerp geworden van klachten van verontwaardigde nabestaanden. Reden van de kritiek is de desolate uitstraling van het achterste gedeelte van het kerkhof. Zandvlaktes en dorre velden omringen de eenzame grafstenen. ,,Mijn moeder ligt hier begraven”, zegt Cindy Ruska aangeslagen. ,,Ze was zó bang voor de dood. Ik heb haar beloofd dat ik haar iedere dag zou komen bezoeken. Dag in, dag uit word ik geconfronteerd met deze onwaardige situatie. Het is dieptriest.”

Door: Kevin Mooijer

Achter de schermen wordt al maanden gewerkt aan plannen voor een herinrichting van de begraafplaats. Die plannen zullen de volledige begraafplaats aangaan, een intensieve opgave die tijd nodig heeft. Tijd die de nabestaanden van het onder zand bedolven gebied niet hebben. ,,Ik word al een jaar aan het lijntje gehouden”, zegt Cindy. ,,Iedere keer als ik contact opneem met de gemeente krijg ik hoopgevende berichten te horen, maar er gebeurt niets. Als gevolg moeten we iedere keer als we onze dierbaren bezoeken eerst het zand van het graf afvegen. Van de week vertelde iemand op het graf dat de naam van haar overleden man door het zand niet meer leesbaar was. Het verhaal gaat zelfs dat steeds meer mensen voor een crematie kiezen omdat ze niet op dit troosteloze kerkhof willen eindigen. De situatie is schrijnend.”

‘Een toerist zei: ‘ik dacht dat Volendam altijd zo netjes en schoon was…’’

Ook op social media uiten mensen inmiddels hun ongenoegen over de uitstraling van de begraafplaats. ,,Iedere keer als ik het graf bezoek tref ik wel iemand die erover begint. Onlangs slenterde er weer een groep toeristen achter iemand met een vlaggetje aan op het graf. Een vrouw uit het gezelschap merkte op: ‘Ik dacht dat Volendam altijd zo netjes en schoon was…’ Ik heb haar geantwoord dat dit voor overledenen blijkbaar niet geldt.”

‘We zijn vastbesloten om de problemen zo snel mogelijk op te lossen’

Reactie gemeente
In reactie op de klachten heeft een woordvoerder van de gemeente Edam-Volendam aangegeven de situatie verschrikkelijk te vinden en dat er naar een snelle oplossing wordt gezocht. Er is goed nieuws voor de nabestaanden: in september zal worden gestart met de herindeling van de begraafplaats. En vóór die tijd zal al er een oplossing komen voor de zandvlakte. ,,We begrijpen de zorgen en frustraties van de nabestaanden volledig’, zegt de woordvoerder. ,,Het is belangrijk dat onze begraafplaats een respectvolle omgeving is waar nabestaanden troost kunnen vinden. We zijn vastbesloten om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.”

Hoewel de exacte details van de herindeling nog moeten worden bekendgemaakt, benadrukt de gemeente dat er alles aan zal worden gedaan om de begraafplaats te transformeren tot een plek die recht doet aan de overledenen en hun nabestaanden. Het is duidelijk dat er verandering op komst is voor de Volendamse begraafplaats. September brengt hoop op een nieuw begin voor de begraafplaats van Volendam en degenen die er hun laatste rustplaats hebben gevonden.

 

Update 22 juni 2023: 

De gemeente Edam-Volendam heeft op haar website het volgende bericht gepubliceerd: ,,De geplande onderhoudswerkzaamheden op de begraafplaats in Volendam zijn naar voren geschoven. Dit omdat de gemeente Edam-Volendam een directe melding heeft binnengekregen dat het zand voor overlast zorgt. Daarnaast ziet het er ook niet mooi uit. Wij storten daarom aarde en dat zaaien wij in. De werkzaamheden starten vrijdag 23 juni en duren enkele dagen. U kunt hierdoor wat overlast ervaren.’

Fotogalerij

Gemeente houdt vast aan besluit voor tijdelijke wooneenheden De Deimpt

In een recente brief aan de raadsleden van de gemeente Edam-Volendam heeft het College van Burgemeester en Wethouders aangekondigd vast te houden aan het omstreden besluit om tijdelijke wooneenheden achter de Deimpt te plaatsen. Na meerdere gesprekken met omwonenden heeft de gemeente wel aanpassingen doorgevoerd in haar plannen. Een reeks door de omwonenden gestelde eisen zal door de gemeente worden gehonoreerd, maar ook zijn er eisen die niet zullen worden ingewilligd.

Door: Kevin Mooijer

Op 28 februari 2023 stemde het college in met het advies om de tijdelijke wooneenheden achter het voormalige politiebureau aan De Deimpt te plaatsen. Van de 32 eenheden zouden er tien worden ingezet voor de huisvesting van eigen inwoners, verkocht als sociale huurwoningen aan de Wooncompagnie. De overige eenheden zouden worden gebruikt voor de huisvesting van ontheemde Oekraïense gezinnen.

Weerstand
Sinds de bekendmaking van dit besluit is er veel weerstand ontstaan in de omgeving. Bewonersbijeenkomsten en correspondentie met de gemeente hebben duidelijk gemaakt dat de gekozen locatie niet geschikt wordt geacht voor de wooneenheden. In een poging tot dialoog heeft de gemeente gesprekken gevoerd met de omwonenden, maar tot op heden lijken de standpunten onverenigbaar. Op basis van deze gesprekken heeft de gemeente een compromisvoorstel geformuleerd waarin minder eenheden geplaatst zouden worden (twintig in plaats van 32), uitsluitend voor Oekraïense gezinnen en zonder sociale woningbouw. De omgevingsvergunning zou in eerste instantie slechts voor twee jaar worden aangevraagd. Desondanks blijven de omwonenden de locatie ongeschikt vinden en wensen zij geen wooneenheden in hun buurt.

De omwonenden hebben een lijst met eisen opgesteld, waaronder een maximale periode van twee jaar, directe verwijdering van de eenheden bij het einde van de oorlog, beperking van het aantal gezinnen tot tien, een minimale verblijfsduur van één jaar in Nederland, werkvereisten, geen aggregaat, één aanspreekpunt vanuit de gemeente, behoud van het voormalige politiebureau als vergaderlocatie, en het uitsluiten van andere oorlogsvluchtelingen.

Aanpassing in plannen
In de brief naar de raadsleden geeft het College aan dat sommige eisen die door de bewoners gesteld worden onverenigbaar zijn met de kernwaarden waar de gemeente voor staat. Bovendien vallen een aantal voorwaarden buiten de invloedssfeer van de gemeente. Op 12 juni heeft het College besloten de volgende uitgangspunten te hanteren: er zullen twintig dubbele eenheden (tien woningen) worden geplaatst, er zullen geen sociale huurwoningen worden toegevoegd en er wordt een vergunning afgegeven voor twee jaar. De gemeente zal eigenaar blijven van de eenheden en deze alleen inzetten voor de huisvesting van Oekraïense gezinnen die momenteel in de Meermin verblijven. Er zal een contactgroep worden opgericht om vragen, opmerkingen en zorgen van de omwonenden tijdens deze periode te behandelen.

Niet alle eisen van de omwonenden zijn echter ingewilligd door de gemeente. Zo zal de juridische vastlegging van voorwaarden met de omwonenden beperkt blijven tot wat publiekrechtelijk mogelijk is. Daarnaast kan het gebruik van een aggregaat niet worden uitgesloten, ondanks de zoektocht naar alternatieve aansluitingen. Ook zal de Rabobanklocatie niet worden gebruikt als opvanglocatie, aangezien deze geen eigendom is van de gemeente. Hoewel de gemeente stappen heeft ondernomen om tegemoet te komen aan de wensen van de omwonenden, blijft het mogelijk dat er bezwaren worden ingediend tegen de plaatsing van de wooneenheden. De afwegingen in dit dossier zijn complex en er spelen verschillende belangen. Het is afwachten hoe dit controversiële project zich verder zal ontwikkelen, gezien de nog bestaande verdeeldheid tussen de gemeente en de omwonenden.

Fotogalerij

De Heilige Graal van… Case Mayfield

Naam: Kees Veerman
Leeftijd: 36
Bands: Ik heb uitsluitend als Case Mayfield gespeeld.
Sinds wanneer maak je muziek? Op mijn zestiende ben ik begonnen met gitaarspelen.
Hoeveel instrumenten heb je? Vier gitaren.
Kees’ heilige graal: Een Martin D16 GT.

 

,,Toen ik ’s ochtends wakker werd stond deze gitaar opeens in mijn slaapkamer”, zegt Kees herinnerend aan zijn tienerjaren. ,,Ik had echt geen idee waar hij vandaan kwam. Maar toen ik mijn bankrekening checkte zag ik dat ik hem de dag ervoor in een opwelling – en onder invloed – had aangeschaft.” De Martin gitaar heeft flink wat gebruikerssporen, waaronder een ‘litteken’ over de hele lengte van de body. ,,Dit instrument heeft geen mooi leven gehad. De vuurdoop kwam al tijdens het allereerste optreden. Ik zou tijdens een singer-songwriter avond in Amsterdam een paar nummertjes spelen. Vijftig euro zou ik voor mijn optreden krijgen. Trots wierp ik nog een blik op mijn gloednieuwe gitaar, die op het podium stond, klaar voor zijn eerste show. En daar loopt een dronken Engelsman recht op mijn gitaar af. Zonder twijfel giet hij een volle pul bier in het klankgat.” Wat volgde was een massale vechtpartij.

 

Na het optrekken van de kruiddampen bracht Kees zijn Martin naar de reparateur. ,,Het eerste bezoek van velen. Zorgvuldig omgaan met de gitaar is van korte duur geweest. Dit instrument heeft jarenlang tussen snijdende, winterse buitentemperaturen en tropische kroegtemperaturen gependeld. Hij heeft zelfs in de sneeuw gelegen. En toch hoefde hij wonderbaarlijk genoeg nooit afgesteld te worden. Een werkpaard dat geen verdere aandacht nodig had, zo dacht ik tot ik drie jaar terug een harde knal hoorde. De hele zijkant was losgekomen. Na al het leed dat hij had meegemaakt was dat de laatste nagel aan zijn doodskist. Ik heb hem laten repareren, maar het leven is eruit. Hij zal nooit meer hetzelfde klinken.” Na bijna twintig jaar op zijn heilige graal te hebben gespeeld, heeft Kees zichzelf op een nieuwe gitaar getrakteerd. ,,Op mijn nieuwe Martin HD-28 ben ik wel zuinig. Om te zien is het geen bijzonder instrument, maar die sound is magisch. Ik heb mijn vader meegenomen naar de gitarengroothandel. Zelf bespeelt hij geen instrumenten, maar hij weet wel wat mooi klinkt. In die zaak ben ik tegenover mijn vader gaan zitten, ik heb gevraagd of hij zijn ogen kon sluiten en heb voorgespeeld op een aantal gitaren die binnen mijn budget pasten. Mijn nieuwe Martin werd de onbetwiste nummer één. Ondanks dat dit een kwaliteitsinstrument is in een hogere prijsklasse dan mijn vorige gitaar, zal mijn eerste gitaar altijd mijn favoriet blijven.

Fotogalerij