Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

Trampoline gymzaal in Oosthuizen in gebruik genomen

Maandagmiddag werd de nieuwe trampoline in de gymzaal van het MFA in Oosthuizen officieel door wethouder Vincent Tuijp in gebruik genomen. Tot hilariteit van alle aanwezigen liet de wethouder zich verleiden tot het maken van een paar heel hoge sprongen.

 

De gemeente heeft deze trampoline gefinancierd en geplaatst. Trampolinespringen is voor kinderen van alle leeftijden leuk. Bovendien is het voor turnen een belangrijk en drempelverlagend middel om eerst op de trampoline oefeningen te kunnen aanleren voor die op de grond te doen.

 

Kortom, deze nieuwe trampoline biedt veel mogelijkheden voor sport en plezier voor jong en oud in Oosthuizen.

Fotogalerij

De Heilige Graal van… Gerrit Hoogland

Naam: Gerrit Hoogland
Leeftijd: 40
Bands: Geen.
Sinds wanneer maak je muziek? Op mijn zestiende ben ik begonnen met gitaarles bij Nick Schilder.
Hoeveel instrumenten heb je? Een Maton EBG808 TE OM, een Lakewood J32 bariton gitaar en een Emerald Synergy X20 harpgitaar.
Gerrits heilige graal: Een Emerald Synergy X20 harpgitaar uit 2022.

 

Australië heeft Tommy Emmanuel, de Verenigde Staten hebben Andy McKee en Volendam heeft Gerrit Hoogland. De tokkelkoning van Volendam heeft zijn sporen niet verdiend in het roemruchte bandjesleven, maar door vlieguren te maken met zijn broer Dirk. ,,Afwisselend speelden Dirk en ik een akkoordenschema waarover de ander heen kon improviseren. En af en toe kwam daar wat uit waarvan we dachten: ‘niet slecht’.” Gerrits muzikale ontdekkingsreis werd nieuw leven ingeblazen toen hij vijftien jaar geleden fingerstyle virtuoos Andy McKee ontdekte via YouTube. ,,Hij is wat je noemt een tovenaar op de gitaar. Niet lang nadat ik hem ontdekte gaf hij een show in Nijverdal, daar moest ik naartoe. Dat hebben nog zeker veertien mensen gedacht”, lacht Gerrit. ,,Ondanks de tegenvallende opkomst haalde McKee alles uit de kast. Die avond zag en hoorde ik voor het eerst een harpgitaar. Dat instrument had op mij het onder muzikanten welbekende effect: ‘Die móét ik ook hebben’.”

 

Het zou even duren, maar veertien jaar later was het moment daar. ,,Vorig jaar heb ik er eindelijk eentje besteld”, vervolgt de muzikant. ,,Eens in de zoveel jaar koop je als gitarist een nieuw instrument en voor mij was het inmiddels al vijf jaar geleden. De tijd was rijp.” Zonder er eerst op te kunnen spelen stelde Gerrit op goed geluk een harpgitaar samen op de website van Emerald Guitars. ,,Het is natuurlijk een erkend bedrijf, maar je mag evengoed een flink bedrag overmaken voor een instrument dat je nooit hebt bespeeld. Wat customer experience betreft heeft Emerald nog een hoop verbeterpunten. Na het samenstellen van de harpgitaar en het afrekenen word je onvoldoende geïnformeerd over de voortgang. Als klant én liefhebber wil je op de hoogte worden gehouden van de bouw van je nieuwe instrument. Bovendien moest ik de gitaar twee keer retour naar Ierland sturen voor reparatie van elektronica. Ik ben blij dat ik de harpgitaar nu eindelijk in goede staat in mijn bezit heb.” Hoewel het instrument een houten uitstraling heeft bestaat het uit carbon fiber. ,,Aan dat materiaal zitten zo ontzettend veel voordelen ten opzichte van een traditioneel houten gitaar. Hout buigt en trekt, kan niet tegen temperatuurverschillen, je kunt hem niet aan een buitenwand hangen en het is beschadigingsgevoelig. Met carbon heb je nergens last mee. Dit materiaal is praktisch onverwoestbaar. Voor nu heb ik mijn heilige graal gevonden. Je neemt hem op schoot en er gaat een wereld aan muzikale mogelijkheden voor je open.” Gerrit lacht: ,,Maar je moet eerst zorgen dat je met de duim telkens de juiste van de zes extra bassnaren weet te raken. Het is een lonely road om dat onder controle te krijgen.”

Fotogalerij

Examenstunt DBC: SuperSoakers en stormbanen

De eindexamenklassen van het Don Bosco College besloten dit jaar flink uit te pakken met hun examenstunt. De leerlingen hadden bedacht om docenten een lesje te leren en ze op een regenachtige vrijdagochtend te verrassen met gevulde SuperSoakers.

 

De leerkrachten die het schoolterrein tussen de buien droog wisten te bereiken kwamen alsnog van een koude kermis thuis. Ze werden opgewacht door tientallen jongens en meiden met waterpistolen. En alsof een nat pak nog niet genoeg was moesten ze een stormbaan trotseren om de school te bereiken.

 

Uiteindelijk bleek de examenstunt een groot succes. Er werd flink wat afgelachen tijdens de af te leggen routes van iedere docent. Dat lachen gebeurde overigens vooral door de leerlingen!

Fotogalerij

SBO de Botter volledig tegen de vlakte

In Edam stond jarenlang SBO de Botter, een voormalige basisschool voor kinderen met speciale behoeften. Het pand heeft een bijzondere betekenis gehad voor veel kinderen en ouders in de gemeente. Het schoolgebouw is inmiddels volledig gesloopt. Wat rest is een kale vlakte.

 

De sloop van SBO de Botter maakt dat buurtbewoners een nieuw gevoel van ruimte en vrijheid ervaren. De kale vlakte zorgt tijdelijk voor een prachtig uitzicht en extra zonuren waar veel buurtbewoners van genieten.

 

Nu het pand volledig is gesloopt, ontstaat er ruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Projectontwikkelaar Van Wijnen zal 26 eengezinswoningen opleveren, verdeeld over drie woonblokken. Het plan aan de Hendrick Dirckszstraat in Edam zal bestaan uit huurwoningen in het middensegment en zal luisteren naar de naam ‘De Botter’

 

.

Fotogalerij

Springbreek, opening van een nieuw seizoen

Afgelopen zaterdag was het feest in en rondom de Molen van Etersheim. Springbreek, een openingsfeest van de nieuwe uitbaters van de Breek vond er namelijk plaats. Familie, vrienden en buren werden uitgenodigd om kennis te komen maken. Het zou een geslaagde dag worden!

 

Bij aankomst kon je de bedrijvigheid gelijk merken. Er was ruimte voor acrobatiek en spel, vliegeren en waterpompen. Terwijl de geur van de brandende barbecue rond waaide kon onder het genot van een hapje, drankje en heerlijke taart kennisgemaakt worden. En dit terwijl er live muziek werd gespeeld door onder meer Tom en Rik Juriaans.

 

Het was jammer dat de temperatuur en wind een beetje spelbreker waren, want daardoor werd het behoorlijk fris. Maar er kan teruggekeken worden op een prachtig openingsfeest. De Breek is en blijft gewoon een heerlijke plek om naartoe te gaan als lekkere onderbreking van een fiets of wandeltocht.

Fotogalerij

‘Wij blijven jongens gewoon jongens noemen’

Inclusiviteit op het voortgezet onderwijs

Vorige week bereikte de ‘inclusieve taalgids’ die het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) presenteerde de landelijke krantenkoppen. De organisatie adviseert onderwijsinstanties om ongewenste termen uit het taalgebruik te schrappen. ‘Witte en zwarte scholen’, ‘hoger en lager onderwijs’ en ook onderscheidende benamingen als ‘jongens en meisjes’ passen volgens het LAKS niet langer in het huidige tijdsbeeld. Ondanks de taaltips zijn op zowel het Don Bosco College als De Triade jongens nog jongens en meisjes zijn meisjes. ,,Tenzij ze anders wensen natuurlijk”, zegt De Triade directrice Jeanine van Schendel. ,,Maar wij zien dat er nog altijd een heleboel jongens zijn die zichzelf als jongen identificeren en meisjes idem dito. Onze leerkrachten zullen de leerlingen zo ook aan blijven spreken.”

Door: Kevin Mooijer

Op De Triade hebben leerlingen niet gek op te kijken als hun leerkracht ze ’s morgens begroet met een ouderwetse ‘goedemorgen jongens en meiden’. ,,Op onze school hebben we nog geen leerlingen die zich als het andere gender of als onzijdig identificeren”, zegt Van Schendel. ,,Vanzelfsprekend zijn deze jongeren wel van harte welkom op De Triade. Iedereen mag bij ons zichzelf zijn, dat stimuleren we ook. Tijdens het vak ‘Gelukskunde’ worden dergelijke hedendaagse onderwerpen behandeld en we doen veel aan voorlichtingen en het bijbrengen van respect. Maar in ons geval zijn er momenteel geen leerlingen die zich anders identificeren dan het geslacht waarmee ze geboren werden. Wij blijven jongens en meiden dus ook gewoon zo noemen. En wanneer iemand dat anders wenst, dan nemen we dat serieus.” De schoolleiding van De Triade heeft in het kader van inclusiviteit onlangs wel besloten om in brieftekst naar ouders van leerlingen te verwijzen naar ‘uw kind’ in plaats van ‘zoon’ of ‘dochter’. ,,Deze beslissing is genomen om te voorkomen dat iemand zich gepasseerd voelt”, verklaart Van Schendel. ,,Maar ook wat dit betreft zijn er nog geen gevallen bekend van mensen die transgender of non-binair zijn.”

Don Bosco College
Ook op het Don Bosco College zijn geen nieuwe richtlijnen wat betreft het aanspreken van leerlingen. ,,Wij hebben non-binaire leerlingen, transgenderleerlingen en leerlingen met genderdysforie (onvrede met het geslacht waarmee iemand geboren is, red.) op onze school. Met die leerlingen en ouders gaan we het gesprek aan om te bepalen hoe wij de leerlingen het beste kunnen ondersteunen”, zegt burgerschap coördinator Marisa Jonk-Elzenaar. ,,Onderscheidende termen als ‘man’ en ‘vrouw’ ontwijken we zeker niet, maar we houden in de communicatie wel rekening met de LGBTQ-leerlingen. Wij spreken leerlingen standaard aan als jongens en meisjes, voelen ze zich daar niet comfortabel bij, dan gaan we het gesprek aan. In de praktijk hebben we al gemerkt dat de overige leerlingen ook respect hebben voor dergelijke situaties.”

,,We zijn alert op discriminerend taalgebruik, maar je hebt wel nog jongens en meisjes”, zegt Don Bosco College directeur Hans Werkman. ,,Wij zijn voornemens om de handreiking van LAKS te gebruiken om te beoordelen hoe wij in ons doen, laten en praten inclusiviteit kunnen vormen. Het is goed dat we bewust worden gemaakt van welke effecten wij in onze cultuur hebben die misschien onbedoelde effecten op bepaalde personen hebben. We worden bewust van wat we doen en zeggen, en dat is wat mij betreft een positieve ontwikkeling, maar het is niet zo dat we gaan werken met een afvinklijst met woorden. De komende jaren kunnen we gaandeweg met elkaar onderzoeken waar we naartoe willen.”

Fotogalerij

Bushokjes Dijkgraaf de Ruiterlaan wéér verwoest

En weer was het raak aan de Dijkgraaf de Ruiterlaan. Welgeteld één week na de reparatie van het glas moet een van de bushokjes in de straat het weer ontgelden. Vandalen hebben de gloednieuwe ramen opnieuw vernield.

 

Er lijkt geen maat te staan op het asociale en vernielzuchtige gedrag waar inwoners van Edam-Volendam tegenwoordig vrijwel dagelijks aan worden blootgesteld. Teleurstellende en onbegrijpelijke acties zijn aan de orde van de dag.

 

Bushokjes, auto’s en het Mariabeeld worden keer op keer vernield, het hele jaar door worden er vuurwerkbommen gegooid en tal van andere vormen van overlast behoren inmiddels tot de standaard. Het is hoog tijd dat er iets verandert.

Fotogalerij

Kettingbrug Edam in oude glorie hersteld

Op dinsdag 11 april werd de kettingbrug in Edam opnieuw geopend na succesvolle restauratiewerkzaamheden. Het aanbrengen van de onderdelen tijdens de reparatie van de brug in Volendam was een prachtig gezicht.

 

Hijskranen en ander groot materieel werden ingezet om de restauratie van de brug tot een succesvol einde te brengen. Hoewel de brug weer in oude glorie hersteld lijkt, blijft gemotoriseerd verkeer nog steeds verboden. Voetgangers en fietsers kunnen echter wel weer veilig over de brug wandelen en fietsen.

 

De kettingbrug is een belangrijk onderdeel van het historische erfgoed van Edam en wordt al eeuwenlang gebruikt door de lokale bevolking. De restauratie van de brug zorgt ervoor dat het zeventiende-eeuwse bouwwerk nog vele jaren bewaard blijft voor toekomstige generaties om te gebruiken.

Fotogalerij

Zwanenpaar bouwt nest in grasveldje vóór Nieuw Leven

Terwijl moeder zwaan geduldig haar taak als professioneel broedster volbrengt, loopt vader zwaan zenuwachtig heen en weer en speurt de omgeving af als een ware bewaker. Het romantische duo heeft een mooi plekje uitgekozen om hun jonge kroost ter wereld te brengen: een grasveldje aan de Julianaweg, voor de deur van Nieuw-Leven.

 

Het is lente, en dat betekent dat de knobbelzwanen in deze tijd van het jaar druk bezig zijn met het uitbroeden van hun kroost. Slechts één nest per jaar, dus er hangt veel af van deze cruciale periode.

 

Na ongeveer vijf lange weken worden de vijf tot zeven eieren omgetoverd tot prachtige jongen, die door het liefdevolle zwanenpaar met man en macht beschermd worden tegen ongenode gasten.

Fotogalerij

Kok en Runderkamp winnaar klaverjascompetitie RKAV

Het duo Kok & Runderkamp begon deze finaleavond met nog 50 koppels met een voorsprong van zo ’n kleine 4.000 punten en zij werden de glorieuze winnaars van het seizoen 2022-2023. De koppels 1 t/m 4 en 5 t/m 8 speelden tegen elkaar en de spanning was om te snijden.

 

De vrijwilligers Grietje, Esther, Mop, Joep, Eduard en Timo krijgen uit handen van Timo een cadeautje. Dit voor het vele werk dat zij gedurende het jaar verrichten. Uiteraard werden ook alle sponsoren nogmaals hartelijk bedank voor hun bijdrage.

 

Eindstand na acht edities van dit seizoen: 1. Kok en Runderkamp 44.728/12, 2. Smit en Buijs 40.510/18, 3. Sier en Helmig 39.839/20, 4. Puppe en Puppe 39.748/13, 5. Kemper en Kras 39.701/17.

Fotogalerij