Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

Handballers pakken eerste winst in strijd om kampioenschap

Volendam moest winnen van hekkensluiter Tachos na drie gelijke spelen en één verliespartij. Het bleek echter een lastige opgave, ondanks de recente halve finale van de beker.

 

Het team vocht gedurende een groot deel van de wedstrijd met de juiste vorm. Bijna de hele eerste helft keek Volendam tegen een achterstand aan en bij rust was de stand 15-17. Ook na de pauze bleef het spannend tot 23-23, voordat Volendam een paar punten voorsprong nam.

 

Pas in de slotfase kon Volendam Tachos van zich afschudden en werd er een ruime overwinning van 36-28 geboekt. Topscorer Lucas Schneider maakte negen doelpunten en droeg bij aan de zege van het team.

Fotogalerij

Handbalsters Volendam verliezen en Europees avontuur is ver weg

Na een teleurstellende nederlaag tegen Velo lijkt de droom van het handbalteam om Europees te spelen verder weg dan ooit. Om kans te maken op een plek bij de beste vier, moet het team vanaf nu alles winnen.

 

Helaas begon de wedstrijd voor Volendam niet goed en werden er veel fouten gemaakt. Zelfs na de pauze bleef het spelbeeld onrustig en Velo liep gemakkelijk uit naar een verschil van zes punten. Maar toen kwam er plotseling een ommekeer.

 

Jaimy Mens scoorde drie keer en Bibi Bakker vond vijfmaal het net binnen tien minuten, waardoor de stand 24-24 werd. Na tijdstraffen aan beide zijden werd de resterende strijd met vijf tegen vijf gespeeld. Helaas wist de tegenstander beter om te gaan met de situatie en Volendam verloor uiteindelijk met 24-27.

Fotogalerij

Ook Barendrecht veel te sterk voor de zaterdag 1

De zaterdag 1 kon ook tegen Barendrecht geen einde maken aan de slechte reeks uitslagen. Na weer een kansloos verlies moeten er in de resterende wedstrijden nog wat punten worden gepakt, anders ligt het spelen van nacompetitie op de loer of misschien nog erger.

 

In het eerste kwartier ging de strijd gelijk op maar een mooie kopbal van Barendrecht betekende de 0-1. Patrick Plugboer kwam nog alleen voor de keeper maar wist niet te scoren. 0-2 en zelfs 0-3 door middel van een lobje.

 

De tweede helft begon met vier frisse spelers. Joey Tol knalde vanaf ruim 30 meter de 1-3 binnen en zo ontstaat er bij de spelers en supporters weer een beetje hoop. Er kwamen nog wat kansjes, maar uiteindelijk profiteerde Barendrecht nog van wat geklungel achterin. Eindstand 1-4.

Fotogalerij

De Heilige Graal van… Sonny Kwakman

Naam: Sonny Kwakman
Leeftijd: 31
Bands: Devotion, Blinded Light, Gold Water, The Ocean, Filantropisch Orkest, Volendam Meets ABBA, Lefesta, de Vrienden van band.
Sinds wanneer maak je muziek? Ben op mijn achtste begonnen op een Spaans gitaartje dat ik voor mijn communie kreeg. En vanaf mijn twaalfde ben ik serieus gaan spelen.
Hoeveel instrumenten heb je? Vijf elektrische gitaren, een akoestische gitaar en een Rickenbacker bas.
Sonny’s heilige graal: Een Gibson Les Paul Custom.

 

,,Als je deze gitaar aansluit blaas je iedereen omver”, zegt Sonny terwijl hij zijn gitzwarte Gibson Les Paul uit de koffer tilt. ,,Het geluid is extreem. Een volle sound die niet te vergelijken is met een andere gitaar.” De roemruchte power van de Les Paul is niet de enige reden waarom de gitarist dit instrument als heilige graal aanwijst. ,,Ik heb een fantastische gitaar van het minder bekende merk Fernandes. Hij heeft qua uiterlijk veel weg van de Les Paul, maar qua sound zijn ze goed te onderscheiden. Ik moet bekennen dat ik verreweg het meeste speel op mijn Fernandes, en dat heeft alles te maken met de Floyd Rose tremolo en de sustainer humbucker. Die sustainer – het woord zegt het eigenlijk al; ‘aanhouden’ – biedt me de gelegenheid oneindige noten te spelen. Bij het grote publiek is het bekendste voorbeeld daarvan de hoge noot die sporadisch wisselt in U2’s ‘With or without you’. Dat soort trucs geven je als gitarist zoveel extra mogelijkheden. Spelen wordt er nóg leuker door.” En toch is de Les Paul Sonny’s favoriete gitaar. ,,De Gibson heeft een grote sentimentele waarde voor mij…”

 

Door het actieve bandjesleven van Sonny’s vader Ben kwam hij al op jonge leeftijd achter de schermen te kijken in de lokale muziekscene. ,,Mijn vader speelde met onder meer Edwin Zwarthoed en Gabriel ‘Gabi’ Niculescu in The Ocean, een Led Zeppelin coverband. Gitarist Gabi en mijn vader waren goed bevriend. Zo goed dat ik, jong als ik was, ook bevriend met hem raakte. Door alleen maar te kijken naar zijn virtuositeit heb ik veel kunnen leren van Gabi. Een van mijn eerste gitaren was een Gibson Les Paul Standard. Gabi had een zwarte Les Paul Custom, mijn droomgitaar. En dan hoor je dat Gabi ongeneselijk ziek is.” Bedrukt wendt Sonny zijn blik af. ,,In zijn laatste maanden verkocht hij zijn gitarencollectie. Ik kan er nog steeds droevig van worden. Op bezoek bij Gabi thuis zag ik zijn Les Paul. Hij zag waarschijnlijk aan mijn gezicht dat ik onder de indruk was van de gitaar. Na een paar minuten vroeg hij of ik interesse had om hem over te nemen. Ik heb direct mijn eigen Les Paul Standard verkocht om de Custom van Gabi over te kunnen nemen. Dat deze gitaar van hem geweest is maakt dat ik hem nooit meer weg zal doen. Ik ben nog iedere dag blij met de Les Paul.” In de drukke periodes speelt Sonny vier dagen per week minstens een uur per dag gitaar. ,,Ik speel vaak gelijktijdig in meerdere bandjes en projecten. Dat kan uitdagend zijn, maar het maakt ook dat ik snel beter word in uiteenlopende stijlen. Mijn ultieme muzikale droom is om met een vaste band het land in te gaan. Lekker spelen in theaters en feestzalen. Het hoeft niet eens per se met eigen muziek, zolang ik maar lekker op mijn Les Paul kan scheuren.”

Fotogalerij

Derde Informatieavond over dijkversterkingsplannen

Een kleine honderd bewoners kwamen samen in De Jozef ter gelegenheid van een informatieavond over de dijkversterkingsplannen. Omgevingsmanager Herman van den Brink neemt de stand van zaken tot nu onder de loep: vernieuwde waterleidingen, proefsleuven, damwandproef, lichtmasten en de dijk is gemaaid en broedvrij gehouden.

 

De aanleg van de buitendijkse werkbaan zal van mei tot november gaan duren. Vanaf augustus zal worden begonnen met het verwijderen van de steenbekleding en dit zal zo ‘n drie maanden gaan duren.

 

De volgende vergaderingen zijn gepland in juni en oktober 2023. In juni zal worden gesproken over de inrichting van de dijk en in oktober over de uitvoering van het plaatsen van de hulpschermen. Wilt u de volledige informatie bekijken? Kijk dan op www.markermeerdijken.nl/volendam

Fotogalerij

37e Pieperrace van alle markten thuis

Voor de fanatieke zeiler waren alle ingrediënten aanwezig voor een uitdagende Pieperrace: wind, regen, kou en uiteindelijk zonneschijn. Op zaterdag stond de eerste zeilrace ingepland. De deelnemers moesten veel wind en regen trotseren om hun race een succes te maken.

 

Zondag verscheen opeens een heldere zon aan de hemel. Hoewel er ook zondag nog een harde wind waaide, wist de voorjaarszon de regen te verdrijven. Traditiegetrouw trad Fanfarecorps Wilhelmina op voorafgaand aan het officiële startschot en ook dit jaar was er een bekende Nederlander aanwezig om het startsein te verrichten.

 

Zo klein als ze is, zo groot zijn haar daden: Sanna Veerman schoot in het bijzijn van de organisatie en veel Pieperrace-publiek de schepen weg. De 37e editie werd er een waar alles in zat. Er kan teruggekeken worden op een geslaagd evenement.

Fotogalerij

De Heilige Graal van… Lynn Veerman

Naam: Lynn Veerman
Leeftijd: 21
Bands: Fanfare, B6, Americana Guitar Fest, Filantropisch Orkest, Trammeland, De Veermannenband en Kaas.
Sinds wanneer maak je muziek? Sinds ik negen of tien was.
Hoeveel instrumenten heb je? Zelf heb ik geen instrumenten. Wel heb ik een tenortrombone, bastrombone en een plastic trombone van de fanfare in bruikleen.
Lynns heilige graal: Een Antoine Courtois Legend 420 tenortrombone.

 

,,Zolang ik me kan herinneren word ik al meegesleurd naar overal waar Fanfarekorps Wilhelmina speelt”, lacht Lynn Veerman. ,,Dat krijg je natuurlijk als je moeder fanatiek lid is van het corps.” Al op jonge leeftijd raakte Lynn besmet met het toetervirus. ,,Wat me altijd is bijgebleven is dat ik vanaf het begin diep onder de indruk was van de trombone. Sinds de eerste keer dat ik er een zag vond ik de trombone het mooiste instrument. En nog steeds.” Ondanks de voorliefde voor de grote schuiftrompet begon ze haar carrière op de bariton. ,,Ik was een jaar of tien toen ik op les ging. Mijn armen waren te kort voor de trombone, bovendien kon ik hem niet eens optillen. De tuba vond ik ook geweldig, maar die is nog een stuk groter.” De bariton bood de uitkomst. ,,Een jaar later stapte ik over op mijn gedroomde instrument; de trombone. Ik heb leren spelen op een zogenaamde pBone trombone, een lichtgewicht, kunststof variant. Maar ondanks dat ik tot mijn dertiende op een nepper speelde raakte ik toch verknocht aan het blaasinstrument.”

 

Jong als ze is heeft Lynn haar sporen al verdiend in de lokale muziekscene. Bij verschillende bands in uiteenlopende stijlen geeft ze met haar trombone vorm aan een cruciale rol. Samen met haar tweelingzus van een andere moeder – Diana Kwakman – heeft ze zich onmisbaar gemaakt in het Volendammer bandjesbestaan. Op haar dertiende kwam Lynns muzikale carrière in een stroomversnelling. ,,Dat jaar mocht ik drie mijlpalen afvinken; ik kwam bij de fanfare, kreeg een echte, koperen trombone in bruikleen én ik kwam in de B6 Band. Mijn trombone is zo allround mogelijk samengesteld. Met de fanfare spelen we de meest uiteenlopende genres, van filmmuziek tot feest en van pop tot klassiek. De lage tonen die ik in de sound leg zijn heel mooi op deze trombone, maar die afstelling gaat wel enigszins ten koste van de scherpe tonen die je in bandjes wil laten klinken. Misschien moet ik er ooit zelf ook nog maar eentje aanschaffen, speciaal voor de bands.”

 

Op 21-jarige leeftijd kijkt Lynn terug op al acht jaar fanfare. ,,Het is zo bijzonder om met het volledige fanfarecorps te spelen”, zegt de muzikante glimlachend. ,,Het vraagt veel van je, zowel tijd als discipline, maar het blijft leuk. Op mijn leeftijd sta je natuurlijk niet altijd te springen om op zondagochtend in Volendammer klederdracht met je trombone door de regen te lopen om ergens in een grasveld een hulde te spelen. Toch vergeet je dat allemaal weer zodra je met de volle bezetting de Grease of James Bond medley staat te blazen. Dat gevoel is onbeschrijfelijk. De magie van het fanfarecorps is nu ik al jaren meespeel nog altijd even indrukwekkend als toen ik als negenjarig meisje langs de kant stond te kijken.”

Fotogalerij

Pleidooi van het volk wordt gehonoreerd

Kermis ‘veiliggesteld’

Het heeft veel voeten in de aarde gehad, maar de kogel is door de kerk. Kermis wordt dit jaar op de Dijk én op het Slobbeland gevierd. De organisaties van beide kermistenten zijn tot elkaar gekomen. Op het lage land van het Slobbelandterrein – waar afgelopen weekend de Havenfeesten werden georganiseerd – zal met kermis een indrukwekkende feesttent staan. Daarmee wordt gehoor gegeven aan de smeekbede van het volk en het verzoek vanuit de gemeente. Met de nieuwe invulling worden de Dijk, de draaikermis en de kermistent weer dicht naar elkaar gehaald. Volendam zal weer beschikken over één kloppend kermishart.

Door: Kevin Mooijer

,,Het Slobbeland is als kermislocatie ideaal”, zegt medeorganisator Ron Jonk. ,,De reden dat we de tent op het lage land gaan bouwen in plaats van de traditionele plek heeft met capaciteit te maken. De welbekende geelblauwe tent is te klein om genoeg mensen van de Dijk in af te vangen. Een grotere tent op het lage land biedt de uitkomst, uiteraard wél met inachtneming van het felbegeerde kermisgevoel. Bij gunstige weersomstandigheden gaat de zijkant van de tent open en heeft het publiek zeezicht. Hoe Volendams wil je het hebben?” De Havenfeesten hebben uitgewezen dat het betreffende terrein uitermate geschikt is voor een evenement van dergelijke omvang. Jaap Kwakman: ,,We kunnen concluderen dat het terrein geschikt is en dat hier veilig en gezellig op grotere schaal kermis kan worden gevierd. Nu begint de zoektocht naar de juiste middenweg qua capaciteit zodat het én op de Dijk én op het Slobbeland gezellig druk zal zijn.”

 

Beun
Vanwege veiligheidsoverwegingen zijn er geen plannen om de beun terug te laten keren op de Dijk. Ook wordt de beun niet nagebouwd op het Slobbelandterrein, zoals dat vorig jaar op het Marinapark wél gebeurde. De organisatie van ‘Uis Faist’ erkent dat zij tijdens de pilot in 2022 op het Marinaparkterrein te groots heeft uitgepakt. ,,Met de beun, de kolossale feesttent en de kleinere thematentjes achterin was het evenement simpelweg te omvangrijk. We zullen dit jaar de beste eigenschappen gaan samenbrengen met als enige doel: het waarborgen van het kermisgevoel.”

Fotogalerij

Girls’ Day bij De Triade

30 maart stond landelijk in het teken van ‘Girls’ Day’, een dag waarop meiden op het vmbo de kans kregen een kijkje te nemen bij technische bedrijven. De schoolleiding van De Triade gebruikte de dag om hun meiden eens extra in het zonnetje te zetten. ,,Onze meiden maken dagelijks kennis met techniek én technische bedrijven!”

 

,,Het hele jaar door komen de meiden én jongens van De Triade in aanraking met techniek door middel van bedrijfsbezoeken, workshops en natuurlijk het vaste programma. Landelijk gezien steeg het aantal meisjes dat de afgelopen vijf jaar eindexamen deed in een technisch profiel het meest op vmbo: van 1,7 % in 2016 naar 5,4 % in 2021.”

 

,,Op De Triade ligt het gemiddelde hoger, en ook wij zien groei. In de huidige vierde klas is het percentage meiden 12 % en in de huidige eerste klas is dat zelfs al 21 %. Techniek is voor jongens én meiden een geweldige sector. Daar is onze school het bewijs van!”

Fotogalerij

Handballers Kras Volendam naar halve finale beker

In de eerste helft van de wedstrijd had Volendam het bijzonder lastig tegen de koploper in de eredivisie. Het tempo lag hoog en de ploeg uit Houten liet zien over veel kwaliteit te beschikken.

 

Het was te danken aan keeper Craig McClelland dat Volendam met een 17-17 ging rusten, maar het moet gezegd worden dat de keeper van Houten ook in goede vorm verkeerde.

 

Na de rust nam Volendam langzamerhand het heft in handen en Houten kon het hoge tempo van de eerste helft niet meer brengen. Daardoor kon Volendam deze wedstrijd toch met een ruim verschil over de streep trekken 38-28. Topscorer was wederom Lucas Schneider met tien doelpunten.

Fotogalerij