Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

‘Beeldvorming heerst dat alle sociale huurwoningen naar statushouders gaan’

Toewijzing statushouders blijkt haast onmogelijke periodieke puzzel

De toewijzing van sociale huurwoningen aan statushouders is een complexe opgave voor de gemeente Edam-Volendam. Op basis van het aantal inwoners van een gemeente wijst de Rijksoverheid ieder half jaar een specifiek aantal statushouders toe. Het is aan de gemeente om te zorgen dat alle mensen met een verblijfsvergunning van een geschikte woonruimte worden voorzien. Een fikse uitdaging voor een gemeente waar de koopgeneigdheid in het DNA zit. ,,Procentueel gezien beschikt onze gemeente over een stuk minder huurwoningen dan andere gemeenten”, zegt wethouder Marisa Kes. ,,Samen met de woningcorporaties doen we wat we kunnen om de door het Rijk verplichte opgave voor de huisvesting van statushouders in te kunnen vullen. Het is spijtig dat men soms aannames doet over dit onderwerp zonder precies de feiten te kennen. Zo wordt regelmatig op social media aangegeven dat ‘alle’ woningen naar statushouders gaan. Dat is natuurlijk niet zo. Dus we leggen dat graag aan onze inwoners uit.”

Door: Kevin Mooijer

Slechts 13% van de woningen in Edam-Volendam draagt het label ‘sociale huur’. Een schril contrast met een landelijk gemiddelde van 29%. Toch wil de toezichthouder, het Rijk heeft dit bij de Provincie Noord-Holland neergelegd, geen uitzondering maken wat betreft het toegewezen aantal statushouders per half jaar. ,,Net als in iedere gemeente krijgen ook wij een aantal statushouders toegewezen op basis van het aantal inwoners en niet gebaseerd op het aantal sociale huurwoningen”, zegt wethouder Vincent Tuijp.

‘De geschiedenis herhaalt zich; huren is voor een groot deel van de bevolking weer de norm’

,,Het beperkte aantal van deze huurwoningen maakt de opgave extra intensief voor de gemeente en samenwerkende woningcorporaties Stichting Woningbeheer De Vooruitgang en Wooncompagnie. Tel daarbij op dat er momenteel rond de 3.800 personen op de woningzoekendenlijsten staan en je hebt een haast onmogelijke situatie.”

Ondanks de problematische voortekenen hebben de betrokkenen alle toegewezen statushouders tot dusver iedere keer weten te huisvesten ,,We zijn het gesprek aangegaan met de Provincie, hebben uitgelegd dat het aantal sociale huurwoningen niet toereikend is voor het aantal toewijzingen, maar kregen geen bijval. Zouden we het niet zelf oplossen, dan zou het Rijk een hotel kunnen vorderen in de gemeente om statushouders daar onder te brengen.”

Morele plicht
Marisa Kes: ,,Dat is een situatie die absoluut onwenselijk is. We willen mensen die gevlucht zijn van oorlog en van de Nederlandse staat een vergunning hebben gekregen om hier te wonen, een woning kunnen aanbieden en niet ze wederom tijdelijk opvangen in een hotel. Mensen moeten hun kinderen wandelend of fietsend naar school kunnen brengen en in de gelegenheid zijn te kunnen integreren in onze samenleving. Je kunt die mensen niet wéér in een tijdelijke situatie onderbrengen.
Als je statushouder bent – en dus over een verblijfsvergunning bezit – heb je simpelweg ook recht op een sociale huurwoning.” Wooncompagnie-directeur-bestuurder Stefan van Schaik: ,,We voelen ons natuurlijk moreel verplicht om aan de opgave te voldoen, maar de uitdaging ligt er. Momenteel gaat tussen de 10 en 15% van de sociale huurwoningen in Edam-Volendam naar statushouders en dus 85 tot 90% naar de overige woningzoekenden. Als we 2020 als voorbeeld nemen dan zijn dat zo’n twintig woningen van de 150 vrijgekomen sociale huurwoningen voor statushouders. De rest van die woningen gaat dus naar mensen die al op de woningzoekendenlijsten stonden.”

 

Cultuurverandering

Het aantal woningzoekenden in Edam-Volendam is nooit eerder zo hoog geweest. Waar de duizendste naam op de woningzoekendelijst van De Vooruitgang in 2019 nog groot nieuws was, bevatten de twee lijsten samen nu 3.800 namen. ,,We zijn in Volendam vooral koopgeneigd, maar met de nieuwe huizenprijzen is die cultuur aan het veranderen”, zegt De Vooruitgang-directeur Fred de Boer. ,,Van de plusminus 10.000 woningen in Volendam zijn er wel 3.000 huishoudens die in aanmerking zouden komen voor sociale huur. Vanuit het verleden – toen het nog mogelijk was met een bescheiden inkomen een woning te kopen – kozen zij voor koop, maar op basis van inkomen zou deze groep mensen voor sociale huur kunnen kiezen. Tegenwoordig is het zo dat je geen woning meer kunt kopen wanneer je 40.000 euro per jaar verdient. Voor een vrijgezel is het dus haast onmogelijk om een woning te kopen in deze gemeente. Daarom zien we op de woningzoekendenlijsten veel Edammers en Volendammers verschijnen. Daardoor wordt de druk op de sociale huursector steeds groter. De geschiedenis herhaalt zich; huren wordt voor een deel van de bevolking weer de norm.”

‘Beeldvorming dat alle sociale huurwoningen naar statushouders gaan is onjuist’

Lange Weeren
Marisa Kes: ,,De taakstelling vanuit het Rijk geeft aan dat wij in de eerste helft van dit jaar 44 personen moeten huisvesten. Uitzonderingen daargelaten houden wij rekening met gemiddeld drie personen per woning. In het eerste half jaar van het huidige jaar hebben we het dus over zo’n vijftien sociale huurwoningen in onze gemeente die nodig zijn om aan deze taakstelling te voldoen.” Een deel van het tekort aan sociale huurwoningen in de gemeente wordt opgelost met nieuwbouw. ,,De Vooruitgang bouwt momenteel De Seinpaal, een complex met 54 appartementen voor starters. Van de 54 zullen misschien vijf appartementen naar statushouders gaan. Als we wat verder vooruitkijken dan komt de realisatie van de Lange Weeren in beeld. De gigantische stijging van de huizenprijzen heeft geresulteerd in exploderende wachtlijsten voor huurwoningen. Een derde van de Lange Weeren woningen zal daarom sociale huur worden. Daarmee reageren we op de vraag die we op de woningmarkt zien.”

Stigma
De toewijzingen van sociale huurwoningen aan statushouders wordt niet altijd met gejuich ontvangen in Edam-Volendam. ,,Onder een deel van de bevolking leeft de beeldvorming dat alle sociale huurwoningen naar statushouders gaan”, vervolgt Kes. ,, De reacties die we soms voorbij zien komen liegen er niet om. Het toewijzen van woningen aan statushouders is een door Rijksoverheid opgelegde taak, om nog maar te zwijgen over het morele aspect.” Van Schaik breekt een lans voor de statushouders in de gemeente. ,,Mensen van een niet-westerse achtergrond worden al gauw in het hokje statushouders gestopt. En aan de term ‘statushouders’ kleeft een stigma. Veel van de mensen die hier integreren zijn hoogopgeleid, willen niets liever dan werken en zijn dankbaar dat ze een nieuwe kans in onze gemeente krijgen. De samenleving heeft deze mensen straks net zo hard nodig als dat zij ons nu nodig hebben. De kern van het probleem is dat er veel te weinig woningen zijn voor iedereen. Het is voor een beschaafd land onwenselijk en onmenselijk dat we zo tegenover elkaar komen te staan door deze schaarste. Dát had nooit mogen gebeuren en moet zo snel mogelijk opgelost worden. Want iedereen, ongeacht zijn achtergrond verdient een fijn en veilig thuis.

Fotogalerij

Prachtig natuurfenomeen boven Volendam

Op maandagavond scheen er boven de Gouwzee in Volendam een prachtig natuurfenomeen. Het noorderlicht, ook bekend als Aurora Borealis, was duidelijk te zien in de heldere avondlucht.

 

Het noorderlicht is een fenomeen dat ontstaat wanneer geladen deeltjes van de zon in aanraking komen met de atmosfeer van de aarde. Het resultaat is een prachtig kleurenspektakel. Normaal gesproken is het noorderlicht alleen te zien in de poolgebieden, maar soms mogen ook wij ons tot de gelukkigen rekenen.

 

Het noorderlicht boven de Gouwzee is een redelijk uniek schouwspel. Mensen die het spektakel hebben gemist, moeten helaas wachten op de volgende keer dat het noorderlicht weer te zien is. Dit kan soms jaren duren, afhankelijk van de omstandigheden.

Fotogalerij

De Speelderij is bijna klaar voor de seizoensopening

Bij Speeltuin de Speelderij is de laatste maanden hard gewerkt. Het oude speelkasteel wordt eind maart vervangen door een nieuw groot speeltoestel, maar de onderhoudsploeg houdt zich ook al bezig met andere verbeteringen.

 

Zo is er een drinkkraantje geplaatst, heeft de oude glijbaan van het speelkasteel een nieuwe plaats gekregen en ook de oude bekende draaistangen zijn weer terug. Op 1 april opent de Speelderij de poorten voor het nieuwe speelseizoen.

 

Alle abonnementhouders van 2022 kregen in januari informatie over het abonnement 2023. Met deze brief kan de betaling voor het abonnement 2023 in orde gemaakt worden. Verzoek van de vrijwilligers van de Speelderij is om vooraf te betalen, dit bespaart onze vrijwilligers bij de speeltuin zelf namelijk veel werk

Fotogalerij

Kinderen Petrusschool zamelen flessen in voor Turkije en Syrië

‘Hoe kunnen wij iets betekenen voor de mensen die in Turkije en Syrië zijn getroffen door de aardbeving?’ Met dat vraagstuk zaten de kinderen van de Petrusschool in het klaslokaal. Saar en Nikki uit groep 6 bedachten de oplossing: een flessenactie opzetten en het statiegeld doneren!

 

Een week lang verzamelden de basisschoolkinderen lege statiegeldflessen in Edam en Volendam. Tot de deadline daar was konden alle flessen op school ingeleverd worden. Het eindresultaat was indrukwekkend.

 

Gewapend met maar liefst 25 zakken vól lege flessen vertrokken de initiatiefnemertjes vrijdag naar de flessenmachine bij de Vomar. Na een oneindigheid flessen in de machine duwen stond het totaalbedrag € 275,- op de bon. Dat mooie bedrag hebben de kinderen aan de slachtoffers van de natuurramp gedoneerd.

Fotogalerij

De Heilige Graal van… Frank Bond

Naam: Frank Bond
Leeftijd: 35
Bands: AlascA.
Sinds wanneer maak je muziek? Op mijn dertiende ben ik begonnen met gitaarspelen.
Hoeveel instrumenten heb je? Een studio vol. Een hoop gitaren, orgels, synths, drums, eigenlijk alles wat we nodig hebben.
Franks heilige graal: Een Gibson Custom ES-339

 

,,Net als Peter Green wilde ik een Gibson Les Paul”, blikt Frank terug op zijn tienerjaren. ,,Toen ik ontdekte dat Lindsey Buckingham, Green’s opvolger in Fleetwood Mac, óók op Les Paul speelde was ik helemaal overtuigd. Terwijl ik spaarde voor het echte werk moest ik het in de tussentijd doen met een Silvertone imitatiemodel, een draak van een gitaar met de sustain van een bezem.” Hoewel Franks soundvoorkeur neigde naar Fender, ging hij toch vol voor Gibson. ,,Tot op de dag van vandaag vraag ik mezelf af waarom ik geen Fender-man ben geworden. Die heldere klank kan ik oprecht blij van worden, maar ik had mijn held Peter Green in mijn hoofd. Ik wilde een gitaar die in solo’s de power bracht waar Green om bekendstond.”

 

Op de dag dat Frank eindelijk zijn droomgitaar zou gaan proberen kwam hij bedrogen uit. ,,Tot mijn grote teleurstelling deed de gitaar niet wat ik wilde. Hij was natuurlijk te gek, maar geschikt voor mijn speelstijl was hij niet. Mijn spel draait op fingerpicking en daarnaast ben ik in de band de lead gitarist. Ik zocht dus helderheid in alle registers, warmte én power voor leads. Die dynamische opties biedt de Les Paul niet. In de gitaarzaak stond een Gibson ES-335, die was een stuk beter geschikt voor mijn stijltje. Toch was het niet precies wat ik zocht. Ik moest de zaak die dag verlaten zonder nieuwe gitaar.” Online ontdekte de Alasca-frontman dat Gibson werkte aan een nieuw model. ,,De ES-339, in feite een tussenweg tussen de Les Paul en de ES-335. Exact wat ik nodig had.” Op de dag dat de gitaar uitkwam stapte Frank ’s ochtends op de bus naar de hoofdstad. ,,Bij Sacksioni in de winkel trof ik een rode ES-339. Ik speelde erop en was direct verkocht. Het enige minpuntje was dat ik niet van rode gitaren hield. Maar met de opmerking ‘als jij hem niet koopt dan koop ik hem zelf’ wist de verkoper me te overtuigen. In de bus naar huis was ik zo blij als een kind. En ondanks dat die dag inmiddels veertien jaar achter ons ligt voel ik diezelfde blijdschap nog iedere keer als ik de koffer openhaal. Deze gitaar is ongelofelijk veelzijdig, het is de ultieme bezem”, lacht Frank. ,,In tegenstelling tot een Fender – waarmee je je als ridder zonder harnas voelt– maakt de Gibson ES-339 je zelfverzekerd als gitarist. Alles lijkt vanzelf te gaan op dit instrument. Daarom is het mijn heilige graal.”

Fotogalerij

Volendam feliciteert ‘De Koster’

80 jaar de stem van Volendam

Vandaag viert Volendam feest. Precies tachtig jaar geleden – op 1 maart 1943 – zag Piet Veerman het levenslicht in een klein huisje aan de Zwaardstraat. Tijdens zijn muzikale carrière mocht hij talloze succesvolle albums, nummer 1-hits, gouden platen en met The Pietels zelfs een persoonlijke coverband achter zijn naam schrijven, maar de oer-Volendammer blijft bescheiden. Piet heeft niet veel nodig om gelukkig te zijn. Een zanger van wereldformaat die genoeg heeft aan een traditioneel Volendams bestaan, die zijn imposante Buick inruilde voor een Toyota Auris, als de zon aan de hemel staat een biertje op de Dijk drinkt en zijn dagen samen met zijn Neel slijt, luisterend naar hun geliefde countrymuziek.

 

Tegen wil en dank bereikte hij in zijn thuisdorp de onsterfelijke status. Piet ‘de Koster’ is Volendams erfgoed. Die eer is voor een deel te danken aan zijn vader. Op twaalfjarige leeftijd duwde Jaap Veerman zijn zoon voor het eerst een gitaar in de handen, niet wetende dat zijn jongen uit zou groeien tot de ‘Godfather van de Palingsound’. Piet zou de gitaar nooit meer loslaten. Via het duo The Everly Kosters – dat hij samen met zijn neef en mede-Catslid Jaap Schilder vormde – kwam Piet in The Cats terecht. Hoewel hij zijn plekje in de muziekscene had gevonden, bleek halverwege de jaren ’60 dat de wereld nog niet klaar was voor de échte Piet Veerman. ‘Niet tornen aan een succesvolle formule. Blijven jullie je maar opstellen als Engels rockbandje’, zo luidde de boodschap van de platenmaatschappij na het verzoek om die verlegen jongen op de achtergrond eens een liedje te laten zingen. In 1968 kwam het er toch van. Zelfs leadzanger Cees Veerman ‘Poes’ wilde een stapje opzij doen om Piet eindelijk uit de schaduw te laten treden. ‘Times were when’ werd de grote doorbraak van The Cats. Het imponerende, galmende stemgeluid van Piet Veerman veroverde Nederland. Wat volgde is bekend. Zet een willekeurige radiozender aan en je hebt een levensgrote kans dat je kunt genieten van Piets stem.

 

Het jongetje uit de Zwaardstraat gaf Volendam een stem. En wat voor één. Hij viert vandaag zijn 80e verjaardag, maar het publiek kan nog altijd geen genoeg van hem krijgen. Piet Veerman, de belichaming van Volendams talent, de grondlegger van de Palingsound en de hoofdpersoon in de énige kwestie waar iedere Volendammer het over eens is: Piet is onnavolgbaar. Laten we hopen dat Piet nog tientallen jaren mag genieten van zijn onsterfelijke status, dat hij en Neel nog vaak mogen lachen en proosten bij ‘Pitjes’ en – heel voorzichtig – dat hij nog één laatste keer plaatsneemt achter een studiomicrofoon.

Piet, namens Volendam, van harte gefeliciteerd met je 80e verjaardag. Maak er een mooie dag van!

Fotogalerij

Voorjaarscross bij AV Edam

De naam van de cross voldeed volledig aan de omstandigheden waarin gelopen werd. Het was ook echt heerlijk voorjaarsweer. Frisse temperatuur maar met een lekker zonnetje: het was geen straf om te lopen.

 

De voorjaarscross is de laatste van drie uit de Onderlinge Cross Competitie die werd gehouden op het terrein van AV Edam. Vanwege de vakantie was de deelname minder dan voorgaande crossen maar uiteindelijk verschenen er toch 33 lopers aan de start.

 

Joost Zaunbrecher en Angelic Keijzer waren snelste bij de volwassenen. Minck Veerman en Saar Smits trokken aan het langste eind bij de jeugdseries. Onder toeziend ook van vele (groot)ouders werd het een leuke editie van de Voorjaarscross.

Fotogalerij

Nieuwe brandweerkazerne geopend in Kwadijk

Vorige week vond de langverwachte opening van de nieuwe brandweerkazerne in Kwadijk plaats. Met veel aanwezigen, waaronder het brandweerkorps zelf en burgemeester Sievers, werd het gebouw op spectaculaire wijze geopend.

 

Het voormalige onderkomen van de brandweer in Kwadijk voldeed al jaren niet meer aan de vereisten. De realisatie van het nieuwe pand bleek een flinke opgave, niet in de laatste plaats omdat de bouwkosten hoger uitvielen dan verwacht. Toch kwam er in de raad een meerderheid, waardoor akkoord kon worden gegeven.

 

Na een mooie speech werd burgemeester Sievers uitgenodigd het lintje door te knippen en zo de opening van de gloednieuwe brandweerkazerne aan Kwadijk 139 officieel te openen. Vanaf heden maakt de brandweer gebruik van het station.

Fotogalerij

Botters worden vaarklaar gemaakt voor Pieperrace

Van de Volendamse vissersvloot van 200 botters zijn tegenwoordig nog slechts vier schepen over. In de Botterwerf werkplaats aan het Slobbeland wordt met man en macht gewerkt aan de resterende botters. Vrijwilligers en een enkele betaalde kracht maken de vaartuigen weer klaar voor de woeste wateren.

 

Momenteel wordt gewerkt aan de ribben van een schip. ,,Sommigen kunnen nog hersteld worden, anderen moeten we vervangen”, legt één van de krachten uit. ,,Daarna pakken we ‘de huid’ van het schip aan en als laatste de ruimen, waar vroeger de vangst werd opgeslagen.”

 

Op tijd voor de Pieperrace zullen de botters weer in het water te bewonderen zijn. In de zomer is het zelfs mogelijk om mee te varen op de ingezette botters. Lijkt het je leuk om bij te dragen aan het herstel van de botter? Neem dan contact op met de Botterwerf.

Fotogalerij

Handbal heren 1 verliest thuis tegen HC Visé

Volendam is in de strijd om de Beneleague op een zevende plaats geëindigd. Thuis verloor Volendam de laatste wedstrijd met 25-27 van HC Visé, nadat Volendam heel lang de winst in handen leek te hebben.

 

Na een 4-4 stand liep Volendam gemakkelijk uit naar 9-4 maar Visé profiteerde maximaal van een 2-minutenstraf voor Jordi Baijens en kwam terug naar 10-10. Toch nam Volendam weer een voorsprong. Met 14-12 werden de kleedkamers opgezocht.

 

Na de thee ging de strijd gelijk op. De gasten kregen steeds de kans om terug te komen, maar Volendam bleef nipt voor. Even voor tijd werd het 24-25 en kon Volendam geen vuist meer maken. De wedstrijd werd verloren met 25-27. Het team kan zich nu gaan opmaken voor het Nederlands Kampioenschap.

Fotogalerij