Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

Volendammer klederdracht op het Museumplein

Ruim zeshonderd mensen in klederdracht zijn op het Museumplein in Amsterdam samengekomen om een groepsfoto te laten maken door fotograaf Jimmy Nelson. De bijzondere bijeenkomst werd georganiseerd om de lancering van Nelsons nieuwe boek ‘Between the sea and the sky’, waarin hij traditionele gemeenschappen in Nederland portretteert, te vieren.

 

Brandweer Amsterdam was aanwezig om de beroemde fotograaf te assisteren in een hoogwerker. Zodoende kon hij iedereen op de foto zetten. Uiteraard was Volendam ook goed vertegenwoordigd. Woensdag lees je een uitgebreid verslag in de Nivo, inclusief een interview met Jimmy Nelson zelf.

Fotogalerij

Tijdelijke afsluiting Van Baarstraat

In opdracht van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier legt Van den Heuvel een nieuwe leiding aan onder het Boelenspark. Tijdens deze werkzaamheden zal de Van Baarstraat afgezet worden tussen de Tulpenstraat en de rotonde met de Jupiterlaan. De parkeerlus van de basisschool blijft wél bereikbaar.

 

Dinsdag 20 september is dit weggedeelte dicht voor alle verkeer, inclusief voetgangers en fietsers. Vanaf woensdag tot vrijdag 23 september is dit weggedeelte alleen dicht voor voertuigen. Voetgangers en fietsers kunnen er dan wel langs. Tijdens de wegafsluiting is er een omleiding.

 

Verkeer vanaf de Jupiterlaan kan omrijden via de Julianaweg. Verkeer vanaf de Burgemeester van Baarstraat kan omrijden via de Tulpenstraat, Scholekstraat en Torenvalkstraat. Om de bevoorrading van winkels deze week mogelijk te houden, zal de verplichte rijrichting voor vrachtwagens tijdelijk omgekeerd worden.

Fotogalerij

Heren handbal ondanks slecht spel te sterk voor Tachos

Ook deze keer moesten de Volendammers eerst weer een totaal onnodig opgelopen achterstand goedmaken. In de eerste helft, en met name in de beginfase, werden de mooiste kansen om zeep geholpen, waardoor Volendam lange tijd tegen een achterstand van twee treffers aankeek.

 

Na een kwartiertje werd het spel wat beter. De kansen tegen laagvlieger Tachos werden beter benut. Toch stond er tijdens de rust nog maar 15-13 op het scorebord. In de tweede helft ging het Volendam makkelijker af.

 

Kras Volendam wist snel een groot verschil te maken. Uiteindelijk werd er met 32-21 gewonnen. De topscorer was Oskar Schöll met zeven doelpunten. Volgende week is er weer een thuiswedstrijd die begint om 19.00 uur tegen Herpertz Bevo.

Fotogalerij

Nieuw seizoen van de Vrouwen Vereniging Volendam van start

Het 65e seizoen van de Vrouwen Vereniging Volendam – voorheen de Vrouwenbond – is woensdag van start gegaan. De dames werden ontvangen met koffie en gebak en een chocoladeflik, geschonken door het Chocoladehuys.

 

In april 1957 kwamen de KAB en zes vrouwen bij elkaar. Gaartje Bien, Griet Runderkamp (van Rikus), Neel schokker, Jannig Buijs, Griet van de Raampoort en Stijn Kil besloten vrouwen te werven in het dorp. Hun actie resulteerde in ‘de Vrouwenbond’ met tachtig leden.

 

Nu, 65 jaar later, telt de vereniging nog altijd tachtig leden. Acht avonden per jaar komen zij samen voor ontspanning en thema-avonden, met als doel gezelligheid. Dames die ook lid willen worden zijn van harte welkom!

Fotogalerij

‘Jongerenhunt’ in onze gemeente spektakelstuk

‘Wat is hier loos?’, vroegen sommige buurtbewoners zich af. Voor wie niet op de hoogte was zal het inderdaad een vreemd schouwspel zijn geweest. Overal rennende jongeren, gekleed in witte overalls, achtervolgd door politieagenten op de fiets en motor.

 

Op initiatief van het LINK Jongerenwerk is in samenwerking met de politie het spel ‘Jongerenhunt’ bedacht. Doel van het spel is onder meer om de kloof tussen jongeren en de politie te verkleinen. Zo’n kleine tachtig jongeren hadden zich gemeld op het plein bij de Singel in Edam.

 

Op drie verschillende plaatsen waren er stempelposten opgezet waar de jongeren stempels moesten bemachtigen zónder gepakt te worden door de politie. Het was een prachtig gezicht: vele enthousiaste tieners die door de straten en steegjes renden en zich buiten adem op de meest creatieve plekken verstopten.

Fotogalerij

’N Loopie met achttien wandelaars naar Marken

Zondag 11 september ging de maandwandeling van ’n Loopie naar Marken. Onder de fel schijnende zon zetten achttien wandelaars koers richting het schiereiland. Het vertrekpunt was Sporthal de Opperdam. Daarvandaan bevond de eerste halte zich in Monnickendam.

 

Na een welverdiend rustmoment met koffie en gebak bij De Waegh werd de wandeling richting Marken voortgezet. Naarmate de tijd vorderde ging de zon steeds feller schijnen. Volgens deelnemers was het weer ‘prachtig mooi’.

 

Eenmaal in de gezellige gemeente aangekomen deelde de groep zich in tweeën. De helft ging richting de Marker haven en de andere helft maakte van de gelegenheid gebruik om de vuurtoren van Marken te bezichtigen. Na afloop van de onvergetelijke dag vertrok het gezelschap per boot terug naar Volendam.

Fotogalerij

Aandacht voor laaggeletterdheid binnen de gemeente

Deze week vindt de Week van lezen en schrijven plaats. Het thema dit jaar is ‘preventie’. Hoe voorkomen we dat laaggeletterdheid van generatie op generatie doorgegeven wordt? En hoe zorgen we ervoor dat jongeren niet laaggeletterd raken?

 

In Zaanstreek en Waterland rijdt een Escape Caravan langs alle gemeenten. Op vrijdag 16 september staat de caravan op de parkeerplaats van het Volendammer stadskantoor. De escaperoom-caravan daagt bezoekers uit verschillende uitdagingen te voltooien om te kunnen ‘ontsnappen’.

 

Deelnemers kunnen zo ervaren hoe frustrerend het kan zijn om moeite te hebben met lezen, schrijven of rekenen. Degenen die de uitdaging aan durven te gaan maken kans op een geweldige prijs. Burgemeester Sievers en wethouder Dijkshoorn hebben samen alvast een poging gedaan.

Fotogalerij

Gemeentebankjes voorzien van plaquettes 113 Zelfmoordpreventie

De landelijke campagne van 113 ‘1K ZIE J3’ is deze week van start gegaan. Wethouder Vincent Tuijp steunt deze landelijke campagne, waaraan meer dan 50 gemeenten mee doen, door als eerste plaats te nemen op het bankje bij het Stadskantoor in Volendam.

 

Tuijp werd, evenals Anita Zwarthoed van de Stichting 113 Zelfmoordpreventie, geïnterviewd door de L.O.V.E. Zaterdag 10 september was het ‘World Suicide Prevention Day’. Dit jaar wordt de boodschap van 113 Zelfmoordpreventie uitgedragen op openbare bankjes. In de Gemeente Edam-Volendam zullen meer dan vijftig bankjes van een plaque worden voorzien.

 

‘Als je lijdt aan het leven, dan moet je hopen dat er mensen zijn die de signalen oppikken.’ De ‘1K Z1E J3’ boodschap zal de komende maanden via de openbare bankjes in gemeenten en lokale campagnes gecommuniceerd worden.

Fotogalerij

‘Zonder overheidssteun wordt zwemmen een elitesport’

Zwembad De Waterdam houdt hoofd voorlopig boven water

De extreme stijging in energieprijzen heeft de Nederlandse zwembaden en ijsbanen in haar greep. Voor bijvoorbeeld schaatsbaan De Westfries in Hoorn betekent de stijging een verdrievoudiging van de energiekosten. Een dergelijke toename kan leiden tot het noodgedwongen gesloten moeten blijven deze winter. Zwembad De Waterdam heeft wat meer ademruimte. ,,Wij hebben gelukkig nog een vast energiecontract tot eind volgend jaar”, zegt manager Peter Klos. ,,Tot die tijd is het beraadslagen en hopen dat de overheid de helpende hand reikt.”

Door: Kevin Mooijer

Ondanks dat De Waterdam jaarlijks 200.000 betalende klanten verwelkomd, kijkt de manager onderaan de streep niet tegen groene cijfers aan. ,,Ik zeg altijd; Het meest rendabele zwembad is het zwembad dat nooit gebouwd is. Van de gemeente ontvangen we een exploitatievergoeding en tijdens de laatste verbouwingen hebben we veel aan verduurzaming gedaan. We hebben sindsdien zelfs een A-label, wat uniek is voor een zwembad.” Toch lijkt een winstgevend zwembad een utopie. ,,De Waterdam is onderdeel van een groep ondernemingen dat collectief een energiecontract afsluit. Ons huidige contract loopt door tot en met eind 2023. Als de energieprijzen zo hoog blijven is het maar de vraag wat voor contract we straks kunnen afsluiten.”

Op de achtergrond is het zwembadleiding al in gesprek met de gemeente Edam-Volendam. ,,Samen kijken we naar hoe De Waterdam toekomstbestendig kan worden gemaakt. Een van de onderwerpen die hoog op de agenda staat is het creëren van zogenaamde energiehubs. Zodoende zouden wij bijvoorbeeld energie kunnen uitwisselen met de lokale industrie. Waar de industrie bijvoorbeeld met een overschot aan warmte kampt, kunnen wij dat ’s winters goed gebruiken om onze zwembaden te verwarmen.” Peter Klos verwacht dat de overheid de Nederlandse zwembaden en ijsbanen te hulp zal schieten. ,,Gebeurt dat niet, dan worden de tarieven zó hoog dat zwemmen en schaatsen elitesporten zullen worden.”

Fotogalerij

Kermistentorganisatie: samen bestaan is onmogelijk

Teloorgang Kermistent lijkt onvermijdelijk

Daags na de kermis trilde Volendam nog na. Niet alleen vanwege de al dan niet geslaagde festiviteiten, maar juist ook vanwege de oproer die de nieuwe kermisinvulling teweeg heeft gebracht. Op straat, in de rij bij de supermarkt en online lopen de emoties hoog op. Zelfs de politiek mengt zich in de discussie. Terwijl er niet altijd over de juiste informatie wordt beschikt worden er wel al vroegtijdig conclusies getrokken. Voor veel feestgangers ligt het ontbreken van een ‘authentieke kermissfeer’ ten grondslag aan de klachten. Waar veel bezoekers van de Uis Faist-tent op het Marinapark aangeven een fantastische kermis te hebben beleefd, is er aan de andere kant van het spectrum ook een groep die opteert voor de terugkeer van het originele festiviteitenprogramma. De Kermistent op het Slobbeland lijkt het kind van de rekening van de kermishervorming te zijn geworden. Tijdens de negentiende editie moest de feesttent vanwege een tegenvallende opkomst alle vier de kermisdagen noodgedwongen vroegtijdig sluiten. Op zondagavond en maandag was het bezoekersaantal dusdanig laag dat de geprogrammeerde artiesten geannuleerd werden.

Door: Kevin Mooijer

Wat in 2002 begon als een noodgedwongen initiatief om meer capaciteit met kermis te kunnen bieden, lijkt precies twintig jaar later te zijn ingehaald door de tijd. Na het wegvallen van drie cafés die tijdens de Nieuwjaarsbrand ten onder gingen, had de resterende Volendamse horeca te weinig capaciteit om alle kermisbezoekers te voorzien. De oplossing werd gevonden in een kermistent op het Slobbelandterrein. De horecaondernemers destijds hadden echter geen interesse om de organisatie en risico’s van een dergelijke tent te dragen. Een handjevol lokale ondernemers zag er wél heil in. Het resultaat is bekend: jarenlang was De Kermistent dé thuishaven van vele honderden kermisbezoekers.

David en Goliath
Met een capaciteit van 1.500 personen was de Slobbeland-tent tussen 2002 en 2019 de grootste feestlocatie van de Volendammer kermis. Dit jaar moest De Kermistent het voor het eerst opnemen tegen een groter toneel. Het werd David tegen Goliath. De Kermistent werd op alle fronten afgetroefd door de Uis Faist-tent. Niet alleen het grote capaciteitsverschil – Uis Faist bood plek aan ruim 6.000 bezoekers – vormde een probleem, maar ook de invulling van het muzikale programma én het terrein leidde tot kopzorgen bij de Kermistent-organisatie. Ondanks het niet te overbruggen budgetverschil bleven de Kermistent-ondernemers positief, maar tijdens het eerste weekend van september maakte dat optimisme al gauw plaats voor bezorgdheid. Alle vier de kermisdagen werden de toegangspoorten vroegtijdig gesloten vanwege een lage opkomst. Bovendien werden verschillende artiesten geannuleerd, een grote financiële strop.

Moreel kompas
Volgens de organisatie van De Kermistent ontbeert de gemeente Edam-Volendam een moreel kompas. Waar de Uis Faist-organisatie een evaluatie met de gemeente op de agenda heeft staan, claimt De Kermistent-organisatie die kans nooit te hebben gehad. Volgens hen is het financieel en organisatorisch ingewikkelder om een evenement op het Slobbelandterrein te organiseren dan op het Marinapark. Zo begint De Kermistent jaarlijks met het neertellen van een substantiële som geld voor het pachten van het terrein, terwijl Uis Faist de toegewezen grond kosteloos mag gebruiken. De crux zit hem in de stichting Slobbeland, die de betreffende grond jaarlijks pacht van de gemeente Edam-Volendam. De Kermistent betaalt de pachtsom dus aan de stichting Slobbeland. Beide feesttenten leveren de gemeente niets op, en anderzijds bekostigt de gemeente eveneens niets dat de kermistenten ten goede komt.

Zelfs met de wetenschap van nu, zou de Kermistent-organisatie het weer op dezelfde manier hebben gedaan. Hoewel ze erkennen dat de nieuwe concurrentie het goed heeft aangepakt, hadden ze gehoopt op meer bezoekers op het Slobbeland. De toekomst is onzeker voor alle betrokken partijen. Na evaluaties zal duidelijk worden welke invulling de kermis van Volendam volgend jaar krijgt. Samen bestaan is in ieder geval onmogelijk als het aan de Kermistent-organisatie ligt. Zij pleiten voor een transparant gesprek met de burgemeester, wethouders en verschillende belanghebbenden.

Fotogalerij