Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

Zaterdag 1 wint in slotfase van sterk Urk

Door een uiteindelijk zwaarbevochten 4-1 overwinning gaat Volendam in de ranglijst over Urk heen. Na een prachtig doelpunt van Azzedine Sout wist Sander Binken Volendam aan de goede kant van de score houdt door een penalty te stoppen. Roy Tol tekent in de tweede helft voor de 2-0.

 

Na langdurig protesteren krijgt de Urker keeper rood. De wedstrijd lijkt gespeeld. Echter kan Volendam de situatie met een man meer niet uitbuiten, Urk komt terug in de wedstrijd; 2-1. Er volgt een periode waarin Volendam onder druk wordt gezet en alleen nog maar paniekerig uit kan verdedigen.

 

In de slotfase komt een vrije trap van Joey Tol op de arm van een tegenstander. De bal mag op de stip gelegd worden. Tol benut de strafschop zelf. Lennart Tol zorgt voor het slotakkoord. Bij het eindsignaal staat er 4-1 op het scorebord.

Fotogalerij

Gemeente Edam-Volendam verlengt contract met CBW

Het Club- en Buurthuiswerk (CBW) is als winnaar uit de aanbesteding ‘Buurthuiswerk Wmo preventie’ gekomen. Evert Karregat, voorzitter van het CBW, ondertekende donderdagmiddag samen met wethouder Vincent Tuijp de vernieuwde overeenkomst.

 

Het contract dat de gemeente Edam-Volendam aangaat met het Club- en Buurthuiswerk staat voor vier jaren. Mogelijk kan dit oplopen tot zes jaren, alvorens er een nieuwe aanbesteding georganiseerd zal worden. Lees meer over het onderwerp in de Nivo van woensdag 28 september.

Fotogalerij

Gaten vullen in het wegdek

In het wegdek in de Broeckgouw zijn eerder deze week een aantal flinke gaten opgevuld. In de bocht, net voor de brug die naar de Dijkgraaf de Ruiterlaan leidt, waren grote scheuren in het asfalt ontstaan. De scheuren zijn dusdanig uitgebreid dat er gevaarlijke gaten ontstonden.

 

Vooral auto’s die via de Volkstuintjes en Sportcampus de Broeckgouw inreden, en dus de buitenbocht namen, liepen risico hun banden kapot te rijden in de bocht. De wegdekschade is waarschijnlijk een gevolg van het vele vrachtverkeer dat de bouwtjes in de wijk bevoorraad.

 

Na een ochtendje gaten vullen is het probleem opgelost. Twee in feloranje geklede heren gingen met asfalt en branders in de weer om het wegdek weer veilig te maken.

Fotogalerij

Honderd lokale kunstenaars tonen hun mooiste werk

Oktober is Kunstmaand in Edam-Volendam

Voor het tweede jaar op rij staat oktober in Edam-Volendam in het teken van de kunst. In opdracht van de gemeente hebben projectleider Frank Bond en communicatiemanager Babiche Tervoort bergen verzet om tot de perfecte invulling van de Kunstmaand te komen. Het publiek wordt getrakteerd op een prachtig programma gevuld met verschillende kunstvormen. Uit de disciplines beeldende kunst, muziek, theater en literatuur zullen maar liefst honderd lokale kunstenaars een podium krijgen in de gemeente. De Kunstmaand is een maand lang genieten van de mooiste kunstwerken en leukste activiteiten die de gemeente te bieden heeft.

Vorig jaar werd de eerste editie van de Kunstmaand ingeluid na de bijeenkomst van EuroArt in Hotel Spaander. ,,Als kunstkolonie had Volendam de eer de prestigieuze conferentie te organiseren”, zegt Frank Bond. ,,Dat bood de perfecte gelegenheid om de Kunstmaand te initiëren. Lokale kunstenaars werd niet alleen een podium geboden om hun werk te tonen aan de meegereisde kunstenaars en liefhebbers, maar juist ook aan de lokale bevolking. Dit jaar bouwen we op die gedachte voort.”

Muziek en theater
Diverse kunstenaars, culturele organisaties, horeca en andere ondernemers hebben hun krachten gebundeld om het publiek op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het lokale kunstlandschap. ,,Het startsein van de Kunstmaand zal dit jaar klinken tijdens de veertigste editie van het Singelfestival”, vervolgt Bond. ,,De Kunstmaand is een bundeling van allerlei culturele activiteiten in de gemeente Edam-Volendam. Muziek en theater spelen daarin een grote rol. Dat de opening op het Singelfestival plaatsvindt is dus zeker geen toeval. Andere hoogtepunten die in het teken van muziek en theater staan zijn onder meer het Art-Up Festival in PX, het projectkoor Edam dat een speciale show geeft ter ere van het 175-jarig bestaan van de Sint Nicolaaskerk aan de Voorhaven en aan boord van het schip De Halve Maen gaat L.O.V.E.-dj Harry Hulskemper een speciale jazzsessie verzorgen, in samenwerking Radio Dwars. Aan iedere doelgroep is gedacht.”

Beeldende kunst en lezingen
Iedere kern uit de gemeente beschikt over een eigen, uniek kunstaanbod tijdens de Kunstmaand. Babiche: ,,Van prachtige exposities op de meest verrassende locaties tot een heuse open atelierroute en van interessante lezingen tot poëtische dichtbundels, het aanbod is indrukwekkend, maar overzichtelijk. Een leuke bijkomstigheid is de kans om met de kunstenaars in gesprek te gaan. Op veel momenten zullen zij namelijk zelf aanwezig zijn om toelichting over hun werk te geven. De lezingen zullen worden verzorgd door kunstenares Jannig Kwakman, hoofdconservator van het Van Gogh Museum Edwin Becker en kunstrestaurateur Lidwien Wösten. Zij nemen het publiek mee in de wereld van restauraties van schilderijen, het ontstaan van de kunstenaarskolonie in Volendam, kunst in de kerken van Volendam, Volendammer kunstschilders met een eigen stijl en Frans kunstschilder en graficus Paul Signac.” Een bewezen evenement (van Club- en Buurthuiswerk) dat onderdeel van de Kunstmaand zal zijn is Kunst Kijken Volendam. Frank: ,,De organisatie van Kunst Kijken is in handen van een werkgroep met bevlogen mensen die kunst een warm hart toedragen. Het team heeft zich als doel gesteld om kunstenaars – zowel professioneel als amateur – een platform te geven binnen de gemeente Edam-Volendam. Daarbij krijgt het publiek de kans om op een toegankelijke manier kennis te maken met beeldende kunst.”

Jeugd
Voor de jeugd is een speciaal programma samengesteld. ,,Tijdens de herfstvakantie is het zogenaamde Kinderkunstatelier in PX geopend. Alle kinderen zijn welkom om te ontdekken of er een kunstenaar in hen schuilt. Onder begeleiding van ervaren kunstenaars leren de deelnemende kinderen de fijne kneepjes van onder meer schilderen en beeldhouwen. Bovendien worden op het Singelfestival ook traditiegetrouw leuke activiteiten voor kinderen georganiseerd, speelt Ons Pogen een ontzettend leuke familievoorstelling en kunnen kinderen van scholen in de Zeevang de workshop ‘Kunst is een bijzonder kind…en dat is ie’ volgen in het Schooltje van Dik Trom in Etersheim.”

Met deze tweede editie van de Kunstmaand willen Frank Bond en Babiche Tervoort een blauwdruk creëren waarop de komende jaren kan worden voortgeborduurd. Babiche: ,,Hoewel de Kunstmaand van 2022 nog niet begonnen is, komen de ideeën voor de volgende editie al binnen. Dat is het mooie van zulke projecten. De samenwerkingen, verbindingen en de daaruit voortvloeiende kruisbestuiving. We tellen de dagen af tot de Kunstmaand losbarst. Een maand lang genieten van de mooiste kunstwerken en leukste activiteiten voor jong en oud!”

Fotogalerij

180 gymnasium leerlingen in Volendammer haven

Woensdag keek men vanaf de dijk uit over een goed gevulde haven. Naast het gebruikelijke waterverkeer voeren elf prachtige schepen Volendam binnen. Op de schepen bevonden zich zo’n 180 leerlingen van het Stedelijk Gymnasium uit Haarlem.

 

Al twintig jaar is het traditie om de nieuwe leerlingen van de brugklassen op deze wijze kennis te laten maken. Op interactieve wijze bouwen de jonge studenten een band met elkaar op.

 

De tocht begint en eindigt in de haven van Volendam. Donderdag voer men uit naar Enkhuizen, daarna staat Hoorn op het programma, om vervolgens weer koers te zetten richting Volendam.

Fotogalerij

Mariabeeld omringd door zwerfvuil

En weer was het raak. In het Boelenspark werd het Mariabeeld voor de zoveelste keer slachtoffer van vervuiling. De straat ligt bezaaid met lege blikjes, sigarettenpeuken en –verpakkingen, glasscherven en ander afval.

 

Het grote verschil met voorgaande situaties is dat dit keer op de plaats delict een scooter achter werd gelaten. Of de scooter van één van de bevuilers is of van een onschuldige bezoeker is onduidelijk. Wel duidelijk is dat het voertuig een opvallende verschijning is tussen het zwerfvuil.

 

De beheerders van het Mariabeeld roepen wederom op tot begrip. ,,Er staan letterlijk meerdere vuilnisbakken rond het bankje. Gooi daar alsjeblieft je afval in. En laat vooral glasscherven niet in het gras liggen. Er lopen ook kinderen en honden in het park.”

Fotogalerij

‘Openbaar’ vervoer kinderen terug in straatbeeld

Sinds kort rijden er door de gemeente zogenaamde buitenschoolse opvang (BSO) busjes van Berend Botje. De kleurrijke karretjes trekken veel bekijks. En dat is niet zo gek. Het is een geweldig gezicht om die nieuwsgierige, kleine hoofdjes boven de rand uit te zien steken.

 

De BSO bus voldoet aan strenge veiligheidseisen en is sinds november 2020 door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toegestaan op de openbare weg. Dit biedt kinderopvangcentra de kans om meerdere kinderen tegelijk op een veilige en verantwoorde manier de wereld te laten ontdekken.

 

Het enthousiasme van de kinderen in de bakjes heeft een aanstekelijke werking. Langs de weg kijken mensen lachend naar het prachtige schouwspel en andere weggebruikers geven de busjes de ruimte. Zie je die felgekleurde busjes gevuld met kinderen dus rijden, minder dan wat vaart en gun ze de vrije doortocht.

Fotogalerij

De SMD, voor een inclusieve samenleving

Iedereen moet kunnen meedoen. Heel de regio is erbij geholpen dat inwoners actief en volwaardig kunnen participeren in hun eigen omgeving. Daarom stimuleert, ondersteunt en helpt de SMD (Stichting Maatschappelijke Dienstverlening) jongeren, volwassenen, senioren en gezinnen die even vastlopen of op zoek zijn naar contact, een goede dagbesteding of professioneel advies.

 

De SMD mag zich de komende twee jaar blijven inzetten in het Wijksteunpunt in Edam-Volendam, gevestigd in de Bibliotheek in Edam. De gemeente Edam-Volendam heeft door middel van een aanbesteding de opdracht voor het vormgeven van het wijksteunpunt, de mantelzorgondersteuning en de burenhulp uitgezet.

 

Wethouder Vincent Tuijp was aanwezig om de hernieuwde start voor de komende periode een officieel tintje te geven. Dit deed hij door een lint door te knippen, waarna het heugelijke feit werd gevierd met een hapje en een drankje.

Fotogalerij

Vijf metselaars van HSB Bouw ontvangen praktijkverklaring

Voor sommige mensen is het behalen van een mbo-diploma of certificaat een brug te ver. Het leren van een vak in de praktijk biedt dan uitkomst. Wat daarvoor nodig is, is de praktijk zelf, een werkplek, een begeleider en een vakdocent van het ROC.

 

En dat hebben HSB Bouw, Deurwaarder GA, Leerwerkloket Zaanstreek-Waterland en Regio College samen gerealiseerd. Vijf medewerkers hebben nu een praktijkverklaring ontvangen waarmee hun kansen op de arbeidsmarkt vergroot worden.

 

Bij de metselschool van Deurwaarder hebben ze het vak metselen geleerd en zij hebben nu allemaal een baan als metselaar. Afgelopen vrijdag mochten zij hun ROC-certificaat in ontvangst nemen en dat werd feestelijk gevierd bij HSB onder toeziend oog van de trotste directie.

Fotogalerij

Jan Smit bezorgt jong publiek een onvergetelijke avond

Na drie jaar verschuiven vanwege corona was het zaterdag dan eindelijk zover. Samen met zijn voltallige band gaf Jan Smit een weergaloze, alcoholvrije show in PX. Speciaal voor jongeren onder de 18 jaar en mensen die de drukte van een conventioneel concert niet kunnen verdragen betrad Jan het podium.

 

Hoewel er drie jaar terug al honderden kaarten waren verkocht, bleek zaterdag dat veel inmiddels zestienjarigen – destijds dertienjarigen – niet op kwamen dagen. Toch was de sfeer in de zaal fenomenaal. De zanger maakte van de intieme setting een groot pluspunt.

 

Het resultaat was een onvergetelijke show voor de honderden aanwezigen. Jan Smit en zijn band waren in bloedvorm. De hits op het PX-podium werden aaneengeregen. De gemeenschap mag Jan dankbaar zijn voor het prachtige initiatief om een concert speciaal voor deze doelgroep te geven. Foto’s: Klaas Hansen. 

Fotogalerij