Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

Laatste Kaasmarktseizoen Edam geopend door Ayoub

Vanwege de in aantocht zijnde kermis is de laatste kaasmarkt van het seizoen in Edam al op woensdagmorgen 17 augustus van 10.30 tot 12.30 uur. Eregast is dan Ayoub, bekend van de Tv-serie rond zijn persoon en zijn plannen om boer te worden.

 

Na de ontvangst op het stadhuis mag Ayoub de bel luiden bij begin en einde van de laatste kaasmarkt van dit seizoen. Ook is er gratis kaasproeverij en gratis deelname aan het Raad het Gewicht-spel waarmee smakelijke kaasprijzen zijn te winnen. Parkeren voor beide kaasmarkten is mogelijk op het ruime parkeerterrein aan de zuidzijde van de oude binnenstad. Borden verwijzen daarnaar.

 

Kaasmarkt Edam kan terugzien op een geslaagd maar overvol seizoen dat al in de eerste dagen van april op de Keukenhof aanving. Met vervolgens een filmopname voor een Amerikaanse tv-serie en gastoptredens in respectievelijk Zaandam, de Purmer en de Beemster. Voorts staat er half september nog een kleine uitwisseling met de kaasmarkt van Gouda op het programma. Kortom: een druk jaar voor de vele vrijwilligers die de historische kaasmarkten tot leven brengen en die nu al weer uitkijken naar een vervolg in 2023. Meer info op www.kaasmarktedam.nl.

Fotogalerij

Nieuws van VVGV ’t Nest

,,Na de open dag, waarop wij trots ons nieuwe clubgebouw hebben laten zien en daarna een goed verzorgde maaltijd in de Simonehoeve hebben gehad, was er voor de woensdaggroep nog een bingoavond op de club om het seizoen af te sluiten. Een lange ronde tot iedereen een prijs had.”

 

,,Tijdens de vergaderronde kwamen we tot de conclusie dat de deelnemers wel wat wisten. Ze willen graag een dagje uit in een grote bus. Dat gaat wel veel kosten, maar vragen mag. Ze vinden jeu de boules op ons eigen veld en bowlen in De Zedde geweldig.”

 

,,In ons eigen clublokaal willen ze graag schilderen, bakken, borduren en ga zo maar door. Iedereen kijkt uit naar het Sinterklaasfeest en de kerstmiddag. Ook de andere groepen hebben een gezellige afsluitingsavond gehad. De club is gesloten tot en met 26 augustus.”

Fotogalerij

Zwanen met zes jonkies genieten van de zon

Het water naast de Sint Petrusschool wordt momenteel thuis genoemd door een jong zwanengezin. Het stel knobbelzwanen heeft zes prachtige jonkies voortgebracht. In een grote optocht zwemmen ze van sloot naar sloot.

 

Vader zwaan leidt de stoet en moeder begeeft zich meestal midden tussen haar kroost. Wie zich te dicht bij de jonkies begeeft, moet verantwoording afleggen aan de vader. Met zijn vleugels gespreid maakt hij blazend duidelijk dat men niet welkom is.

 

Hoewel de jonkies al bijna de grootte van een volwassen zwaan hebben bereikt, zijn ze nog volledig gehuld in grijze veren. Zwanen krijgen per seizoen tussen de vijf en zeven jonkies. Dat dit stel er nu zes heeft groot gebracht is dus een mooi resultaat.

Fotogalerij

Rabobank-Zeevangsloop op 11 september 2022

De Rabobank-Zeevangsloop wordt één week voor de “Dam tot Dam loop” gehouden en is daarom dé ideale voorbereiding daarvoor. De Rabobank-Zeevangsloop zal op zondag 11 september 2022 gelopen worden. Kenmerkend van de Rabobank-Zeevangsloop is het dorpse karakter, de redelijke prijs en de mooie omgeving waardoor het parcours loopt.

 

Wij maken gebruik van elektronische tijdsregistratie en de afstanden die gelopen kunnen worden zijn 3, 10, 15 en 21,4 km. Inschrijven via internet is mogelijk t/m 9 september 2022. Uw rugnummer met daarin de chip liggen dan vanaf 09:00 uur klaar bij de start.

 

Inschrijven op de dag zelf is mogelijk vanaf 09:00 uur in het Wapen van Middelie. Alle deelnemers die het parcours voltooien ontvangen een herinneringsmedaille. Ga voor meer info naar www.zeevangsloop.nl.

Fotogalerij

Verkoeling in de schaduw

Ook de koeien en kalfjes in de wei hebben last van de hitte. Langs de Lokkemientjeweg in Edam was onlangs te zien dat een groep van bijna twintig kalfjes gezamenlijk naar het enige plekje schaduw op het hele stuk land trok.

 

In een poging de verkoeling op te zoeken besloten de kalveren toch maar met zijn allen tegen elkaar aan te gaan staan. In de schaduw van een boom, dat dan weer wel. Een vijftal kalfjes had het slimmer bekeken. Zij gingen er rustig bij liggen in het comfort dat de schaduw ze bood.

 

Overal in de gemeente waren tijdens de warme dagen van de afgelopen tijd dieren te spotten die verkoeling zochten. Alleen katten gingen rustig aan op het warmste moment van de dag in de volle zon op het asfalt liggen. Maar zo zijn katten.

Fotogalerij

Enkev wil Andrii niet meer kwijt

UBV zet Oekraïense vluchtelingen in hun kracht

Twee maanden terug streken de Oekraïense Andrii (30), zijn vrouw en hun zoontje van drie neer in Edam. Nadat hun woning in de oblast Kharkivska – op slechts negen kilometer van de Russische grens – verwoest werd als gevolg van het oorlogsgeweld, was het jonge gezin genoodzaakt hun thuisland te ontvluchten. Halsoverkop moesten ze noodgedwongen alles dat ze kenden achterlaten. Na een periode van onzekerheid zijn Andrii en zijn familie inmiddels gesetteld in Edam. Met de Meermin als tijdelijke thuisbasis proberen de Oekraïner hun leven weer op te bouwen. Uitzendbureau UBV heeft Andrii zelfs geholpen met het vinden van een baan bij Enkev. Dat bevalt van beide kanten enorm goed. Zo goed, dat Andrii’s manager hem nu al niet meer kwijt wil.

Door Ron Schilder en Kevin Mooijer

 

Na een autorit van een week belandde het vluchtende gezin in Zaandam. ,,We hebben twee nachten in een sportzaal gespendeerd, daarna hoorden we dat we naar Edam moesten”, herinnert Andrii. ,,Eenmaal in de Meermin aangekomen ontdekten we al gauw dat het een goede plek is om te leven. De mensen vanuit de gemeente zijn heel behulpzaam en in de regel merken we dat inwoners van Edam-Volendam ook graag de helpende hand bieden.”

,,Andrii heeft de status ‘tijdelijke vluchteling’”, zegt Pim Ligthart, vestigingsmanager van UBV Volendam. ,,Dat houdt in dat hij als vluchteling wel gewoon mag werken in Nederland. Iemand die niet uit de EU komt heeft een verblijfsvergunning nodig om arbeid te mogen verrichten in Nederland, en hoewel Oekraïne nog niet tot de EU behoort, is er een uitzondering gemaakt voor Oekraïense burgers.” Na een presentatie van Uitzendbureau UBV voor de vluchtelingen die in de Meermin verblijven, zocht Andrii direct contact. Pim: ,,Sterker nog, de ochtend na mijn presentatie stond er zes kandidaten voor de deur om zich in te schrijven als werkzoekende. Momenteel werken er 72 Oekraïense vluchtelingen in de gemeente Edam-Volendam. Het zijn stuk voor stuk enorm gemotiveerde mensen. Ze willen zich nuttig maken.”

Bedrijven waar de Oekraïners voor werken zijn onder meer Enkev, de Waterdam, Platvis, Van der Valk en Vomar. Pim: ,,Om de taalbarrière te overbruggen is er wel een stukje bereidwilligheid vanuit de werkgever nodig. Hoewel veel van de Oekraïense mensen Engels spreken, zorgen we dat er bij iedereen de eerste dag een tolk mee naar het werk komt.” In zijn thuisland werkte Andrii als kraanchauffeur, maar inmiddels werkt hij fulltime bij Enkev in Volendam. Enkev is gespecialiseerd in het maken van kwaliteitsproducten bestaande uit natuurlijk vezels. De producten worden onder meer geleverd aan de meubelbekledings- en verpakkingsindustrie. Andrii: ,,Ik vind het geweldig om hier te werken. Het team is heel erg behulpzaam en ik kan het op de fiets af.”

Enkev productiemanager Vincent Asseler is ontzettend blij met de toevoeging van Andrii aan zijn team: ,,Andrii pakt alles ongelooflijk snel op. Hij weet echt wat hij doet, ondanks dat hij de taal niet spreekt. Collega’s hebben hem opgenomen in het team. Andrii hoort er echt al bij. En overwerken vindt hij geen enkel probleem. Zonder ook maar te zuchten werkt hij een paar uur extra als het nodig is. Ik heb zelden iemand meegemaakt met deze arbeidsethos. Bovendien is Andrii zeer beleefd en integer. Wij zijn hartstikke blij met hem.”

Oekraïense vluchtelingen ontvangen € 60,- per week wanneer zij niet werken. Pim: ,,Dat leefgeld wordt stopgezet wanneer ze ergens gaan werken. De mensen die zich bij UBV Volendam aanmelden willen echt aan de bak.” Andrii: ,,In Oekraïne verdiende ik ongeveer de helft van wat ik hier verdien, maar het leven daar is aanzienlijk goedkoper.” Pim: ,,Andrii krijgt bij Enkev hetzelfde salaris als zijn Nederlandse collega’s. Het is een cao-loon, dus heeft hij recht op hetzelfde bedrag. En hij maakt het dubbel en dwars waar.”

Fotogalerij

Ingrijpende verbouwing ‘t Kofschip

Terwijl de kinderen al volop vakantie vieren, vindt er binnen basisschool ’t Kofschip een grote verbouwing plaats.

 

De gymzaal – die in het midden van het gebouw was geplaatst – wordt geheel gesloopt. Eén lokaal wordt omgebouwd tot nieuwe sportruimte, terwijl de andere lesruimten ook een metamorfose krijgen.

 

Dankzij deze ingrepen is het gebouw efficiënter ingericht en past het beter bij de nieuwe koers die ’t Kofschip wil varen. Na de vakantie krijgen de kinderen van de basisschool in de Broeckgouw les in het piekfijn opgeknapte gebouw.

Fotogalerij

Sanna Veerman, Luc Kroon en Jessica Schilder klaar voor EK’s

UNIEK SUPERTRIO

Terwijl Volendam massaal op vakantie gaat, laden Sanna Veerman, Luc Kroon en Jessica Schilder zich op voor de komende EK’s. Tussen 11 en 21 augustus worden in München en Rome de Europese titels bij het zwemmen, turnen en atletiek verdeeld en onze jonge dorpsgenoten zijn erbij.
En niet zo’n klein beetje ook.

Door Jaap de Groot

 

Het feit dat drie topsporters uit onze gemeente deelnemen aan drie internationaal hoog gewaardeerde kampioenschappen, mag gerust heel bijzonder worden genoemd. Het is bovendien nooit eerder gebeurd. Turnen, atletiek en zwemmen gelden namelijk als grote mondiale sporten en om dan op zo’n jonge leeftijd op dat niveau mee te kunnen doen is echt heel bijzonder.

Alle drie hebben ze tenminste de finale als doel gesteld, terwijl Jessica Schilder inmiddels aan haar stand is verplicht is om voor goud te gaan. Het logische gevolg van haar spectaculaire bronzen medaille tijdens het WK atletiek in Eugene. De succesvolle kogelstootster: ,,Ik moet in München voor de derde keer de Portugese Auriol Dogmo zien te verslaan. Een jaar geleden had ik niet gedacht dat ik bij haar in de buurt zou kunnen komen, inmiddels heb ik Dogmo tijdens de Diamond League in Oslo en het WK verslagen. Dat moet nu dus weer gebeuren.”

Door corona moest het WK een jaar worden uitgesteld, waardoor het nu in dezelfde maand als het EK geprogrammeerd staat. Jessica Schilder: ,,Ik ben nog even bezig met het bijkomen van het WK. Ik heb eigenlijk meteen de training hervat, tegelijk gun ik mijn lichaam en geest wat rust. Maar op 6 augustus moet ik er weer staan bij de Diamond League in Polen. Op 13 augustus reis ik naar München waar op de ochtend van de 15de de kwalificatie is en ’s avonds de finale wordt afgewerkt.“

Na het brons van het WK, gaat ze in Duitsland overduidelijk voor goud. Jessica Schilder: ,,Het kan mijn eerste internationale titel worden, dus dat is sowieso heel speciaal.”

Een dag voordat Jessica Schilder in München aan het EK begint, zit het EK van Sanna Veerman in dezelfde stad er alweer op. De twintigjarige turnster moet zich eerst op 11 augustus met het Oranje-team voor de finale zien te plaatsen, voordat ze individueel op het onderdeel brug in actie kan komen. De acht beste landen plaatsen zich voor de finale, die daarna tot 14 augustus wordt afgewerkt. Sanna Veerman: ,,De finale is ons doel en ik heb goede hoop dat het gaat lukken. Ondanks de afwezigheid van Sanne en Lieke Wevers, die net een commercieel team zijn begonnen en dit EK laten schieten, komen we toch met een sterke ploeg voor de dag.”

Sanna Veerman hoopt met dat EK eindelijk een streep te zetten onder een vervelende periode, waarin ze twee keer door corona werd geveld. Daardoor miste ze de Olympische Spelen in Tokio en had ze fysiek lange tijd problemen. ,,Maar dat is gelukkig achter de rug”, vertelt ze. ,,Ik voel me fysiek weer honderd procent en hopelijk blijkt dat straks in München. Deze week train ik nog bij mijn club in Amsterdam, daarna volgt de voorbereiding in Rotterdam met de rest van het team. Op 7 augustus reizen we naar Duitsland en moet ik er helemaal klaar voor zijn.”

Op hetzelfde moment dat Sanna Veerman in München in actie komt, moet Luc Kroon in Rome zien te pieken tijdens het Europees Kampioenschap zwemmen. De twintigjarige Volendammer komt uit op 200 en 400 meter vrije slag, de afstanden waarop hij vorig jaar tijdens het EK korte baan nog zilver en goud zou winnen. Maar het lange baan zwemmen is toch een ander verhaal. Luc Kroon: ,,Eerst moet ik me voor de finales zien te plaatsen en dat wordt nog een klus. Nadat ik in februari door corona werd geveld, ben ik nu gelukkig hersteld. Wat dat betreft kan ik er in Rome gelukkig vol voor gaan.”

Omdat ook de zwembond financieel in zwaar weer zit, is er dit keer geen speciaal trainingskamp geregeld en bereidt de Nederlandse zwemploeg zich in eigen land voor op het EK. Luc Kroon: ,,Deze week train ik in Amsterdam en daarna komen we in Eindhoven bij elkaar. Ik vind het prima zo. Ik voel me goed en heb inmiddels te horen gekregen, dat ik naast de 200 en 400 meter vrije slag ook ingeschreven ben voor één of meer estafettes. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in. Rome moet mijn hoogtepunt van het jaar worden.”

Programma Sportzomer:

11 tot 21 augustus: EK turnen in München (Duitsland) met Sanna Veerman. Sanna komt uit op de onderdelen sprong en brug;

11 tot 21 augustus: EK zwemmen in Rome (Italië) met Luc Kroon. Luc komt uit op de 200 en 400 meter vrije slag;

15 tot 21 augustus: EK atletiek in München (Duitsland met Jessica Schilder.

Fotogalerij

Yoga op het Marinastrandje

Het was er weer voor, en ook de sfeer was ernaar. Yogaschool Elly maakte slim gebruik van de heerlijke omstandigheden en verzorgde een ontspannen openlucht-yogasessie op het Marinastrandje.

 

Voor de tweede keer op rij werd een sessie gehouden waarbij tientallen deelnemers zichtbaar in een geweldige flow kwamen. Vroege strandgasten hielden gepaste afstand en stilte om de les niet te verstoren.

 

Of de strandsessies tijdelijk zijn of een vervolg krijgen is niet helemaal duidelijk. Dat zal vooral van weersinvloeden afhankelijk zijn en de naderende vakantie waarbij er velen ons dorp zullen verlaten. Maar dat het een geslaagde formule is is wel zeker. Het is toch heerlijk om je dag op deze wijze te starten!

Fotogalerij

René van Westen onderzoekt dagelijks het gedrag van ons weer

Het onvoorspelbare voorspelbaar maken

In ‘Bijzondere Banen’ belicht Nivo mensen die een opvallende, inspirerende of afwijkende carrièrekeuze hebben gemaakt. Deze keer spraken wij met Volendammer René van Westen (28). Als onderzoeker en wetenschapper aan de Universiteit Utrecht houdt hij zich dagelijks bezig met – de grillen van – het weer. ‘Ik wil iedereen laten zien hoe mooi de wereld en het klimaat kunnen zijn.’

Door Ron Steur

 

Wetenschappers doen over het algemeen nuttig werk, dat door het grote publiek maar mondjesmaat wordt gezien. Toch worden heel veel van onze dagelijkse routines door de wetenschap bepaald. René beaamt: ‘als je weet dat het mooi weer wordt, dan kan je allerlei leuke plannen maken. Bedrijven en overheden doen andere dingen met onze analyses en voorspellingen. Verzekeraars en boeren willen bijvoorbeeld weten hoe groot de kans op hagelbuien is. NS en ProRail vragen of we mogelijke verstoringen in het treinnetwerk vroegtijdig kunnen detecteren en voor de overheid onderzoeken wij de overstromingskans voor dijken. De norm is dat die stormen moeten kunnen doorstaan die ééns per 100.000 jaar voorkomen. Dat is de richtlijn. Je kan het nooit volledig voorkomen, maar die kans moet zo klein mogelijk zijn. Daar moet je dijken op aanpassen en zorgen dat daar een betere afvoer van het water komt. Alles valt namelijk in zekere zin te voorspellen. Het zijn zo maar enkele voorbeelden van onze dagelijkse werkzaamheden.’

Over dagelijkse werkzaamheden gesproken. Hoe ziet een standaard werkdag van een onderzoeker eruit? ‘Ik ben in dienst van de Universiteit Utrecht. Op dit moment ben ik zelfstandig onderzoeker. Dat is net als leren fietsen zonder wieltjes. Af en toe fiets je tegen de auto van de buurman aan, maar daarin groei je vanzelf. Meestal begin ik mijn dag – net als iedereen – met het checken van mijn mailbox. Daarna ga ik verder met mijn verschillende weersimulaties op de supercomputer van Amsterdam Science Park. Die simulaties draaien dagen, weken, maanden en soms zelfs jaren. Ik ben die eigenlijk aan het babysitten en analyseren. Op basis daarvan maken we dan conclusies die we bundelen in papers en die bieden we dan aan bij wetenschappelijke bladen zoals Nature.’

Ook de overheid klopt zoals gezegd aan bij de Universiteit Utrecht voor informatie en advies. ‘Naast advies op het gebied van dijkversterking, adviseren we óók over afvoer van water. Ik ben dan ook groot voorstander van het groener maken van onze tuinen en de maatschappelijke ruimte. Binnenstedelijke warmte – het Urban Heat Island effect – is namelijk echt een probleem aan het worden. Gigantische hoeveelheden mensen op elkaar in combinatie met steen, beton en asfalt. Dat houdt allemaal warmte vast, waardoor het in de stad zomaar vijf graden warmer kan zijn dan op het platteland. Daardoor krijg je een sneeuwbal effect: iedereen gaat de airco aanzetten, waarmee de warmte van binnen naar buiten wordt geblazen. In huis is het lekker koel, maar die warmte wordt naar buiten geblazen. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel.’

‘Voor de overheid onderzoeken wij de overstromingskans voor dijken’

René gaat verder. ,,Ons advies is dan ook vrij simpel: we moeten veel meer groen planten om natuurlijke koelte te creëren. Er is een stelregel dat 60% van je tuin zou moeten bestaan uit groen. Als we dat allemaal zouden doen, zouden er geen putten meer overstromen. Ook biedt het voordelen voor insecten en algehele biodiversiteit. Uiteindelijk beslaan insecten een groot deel van de hele voedselketen. Alles hangt op een fantastische manier samen met elkaar. Het is ook wetenschappelijk bewezen dat het beter zou zijn om allerlei verschillende gewassen naast elkaar te verbouwen. Boeren die dat doen leiden minder schade. Netflix heeft hier een mooie documentaire voor die ik graag zou aanbevelen: The Biggest Little Farm. Ons werk bestaat namelijk ook veel uit het bewust maken van mensen. De meeste mensen zijn welwillend, maar zijn tegelijkertijd ook gewoon onvoldoende op de hoogte van dit soort dingen.’’

Ditzelfde geldt waarschijnlijk ook voor het stikstofdossier dat het landelijke nieuws al weken domineert. ‘Laat ik vooropstellen dat ik ook niet alle feiten ken en ook niet de oplossing voor handen heb. Het is wél zo dat het fenomeen stikstof al in de jaren ’60 van de vorige eeuw benoemd werd. Nederland is in absolute aantallen één van de grootste voedselexporteurs van de wereld. Als je dat schaalt naar hoe klein Nederland is, zijn wij extreem innovatief maar gaan we óók heel intensief met onze grond om. Onze satellieten kunnen zien dat er heel veel methaan vrijkomt bij landbouw. Methaan is een 30x sterker broeikasgas dan CO2. Van alle uitgestoten methaan is maar liefst 75% afkomstig van landbouw. Ieder land houdt er een ander beleid op na. Maar als je het goed wilt doen, moet je naar gemiddeldes kijken. Alles bij elkaar genomen stoot een Nederlander gemiddeld twee keer zoveel CO2 uit als de globaal gemiddelde persoon. Als iedereen zoals een Nederlander zou leven, zouden we twee aardes nodig hebben… Om precies te zijn zelfs 2.7 aardes. Er wordt vaak gewezen naar China met haar miljard inwoners, maar de uitstoot per persoon is daar een kwart lager ten opzichte van de Nederlander.’

Het werk van René zorgt ervoor dat hij een goed beeld heeft van actuele maatschappelijke zaken en daar goed over kan meepraten. Net zo vaak onderzoekt René zaken die nooit aan de oppervlakte komen. ‘Ik werk nu bijvoorbeeld aan een paper over orkanen in een warm klimaat. Niet relevant voor ons, maar wél voor Noord-Amerika of het Caribisch gebied. Wat blijkt: ze nemen af in frequentie, maar áls ze voorkomen zijn ze intenser. Vreemd genoeg nemen ze in de Stille Oceaan dan weer in frequentie toe en worden ze ook daar krachtiger. Het zijn verschillende reacties op dezelfde klimaatverandering. Juist die data willen verzekeraars graag van ons hebben. Zij willen weten hoe groot de kans op bijvoorbeeld een orkaan in Florida is.’

‘Binnenstedelijke warmte – het Urban Heat Island effect – is echt een probleem aan het worden’

René ziet zichzelf niet snel afscheid nemen van de academische wereld. ,,De leukste afwisseling van mijn werk zit hem in het pionieren. Het onderzoeken van dingen die nog niemand heeft onderzocht. Uiteindelijk zou het leuk zijn om door te groeien naar professor en op academisch niveau proberen mensen te inspireren. Maar ook om te laten zien hoe mooi de wereld en het klimaat zijn. Passie is het belangrijkste. ‘Het maken in het leven’ wordt vaak gelinkt aan salaris. Ik kijk meer naar geluk. Dat zouden mensen moeten nastreven. Je staat op en hebt zin om naar je werk te gaan. Iedereen heeft dagen dat het niet lekker loopt. Die heb ik ook, maar over het algemeen heb ik elke dag plezier in mijn werk. Dat is onbetaalbaar!’

Fotogalerij