Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

Foodplaces: Kiptartaartjes

Ik ben echt gek op lekkere hapjes. Ik kijk dan ook altijd enorm uit naar een verjaardag of gezellig avondje waarop iedereen met verschillende hapjes komt. Wanneer ik zelf vriendinnen te gast heb maak ik meestal een dessert en twee of drie nieuwe hapjes die zij nog nooit bij mij geproefd hebben. De luxe van kant-en-klare hapjes heb ik helaas niet meer… Als ik naar een restaurant ga kies ik vaak voor een tartaartje. Of het nou tonijn, zalm of steak is, of juist iets aparts als mango-avocado tartaar is: ik hou er enorm van. Het is makkelijk te bereiden en geldt als perfect hapje of voorgerecht. De tartaar uit dit recept heeft een bodem van sushirijst en is gevuld met avocado, kip met Japanse sesamsaus en verschillende toppings. Deze hap viel méér dan goed in de smaak bij mijn vriendinnen!

 

Ingrediënten voor 4 stuks:

• 250 gr sushirijst
• 350 ml water
• Snuf zout
• 5 eetlepels sushiazijn
• 2 kipfilets
• Scheut ketjap manis
• 4 eetlepels Japanse sesamsaus
• 2 avocado’s
• 1 bosui
• 2 eetlepels gebakken uitjes
• Sesamzaadjes
• 4 drukjes Japanse mayonaise

Bereiding
Stap 1: Meng de sushirijst met de sushiazijn, het water en het snufje zout in een grote pan.
Stap 2: Breng dit aan de kook en laat dit 10 minuten koken met de deksel op de pan. Zet vervolgens het gas uit en laat de deksel nog 15 minuten op de pan zitten.
Stap 3: Snijd de avocado in kleine blokjes en meng dit met 1 eetlepel Japanse sesamsaus.
Stap 4: snijd de kipfilets in hele kleine stukjes. Bak deze met wat peper en zout in een pan met olijfolie. Voeg na ongeveer 4 minuten de 3 eetlepels Japanse sesamsaus toe.
Stap 5: Zet een bakring op je bord en schep hier een laagje rijst in. Druk dit goed aan en
schep daar de avocado op. Druk ook dit goed aan en verdeel dan de stukjes kip erover. Haal de ring voorzichtig er vanaf en herhaal dit. (Heb je geen bakring? Probeer het dan zelf op te stapelen met een lepel en je schone handen)
Stal 6: Snijd de bosui fijn en garneer de tartaartjes met wat bosui, gebakken ui en een toefje Japanse mayonaise

Eet smakelijk!

Fotogalerij

4Daagse Nijmegen in het teken van ontvallen wandelaars

Na twee afgelaste edities, vanwege corona, ging de Nijmegen 4Daagse dit jaar eindelijk weer door. Wandelvereniging ’n Loopie was vorige week vertegenwoordigd met 107 wandelaars. En als vanouds was de verzorging geweldig. Alleen daarvoor zou je al mee lopen. Het is een mooie en bijzondere week geworden.

 

Van extreme hitte – de eerste wandeldag werd zelfs afgelast – tot regenbuien, de wandelvierdaagse had alles. Het sportieve samenzijn stond voor de Volendammers in het teken van Pius, Karina, Willem, Nico en Marco, de ontvallen leden. De opgehaalde herinneringen leidden tot een lach, een traan en emotionele momenten.

 

De deelnemers en de organisatie is de sponsoren, de vrijwilligers, verzorger Paul van Kempen en de algehele verzorgingsploeg hartelijk dankbaar voor hun inzet en bijdrage aan de realisatie van weer een prachtige 4daagse. 

Fotogalerij

‘Een uitdaging voor zij die gaan, een droom voor hen die achterblijven’

Expeditie naar Gambia voor een goed doel

Door Stichting Humanitaire Hulp Gambia is de zogeheten ‘XRAY Challenge’ georganiseerd om geld in te zamelen voor een ziekenhuis in het West-Afrikaanse Gambia. Aan de avontuurlijke uitdaging doen landelijk meer dan zestig mensen mee. Vier van hen komen uit onze gemeente.

Door Chris Bond

 

De ‘XRAY Challenge’ is een initiatief van Stichting Humanitaire Hulp Gambia (SHHG), waarmee zij geld ophalen voor het Lemon Health Centre ziekenhuis in Gambia. De SHHG is een door Nederlanders gerunde non-profit organisatie die al ruim twintig jaar actief is in het West-Afrikaanse land. De stichting zet zich in om basisbehoeften als voedsel, kleding en medische zorg voor Gambianen te faciliteren. Met de ‘XRAY Challenge’ wordt geld ingezameld om een mobiel röntgenapparaat te financieren voor het Lemon Health ziekenhuis. Met deze machine kunnen medische hulpverleners de zorg in de regio verder uitbreiden.

Met de ‘XRAY Challenge’ worden mensen uitgedaagd een autoreis te maken vanuit Nederland naar Gambia. Deelnemers schaffen zelf een auto aan waarmee zij verwachten ruim zevenduizend kilometers af te kunnen leggen. Met een routebeschrijving worden de reizigers op pad gestuurd richting het zuiden. De deelnemers rijden een route afgeleid van de internationaal beroemde Parijs-Dakar rally. Deze autorace – waar internationale racers streden door het onbegaanbare woestijnterrein van de Sahara – stond bekend als een ware ervaring. Zo is het motto altijd geweest: ‘Een uitdaging voor zij die gaan, een droom voor hen die achterblijven’.
Door de SHHG wordt in Gambia bij aankomst van de reizigers een veiling georganiseerd waar de deelnemers hun auto’s verkopen. De opbrengst van de in Gambia verkochte auto’s zal bij de pot met het door de deelnemers ingezamelde bedrag gevoegd worden.

De Edamse deelnemer Ton Conijn is een van de vier mannen uit onze regio die mee gaat doen aan de expeditie. ,,Ik werd bekend met deze actie door mijn zwager die de rit vier jaar geleden heeft gereden”, vertelt Ton. ,,Toen ik ontdekte dat iedereen zich kon inschrijven voor de volgende reis naar Gambia schreef ik mezelf direct in.” Als Team Expeditie Edam-Gambia begonnen Ton Conijn, Rogier Houtkooper, Mathijs Wanders en Cees Karhof met de voorbereidingen van het continent-overbruggende avontuur. Ton en zijn kameraden zijn al bijna een jaar bezig met het opknappen van de aangeschafte auto’s en het verwerven van donateurs voor het goede doel. ,,De auto’s hebben we mogen opknappen in bij Garage Kil, die ons gratis lieten werken in hun garage. Ook garage Frikkee Edam heeft ons geholpen in het klaar maken van onze auto. Beide garages hebben ons hiermee enorm kunnen helpen. Ook kunnen mensen onze reis steunen door per kilometer te doneren. Als mensen bijvoorbeeld 25 euro schenken nodigen wij deze donateurs uit deel te nemen aan onze reis via de app ‘Polarsteps’. In deze app zullen wij met reisverhalen en foto’s mensen op de hoogte houden van onze ervaringen.”

Daarnaast houdt het team op 23 september aanstaande een netwerkborrel voor bedrijven en organisaties. Op deze avond willen ze bedrijven kennis laten maken met het initiatief en de auto’s beplakken met stickers van sponsoren. Alle opbrengsten van kennissen en familie, bedrijven en organisaties en de verkoop van de auto’s komen uiteindelijk ten goede aan Stichting Humanitaire Hulp Gambia. Zij zullen het bedrag gebruiken om het gewenste mobiele röntgenapparaat aan te schaffen.

Door de mannen van Team Expeditie Edam-Gambia te sponsoren draagt u bij aan het doel om 150 duizend euro op te halen voor de verbetering van medische zorg in het land. De mannen hebben zich actief ingezet voor de stichting en hopen op een onvergetelijke ervaring. In de aankomende herfst stappen de heren achter het stuur voor de lange, intensieve rit naar Gambia.

Fotogalerij

‘Kijk! meer’ bij GaleriAle

Bij GaleriAle, gelegen aan de Raadhuisstraat 17 te Oosthuizen, maakt de huidige expositie ‘Kijk!’ deels plaats voor ander werk: keramiek wordt ingewisseld door gemengde technieken op doek, te weten monotypes gecombineerd met ecoline. Het afdrukken op doek vergt een speciale techniek welke is ontworpen door beeldend kunstenaar Sandra Ale en tot op heden nog niet door andere kunstenaars is gebruikt. Ook zijn enkele stenen beelden van haar te bezichtigen.

 

Naast dit nieuwe werk zijn er de schilderijen van Chantal Borrie te bezichtigen. Zij is gefascineerd door de kracht en sierlijkheid van dansers en verwoordt dit op doek. Kees Sombroek exposeert aquarellen voortgekomen uit een vakantie in Normandië. De omgeving van Normandië is schilderachtig en nodigt elk jaar weer uit om vast te leggen. Galeriehoudster Sandra Ale exposeert verder nog monotypes op papier, waarbij zij zich heeft laten leiden door vorm en kleur. Haar prints zijn ‘puur’.

 

In verband met de vakantie zijn de openingstijden van GaleriAle aangepast. De aangepaste openingstijden zijn zaterdag en zondag van 11.00-16.00 uur. Bezichtiging buiten openingstijden op (telefonische) afspraak (0657003083).

Fotogalerij

Kunstschatten bij 175 jaar Nicolaaskerk

In het kader van het 175-jarig bestaan van de Nicolaaskerk aan de Voorhaven in Edam worden gedurende het jaar verschillende activiteiten georganiseerd. De activiteiten variëren van kleinschalig naar groot, van allerlei aard, liturgisch, geschiedkundig, muzikaal en maatschappelijk.

 

In het prachtige, idyllische kerkje aan de Edamse grachten zijn momenteel indrukwekkende kunstschatten te bewonderen. Beelden, boeken, kandelaars, zilver- en goudwerk, vergulde kruizen, de kunstschatten bevatten allerlei verschillende items.

 

Ten tijde van de foto’s werden de kerkbezoekers op hun wenken bediend met een prachtig optreden van het geweldige dameskoor. Zowel het koor als de sopranen brachten oorstrelende liedjes ten gehore.

Fotogalerij

KBO themamiddag; ‘babbeltruc en internetfraude’

In de diapresentatie van KBO Zaanstreek-Waterland voorzitter Peter Smit kwam naar voren dat deze thema’s de laatste tijd helaas veelvuldig voorkomen. De 25 aanwezigen in de Jozef luisterden aandachtig naar voorbeelden over de verschillende vormen van oplichting.

 

Babbeltrucs die eindigen in pinnen aan de deur, zogenaamde controleurs die de rookmelders komen checken, zogenaamde monteurs, mensen die claimen van de thuiszorg te zijn, mensen die zeggen dat je een gaslek hebt. Niets is oplichters te gek.

 

Open de deur niet zomaar voor een onbekende. En trap vooral niet in babbeltrucs. Dat geldt ook voor telefonische babbeltrucs en internetfraudeurs. Maak dus ook zeker geen geld over en geef geen persoonlijke gegevens aan onbekenden. Ga voor meer informatie naar www.maakhetzeniettemakkelijk.nl

Fotogalerij

Gouden echtparen komen samen in de Pieterman

Woensdagmiddag ontving burgemeester Sievers tien echtparen die de gouden huwelijksstatus hebben bereikt. In Restaurant de Pieterman stonden de tafels gedekt, klaar voor een gezellig samenzijn.

 

Nadat de tien echtparen uit Volendam, Edam en Oosthuizen hun plekje gevonden hadden, werd de speciaal voor de gelegenheid opgemaakte cake aangesneden. De burgemeester nam uitgebreid de tijd om het gesprek aan te gaan met alle aanwezigen.

 

De echtparen die de vijftigjarige status bereikten luisteren naar de namen Smit-Mol, De Wolff-Erinkveld, De Waart-Keizer, Kroon-Molenaar, Jonk-Veerman, Schilder-Smit, Joosten-Broers, Pouwels-Rozema, Hilstra-Bense en Hogenes-Storm.

Fotogalerij

De Heilige Graal van… Larry Koning

Naam: Larry Koning
Leeftijd: 38
Bands: For Sale, Jane Says, Charming Pigs, Royal Flush, Vegaz, Pink Floyd Experience, The Fix, Tribute to the Cats band
Sinds wanneer maak je muziek? Sinds mijn zeventiende, nadat ik mijn vader zijn liedjes voor The Porgels hoorde instuderen.
Hoeveel instrumenten heb je? Elf gitaren en een ukelele.
Larry’s heilige graal: Een Gibson Hummingbird Deluxe uit 2021.

Door Dick de Boer en Kevin Mooijer

 

,,Dit is de beste akoestische gitaar die ik ooit heb gehad”, zegt Larry terwijl hij zijn prachtige Gibson Hummingbird Deluxe voorzichtig uit de al net zo mooie koffer tilt. ,,Voorheen had ik een Martin, maar dit… Een Gibson Custom Shop, beter wordt het niet.” Zijn ogen glinsteren als hij het stukje vakmanschap voor de zoveelste keer in zich opneemt. ,,Ondanks de geweldige elektrische gitaren die ik heb is dit mijn heilige graal. Hij is nog maar een jaar oud en toch speelt en klinkt hij al fantastisch. Doorgaans is er een jaar of tien voor nodig om een akoestische gitaar écht goed in te spelen. Die sound gaat dus alleen nog maar beter worden.”

 

,,Ik was op zoek naar een gitaarzaak die zowel de Gibson SJ-200 jumbo-gitaar als deze Gibson Hummingbird had liggen”, herinnert de gitarist en zanger van Tribute to the Cats Band. ,,Had ik even geluk dat Max Guitars ze niet alleen allebei had liggen, maar ook nog eens een Deluxe model Hummingbird. Ik heb daar een middagje gespendeerd, lekker gitaren vergelijken. De SJ-200 vond ik vanwege het jumbo formaat vooral zittend moeilijk te bespelen. Dit model is een slag kleiner en voelde perfect. Toch heb ik die SJ-200 nog niet helemaal uit mijn hoofd gezet…”

 

Larry heeft al ruim twintig jaar ervaring als gitarist, maar uitgeleerd is hij nog niet. ,,Nu ik deze gitaar heb, speel ik weer heel veel akoestisch. Ik ben van plan wat meer tijd te gaan steken in tokkelen. Fingerpicking, daar ben ik nog niet zover mee als ik zou willen. En deze Hummingbird leent zich daar natuurlijk fantastisch voor.” Nadat Larry lid werd van de Tribute to the Cats Band ging er een nieuwe wereld voor hem open. ,,Ik was gewend om met mijn gitaar naast een gokkast te staan in kleine cafés. En hoewel dat natuurlijk ook zijn charme heeft, word ik nu met de tourbus van m’n eigen band naar optredens gebracht en drink ik voor optredens koffie met bekende artiesten en dj’s. Misschien heeft die stap omhoog onbewust gezorgd dat ik de tijd ook rijp vond voor een top of the bill-akoestische gitaar.”

Fotogalerij

Maria gestenigd

En weer was het raak. Nadat eerder dit jaar er al een biobak over het hek was gegooid, waardoor de hand van het Mariabeeld afbrak, volgden later een aantal vervuilingen rondom de kapel in het Boelenspark.

 

Afgelopen zaterdag nacht werd het wereldberoemde beeld opnieuw slachtoffer van nutteloos geweld. Enkele helden vonden het nodig om het heilige beeld met stenen te bekogelen. Het Mariabeeld raakte hierdoor ernstig beschadigd.

 

Een van de ogen is volledig weggeslagen door de impact van het geweld. Op de stenen die rond het vernielde beeld liggen zijn de verfresten van Maria nog te zien. De initiatiefnemers van het beeld draaien voor de zoveelste keer voor de reparatiekosten op.

Fotogalerij

Kapelaan Goos na besmetting met coronavirus: ‘Part of life’

Kapelaan Anton Goos (37) testte vanochtend positief op het coronavirus. Naar alle waarschijnlijkheid raakte hij besmet tijdens een busreis in Engeland. Het is voor de priester de eerste keer dat een dergelijke besmetting bij hem is vastgesteld. Gelukkig heeft hij slechts te kampen met milde klachten, maar zal desondanks de voorgeschreven quarantainetermijn eerbiedigen. Vandaar dat Goos de komende dagen geen heilige missen in het openbaar zal leiden.

Door Laurens Tol

 

De officiële test maakte onomstotelijk duidelijk dat de kapelaan het virus onder de leden heeft. Hij besloot om deze te laten afnemen vanwege verhalen in zijn nabije omgeving.

,,Dit was al de derde keer dat ik mij liet testen en dat deed ik niet zonder reden”, vertelt Goos telefonisch. ,,Vrijdag kwamen mijn ouders en ik terug van een reis uit Engeland. Twee dagen daarvoor reisden wij per touringcar van Oxford naar Londen. Op de terugweg zaten we in een pittig volle bus met Spaanssprekende mensen. Die reis duurde anderhalf tot twee uur en wij vermoeden dat we het daar hebben opgelopen. Afgelopen maandag voelde mijn moeder zich al pittig beroerd. Een dag later testte zij positief en mijn vader en ik nog negatief.”

Goos besloot om dan maar op stel en sprong terug te keren naar zijn woon- en werkplaats Volendam. Hij pakte zijn spullen, dronk nog wat en aanvaarde de terugreis. Daar vernam hij dat het virus nog meer om zich heen gegrepen had. ,,Gisteren bleek dat mijn vader ook een positieve testuitslag kreeg. Toen ik vanochtend wakker werd met lichte hoofdpijn en moest kuchen en snuiten, dacht ik: het zou mij niet verbazen als ik nu ook positief test. Dat bleek inderdaad zo te zijn. Nu ben ik niet iemand die op zo’n moment helemaal in paniek raakt van: ach en wee. Je hebt er gewoon een beetje last van en nu kan het lichaam aan de slag om het op te ruimen.” 

‘Ik ben niet zomaar door een virus tegen te houden, nee’

In ieder geval tot dinsdag blijft de kapelaan in thuisisolatie. Wanneer hij volgende week woensdag klachtenvrij is, zal een test moeten uitwijzen of hij nog behept is met het coronavirus. Als hij dan een negatieve uitslag krijgt, wil hij graag weer aan de slag. ,,Ik ben niet iemand die dorpsgenoten in gevaar wil brengen. Dus ik hou mij uiteraard aan de voorgeschreven termijn. Vanochtend bedacht ik mij wel: nou, hier ga ik dan vijf, zes dagen in mijn eentje zijn. Dat wil niet zeggen dat ik stop met werken. Vanuit huis kan ik met allerlei mensen contact houden en dat doe ik dan ook. Daarnaast kan ik de coördinatie regelen wat betreft de uitvaarten. Het is dus niet zo dat ik hier niks kan doen.”

Het advies voor priesters is om elke dag de mis op te dragen, binnenskamers of voor een gelovige gemeenschap. Ook dat zal Goos ondanks zijn ziekte niet nalaten om thuis te doen. ,,Ik ben niet zomaar door een virus tegen te houden, nee”, zegt hij glimlachend. ,,Maar niemand is gebonden om zich aan het onmogelijke te houden. Sterker nog, het wordt ons aangeraden om dagelijks de mis te doen, het is geen verplichting. Nu zou ik niet zonder willen, maar wat niet gaat, gaat niet.”

Vaccinatie
Een prangende vraag is natuurlijk of de kapelaan koos voor de extra bescherming van een corona-vaccinatie. Daar antwoordt hij bevestigend op. ,,Ik heb destijds twee prikken gehad. De laatste kreeg ik op 5 augustus afgelopen jaar. Ik dacht: gezien dat je met die andere vaccinaties alsnog besmet kunt raken, hou ik het bij deze twee. Dat deed ik, omdat ik nog jong en fit ben. Nu moet mijn eigen lichaam het maar oppakken, was mijn idee. Gelukkig valt het bij mij mee met de klachten. Mijn ouders hebben te maken met meer verschijnselen.”

Goos is meteen al bezig om vervanging te regelen voor de heilige missen die hij zou leiden. Hij heeft er alle vertrouwen in dat hier een oplossing voor komt. ,,Dat gaan we onderling zo goed mogelijk regelen. In ieder geval is duidelijk dat ik niet aan het altaar zal staan. We blijven mensen en die kunnen soms ziek zijn. Dat is ‘part of life’.”

Fotogalerij