Vandaag geopend: 08.00 - 10.00

All posts by Kevin Mooijer

Gemeentelijke legpenning voor Piet van den Eijkhof

Als waardering voor zijn jarenlange inzet ten behoeve van de lokale KBO heeft het gemeentebestuur de gemeentelijke legpenning in brons toegekend aan de heer Piet van den Eijkhof.

 

Piet is twaalf jaar voorzitter geweest en aansluitend heeft hij zich dertien jaar ingezet als secretaris. Tevens was hij jarenlang lid van het algemeen bestuur van KBO Noord-Holland, was hij lid én medeoprichter van de Seniorenraad en runt hij de ontmoetingsruimte in de Tulpenhof.

 

Redenen genoeg voor burgemeester Lieve Sievers om Piet, tijdens de goed bezochte jaarvergadering van de KBO Edam-Volendam, deze bijzondere onderscheiding uit te reiken.

Fotogalerij

Bob Dylan Revisited: Een zeldzaam kijkje in Bob Dylans brein

Liefhebbers van woordkunstenaar Bob Dylan verzamelden zich zondag in PX. Onder leiding van Frank Bond werd de unieke show ‘Bob Dylan Revisited’ opgevoerd. De voorstelling is een direct gevolg van Franks masterscriptie uit 2009, waarin hij aantoont waarom Bob Dylan relevant is voor de academische wereld.

 

Samen met singer-songwriters Roy de Smet en Jack Deen deelde Frank liedjes, verhalen, anekdotes, theorieën en conclusies over de mythe Bob Dylan. Frank noemde Bob Dylan een kunstvorm an sich, een uitspraak die op waardering van het belangstellende publiek kon rekenen.

 

De show is voor iedereen geschikt, ook voor mensen die geen fan van Dylan zijn. Na afloop van ‘Bob Dylan Revisited’ heb je in ieder geval een flinke portie waardering voor het werk van de muzikant. Of je de mens Bob Dylan zult waarderen is een ander verhaal. Frank, Roy en Jack zijn van plan de show vaker op te gaan voeren.

Fotogalerij

Zonnige Kramendag in De Stient

De jaarlijkse Kramendag in Winkelcentrum de Stient is in volle gang. Goede sfeer, een heerlijk zonnetje en overheerlijke en prachtige koopjes. Reden genoeg om een bezoekje te brengen aan het gezellige winkelcentrum.

 

De meeste winkeliers van De Stient hebben flink uitgepakt voor de Kramendag. De prachtige collecties en heerlijke assortimenten werden aangevuld door enkele lokale ondernemers die niet over een vaste winkellocatie beschikken.

 

Het winkelend publiek lieten de kans niet onbenut om door de kraampjes te struinen. De klanten waren zichtbaar enthousiast over de speciaal geselecteerde en bereidde assortimenten en lekkernijen.

Fotogalerij

747 opent prestigieuze, nieuwe winkel in Havenhof

Kledingwinkel 747 is een metamorfose ondergaan. Een nieuw logo, een nieuw arsenaal aan prachtige merken en als klap op de vuurpijl een gloednieuwe winkel. Vrijdag 18 maart openen de deuren van de nieuwe, grotere 747-winkel in het Havenhof.

 

,,Sinds de oprichting van 747 zitten we al in een winkelruimte in winkelcentrum het Havenhof”, begint eigenaar Rob Veerman. ,,Maar nu deed de kans zich voor om een pand van zestig vierkante meter meer te realiseren. En dat in hetzelfde winkelcentrum!”

 

De opening van de stoere 747-winkel gaat gepaard met een leuke actie. ,,We gaan onder de eerste tientallen klanten leuke prijzen verloten. De prijzen variëren van een paar sokken tot cadeaubonnen en complete kledingsets.”

Fotogalerij

Watergeuzen brengen bezoek aan de dijk

Het zal menigeen niet ontgaan zijn. Zaterdag 12 maart bracht een grote groep Watergeuzen een bezoek aan Volendam. Sinds 2 jaar weer de eerste activiteit voor hen als groep. Reden van het bezoek was een uitgebreide fotosessie aan boord van Museumschip de Halve Maen.

 

Het initiatief is een gevolg van de naderende viering van de bevrijding van Den Briel (Brielle) door de Watergeuzen 450 jaar geleden. De fotosessie werd afgesloten met een lunch aan boord en vervolgens afgeblust bij de pub van Hotel Spaander.

 

Museumschip de Halve Maen, gelegen in de haven van Volendam, is open voor bezichtiging voor individuen en voor groepsgezelschappen zoals bedrijfsuitjes, schoolreisjes of de Volendammer ochtenden die jaarlijks worden georganiseerd. Tevens dient het als locatie voor lunches, diners, borrels en trouwlocatie in samenwerking met de lokale horeca.

Fotogalerij

Commissaris van de Koning bezoekt De Meermin

,,Niet te geloven dat deze transformatie heeft plaatsgevonden in één week tijd. Hartverwarmend”. Dit waren de eerste woorden nadat Arthur van Dijk, de commissaris van de Koning een ronde door De Meermin had gemaakt.

 

Nadat vorige week de Gemeente akkoord had gegeven om het voormalige zorgcomplex geschikt te maken voor opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, is er door vele vrijwilligers keihard gewerkt om het in verval geraakte ouderencomplex bewoonbaar te maken.

 

Er zijn veel donaties vanuit lokale bedrijven en particulieren gedaan in de vorm van kleding, speelgoed, bad- en douchespullen, het ging maar door. Dinsdag worden de eerste vluchtelingen verwacht en hopelijk kunnen deze mensen de rust en de warmte vinden, die momenteel in hun eigen land ver is te zoeken.

Fotogalerij

IJsclub Volendam reikt 292 jeugdschaatsdiploma’s uit

Onlangs werd bij IJsclub Volendam het dertigste jeugdschaatsseizoen afgerond. Na afloop volgde de diploma-uitreiking in het Don Bosco College. Ondanks de coronamaatregelen kijken we toch terug op zestien weken schaatsles. Dit seizoen waren er 292 kinderen en waren er gemiddeld 85 vrijwilligers actief voor de vereniging.

 

Op het grote scherm werden prachtige actiefoto’s en logo’s van sponsoren getoond. Onder grote interesse ontvingen de kinderen allemaal een diploma met groepsfoto. Vervolgens werden alle sponsoren en vrijwilligers hartelijk bedankt.

 

Onder luid applaus van de kinderen en meegekomen belangstellenden werden zij in het zonnetje gezet. Het zorgde voor een geweldig moment. Ook werd aandacht besteed aan Nellie van Geer, die na dertig seizoen belangeloze inzet afscheid nam van de IJsclub.

Fotogalerij

Dave bouwt K’NEX kermis voor slachtoffers Oekraïne

Al dagenlang zet de Dave de Boer zich in voor de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. Met K’NEX heeft de Volendammer zijn favoriete kermisattracties tot in detail nagebouwd. Voor de miniatuurkermis staat een bakje met een duidelijke boodschap: ‘geld voor Oekraïne’.

 

Op uiterst creatieve wijze weet Dave zijn droombaan, grootste hobby én een goed doel samen te vloeien. Urenlang spendeert hij tussen zijn geweldige attracties, om zoveel mogelijk geld op te halen voor het door oorlog getroffen land.

 

Zolang zijn playlist duurt – met daarin louter muziek van zijn favoriete DJ ‘Outsiders’ – draaiden ook Daves attracties op volle toeren. Dave is dankbaar voor iedere cent die hij krijgt. Persoonlijk zorgt hij dat het complete bedrag bij Giro555 komt.

Fotogalerij

Podobrace zet zich in voor Oekraïne

Oprichter van Podobrace Bill Duin werd benaderd voor een hulpactie voor Oekraïne, om zo de slachtoffers van de Oekraïne-oorlog een beetje te ondersteunen. De familie Duin is al lang bezig in het werk voor het goede doel. Zij geloven sterk in ‘wie goed doet, wie goed ontmoet’.

 

,,Vanuit Podobrace waren we benadert door Portofbrands voor deze actie en dat sprak ons helemaal aan. Met de Gladiator Foundation proberen wij al kansarme kinderen in o.a. Afrika te helpen door onder andere meerdere scholen te bouwen. Podobrace staat voor het helpen van mensen en dat is ook waar ons hart ligt”, aldus Duin.

,,Voor de slachtoffers in Oekraïne hebben we honderden thermoshirtjes, kussens en andere (winter)kleding gedoneerd en zouden we proberen willen om het nog breder te trekken. Hierin zouden we ook graag meer willen samenwerken met andere Volendamse bedrijven, want zoals met elke crisis, ‘samen staan we altijd sterker!’”

Fotogalerij

De handen uit de mouwen voor nieuwe bewoners Meermin

In De Meermin in Edam worden talloze leegstaande appartementen compleet gerenoveerd voor gevluchte Oekraïners. Na restauratie van de meeste kamers meldden zich na een oproep veel vrijwilligers aan. Als gevolg van de grootschalige samenwerking werden alle beschikbare ruimtes binnen mum van tijd gereed gemaakt voor bewoning.

 

Het initiatief om De Meermin beschikbaar te stellen voor de vestiging van gevluchte Oekraïners kwam vanuit verschillende partijen. ,,Onder meer de toekomend eigenaar van het pand, De Wooncompagnie samen met de gemeente en De Zorgcirkel staken de koppen bij elkaar, waarna snel dit besluit werd genomen”, aldus een leidinggevende. Hierna heeft De Wooncompagnie de appartementen bouwkundig in orde gesteld. Dit omdat de appartementen jaren leeg hadden gestaan. ,,Toen wij hier maandag aankwamen stond alles nog leeg en was het vies.” Daar kwam echter snel verandering in. ,,Er kwamen loodgieters, elektriciens, keukeninstallateurs, noem het maar op! Uiteindelijk liepen er zo’n 75 vakmensen rond om de basis in orde te maken.”

 

Nadat alle appartementen technisch in orde waren gesteld, werd er door de gemeente en CBW, dat alles coördineert, een oproep gedaan om vrijwilligers te trekken. Hier is met veel enthousiasme op gereageerd. ,,Op vrijdag werd al het meubilair geleverd vanuit IKEA, Aaf Beers en Noppes. Vijftig vrijwilligers staken vervolgens de handen uit de mouwen om alles in elkaar te zetten.” En ook op zaterdag en zondag waren er nog steeds veel vrijwilligers bezig met het bouwen, maar ook met de schoonmaak en inrichting van de kamers. Dit kon allemaal zo snel gedaan worden dankzij het vrijwilligerswerk en alle donaties die werden gedaan. Iedereen wilde én heeft een flinke steen bijgedragen!

Fotogalerij