Vandaag geopend: 08.00 - 10.00

All posts by Kevin Mooijer

De handen uit de mouwen voor nieuwe bewoners Meermin

In De Meermin in Edam worden talloze leegstaande appartementen compleet gerenoveerd voor gevluchte Oekraïners. Na restauratie van de meeste kamers meldden zich na een oproep veel vrijwilligers aan. Als gevolg van de grootschalige samenwerking werden alle beschikbare ruimtes binnen mum van tijd gereed gemaakt voor bewoning.

 

Het initiatief om De Meermin beschikbaar te stellen voor de vestiging van gevluchte Oekraïners kwam vanuit verschillende partijen. ,,Onder meer de toekomend eigenaar van het pand, De Wooncompagnie samen met de gemeente en De Zorgcirkel staken de koppen bij elkaar, waarna snel dit besluit werd genomen”, aldus een leidinggevende. Hierna heeft De Wooncompagnie de appartementen bouwkundig in orde gesteld. Dit omdat de appartementen jaren leeg hadden gestaan. ,,Toen wij hier maandag aankwamen stond alles nog leeg en was het vies.” Daar kwam echter snel verandering in. ,,Er kwamen loodgieters, elektriciens, keukeninstallateurs, noem het maar op! Uiteindelijk liepen er zo’n 75 vakmensen rond om de basis in orde te maken.”

 

Nadat alle appartementen technisch in orde waren gesteld, werd er door de gemeente en CBW, dat alles coördineert, een oproep gedaan om vrijwilligers te trekken. Hier is met veel enthousiasme op gereageerd. ,,Op vrijdag werd al het meubilair geleverd vanuit IKEA, Aaf Beers en Noppes. Vijftig vrijwilligers staken vervolgens de handen uit de mouwen om alles in elkaar te zetten.” En ook op zaterdag en zondag waren er nog steeds veel vrijwilligers bezig met het bouwen, maar ook met de schoonmaak en inrichting van de kamers. Dit kon allemaal zo snel gedaan worden dankzij het vrijwilligerswerk en alle donaties die werden gedaan. Iedereen wilde én heeft een flinke steen bijgedragen!

Fotogalerij

Frenk van Rijn ‘Baby van de Maand’

Uit de geboortekaartjes die in februari gedrukt zijn bij Drukkerij Nivo werd het kaartje getrokken van Frenk van Rijn, die daarmee de ‘Baby van de Maand’ is geworden. Frenk is het zoontje van Mandy en Ger van Rijn.

 

Frenk zag het levenslicht op dinsdag 1 februari en woog bij de geboorte 4246 gram. Door Bloembinderij Roses & More uit de Burg. van Baarstraat werd voor de trotse ouders weer een fraai bloemstuk samengesteld.

 

Uit handen van DA Drogisterij & Parfumerie Gerro & Esther in De Stient, kreeg de familie Van Rijn een rijkelijk met cadeautjes gevulde pampertaart aangeboden. Vanaf deze plaats nog onze hartelijke gelukwensen.

Fotogalerij

Gevaarlijke situatie Dijkgraaf Poschlaan

De ‘oversteek’ voor de Derde Ontsluitingsweg is gemaakt door de graafmachine, maar bij het maken van een inrit voor het bouwverkeer ontstaan gevaarlijke situaties. Vanuit Edam is een bord geplaatst dat oversteken en ‘omfietsen’ via het weiland verderop gewenst is, maar dat doet niet iedereen.

 

Bij het punt waar de graafmachine aan het werk is, komen de fietsers vervolgens daardoor, omdat er ook auto’s langsrijden, in de knel. Medewerkers van KWS vragen de mensen om te rijden, omdat ook zij bij de gevaarlijke situaties betrokken raken.

 

Overigens is er op datzelfde fietspad – vlak vóór de gele borden – nóg een gevaarlijke situatie, omdat daar ook midden op het fietspad werkzaamheden zijn en fietsers alsnog op de autoweg belanden. Politie en boa’s controleren met regelmaat in Dijkgraaf Poschlaan. 

Fotogalerij

De Springplank voert actie voor Oekraïne!

De jongens en meiden uit groep 6 van basisschool De Springplank zetten zich vol enthousiasme in voor Oekraïne. ,,Nadat we met geschiedenis de Tweede Wereldoorlog hadden besproken, voelden de kinderen zich daarbij heel betrokken”, aldus de leerkracht van de klas. ,,Toen zij hoorden dat wij nu de mensen in de oorlog in Oekraïne konden helpen was de klas daarom ook heel enthousiast!”

 

,,Op eigen initiatief kwamen de leerlingen met enorm veel verschillende ideeën om geld in te zamelen voor Oekraïne. Ze bakken cup cakes, verkopen armbandjes, gaan langs deuren om statiegeldflessen op te halen, een groepje heeft zelfs een lotto bedacht! De kinderen werken samen binnen groepjes in een wedstrijd om wie het meeste geld inzamelt.”

 

Die wedstrijd werd competitief. Vijf kinderen die een groepje vormden hebben in korte tijd al zo’n 200 euro opgehaald. En ze willen nog veel meer verkopen. Het enthousiasme onder de kinderen is ontzettend hoog. Uiteindelijk is er door groep 6 een bedrag van 1200 euro opgehaald. De school gaat het enorme bedrag schenken aan Aaf Beers. De school is ontzettend trots op hun groep 6!

Fotogalerij

Volendam zet zich in voor slachtoffers Oekraïne-oorlog

In Edam-Volendam zijn de afgelopen dagen verschillende initiatieven opgericht om de slachtoffers in Oekraïne te helpen. Van inzamelingsacties die via social media lopen tot individuele initiatieven en professionele operaties met veel mankracht en zelfs vrachtwagens.

 

Twee volle pallets met medische spullen voor de slachtoffers van Oekraïne werden afgelopen weekend door een Volendamse vriendengroep ingezameld en naar het afleverpunt van ‘Twente voor Oekraïne’ gebracht. Luke Veerman bracht zijn omgeving in stelling om maar liefst tachtig EHBO-koffers te realiseren.

 

De Stichting Werkend Missieteam van Aaf Beers is door de wol geverfd als het gaat om het helpen van mensen in nood. Met hulp van tientallen vrijwilligers vertrekken karrenvrachten vol kleding en essentiële producten vanuit Volendam richting het door oorlog geteisterde land.

Fotogalerij

‘En dat gaat naar giro 555…’

Enkele kinderen van groep 7 van de Trimaran trokken in kleine groepjes door Edam, om flessen op te halen waar statiegeld op zit. ,,We zijn allerlei buurten afgegaan.” Samen met de juffen gingen ze vervolgens naar Albert Heijn. Sommige hadden daardoor koud in plaats van warm eten, maar dat deerde hen niet. Ze wilden samen gaan. De opbrengst was 33,70 euro. ,,En dat gaat naar giro 555, voor Oekraïne”, riepen ze in koor.

Fotogalerij

Jacob Burger in de bres voor Oekraïense collega’s

Jacob Burger is bezig om onderdak te regelen voor de families van zijn Oekraïense medewerkers. De familieleden die binnenkort aankomen in Nederland zullen opgevangen worden in vakantieparken.

Jacob, in dienst bij VAB Afbouwbedrijf, heeft drie medewerkers afkomstig uit Oekraïne. Één van deze drie tegelzetters zit momenteel in Oekraïne. Voordat de oorlog uitbrak is hij, vanwege een medische kwestie, met spoed naar zijn thuisland afgereisd. Hij kan het land momenteel niet verlaten. De gezinnen van de drie VAB-medewerkers, waaronder de vrouw van de werknemer die in Oekraïne zit, komen binnenkort naar Nederland.

Ze vroegen of Jacob opvang kon regelen en hij zei zonder twijfel toe. Het afbouwbedrijf werkt op het moment aan een project in een vakantiepark. Hier zijn ze bezig om drie huisjes te regelen voor de gezinnen van de Oekraïense tegelzetters. Ook is Jacob in overleg met de gemeente, om misschien bredere hulp te kunnen bieden voor meer mensen uit Oekraïne. ,,Ik wil ze zeker niet kwijt, sterker nog: ik wil ze het liefste hier houden”, zegt medewerker Martin Binken. ,,Die jongens zijn vriendelijk, doen alles voor je, ze communiceren goed en spreken zelfs Engels.”

Fotogalerij

College werkt een ochtendje als vrijwilliger op Scheepswerf Edam

Na een korte rondleiding werden burgemeester Sievers en de wethouders dinsdagochtend aan het werk gezet op de Historische Scheepswerf in het hartje van Edam. Onder de opkomende ochtendzon kreeg het gezelschap allereerst de taak om een botter in een krappe bocht te draaien.

 

Dankzij de spierkracht van wethouder Vincent Tuijp slaagde het college in de missie op het water. Na een welverdiend kopje koffie gingen de burgemeester en wethouders vervolgens aan de slag om de Wieringeraak op te knappen. Het zorgde voor een aantal mooie plaatjes.

 

De vrijwilligersactie van het college werd georganiseerd in het kader van NLdoet. De door Het Oranje Fonds georganiseerde initiatief is de grootste vrijwilligersactie van Nederland. NLdoet vraagt aandacht voor vrijwilligerswerk en nodigt iedereen uit om een dagje het verschil te maken.

Fotogalerij

Zaterdag 1 wint van DETO

Voor diegenen die kort voor tijd huiswaart waren gekeerd zal de eindstand van 3-1 heel verrassend hebben geklonken. Het was namelijk Joey Tol die Volendam al na vier minuten met een prachtig doelpunt aan de leiding had gebracht en deze stand bleef tot ver in blessuretijd op het bord staan.

 

In de rommelige wedstrijden werden nogal wat fouten gemaakt, bovendien bood DETO goede weerstand, maar in de 94e minuut was het invaller Azeddine Sout die de 2-0 scoorde. Nog geen minuut later was het DETO dat de spanning toch weer terugbracht.

 

Maar direct na de aftrap kapte Dave Zwarthoed zijn tegenstander uit en knalde met een droog schot de 3-1 langs de keeper van DETO. Concurrent Urk won ook weer, maar Eemdijk liep tegen een nederlaag aan, waardoor de stand aan de top van de Hoofdklasse ongemeen spannend blijft.

Fotogalerij

RKAV-zaal verliest ook 2e wedstrijd in winnaarspoule

Na een minuut stilte ter ere van Marius Privée – een bekend trainer en coach – werd er afgetrapt in Volendam. Een week na de smadelijke 8-0 nederlaag tegen Hovocubo was het dit keer kampioenskandidaat ASV Lebo dat te sterk was voor het team dat veel belangrijke spelers moest missen.

 

RKAV begon goed met een schuiver van Sam Laurenschutz die de keeper volledig verraste. De gasten bleken echter veel meer balvast, twee minuten later was de score gelijk. De Amsterdammers denderden door en na een kwartier spelen stond Volendam royaal achter. Robin Kwakman tekende voor de 2-5 ruststand.

 

Na de thee gingen de gasten op dezelfde voet verder. Binnen vijf minuten liepen ze uit naar 2-7. Door doelpunten van wederom Robin Kwakman en twee van Nick Schilder was de eindstand van 5-7 nog draaglijk te noemen.

Fotogalerij