AlascA samen met Arnold Mühren in Paradiso
Volendam - Algemeen
In twee maanden tijd is AlascA de derde Volendamse act in Paradiso, maar dit verhaal van de jongensdroom en de Heilige Graal is onvergelijkbaar met die van hun dorpsgenoten Nick & Simon en Vast Countenance. De verregaande authenticiteit waarmee AlascA haar muziekbestaan voedt en beleeft, maakt het anders. Het exclusieve wat normaliter aan Paradiso kleeft, krijgt ook nog eens een bijzonder nostalgisch tintje, in de wetenschap dat de mannen van AlascA komende zondag ook nog één liedje vergezeld worden door een levende legende, in de persoon van Arnold Mühren.
Kort geleden namen ze samen de cover op van Mühren’s en The Cats’ ‘Magical Mystery Morning’. Een eenmalige rentree van de man die als zanger zo lang zweeg. Ruud Hartong is trots op de samenwerking met zijn oom. Hartong stond als manager van AlascA de laatste jaren symbool voor gedeelde passie. Die in financieel opzicht veel kostende en weinig opleverende missie van een paar jongens om hun muziek onder de aandacht van meer oren te krijgen, nationaal en internationaal. Zonder dat hij een instrument bespeelde, had hij uiteraard stem in elk kapittel, de laatste jaren, maar vanaf het nieuwe jaar bekleedt hij een fulltime-baan. Frank Bond en Ferry Jonk vertellen over de laatste ontwikkelingen.
Grimmiger
Frank: ,,Je werkt samen ergens naar toe. Ook met Ruud. Het is wel maf dat we, ook na de situatie met Willem Bond, weer iemand achterlaten. We snappen Ruud ook. Hij heeft een goede opleiding en de perspectieven in de muziekwereld worden steeds grimmiger en hij was de enige van ons die geen bijbaan had. We moeten kijken wat de nieuwe modus wordt, want er zitten ook onderhandelingen tussen waar je als artiest of bandlid niet tussen wilt zitten.”
,,Ruud heeft een boel dingen goed op de rails gezet, beter georganiseerd. Daar hebben we de vruchten van geplukt. Nu moeten we van daaruit verder dingen optimaliseren. Het is een proces. Het doel van een manager is dat hij jou telkens op andere manieren in de markt weet te zetten. Maar een eventuele nieuwe manager moet het ook snappen en het moet klikken, dus we weten niet of we in nieuwe situaties een opvolger van Ruud moeten gaan zoeken. Wij zijn ook best gekke gozers met soms gekke gedachten. Wij zijn een ander soort band als bijvoorbeeld Kensington, van het type ‘mainstream’.”
,,Ik was in Londen bij de mensen van ons label daar en ook in Engeland is de situatie in de muziekbranche een moeilijke, gaven zij te kennen. Het fysieke product, de cd, sterft uit. Adèle is niet op Spotify gegaan, om aan te geven dat het fysieke product nog leeft, maar zij is de grote uitzondering.” Ferry: ,,Door Spotify is de houdbaarheid van je album bovendien korter geworden. Met onze single ‘In Medias Res’ hadden we 28.000 plays op YouTube, dat is mooi, maar dat stimuleert echt niet je albumverkoop.”
Frank: ,,Onze man in Londen gaf aan dat de potentie van ons publiek nog niet is bereikt. Daarom had ik daar ook een gesprek met een publisher, dat is nog de missing link voor ons. Die kan ons nog beter wegzetten, ook in ons land, bijvoorbeeld door onze muziek onder reclames te krijgen. Om zo de exposure van ons materiaal te vergroten.” Ferry: ,,Geduld, daar gaat het steeds om.” Frank: ,,Dat hebben we, als het gaat om publishers, ook betracht. Meerdere hebben een gesprek met ons aangevraagd, maar we maakten bewust de keuze om er met eentje te gaan praten, waarbij het goed voelt.” Ferry: ,,En dan nóg moet je afwachten waar ze ons daadwerkelijk kunnen brengen.”
Frank: ,,We zijn er ook achter dat we niet op elk festival kunnen staan. Wij willen met onze muziek voor mensen staan, die de aandacht er voor hebben en worden gevangen door de muziek.” Ferry: ,,Wij zijn nog steeds aan het bouwen. We hebben twee keer in de kleine zaal van Paradiso gestaan en ik had nooit verwacht dat die twee keer uitverkocht zou zijn. Dat zijn mensen die voor onze muziek komen. En nu staan we in de grote zaal.”
‘Het gaat om de ‘excitement’; als die blijft, liggen er altijd kansen’
Frank: ,,Men zegt vaak dat ‘begeren’ mooier is dan het ‘hebben’. We hebben best al een boel dingen bereikt en dat moeten we koesteren. Elke keer denk je: als dat zou lukken, dat zou gaaf zijn. Zo verleg je die grens steeds weer. Er is een soort van discrepantie ontstaan tussen de wens en de realiteit. Er zijn dingen veranderd, dus je krijgt ook beter in beeld wat je nog echt zou willen.”
Ferry: ,,Kijk naar de grote festivals. De oude alternatieve festivals gaan bijvoorbeeld op een commerciëlere toer, waardoor er veel op elkaar gaat lijken. Soms vraag ik me zelfs als muziekliefhebber af: wil ik daar nog wel naar toe?” Frank: ,,Ik las van de week nog een column van iemand, die aangaf dat muziek altijd gaande is. Maar dan moet je proberen om tijdloze muziek te maken.” Ferry: ,,Vorig jaar zei Paul de Leeuw op tv over de Top 2000 en over Pink Floyd, ‘die oude meuk, daar moeten we van af’. Maar het mooie was dat 75% van de stemmers op Pink Floyd jonger dan 22 jaar waren.”
AlascA probeert met tijdloze muziek haar schare aanhangers/luisteraars te vergroten. Frank: ,,Tegenwoordig zijn er meer mensen die liedjes schrijven, met al die singer-/songrwiters, dan mensen die liedjes luisteren.” Ferry: ,,Vroeger was een platenmaatschappij de filter voor alles wat gemaakt werd aan muziek, hoewel die daardoor ook bepaalde talentvolle acts kon tegenhouden. Door de huidige situatie moeten platenmaatschappijen financieel op safe spelen en kan nieuw talent zich nog moeilijker ontwikkelen. En nu is iedereen opeens ‘Indie’ qua stijl en heb je geen filter meer, dus kunnen de mensen de bomen door het bos niet meer zien.”
Frank: ,,Er is zoveel content op Spotify, dat het lang niet allemaal gehoord wordt. En je er dus ook niet de illusie aan moet ontlenen dat je daardoor makkelijker doorbreekt. Daarbij is er op de radio weinig tot geen verdieping van – nieuwe – muziek. De essentie van muziek is passie. Dat zei de man van ons label in Londen ook: er gaan velen de industrie in om beroemd te worden en als dat niet lukt, stoppen ze gedesillusioneerd. Maar het gaat om de ‘excitement’. Als je die behoudt, liggen er altijd ergens kansen en daarvoor doe je het, daar word je blij van. Als die ‘excitement’ er niet is, dan moet je stoppen.”
Beroemd worden
Ferry: ,,Wij zijn begonnen omdat het leuk is. Dat is ook nog steeds de kick om een derde album te gaan maken.” Frank: ,,Beroemd worden is geen doel van ons, nooit geweest.” Ferry: ,,Muzikant word je ook niet. Dat zit in je. Maar je wil je als muzikant ontwikkelen en je passie delen met liefhebbers.” Dat deden ze onlangs met de man die een halve eeuw geleden zijn eerste grote stappen zette in de muziekbranche. Arnold Mühren. Ferry: ,,Mensen om ons heen worden ook aangesproken over hoe mooi deze versie van ‘Magical Mystery Morning’ is. Ook door mensen die ons nog niet kenden. ‘Ze hebben al twee albums gemaakt, hoor. En hebben door Italië en Engeland getourd’, zei iemand daar weer op, als reactie.”
,,The Cats klonk bij ons over de boxen toen we klein waren, daar groeide je mee op. Nu we hebben het gecoverd, hebben we gemerkt hoe goed hun muziek in elkaar zat. En de harmonieuze samenzang. Ze kwamen gewoon uit Nederland, uit Volendam, maar het was wereldniveau.” Frank: ,,Die arrangementen zijn zo ontzettend goed. Als we in Nederland ergens affiniteit mee hebben, zijn dat The Cats en Boudewijn de Groot. Het mooie is natuurlijk dat we al jaren met onze studio op het terrein van die van Arnold zitten.” Ferry, lachend: ,,En het is een mooie mysterieuze man. Als-ie dan bezig is met de muziek, zie je gewoon een jongen van achttien die bezig is. Prachtig.” Frank: ,,Wij waren echt verrast. Hij wist alle stemmen nog, qua verdeling. Hij schakelt, na al die jaren, zo gemakkelijk.” Ferry: ,,En hoe hij componeerde: hij schreef al die hits niet met een gitaar, maar hij hoorde de liedjes in z’n hoofd. En dan zocht hij het met Jaap Schilder (de koster) uit qua akkoorden.” Frank: ,,Drummer Louis en ik spraken hem bij de opnamen een keer tegen, toen hij ons voorlegde hoe we iets op een bepaalde manier konden doen. Schrokken we meteen. Want we hadden het wel tegen de levende legende. Maar hij had het erg naar zijn zin. We hadden hem nog nooit op deze manier meegemaakt. Hij had echt zo’n smile op zijn gezicht bij de opnames.”
En zondag is hij er bij. In Paradiso. Frank: ,,Paradiso is de heilige graal, hier hebben we al die jaren naar uitgekeken. Eerst hier van genieten. Wij moeten daarna uitstippelen wat we straks gaan doen, dan vallen we enerzijds even in een gat.” Ferry: ,,Dan heb je anderzijds ook een fase om muziek van anderen te luisteren en inspiratie op te doen. We zijn al wat nieuwe dingen aan het uitproberen. We zijn nog steeds ‘excited’ en gaan gewoon verder.” Muziek blijft gaande.
Uw reactie