Vandaag geopend: 08.00 - 17:30

All posts by Kevin Mooijer

Ketchup

Vroeger bakte je een slavink, gooide je wat aardappels op een bord en was iedereen gelukkig. Je werkte het naar binnen en ging voor de televisie zitten. Maar tijden veranderen. Half zes is in jonge gezinnen een noodsituatie. Kinderen beginnen te jammeren alsof ze drie weken lang op een reddingsboot hebben gezeten. Iemand mikt een beker limonade op het witte vloerkleed. En jij staat intussen op je telefoon te kijken naar een man met perfecte tanden die beweert dat zijn recept ‘binnen tien minuten op tafel staat’. Leugenaar.

,,Guys,” zegt zo’n gozer dan, terwijl hij een ui staat te aaien, ,,dit recept brengt me helemaal terug naar mijn jeugd.” Want die ‘tien minuten’ gaan natuurlijk pas in nadat hij eerst drie kwartier heeft uitgelegd hoe zijn oma vroeger in een Toscaans bergdorp met haar blote handen deeg stond te kneden, terwijl op de achtergrond iemand accordeon speelde. Ondertussen loopt hier de spanning op. Ik wil gewoon weten hoe heet die oven moet voordat mijn zoon een pak kaas in de Playstation duwt.

Dan komt het moment waarop je denkt: mooi, nu gaan we koken. Vergeet het maar. Eerst moet je boodschappen doen in vier landen. Sumak, miso, zwarte knoflook, granaatappelmelasse, tahin en een soort artisjok die alleen groeit op een heuvel bij Napels en met de hand wordt geplukt door een emotionele man genaamd Luca.

Maar goed. Je laat je niet kennen. Dit wordt jouw moment. Vandaag ben je niet zomaar een vermoeide vader. Vandaag ben je Marco Helsloot van Merlet. Want voor dit ‘makkelijke gerecht’ heb je blijkbaar nodig: een mengkom, een keukenweegschaal, een deegkrabber, een rijsmand, een oventhermometer, vier soorten bloem en een temperatuurgecontroleerde keuken van 24 graden. Ik had alleen een kom. En die was eigenlijk te klein.

Die filmpjes zijn sowieso niet eerlijk. Daar mislukt nooit iets. Geen aangebrande saus. Geen paniek. Geen kind dat ineens een plak ham tegen de muur gooit. Alleen zo’n perfect opgeruimde keuken en een kerel in een wit overhemd die glimlachend zegt: ,,Voeg nu 1/8 cup toe.” Nee.
Wij zijn gewoon Nederlanders. Wij meten niet in cups. Mijn moeder bepaalde vroeger de hoeveel pasta door ‘ongeveer genoeg’ in een pan te gooien en dan zagen we wel waar het schip strandde. Soms had je te weinig. Vaak genoeg voor een schoolkamp. Niemand die daar moeilijk over deed.

Dus uiteindelijk werd het een tosti. Boven het aanrecht. Zoals God het bedoeld heeft. Geen sumak. Geen tahin. Geen Luca op een Italiaanse heuvel. Alleen brood, kaas en de stilte van een kleine vernedering. En wat ketchup.

Fotogalerij

Geen traditionele country, maar pophits, glitterhoeden en laagdrempelige linedance voor jong en oud

Kaaspop haalt Las Vegas-sfeer naar de Speeltoren

Bij linedance denken veel mensen nog altijd aan Amerikaanse wegrestaurants, cowboylaarzen en grijze snorren onder een hoed. Maar tijdens Kaaspop krijgt de dansvorm een compleet andere uitstraling. Geen stoffige countryklassiekers, maar popmuziek van nu. En op het schelpenplein bij de Speeltoren staan straks misschien net zo veel glitterhoeden als cowboyboots.

Lees het volledige artikel in de NIVO van woensdag 27 mei.

Fotogalerij

Vrijwilligster Zahra Asgari vertelt over haar leven tussen Iran en Nederland en de zoektocht naar rust en vrijheid

Van Teheran naar het Volendams Museum

Tussen traditionele klederdracht, oude schilderijen en vitrines vol dorpsgeschiedenis staat sinds enige tijd ook Zahra Asgari achter de balie van het Volendams Museum. Ze heet bezoekers welkom, verkoopt entreekaartjes en helpt toeristen op weg die nieuwsgierig zijn naar het verhaal van Volendam. Ze groeide op in Teheran, een miljoenenstad vol verkeer, drukte en voortdurende spanning. Zeven jaar geleden besloot ze samen met haar gezin definitief naar Nederland te verhuizen, op zoek naar rust, vrijheid en een betere toekomst voor haar kinderen.

Lees het volledige artikel in de NIVO van woensdag 27 mei.

Fotogalerij

,,Mensen denken meteen aan een asielzoekerscentrum”

De Vooruitgang reageert op geruchten rond appartementencomplex Zonnesingel

Achter de schermen werkt De Vooruitgang aan een ingrijpende vernieuwing van appartementencomplex Zonnesingel. Maar in het dorp gaan inmiddels verhalen rond over krakers, tijdelijke bewoners en vermeende opvangplannen. Directeur Fred de Boer en Manager Wonen Gerie Bootsman willen daar nu duidelijkheid over geven.

Lees het volledige artikel in de NIVO van woensdag 27 mei.

Fotogalerij

Twintig jaar na Bon Jovi:

Het vergeten rockverhaal van BlueBus

Ergens in een lade, op een stoffige harde schijf of achterin een oude cd-map slingeren ze nog rond in Volendam: gebrande cd’tjes van BlueBus. Nooit officieel uitgebracht. Nooit in de winkel gelegen. Maar wie begin jaren 2000 een beetje in de kroegen of in de rockscene van het dorp bivakkeerde, kende die nummers en geloofde in de belofte van deze band.

Lees het volledige artikel in de NIVO van woensdag 27 mei.

Fotogalerij

25 jaar Kunst Kijken Volendam:

Van ‘waar hangt tante Aaf?’ naar duizenden kunstliefhebbers

In oktober rollen ze opnieuw de rode loper uit richting PX. Letterlijk dit keer. Met kunstwerken geëxposeerd, muziek op de achtergrond, kunstenaars die live schilderen en honderden bezoekers die van verdieping naar verdieping struinen langs schilderijen, fotografie, keramiek, beelden en meer. Kunst Kijken Volendam bestaat 25 jaar. Wat ooit begon als een bescheiden kunstroute met een paar locaties in de oude kom, is uitgegroeid tot een van de grootste culturele evenementen van het dorp.

Lees het volledige artikel in de NIVO van

De richting kwijt

Ik weet dat we in Volendam niet zo van verandering zijn. Dat hoeft ook niet. Wat we hebben, werkt. Goed is goed. Maar buiten het dorp… daar gebeurt iets. Iets nieuws. Iets dat hier nog een beetje vreemd voelt, maar misschien toch de moeite waard is om voorzichtig binnen te laten. Ik wil de deur een stukje openzetten. Niet te ver. Gewoon op een kier.

Buiten Volendam rijden namelijk ook auto’s. Maar er is een klein, cruciaal verschil. Van buiten zie je het niet direct. Zelfde vorm, zelfde snelheid, zelfde type bestuurder dat onderweg op zijn telefoon kijkt. Het verschil merk je pas als je erachter rijdt, of ervoor staat: die auto’s geven richting aan.

Ze hebben daar een systeem voor. Een hendeltje naast het stuur. Je tikt ’m aan en er begint een oranje lampje te knipperen. Het is een soort aankondiging van je volgende stap. En gek genoeg begrijpt iedereen het. Het werkt. Mensen weten waar ze aan toe zijn. Ze kunnen anticiperen. Remmen. Wachten. Overleven. Het verkeer verandert van een gokspel in iets wat bijna logisch is. Ik weet het, het klinkt spannend. Misschien zelfs een beetje overdreven. Maar ik heb het gezien. Het bestaat echt.

Hier doen we het anders. Hier is autorijden nog een vorm van improvisatie. Je kijkt, je schat in, je gokt. Op een rotonde sta je te wachten en probeer je te lezen wat die ander gaat doen. Dat lukt nooit helemaal, want die ander houdt voor zich welke kant hij opgaat. Als fietser leer je snel. Altijd rekening houden met het onverwachte. Want dat komt. Zonder aankondiging, maar met plankgas. Voetgangers ontwikkelen vanzelf een zesde zintuig. Je denkt dat je kunt oversteken, maar ergens weet je: deze gaat ‘m om nog even doortrekken en slaat dan op het laatste moment af. Zonder knipperlicht. Want waarom zou je?

Het gekke is: het zit er gewoon op. Op elke auto. Ook hier. Alleen doen we er niets mee. Het werkt prima. Het kost niks. Het vraagt alleen een kleine beweging en een beetje bereidheid om anderen iets te laten weten. Maar veel mensen lijken daar moeite mee te hebben. Richting aangeven wordt hier beschouwd als een linkse hobby. Iets voor zachte broeders en vegetariërs.

Maar goed. Laten we het niet meteen te groot maken. We kunnen klein beginnen. Een proefproject. Eén straat. Eén rotonde. Met begeleiding. Iemand die naast je zit en zegt: ,,Rustig, tik ‘m maar aan.”
Kijken wat er gebeurt.
Of we laten het zo. We blijven gewoon gokken. Doen we al jaren. Gaat meestal net goed.

Fotogalerij

Ondanks het wisselvallige weer hing er een geweldige sfeer tijdens het 3e Klaphekfestival

Kazoos, hits van eigen bodem en een dansende Piet Veerman

Het Boelenspark stond afgelopen donderdag tijdens Hemelvaartsdag opnieuw volledig in het teken van het 3e Klaphekfestival. Ondanks het wisselvallige weer trok het festival weer volop bezoekers van jong tot oud. Waar kinderen ’s ochtends met kazoos enthousiast meezongen voor het podium van Muziekjuf Linda Bond en John Molenaar, ontstond later op de dag een bijzonder moment toen niemand minder dan Piet Veerman — de naamgever van het thema Sailin’ Home — zichtbaar genietend en dansend tussen het publiek stond. Een dag die veel bezoekers niet snel zullen vergeten.

Lees het volledige artikel in de NIVO van woensdag 20 mei.

Fotogalerij

Vanuit Volendam strijdt Annemieke van Straaten tegen wolf en overheid

‘Niemand stopt mij met bedreigingen’

Ze woont in Volendam, waar de brutale meeuw op de dijk vaak nog het grootste roofdier is. Vanuit die thuisbasis bijt Annemieke van Straaten zich dagelijks vast in dossiers, overheden en het meest omstreden dier van Nederland: de wolf. Zodra haar ogen opengaan, zegt ze, zit ze achter haar bureau. Pas wanneer ze dichtvallen, stopt ze ermee. WOO-verzoeken, rechtbankzaken, tips van klokkenluiders, aangiftes en Kamervragen die via politici worden ingediend. Haar dagen staan in het teken van één missie: misstanden rond natuurbeheer en fauna blootleggen.

Lees het volledige artikel in de NIVO van woensdag 13 mei.

Fotogalerij

Orka’s met een mening

Soms als je gedachteloos door Instagram scrolt kom je de mooiste, vreemdste of meest verontrustende dingen tegen. Mijn algoritme weet inmiddels wat mij bezighoudt: dieren die zich niet gedragen zoals ze horen te doen. Mijn huidige favoriet: Portugese orka’s.

Daar hebben die dieren dus een hekel aan zeilboten. Maar niet een beetje. Niet: even chagrijnig loeren, zuchten en weer weg. Nee. Als ze een zeilboot zien, gaan ze er als een georganiseerde eenheid op af. Rammen. Duwen. Bijten. En vooral: het roer slopen. Want zonder roer wordt een boot stuurloos. En een stuurloze boot wordt uiteindelijk een zinkende boot. Het zijn intelligente dieren. Dus ik ga ervan uit dat dit geen toeval is. Dit is beleid. Er is daar ergens op zee orka-overleg geweest.
Agenda punt 1: zalm.
Agenda punt 2: zeilboten slopen.
Iemand nog vragen? Nee.

Het opvallende is dat alleen orka’s in Portugese wateren dit doen. In Canada, Noorwegen of Antarctica draaien ze hun kop niet om voor een zeilboot. Maar in Portugal… daar verandert Free Willy in een zwart-witte hooligan. Ik heb trouwens altijd al lichte argwaan gehad bij orka’s. Dat vriendelijke gezicht klopt niet. Ze doen zich voor als een soort zee-panda’s, gezellig en klungelig. Maar ondertussen jongleren ze met witte haaien om vervolgens alleen de lever eruit te eten. Dat is geen schattig gedrag. Dat is nachtmerriemateriaal.

Wetenschappers weten niet precies waarom de Portugese populatie deze hobby heeft ontwikkeld. Trauma? Speelgedrag dat is geëscaleerd? Eén orka die ooit dacht: ,,Hé, dit is leuk,” en de rest is het massaal gaan kopiëren? Feit is dat het aantal gesloopte zeilboten oploopt. Honderden meldingen inmiddels. Mensen die met leden ogen toekijken hoe hun spaarcenten, pensioen en levensdroom langzaam onder water verdwijnen, omringd door een groep tevreden ogende dieren met een specifieke hekel aan boten.

Het heeft iets menselijks. Zo werkt het bij ons namelijk ook. Eén iemand ergert zich ergens aan. Fatbikes. Dubbelparkeerders. Hondenpoep. Een tweede knikt instemmend. Een derde sluit zich aan. En voor je het weet is er een appgroep.

Blijkbaar zijn we allemaal hetzelfde. Mens of orka. Geef een groep lang genoeg één gezamenlijke irritatie, en er ontstaat vanzelf een beweging. Soms is dat een buurtapp. Soms een protest. En soms een groep orka’s die vindt dat het anders moet.

Fotogalerij